600 miljoen indiers zonder stroom

• Sundri

Dat heb ik in Kashmir nog niet meegemaakt, maar zou goed kunnen dat dit hier op een dag ook gebeurt en zal gebeuren. Het elektriciteitsbedrijf is nu in overheidshanden en de verwachting is dat dit, waar ik woon, overgaat in private handen. Dat gaat ongetwijfeld hogere kosten betekenen (per unit), maar ze beloven dan ook 24 uur per dag stroom zonder powercuts. De kans op stroomstoringen door storingen in het netwerk blijft dan wel bestaan. Nou… het zal mij benieuwen. Relletjes over stroom komen dus niet alleen in Kashmir, maar ook elders in India voor.

Ik ga nu chicken roganjosh maken, ons favoriete maaltje, hopelijk valt ondertussen de stroom niet uit. :P

• erik

Na de eerste stroomuitval werd de minister van energiezaken gepromoveerd tot minister van binnenlandse zaken. Alles kan in India :):)

En Sundri, wat ze ook zeggen over klagen: ik ga er straks over nadenken om naar Kashmir te gaan, wanneer je guest house klaar is. Erg lang geleden dat ik er was (1985, Srinagar en Pahalgam ben ik toen geweest), dit lijkt me een goede reden terug te gaan.

• Sundri

Erik, je bent van harte welkom! Zodra ons guesthouse klaar is, gaan we een website opzetten ;)

• Rob

Quota,

Ja, dat is al jaren zo.

Volgens mij heeft dat met het Indiase watermanagement te maken.

In de moessonperiode stroomt ieder jaar alles over.

Ze hebben daar wel dammen, maar die kunnen al dat water niet aan.

Met het gevolg dat ze die dan maar open zetten, waardoor de heleboel overstroomt.

Al dat water kan ook gebruikt worden om elektriciteit op te wekken.

In Haridwar / Rishikesh heb ik gezien dat de Indiers best aan watermanagement kunnen doen.

Waarom niet in de rest van India, denk ik dan.

Rob

• Mr Bojangles

in Udaipur, Jodhpur en Jaisalmer gaat dagelijks enkele uren de stroom eraf.

• Ineke M

Ja, maar dat schijnt weer minder erg te zijn als in Kashmir (?)

Ineke

• Rob

Ineke,

Jaren geleden heb ik 2 x 4 dagen in New Haven in Mumbai, Andheri East gelogeerd.

Tussendoor drie weken Goa.

In New Haven was er alleen 's morgens (koud) water tussen 8 en 9 uur.

Geen douche, wel een emmer.

Als ik nog eens in Mumbai kom, logeer ik weer in New Haven.

Ok, toegegeven, In Mumbai komt het niet tot of onder het vriespunt.

Rob

• Ineke M

Hoi Rob,

Ik was in juni in Pushkar. Het was zo warm, dat het ‘koude’ water bijna warm was.

Heb dus alleen maar ‘koud’ gedouched……

Ineke

• Mr Bojangles

Hoi Ineke,

tja, dat weet ik niet, ik kom nooit in Kasjmir. Althans, tot op heden, hopelijk in de toekomst nog eens. Maar het zijn altijd vaste uren, dus men zit wel in dat ritme en ik neem aan dat het dan niet echt een ramp is.

• Sundri

Mr. Bojangles, helaas helaas, maar dat is dus niet zo. Er zijn hier in Kashmir 4 reguliere powercuts van circa 5 uren per keer. Die weet je inderdaad van tevoren. Echter, daarnaast zijn er vrijwel dagelijks vele niet reguliere powercuts van een half uur oplopend tot 2-3 uur per keer. Heb je net je wasmachine aangezet… gaat het licht uit; heb je net je eitje in de pan gegooid… gaat het licht uit; ben je net aan het stofzuigen… gaat het licht uit…; heb je plannen gemaakt om die dag bepaalde huishoudelijke dingen te doen… gaat het licht uit… en je weet nooit wanneer de stroom weer terugkomt. Dit zijn geen powercuts als gevolg van stroomstoringen. Gaat het b.v. onweren of flink regenen, dan weet je gewoon dat het licht uit gaat. In de winter betekent geen stroom geen verwarming (een blower) en zijn de powercuts nog langer dan in de zomer; soms zelfs 24 uur of langer geen stroom! Dan dragen we 4 tot 5 lagen kleding (een paar truien + de pheran, een soort lange wollen poncho), dat is zwaar en niet lekker… en is het behelpen met een warmwaterkruik, mits we voldoende gas hebben. Geloof me, 2 graden in huis is heel koud en dat gedurende circa 2 maanden (januari en februari) en als er dan 2 voet sneeuw ligt zoals afgelopen januari, ga je ook niet buiten lekker ff een lange wandeling maken om op te warmen. Gelukkig duurt de winter in de Kashmir vallei maar kort en is het klimaat buiten die 2 maanden om fantastisch.

Ik heb o.a. ook veel tijd in Mamallapuram doorgebracht bij een vriend in huis. Daar waren alleen stroomstoringen tijdens (moeson)regens en onweersbuien. Daarnaast heb ik er nooit bovengenoemde powercuts meegemaakt. Eigenlijk was er vrijwel altijd stroom. Ook in Paharganj in Delhi waren er alleen af en toe korte stroomonderbrekingen. Ook in Goa nauwelijks stroomonderbrekingen gehad en ook daar heb ik veel tijd doorgebracht. Wel 1 keer een hele nacht een powercut in Kerala, dat was vooral vervelend vanwege de muggen; die waren zonder fan niet weg te slaan. Muggen hebben we in Kashmir ook, maar niet zoveel als elders in India, dat is dan weer een voordeel hier.

Overigens is dinsdagavond een avond met reguliere powercut. Er zijn echter protesten geweest tegen de powercuts tijdens de Iftar (breken van het vasten) en tot mijn verrassing was er gisteravond wel stroom. (:P)