600 miljoen indiers zonder stroom

• Sundri

Duidelijk dat jij er niet woont en nog nooit echt hebt meegemaakt wat powercuts betekenen (opnieuw: met alle respect). Ook ik heb veel tijd in India doorgebracht tot ik er ging wonen en als “reiziger” ervaar je powercuts toch niet op dezelfde manier. In Kashmir heb ik hier constant mee te maken, het is een dagelijkse realiteit. Een machinewasje doen kost hier b.v. vaak meer dan 4 uur. Je moet er constant bijblijven vanwege stroomuitval of terugval van het voltage, dat opnieuw met de transformer omhoog moet worden gebracht. ‘s Winters is het voltage vaak zelfs zo laag (30 volt), dat je alleen ’s nachts kunt wassen, omdat 's nachts het voltage meestal hoger is. Ik denk niet dat jij dat weleens hebt moeten doen! In de rest van India is het voltage “normaal” en hoef je niet bij je wasmachine te blijven om op het voltage te letten. In India hebben ze nu een keer ruim 24 uur geen stroom… ik vind dat dus niet (meer) zielig, want ze gebruiken daar dus wel de stroom uit Kashmir, die hier niet wordt geleverd.

• Sundri

Jij vindt het wel wat hebben… kan ik inkomen… totdat je er gaat wonen… dan ervaar je pas echt de “problemen” die gepaard gaan met stroomuitval! Als reiziger hoef je niet te koken, doe je wat handwasjes of laat je je was doen door een dobiwalla… enz…

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Jij vindt het wel wat hebben… kan ik inkomen…

> totdat je er gaat wonen… dan ervaar je pas echt

> de “problemen” die gepaard gaan met stroomuitval!

> Als reiziger hoef je niet te koken, doe je wat

> handwasjes of laat je je was doen door een

> dobiwalla… enz…

Johan heeft volkomen gelijk. Stroomuitval in India leidt niet tot de toestanden die in Nederland hebben. Al was het maar omdat je geen wasmachine hebt. En ik heb er in mijn tijd voldoende meegemaakt. B) Oh, ja mij mijn vrouw thuis konden ze op een dag ook wat apparaten gaan vervangen omdat er plotseling 380 op de stekker stond (ik geef wel toe, dat was voordat Chandrababu Naidu van Telugu Desam aan de macht kwam, in die tijd een hoop verbeterd aan de infra).

Voor de rest lijkt Sundri een beetje gefrustreerd, en speelt op de achtergrond de politiek zonder meer mee.

Net zoals ik ooit een schuimbekkende Indier heb mogen meemaken die als Christen vooral vrede en verzoening predikte, tot het over Pakistan ging… :D

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

En op een

> houtvuurtje gaan koken? Ik zou niet eens weten hoe

> dat moet.

Ik kan uit ervaring spreken dat wat gekookt is op hout beter smaakt dan op gas. Geen idee hoe dat komt.

• Sundri

Gefrustreerd zou ik het niet willen noemen, maar het is wel een dagelijks terugkomende uitdaging en beslist niet altijd makkelijk. En natuurlijk is het inderdaad een politieke zaak (en vooral van corruptie). En ga jij buiten op een houtvuurtje koken als het -10 graden is met 2 voet sneeuw? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Lijkt me weinig te maken te hebben met frustratie, maar veel met ongemak. Zou jij het leuk vinden om ‘s nachts 4 uur op je wasmachine te moeten letten, dus als je wilt slapen? Ook dat is ongemak. Maar ja, “what’s in a name”. Hoe je het ook noemt, ongemakkelijk is het. Veel mensen hebben hier trouwens wel een wasmachine, hoor, dat is niet alleen omdat ik een westerling ben.

• johan1

ik heb in India nog zo een oude wasmachine met op de bodem een schroef die draait, die stopt gewoon als de stroom uitvalt. mijn was wordt prima schoon. Ik kook op gas en soms op hout (dat laat ik dan doen) neem altijd waxinelichtjes mee van “blokker” stroomstoring bij mijn huis in India, dan van de dvd naar het e-boek.

