wat mee te nemen/dragen in december/januari

• esther

Hoi, onze Indiareis komt steeds dichterbij. En daarmee ook de vraag; wat moeten we allemaal meenemen. Op dit forum ben ik al veel praktische tips tegengekomen, bedankt allemaal. Waar ik nog mee worstel is: wat gaan we daar aan kleding dragen? We vertrekken op 22/12 naar Delhi, daar vandaan naar Jaipur, Ranthambore NP, Bharatpur, Agra, Bandhavgarh NP, Kanha NP en daarna weer terug naar Delhi. We reizen met een auto en van Agra naar Bandhavgarh met de nachttrein. We zijn overal ongeveer 2 nachten. Wat kunnen we verwachten qua temperatuur. Voor Delhi kan ik wel wat vinden op internet, koude nachten en overdag ca. 15 graden. Klopt dat een beetje met jullie ervaring? En zijn er mensen die in deze periode naar de andere plaatsen zijn geweest? Is dat vergelijkbaar met Delhi qua temperatuur. In de Nationale Parken zullen we in elk geval 's morgens vroeg op pad gaan, ik verwacht dat het dan nog erg koud is. Maar we hebben dus zelf geen ervaring hiermee. Kortom: tips zijn welkom. Bedankt alvast. Groetjes, Esther

• Sundri

Kleding meenemen voor zowel hitte als koude. Reis je in die periode ‘s nachts per trein in sleeperclass, dan is het hartstikke koud. De temperaturen dalen vooral ’s nachts behoorlijk. Neem b.v. een fleecevest of trui mee, naast je zomerkleding. En verder: heb je iets nodig, dan kun je ook altijd iets in India kopen, waar kleding in het algemeen niet duur is. In januari kan het ook heel koud zijn overdag indien het mistig is. Vorig jaar in januari was het in Delhi overdag maar 5 graden! De stoom kwam in m'n hotelkamer uit m'n mond, want er is meestal geen verwarming…

• Ineke M

Ik kom ieder jaar in januari in Rajasthan en ben er ook wel begin dec. geweest.

Van half dec. tot half januari kan het erg koud zijn. Grootste ‘probleem’ is dat de huizen erop gebouwd zijn om de warmte buiten te laten en de wind binnen. Waar je hier in de winter dus lekker warm binnen zit wordt het daar in de gebouwen bijna niet warm.

In die periode is de temp. op het midden van de dag tussen de 18 -20 graden. Dan is het in de zon dus gewoon lekker. Vanaf een uur of vier wordt het koud. Vaak rond 5 gr (0 - 8). Dat lijkt niet zo spannend, maar omdat de gebouwen koud blijven warm je dan niet meer op. Je ziet dus iedereen met dekentjes om lopen. Een warme trui, vest of fleece jack is wel nodig (en daar vaak dat dekentje overheen).

Na half januari wordt het echt heel lekker weer; 's nachts rond de 10 -12 graden en overdag rond de 25. Echt warm wordt het pas eind februari.

Ineke

• San Baar

Ik neem standaard een donzen slaapzak mee, ideaal voor in de trein of op het perron als je een hele nacht moet wachten op de trein die een flinke vertraging heeft. Soms te dunne dekens……en het neemt weinig ruimte is…..

• Ineke M

Ik koop er altijd een dekentje voor Rs 90,-, die leg ik in mijn bed om het warm te krijgen……terwijl ik hier in Nederland altijd met de verwarming uit en de ramen open slaap…zelf als het 10 gr. vriest. Maar daar voelt het alsof ik niet meer warm wordt in bed!

Ineke

• esther

Bedankt voor jullie reacties. Dat wordt wat voor deze koukleum. Ik denk dat ik inderdaad maar voor de optie “dekentje daar kopen” ga; meenemen voor 4 personen zie ik niet zo zitten. We proberen juist zo min mogelijk mee te nemen omdat we veel onderweg zijn. Groetjes, Esther

• Ineke M

's Middags is het heerlijk in de zon! Enige tijd van het jaar dat je daar lekker kan ‘zonnen’……

Ineke

• kees m

kijk op www.weeronline.nl

toets de plaatsen in en je weet wat je kuny verwachten

zeer simpel , doen wij ook altijd

grjes kees m

• Ineke M

Hmm, niet helemaal mee eens.

Er staat b.v. in januari vaak 20/8 graden, dat lijkt voor ons heel erg lekker weer. Je hebt geen idee dat het in India dan echt koud kan voelen.

Ineke

• Sundri

Zeker als je ‘s nachts reist. En in die tijd is er overdag ook regelmatig mist; dan blijft de dagtemperatuur steken op nachttemperatuur. Dit jaar in januari in Delhi was het erg koud. Zelfs op m’n hotelkamer kwam de stoom uit m'n mond… Het was niet warmer dan circa 5 graden!