600 miljoen indiers zonder stroom

• Ineke M

Er zijn vaak meer en langere powercuts naarmate het om een kleinere plaats gaat. Daarom valt het in Delhi vaak mee.

Ik kom regelmatig in Pushkar en daar heb je altijd vaste powercuts met daarnaast ook dagelijks de, vaak kortere, onvoorspelbare. Ga je naar Ajmer, wat vele malen groter is), dan heb je daar weer minder en kortere powercuts.

Ik weet niet of dat ook voor Kashmir geldt.

Ineke

• Mr Bojangles

waar misverstanden al niet toe kunnen leiden., ;-)

Sundri, ik sprak uiteraard over de mij bekende steden in Rajasthan. Maar dit verhaal van je is uiterst nuttige en welkome informatie voor mensen die Kasjmir eens willen gaan bezoeken lijkt mij. Ik zie wel enkele overeenkomsten met Jaisalmer.

- Zodra daar een zandstorm opsteekt of een onweersbui begint, kun je er donder op zeggen dat 5 minuten later de stroom uitvalt.

- zo koud als bij jullie wordt het hier niet, maar mijn kennissen hebben sowieso geen verwarming dus de wintermaanden zijn niet echt welkom. Ik was er in februari en 's avonds werd het 5 graden.

Wat die muggen betreft: misschien een keer een 2-persoons klamboe aanschaffen? Die zijn best groot en zou je volgens mij zo uit kunnen spannen dat je een behoorlijke zithoek hebt. Zelf enigszins bovenin wat meer aanhechtingspunten maken om het uit te spreiden. Kun je in elk geval af en toe even rustig zitten en slapen.

• Sundri

Nee, dit geldt niet voor Kashmir. D.w.z. alle zones hebben te maken met reguliere en irreguliere powercuts. Er is wel een verschil tussen bemeterde en onbemeterde gebieden. Bemeterde gebieden hebben vaker stroom, omdat de bewoners meer betalen dan in onbemeterde gebieden. Er zijn ook (berg)dorpen, waar nog helemaal geen stroomvoorziening is. Niet erg goed, zo lijkt me, want dat leidt tot meer houtkap in de Himalayas, wat dan weer leidt tot erosie en landslides. En dat gebeurt dus ook. Wel heb ik gezien dat op sommige plaatsen bomen en struiken worden geplant, maar milieubewustzijn is hier in het algemeen nog niet echt doorgedrongen, behalve dan bij een kleine groep goed opgeleide mensen.

• Sundri

Een klamboe is in Kashmir niet nodig. De hoeveelheid muggen is beperkt en vergelijkbaar met NL als het in de zomer mooi weer is. Daar helpt citronella goed tegen; geen giftige Odomos nodig. Bovendien komen in Kashmir geen malaria en andere door muggen overdraagbare ziekten als dengeh voor. Dus ik hou het zo nodig bij citronella. Als ik wat op m'n kussen sprenkel, blijven de muggen al weg. We zijn nu aan het verbouwen en daardoor kunnen insecten binnenvliegen, maar als alles gereed is, hebben we in alle openslaande ramen en buitendeuren horren. Dus dan zullen er ook niet veel insecten meer naar binnen vliegen.

• Rob

Ineke,

Vorig jaar heb ik voor het eerst gelogeerd bij mijn travelbuddy en zijn gezin in Delhi.

Hij heeft nu een ruime badkamer inclusief tweepersoons toilet.

Met overal in de muur waterkraantjes.

Ergens uit een leiding kwam een straal koud water.

Speciaal voor mij heeft hij in Dwarka een plastic doucheknop gekocht.

Het duurde even voor ik door had dat ik beter ‘s middags kon douchen dan ’s morgens.

Door de zon is het water dan lekker warm geworden.

Mijn ondergoed en spijkerbroek was ik altijd zelf met de hand.

Zijn vrouw heeft al genoeg met de hand te wassen met een man en drie kinderen.

Rob

• Rob

Ineke,

Oh ja, schiet mij te binnen.

Dat huis waar ik logeerde heeft meerdere verdiepingen met marmeren vloeren..

Toegankelijk via een marmeren trap, zoals je vaak in India ziet.

Een van mijn problemen is dat ik soms met mijn rechter teen in mijn linker broekspijp terecht kom.

Dan struikel ik over mijzelf.

Dat gebeurde dus ook op die marmeren trap, ging nog net goed.

De vrouw des huizes in haar sari moet dagelijks die trap op en neer om haar met de hand gewassen was op het dak te drogen te hangen.

Dus heb ik gelijk een trapleuning aan laten leggen.

Dat heeft dagen geduurd vanwege de voortdurende stoomstoringen, de boor deed het niet.

Vervolgens moest die trapleuning gepolijst worden.

Ook dat heeft dagen geduurd vanwege power cuts.

Volgens mij bij elkaar wel twee weken.

Rob

Speciaal voor Sundri een oud liedje:

http://www.youtube.com/watch?v=siDguoUQ5Rw

• Sundri

Omdat wij ons huis aan het uitbreiden zijn hebben we ook daar inderdaad last van de powercuts. Moet het nieuwe beton en de nieuwe muren water hebben om het cement en de beton te verharden (om te voorkomen dat het “stof” wordt) dan hebben we stroom nodig, want de pomp moet aan om het water naar boven te brengen. Tegels snijden voor de vloeren en wanden kan alleen met stroom. De elektriciën kan z'n werk niet controleren zonder stroom. En de bouwvakkers heb je ingehuurd en kun je niet “even” naar huis sturen, omdat er toevallig geen stroom is. Overigens zijn er ook veel karweitjes, die zonder stroom kunnen… Gelukkig maar. Cement maken gaat met de hand, beton mixen met een betonmixer met mechanische motor, hout wordt met de hand gezaagd, enz.

• Ineke M

Hoi Rob,

Herkenbaar! Ik heb een aantal keren in sari gelopen bij bruiloften en moet dan heel voorzichtig doen op de trap. Mijn voet zit steeds gestrikt in de sari. Vervolgens zij je al die dames trappen op en af rennen alsof het niets is.

Vaak zitten de trappen ingeklemd tussen 2 muren. Dan lukt het nog wel zonder leuning……, maar bij al die tempels….een regelrechte ramp!

Omhoog is geen probleem, maar dan weer naar beneden. Heb het in Khajurahu dan ook na 2 of 3 voor gezien gehouden. De buitenkant is mooi genoeg.

Ineke

• Sundri

Ineke, leuk dat je sari's draagt. Die zijn vaak zoooo mooi! Maar vind je het topje niet te strak zitten? En teveel stof om je benen? Ga je daar niet erg van zweten? Veel Indiase vrouwen zijn niet anders gewend. Indiërs zweten ook minder dan wij en zullen daar dus minder last van hebben. Tamils heb ik zelfs nog nooit zien zweten en als ik daar in de “winter” met bewolking en circa 25 graden ging zwemmen, snapten zij niet dat ik het niet koud had; zij droegen dan truien en mutsen. ;)