• Sundri

Khan, ik vertelde jouw reactie vandaag aan een paar Kashmiri: hun reactie “dan zijn alle Kashmiri gefrustreerd”.

Johan, probleem met gas hier in Kashmir is de gasleverantie vooral in de winter. Omdat de enige hoofdweg in de winter vaak is afgesloten vanwege landslides en gladheid, is de gasaanvoer zeer beperkt, is gas moeilijk te krijgen en daardoor ook duur. De meeste mensen koken hier dan ook elektrisch en alleen als het echt niet anders kan op gas. Hetzelfde geldt dus voor het gebruik van gaskachels. Die gaat hooguit een uurtje per dag aan, ook als het binnen slechts 2 graden is. Veel Kashmiri gebruiken dan de kangri, een vuurpot die met houtskool gestookt wordt. Daaraan zitten echter behoorlijke risico's: veel mensen hebben verbrande benen en buik, het inademen van de gassen uit de vuurpot zijn zeer ongezond. Een dokter vertelde me dat hij in de winter veel mensen behandelt met klachten als gevolg daarvan. Ook kaarslicht wordt hier gebruikt en kleine gasflessen om licht te maken (net zoiets als campinggaz); voor dit laatste geldt dan opnieuw de beperkte gasleverantie.

Tot slot: slechts 10% van de in Kashmir opgewekte stroom (uit waterkracht) wordt door de Kashmiri zelf gebruikt. De overige 90% gaat naar de rest van India (wordt daar verkocht)… Dat is wel heel zuur als je in de kou zit en met andere ongemakken als gevolg van powercuts te maken hebt. Zeker als je bedenkt dat in de rest van India wel een normaal voltage wordt geleverd en daar geen ingewikkelde en dure elektrische systemen nodig zijn.

T.a.v. een te hoog voltage: het kort omhoog schieten van het inkomend voltage komt hier nog steeds voor. Echter… daarvoor hebben we dit dure elektrisch systeem. Het systeem voorkomt dat stroom naar apparaten gaat als dit gebeurt. O.a. slaan dan stoppen door. Verlengsnoeren met 3 of 4 stopcontacten hebben hier allemaal een zekering die doorbrandt als er een overload is. Wel zaak dus om die zekering niet te omzeilen, want dan is je hele verlengsnoer naar de ratsmodee en je apparaten wellicht ook. Ik heb al vaak doorgebrande zekeringen gehad… dus dit is hier noodzakelijk.

Om kort te gaan: het heeft me geruime tijd gekost om te leren hoe het elektrisch systeem werkt. Het is hier niet zomaar stekker in het stopcontact steken en alles werkt. Er zijn zelfs verschillende stopcontacten; sommige kunnen hoog voltage aan, andere niet. De andere zijn alleen geschikt voor zaken als radio, tv, PC, elektrische tandenborstel, e.d. Gelukkig passen m'n NL stekkers hier wel allemaal. En is er stroom, dan werkt het allemaal wel, maar niet zoals in NL.

Ik kan het natuurlijk ook anders formuleren: Stel dat NL 90% van ons aardgas zou verkopen aan het buitenland en vervolgens slechts 12 uur per dag gas levert en dan vooral 's nachts (als je ligt te slapen) en dus de hele winter in de kou moet zitten. Hoe zou jij dat vinden???

• Rob

Sundri,

Hoezo ‘ons’ aardgas? Wat bedoel je daarmee?

Aardgas komt niet uit Nederland, niet uit Zeeland, maar uit Groningen (Slochteren).

Als wij uut grunn 90% van dat aardgas konden verkopen aan het buitenland (= andere Nederlandse provincies) zouden wij allemaal steenrijk zijn.

Rob

• KeesS

Alleen het lezen van dit verhaal (en de andere) kost me al zoveel energie dat hier thuis spontaan de stoppen er uit springen. Blijkbaar doet alles het daar weer anders was de pc ook weer buiten gebruik. Het lijkt wel of je met een kruistocht bezig bent. Je bent er zelf gaan wonen dus moet je ook de consequenties aanvaarden zonder te zeuren.

• Thomas

Inderdaad Kees, improvise adept and overcome!!!!!