6-maanden visum afgewezen!!!!!

• màrnel

Pfff, het is was, een Indiaas visum he?

na 2 keer vlekkeloos een 3 maanden tourist visum gehad te hebben, wacht ik nu al een maand op mijn employment visa voor 6 maanden.

Geen idee of ik hem krijg, en zo ja op tijd om nog te gaan. Heb al een keer mijn vlucht moeten uitstellen, omdat ik mijn visum niet kon indienen omdat ik iedere keer dingen miste (een van de andere mensen met wie ik naar india ga hoefde al deze documenten niet, had binnen een week zijn visum en zit er nu al). Geen idee waarom ze mij 2 keer terug hebben gestuurd om documenten die andere niet hoefde te hebben, maar goed, ik was al lang blij toen ik na de 3e keer hem kon indienen. Reis uitgesteld, maar in ieder geval genoeg tijd om mijn visum te krijgen, dacht ik.

Er zaten, op een paar dagen na, 3 maanden tussen mijn vertrek uit india en het opnieuw aanvragen van een visum. Dat zijn er nu inmiddels 4 dus daar kan het niet aan liggen.

Als ik vfs contacteer(ik heb het rechtstreeks via hun mijn aanvraag gedaan) weten ze ook niet wat er is.

Vingers gekruist en hopen dat ik hem op tijd krijg, zodat ik me na meer dan een maand stress eindelijk kan verheugen op India!

Het is jammer dat iedereen zoveel stress en vraagtekens heeft met de hele rompslomp van een visum, het zou bijna ontmoedigend worden om naar India te gaan, en dat zou zonde zijn.

• Sundri

Beetje late reactie misschien, maar het is waar dat je vooral vastbesloten moet zijn. Zorg dat je papieren op orde zijn, schrijf in de coverletter alleen objectieve en geen persoonlijke feiten. Destijds (toen het even niet via het visumbureau ging) werd ik door de ambassade naar huis gestuurd (Vlissingen waar ik toen woonde). Ik stond echter op het krijgen van een interview. Het heeft me een hele dag gekost, maar halverwege de middag kreeg ik inderdaad eindelijk het interview met een employee van de ambassade (misschien was het zelfs de ambassadeur; dat weet ik niet) en ‘s avonds om 7.00 uur ging ik wel met m’n bijzondere visum in m'n paspoort naar huis. Dit soort acties is wenselijk als je iets bijzonders wilt, zoals een halfjaarstoeristenvisum of een zakenvisum; dit is niet nodig als je een aanvraag doet voor een 3 maanden toeristenvisum.

• Sundri

Nee hoor, geen natrappen. Eigenlijk meer het niet goed toepassen van mijn advies t.a.v. een coverletter. Schrijf geen persoonlijke dingen, niet over je vriendje of uitnodiging voor een bruiloft. Schrijf gewoon over je objectieve reisplannen.

• Sundri

Daar heb ik nou nooit iets van gemerkt: dat ze een ontmoedigingsbeleid zouden voeren t.a.v. vriendschappen met Indiërs. Doe gewoon wat je moet of wilt doen. Niemand kan je tegenhouden vriendschappen met Indiërs te sluiten; ook kan niemand je tegenhouden om met een Indiër te trouwen, indien je dat wenst. Wel zijn alle procedures ingewikkeld en ondoorzichtig. Tot mijn verrassing is het Foreigners Registration Office hier in Srinagar juist erg duidelijk t.a.v. de procedures en bovendien erg vriendelijk en behulpzaam. Ik was daar ‘ns aan het wachten. Een Kashmiri met Belgische echtgenote was erg boos, omdat ze van het kastje naar de muur waren gestuurd en de FRO reageerde tot m’n verbazing vol begrip en gaf duidelijke aanwijzingen wat nu verder te doen.

• Sundri

Een goed en het enige juiste advies (van Johan1) om een gesprek bij de ambassade aan te vragen.

