wat mee te nemen/dragen in december/januari

• Martin

Afgelopen zondag begon de met een schitterende zon en een heerlijk tempraatuurtje. In de loop van de ochtend kwam er een verstikkende laag smog over de stad te liggen. Ik zat op het dakterras van de German Bakery en vandaar zag je de sluier aankomen zetten. Het deed zeer aan de luchtwegen.

Dit was mijn tweede bezoek aan New Delhi de eerste keer, in maart, heb ik gebruik gemaakt van een auto met chauffeur. Deze keer gebruik gemaakt van de metro en rikshaws en een taxi-scooter. 's Avonds was het resultaat bij het tandenpoetsen en neus snuiten te zien.

Bijgaand mijn verslag aan New Delhi

• KeesS

Nou ik vind dat we deze topic wel kunnen stoppen. Iedereen neemt naar wens al dan niet een dekentje, sjaal of zoiets mee en geniet van het leven in India.

• VideJo

Ik zit te kijken naar gras dat groeit. Traag filmpje, ongemonteerd, onduidelijk. Sorry, ik kan niet anders, want het is mijn hobby, het maken van videofilms.

• Rob

Videjo,

Volgens mij ging het in dit filmpje om een moedervarken met biggetjes.

Niet om het gras wat groeit.

Het is maar net hoe je kijkt.

Los daarvan: saai filmpje.

Rob

“Sitting quietly, doing nothing, spring comes, and the grass grows by itself”

• VideJo

Ach joh, laat ik een voorbeeld noemen. Als je de camera uitzet, dan wil het wel eens, dat de camera wat schokt, door het drukken op het knopje. Dat snij je er dan in de montage uit. Zelfs dat heeft Martin niet gedaan.

Nog een voorbeeld. Als hij het verkeer in Delhi filmt, dan gaat hij “sproeien”. Dus met de camera heen en weer bewegen. Dat is één van de grootste fouten, die je als filmer kunt maken.

Als je een camera koopt, wil je toch iets moois gaan maken? Nou, dan zal je je er in moeten verdiepen, hoe dat dan moet.

• Khan

Als je om 5 uur was opgestaan en op hetzelfde punt in de dichte mist had gestaan waren die “ onduidelijke camerabewegingen” niet eens opgevallen. Voor de rest moet iedereen delen wat hij wil. Voordeel van die democratisering is wel dat men niet meer afhankelijk is van het bekwame camerawerk van een cineste als Riefenstahl om een beeld te krijgen van de wereld.

B)-

• VideJo

Dat heeft meer te maken met de prijs van videocamera's dan met democratisering. En de ontwikkeling op het gebied van film en video (tv) is zo ver gevorderd sinds de tijd van Leni Riefenstahl, dat er inderdaad vrijere vormen te zien zijn. En dat is fijn.

• kataraja

Khan, Leni Riefenstahl heeft heel veel kritiek gehad over haar beeld van de wereld, maar dat neemt niet weg dat ze die foute boel op een geniale manier belicht heeft.

Kat.

• Khan

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Khan, Leni Riefenstahl heeft heel veel kritiek

> gehad over haar beeld van de wereld, maar dat

> neemt niet weg dat ze die foute boel op een

> geniale manier belicht heeft.

>

> Kat.

Dat bestrijd ik ook niet. :)

Ondertussen wacht ik op een film die de smerige mist in een willekeurige Indiase stad om 5 uur 's ochtends op een geniale wijze belicht. Ik denk dat jij wel weet ik bedoel. Tamelijk ongrijpbaar op beeld, vrees ik toch.