Mr. Bojangles, helaas helaas, maar dat is dus niet zo. Er zijn hier in Kashmir 4 reguliere powercuts van circa 5 uren per keer. Die weet je inderdaad van tevoren. Echter, daarnaast zijn er vrijwel dagelijks vele niet reguliere powercuts van een half uur oplopend tot 2-3 uur per keer. Heb je net je wasmachine aangezet… gaat het licht uit; heb je net je eitje in de pan gegooid… gaat het licht uit; ben je net aan het stofzuigen… gaat het licht uit…; heb je plannen gemaakt om die dag bepaalde huishoudelijke dingen te doen… gaat het licht uit… en je weet nooit wanneer de stroom weer terugkomt. Dit zijn geen powercuts als gevolg van stroomstoringen. Gaat het b.v. onweren of flink regenen, dan weet je gewoon dat het licht uit gaat. In de winter betekent geen stroom geen verwarming (een blower) en zijn de powercuts nog langer dan in de zomer; soms zelfs 24 uur of langer geen stroom! Dan dragen we 4 tot 5 lagen kleding (een paar truien + de pheran, een soort lange wollen poncho), dat is zwaar en niet lekker… en is het behelpen met een warmwaterkruik, mits we voldoende gas hebben. Geloof me, 2 graden in huis is heel koud en dat gedurende circa 2 maanden (januari en februari) en als er dan 2 voet sneeuw ligt zoals afgelopen januari, ga je ook niet buiten lekker ff een lange wandeling maken om op te warmen. Gelukkig duurt de winter in de Kashmir vallei maar kort en is het klimaat buiten die 2 maanden om fantastisch.
Ik heb o.a. ook veel tijd in Mamallapuram doorgebracht bij een vriend in huis. Daar waren alleen stroomstoringen tijdens (moeson)regens en onweersbuien. Daarnaast heb ik er nooit bovengenoemde powercuts meegemaakt. Eigenlijk was er vrijwel altijd stroom. Ook in Paharganj in Delhi waren er alleen af en toe korte stroomonderbrekingen. Ook in Goa nauwelijks stroomonderbrekingen gehad en ook daar heb ik veel tijd doorgebracht. Wel 1 keer een hele nacht een powercut in Kerala, dat was vooral vervelend vanwege de muggen; die waren zonder fan niet weg te slaan. Muggen hebben we in Kashmir ook, maar niet zoveel als elders in India, dat is dan weer een voordeel hier.
Overigens is dinsdagavond een avond met reguliere powercut. Er zijn echter protesten geweest tegen de powercuts tijdens de Iftar (breken van het vasten) en tot mijn verrassing was er gisteravond wel stroom. ()