Khan, ik vertelde jouw reactie vandaag aan een paar Kashmiri: hun reactie “dan zijn alle Kashmiri gefrustreerd”.
Johan, probleem met gas hier in Kashmir is de gasleverantie vooral in de winter. Omdat de enige hoofdweg in de winter vaak is afgesloten vanwege landslides en gladheid, is de gasaanvoer zeer beperkt, is gas moeilijk te krijgen en daardoor ook duur. De meeste mensen koken hier dan ook elektrisch en alleen als het echt niet anders kan op gas. Hetzelfde geldt dus voor het gebruik van gaskachels. Die gaat hooguit een uurtje per dag aan, ook als het binnen slechts 2 graden is. Veel Kashmiri gebruiken dan de kangri, een vuurpot die met houtskool gestookt wordt. Daaraan zitten echter behoorlijke risico's: veel mensen hebben verbrande benen en buik, het inademen van de gassen uit de vuurpot zijn zeer ongezond. Een dokter vertelde me dat hij in de winter veel mensen behandelt met klachten als gevolg daarvan. Ook kaarslicht wordt hier gebruikt en kleine gasflessen om licht te maken (net zoiets als campinggaz); voor dit laatste geldt dan opnieuw de beperkte gasleverantie.
Tot slot: slechts 10% van de in Kashmir opgewekte stroom (uit waterkracht) wordt door de Kashmiri zelf gebruikt. De overige 90% gaat naar de rest van India (wordt daar verkocht)… Dat is wel heel zuur als je in de kou zit en met andere ongemakken als gevolg van powercuts te maken hebt. Zeker als je bedenkt dat in de rest van India wel een normaal voltage wordt geleverd en daar geen ingewikkelde en dure elektrische systemen nodig zijn.
T.a.v. een te hoog voltage: het kort omhoog schieten van het inkomend voltage komt hier nog steeds voor. Echter… daarvoor hebben we dit dure elektrisch systeem. Het systeem voorkomt dat stroom naar apparaten gaat als dit gebeurt. O.a. slaan dan stoppen door. Verlengsnoeren met 3 of 4 stopcontacten hebben hier allemaal een zekering die doorbrandt als er een overload is. Wel zaak dus om die zekering niet te omzeilen, want dan is je hele verlengsnoer naar de ratsmodee en je apparaten wellicht ook. Ik heb al vaak doorgebrande zekeringen gehad… dus dit is hier noodzakelijk.
Om kort te gaan: het heeft me geruime tijd gekost om te leren hoe het elektrisch systeem werkt. Het is hier niet zomaar stekker in het stopcontact steken en alles werkt. Er zijn zelfs verschillende stopcontacten; sommige kunnen hoog voltage aan, andere niet. De andere zijn alleen geschikt voor zaken als radio, tv, PC, elektrische tandenborstel, e.d. Gelukkig passen m'n NL stekkers hier wel allemaal. En is er stroom, dan werkt het allemaal wel, maar niet zoals in NL.
Ik kan het natuurlijk ook anders formuleren: Stel dat NL 90% van ons aardgas zou verkopen aan het buitenland en vervolgens slechts 12 uur per dag gas levert en dan vooral 's nachts (als je ligt te slapen) en dus de hele winter in de kou moet zitten. Hoe zou jij dat vinden???