600 miljoen indiers zonder stroom

• Ineke M

Sundri, dat is niet mijn punt. Natuurlijk zijn de powercuts in Kashmir heel erg naar en ik geef er geen waarde aan. Alleen slaat jouw opmerking ‘ die Indiërs’ echt nergens op. Komt er op neer dat iemand met kanker zegt dat de ander met 2 gebroken benen zich niet aan moet stellen. Nogal een egoïstische manier van kijken. Dat is ook het begin van heel veel ellende (die turken, die moslims, etc.).

Als je zoveel respect hebt, probeer dat dan ook voor ‘die Indiers’ te hebben. Het is mi overigens een totaal verkeerd beeld dat je pas respect kan hebben als de ander dat ook voor jou heeft, want dan komt het nooit goed op de wereld. Een moet beginnen, nietwaar?

Ineke

• T.o.m.

Ik heb best wel wat tips.

Als de stroomvoorziening zo slecht is, gooi de grootste grootverbruiker die afhankelijk is van een constante aanvoer van stroom er dan uit. Dus, gooi de wasmachine eruit. Leuke uitvinding, maar het werkt niet. Aangezien meer dan drie kwart miljard mensen in India geen was machine hebben, is dat helemaal geen gek plan.

Zet zonnepanelen op je dak en 2 100amp huishoudakkus eraanvast, en je hebt altijd genoeg goede stroom voor je tandenborstel, citruspers, lampjes, koelkast, pc en de TV. Heb je een diepvries, overweeg er dan 1 op gas.

Of zet er 1 goede UPS tussen (wasmachine is wel te zwaar voor een UPS) en je bent goed beschermt tegen over en onderstroom en spikes, en dat ding geeft bij stroomuitval nog een half uurtje stroom ook. Dat geeft wat meer rust dan de Indische oplossingen waarin bedradingen en verschillende groepen zo verwarrend door het huis beginnen te lopen dat het nog gevaarlijk is ook (als je er al wijs uit komt).

• Rob

Tja Ineke,

Iemand die onder het mom van ‘met alle respect’ allerlei onzin uitkraamt is voor mij van het zelfde niveau als iemand die dan achteraf zegt ‘sorry, zo had ik het niet bedoeld’.

Rob

• Sundri

Hallo Allemaal, uit jullie reacties begrijp ik, dat jullie er echt niets van hebben begrepen. Maar dat geeft niet, hoeft ook niet. Ik kom niet terug op geen enkele opmerking die ik hier heb gemaakt. En ik heb er helemaal geen spijt van dat ik hier ben komen wonen, er zijn zat dingen die juist wel goed zijn. Om te beginnen het klimaat en de schitterende omgeving. Dat neemt niet weg dat er ongemakken zijn en als je dat niet snapt… nou ja… dat zij dan maar zo. En T.o.m., ga jij het zware goed, zoals spijkerbroeken, sweaters, lakens enz. met de hand wassen? Wat zomerkleding en ondergoed zal wel lukken, maar dat? Dat dacht ik dus niet…

• T.o.m.

Beste sundri. Ik heb in mijn leven ongeveer 20 jaar (aaneengesloten) in zogenaamde derde wereld landen gewerkt en dus ook gewoond. Ook in India in de jaren 80 toen het misschien nog een derde wereld land genoemd mocht worden. Dus ja, ik heb veel ervaring (onder andere) met handwassen, en het omgaan met situaties waarin geen, of hele slechte stroom voorhanden is.

Ik denk dat als ik jouw situatie met die van mijn -historische- situatie vergelijk, jij op rozen zit.

met vriendelijke groet, tom,

eindelijk eigenaar van een werkende wasmachine, een van de beste uitvindingen ooit.

Edit. Dit wil ik dan ook nog even kwijt. Ondanks de belangrijke plaats die mijn wasmachine nu in mijn huishouden inneemt, vind ik toch dat dat ding teveel zeep resten in de was achterlaat. Dan ruikt de was weliswaar wel lekker, en lijkt ook langer fris te blijven. Ik moet die chemische rommel echter niet in mijn kleren, en meestal “draai” ik nog een handwasje na, met de zojuist gewassen kleren uit de machine, totdat ik in mijn wastobbe zie, dat de zeep eruit is.

• Sundri

T.o.m. Als je zeepresten in je kleding vindt, moet je minder wasmiddel gebruiken of kiezen voor een vloeibaar wasmiddel. Dan is je “probleem” opgelost.

Ik zit op rozen… mmm… Je hebt gelijk afhankelijk van waar je het mee vergelijkt, ik heb stroom, als er stroom is, ik heb water en in beperkte mate gas. Ik heb een vriendin, die een half jaar in Sierra Leone heeft gewerkt. Daar was geen stroom, geen waterleiding, enz. Dus 's avonds geen licht, overdag radio voor maximaal een uur, buiten water pompen met een emmer. Ik ben me daar best van bewust. Verschil is wellicht, dat het hier circa 2 tot 3 maanden winter is en ik zal je zeggen dat ik het nog nooit zoooooooooooooooooooooo koud heb gehad als afgelopen winter. Er waren dagen dat we 12 uur in bed bleven liggen vanwege de kou (echt 2 graden is errug koud). Soms kon ik pas na 10 dagen weer een douche nemen bij gebrek aan warm water. Niet voor niets ontvluchten veel Kashmiri de winterkou door Kashmir te verlaten veelal naar andere delen van India. Geluk is dan wel dat de winter hier niet zo lang duurt als in NL.

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Khan, ik vertelde jouw reactie vandaag aan een

> paar Kashmiri: hun reactie "dan zijn alle Kashmiri

> gefrustreerd".

>

Natuurlijk zijn ze allemaal gefrustreerd. Dat zou ik ook worden als er permanent op je vingers gekeken wordt door de BSF.

• kataraja

Sundri, ik ben het helemaal met je eens, powercuts zijn zwaar klote. Vroeger als toerist vond ik powercuts heel romantisch en vond dat erbij hoorde. Nu woon ik al jaren in de tropen, en heb regelmatig temaken met powercuts, en het komt nooit gelegen.

Groet kataraja

ps ik ben nu voor vakantie in nederland, wat een land vol klagers zijn het geworden.

• Ramrod

>ps ik ben nu voor vakantie in nederland, wat een land vol klagers zijn het geworden.

Wees dan maar blij dat je weer snel terug gaat , niet terug komen over een paar jaar als het daar allemaal toch tegen valt …..

• kataraja

Ramrod , na tien jaar denk ik dat het mij daar niet meer zal tegenvallen.