• Sundri

Anna, het visumbureau doet dit werk t.a.v. India nog niet zo lang (in NL) en heeft nog weinig ervaring. Ik heb ze zelfs zélf ooit een keer advies gegeven t.a.v. een andere aanvraag, waarvoor ze mij hartelijk bedankten!!!

• Sundri

Ja… een zootje dat het was toen… Ik werd er niet goed van, ook een (beetje) boos op dat moment vanwege die opengebroken straat (kon een dag zelfs niet lopend weg!). Maar ik had wel internet thuis, hoor, maar had toen gewoon even geen zin in het India-prikbord. Teveel andere dingen aan m'n hoofd. ;)

• Sundri

De FRO (Foreigners Registration Office) heeft me verteld, dat als je met een Indiër trouwt en daar bent op een toeristenvisum, je (sinds mei 2012) niet meer weg hoeft uit India. Je kunt dan een X-entry visum aanvragen via de FRO in de staat waar de betreffende Indiër vandaan komt. Vóór mei 2012 moest je terug naar je eigen land om daar een X-entryvisum aan te vragen; dat kon toen niet in India.

• Chantal

Helaas is mijn visum voor India ook afgewezen. Visum voor Nepal heb ik wel gekregen. Ik kreeg mijn afwijzing afgelopen vrijdag om 15.30 uur te horen. Ik baal ontzettend. Ik heb mijn ticket omgeboekten ik hoop een week later wel te kunnen vertrekken. Ik heb helaas weinig vertrouwen gekregen in de visumdienst. Ik heb de visumdienst ingeschakeld, omdat het anders mij te veel tijd ging kosten. Voor Nepal naar Amsterdam en voor India naar Den Haag. Ik heb een jaar lang keihard gewerkt om drie maanden betaald verlof op te nemen. Nu zit ik dus een week thuis voor niks.

Wat nu? Ik heb via een reisorganisatie een reis geboekt. De kosten zijn in totaal ruim 3.000 euro. Krijg ik geen visum, dan zijn de kosten voor mezelf. Ik krijg geen geld terug. Het is nog maar de vraag of de visum binnen een week geregeld kan worden.

Hebben jullie a.u.b. nog tips wat ik moet doen.

Ik las al zelf naar de ambassade gaan, maar ik heb toch niet voor niks een visumdienst ingeschakeld. Zij moeten ervoor zorgen dat ik mijn visum krijg.

Of zie ik dat verkeerd.

Ook ik heb alles opgestuurd wat ik op moest sturen.

Helaas waren ze bij de visumdienst wel vergeten om mijn reisschema door te mailen, daarom is mijn vertrouwen in de visumdienst niet erg groot.

Ik lees zo een beetje dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Balen, het kost je gewoon zoveel geld en ik heb er zo naar uitgekeken.

Groetjes Chantal

• Sundri

Ik raad je aan om naar de ambassade te gaan en te vragen om een interview, leg vooral uit waarom. Zorg dat je alles bij je hebt, je paspoort, pasfoto's, geld, alle benodigde documenten, zoals je aanvraagformulier, reisgegevens (tickets enz.), bewijs voldoende saldo op je bankrekening, werkgeversverklaring. Als ze je willen wegsturen, wees dan vooral standvastig. Ze wilden mij ook ‘ns wegsturen -ik zou toch die dag geen visum krijgen, zeiden ze-, maar ik stond op een interview. Ik kwam ’s morgens vroeg, kreeg uiteindelijke halfweg de middag een interview (na daar elk uur om te hebben gevraagd) en ging ‘s avonds tegen 19.00 uur naar huis met visum in m’n paspoort. Blijf vooral vriendelijk, ook als je van binnen kookt. Blijf lachen, dat helpt echt! En beschouw je tijd om een visum te krijgen nooit als verloren tijd. Het is juist erg zinvol om hieraan tijd te besteden. Nu ben je zenuwachtig en dat had kunnen worden voorkomen. Houd er rekening mee, dat de visumdienst niet alles weet en niet alles kan, maak jezelf vooral niet van hen te afhankelijk! Ik heb ooit 'ns de visumdienst geïnformeerd over iets dat zij niet wisten!