600 miljoen indiers zonder stroom

• Ineke M

Tja…, heb nooit bedacht dat powercuts romantisch kunnen zijn…??? Over het algemeen zit je er niet op te wachten (ook de toeristen/reizigers niet).

Ineke

• Sundri

Kataraja, dankjewel voor je support. Eindelijk wel iemand die snapt waar ik het over heb. >:D<. Waarom kom je niet een keer naar Kashmir. Je bent van harte welkom. Ons huis wordt uitgebreid en dan hebben we veel ruimte voor gasten!

• Sundri

Ineke M., ook jij bedankt voor je begripvolle reactie! Kom ondanks de powercuts gerust 'ns naar Kashmir. Ik woon hier op een prachtige plek en heb binnenkort genoeg kamers voor gasten :P.

• Sundri

Ik had een collega, die pensioneerde en in Brazilië ging wonen. In NL heeft hij 2 zonen en wat vrienden, dus hij kwam een jaar later terug voor een week of 3 voor vakantie. Hij had afspraken gemaakt voor ontmoetingen. Veel ontmoetingen gingen niet door. Na een week besloot hij al om terug te gaan en na 10 dagen was hij weg. Daarna is hij nooit meer in NL gesignaleerd.

Mijn broer, die in Rotterdam woont, zegt hetzelfde. NL is een land vol klagers, vol regels. Wij kunnen ons nog de tijd herinneren dat NL nog niet zo vol met regels was. Ze zeggen nu dat veel regels nodig zijn, omdat het land zo “overbevolkt” is. Voor mijn gevoel is India echter veel overbevolkter (simpelweg omdat er veel min of meer onbewoonbare gebieden zijn), toch zijn er minder regels. Misschien niet verstandig, maar ik kan zo vet genieten van de wind door m'n haren als ik achterop een motor zit. Officieel mag dat hier in India ook niet, maar niemand let erop en in steden… krijg je een bekeuring, dan kom je er met Rs 100 (baksjies) wel vanaf en kan je bovendien doorrijden zonder helm. Aan de andere kant… een beetje toepassen van verkeersregels hier zou niet verkeerd zijn. Maar ook daar wen je aan: constant te worden afgesneden vooral door bussen en riksja's. Inmiddels heb ik m'n fietsgedrag daaraan aangepast, simpelweg omdat ik nu weet wat ik kan verwachten in het verkeer. Soms gewoon midden op de weg blijven fietsen ondanks het getoeter, omdat ik anders de goot wordt ingedrukt.

Maarre, hier in Kashmir klagen ze ook, hoor, maar dan vooral over (inderdaad) de powercuts. De kranten staan er vol van. Zulke dingen merk je niet zo als je hier als toerist komt.

Per slot toch maar blijven genieten van alle mooie kanten, want die zijn er veel. Ik kan een trekking doen vanuit m'n achtertuin. De berg op is vlakbij. Ff de fiets pakken, een stukje bergop (circa een half uur fietsen heen en 15 minuten terug) en dan kan ik al de bergen in. En nu in de zomer kan ik dagelijks in de meren zwemmen of snorkelen. Vet is dat… Hoef je in NL niet om te komen; daar hebben ze tot nu toe niet meer dan 1,5 week mooi zomerweer gehad. Een vriendin illustreerde het weer op facebook als volgt: plaatje Ark van Noach “in the bible there were 40 days and 40 nights of rain, they called it disaster… in Holland we call it summer”… In NL te koud om ff lekker in zee te gaan zwemmen…

• KeesS

Oh maar als je kamers gaat verhuren aan gasten heb je toch zeker ook een 24 uur power back up?

• Paul Broekman

Sundri,

ga je een gastenhuis beginnen? Weet dan wel waaraan je begint!

In de winter hadden wij een weer eens een stroomstoring. s'Winters zijn er geluukig veel minder. Maar wij hebben een grote kolenkachel die stroom nodig heeft, voor de ventilator en de pompen. Als de stroom uitvalt branden de kolen nog vrolijk door maar wordt het water niet meer rond gepompt. Ik raakte in paniek want de druk was tot boven de 5 bar opgelopen en de teperatuur tot over de 120 C!!! Ik bellen met de monteur en die zij dat ik zand op de brandende kolen moest gooien, maar zand had ik niet en ik kon het niet vinden ook. Het overloopvat was vol en is nu stuk…

s'Zomers valt de stroom veel vaker uit maar dan lopen we in ieder geval geen risico's. Maar ja,. om een verhaal af te maken: net toen ik de hoop opgaf en verwachtte dat de kachel zou ontploffen (50 tot soms 100 kilo kolen gaan er in) kwam er weer stroom en langzaam zakte de druk en de temperatuur…..

Ik denk nu wel eens aan een generator maar ja, die maakt weer zoveel herrie….

• Sundri

We hebben een batterij, die een aantal uren licht geeft als er geen stroom is en we hebben daarnaast een generator voor als er langdurige powercuts zijn. Die back-ups zijn geschikt voor laag voltage apparaten en licht.

• Sundri

Voor noodgevallen hebben we ook een boiler, die ook op hout kan worden gestookt als er geen stroom is. Dat is alleen om water te verwarmen, niet om rond te pompen. Dus kan niet ontploffen. Wij hebben overigens ‘s winters gewoonlijk meer powercuts dan ’s zomers en hier zullen de meeste gasten in de zomer komen vanwege de seizoenen en niet in de winter. Net zoiets als in Zeeland dus.

En ja… we gaan een gastenhuis starten.

• rntlw

Kreeg net door dat in Kerala het electriciteitsbedrijf de kosten met TERUGWERKENDE KRACHT

heeft verhoogd! Even bijbetalen svp! Heeft geleid tot weer eens een wat relletjes in Thiruvananthapuram

op maandag jl.

• Ramrod

De prijs verhogen voor het niet ontvangen van stroom ….. only in India hahaha