wat mee te nemen/dragen in december/januari

• Ineke M

Ben 1 keer zo dom geweest om meteen van het vliegveld naar Pushkar te gaan in januari…..nooit meer!!!

Het is er dan zo mistig dat het echt helemaal dicht zit. Was levensgevaarlijk vond ik……..de chauffeur vond dat niet………

Ineke

• Khan

Ineke M Schreef:

——————————————————-

> Ben 1 keer zo dom geweest om meteen van het

> vliegveld naar Pushkar te gaan in

> januari…..nooit meer!!!

> Het is er dan zo mistig dat het echt helemaal

> dicht zit. Was levensgevaarlijk vond ik……..de

> chauffeur vond dat niet………

Mistprobleem in december & januari is niet alleen beperkt tot Noord-India. Rond Vijayawada (zuid-India, Andhra Pradesh) heb ik een treinrit meegemaakt met een zicht van ca 20 meter. Machinist gebruikte de hoorn echt onafgebroken, dus echt geen seconde stoppen.

En elk jaar natuurlijk de nieuwsberichten over mensen die doodvriezen op straat…

• Sundri

Nou “vriezen” ze in India al dood vanaf circa 12 graden en lager, dus dat zegt voor ons niet zoveel over de temperatuur. In NL is dat pas als het “echt” gaat vriezen. Pas dan haalt het Leger des Heils de Nederlandse daklozen van de straat. In Zuid-India heb ik ze met truien en mutsen zien lopen bij 25 graden! Dan liep ik over straat in bikini en sarong om in zee te gaan zwemmen en vroegen ze mij of ik het niet koud had.

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Nou “vriezen” ze in India al dood vanaf circa 12

> graden en lager, dus dat zegt voor ons niet zoveel

> over de temperatuur.

Lekkere reactie, maar ik heb het over letterlijk doodvriezen…

• Sundri

Bedoel je doodvriezen in de Himalaya's? In Delhi vriest het namelijk nooit en toch spreken nieuwsberichten over doodvriezen in Delhi…M.a.w. ik snap je reactie niet helemaal…

• Ineke M

In 2001/2002 waren wij met Nieuwjaar in Zuid- India. Toen vroor het in het noorden en zijn in Delhi echt mensen doodgevroren. Komt gelukkig niet ieder jaar voor, maar is niet helemaal uniek dat het vriest.

Ieder jaar ga ik rond half januari naar Delhi & Pushkar en heb het 's nachts niet kouder dan 3 gr. meegemaakt. Maar het koudste deel van het jaar ligt daarvoor, eind dec./begin jan. Ik hoop ieder jaar weer dat ik net na de kou ben;), maar meestal betekent het dekentjes en vuurkorven de eerste week (en dat heeft ook wel weer wat!).

Ineke

• Sundri

Ineke en Khan, jullie hebben gelijk. Ik heb het gecheckt bij mijn familie. M'n zwager woont al jaren in Delhi. Af en toe vriest het inderdaad in Delhi, maar bij lange na niet alle jaren en alleen gedurende een korte tijd in januari.

• Reddy

Goed onderwerp, ik ben zelf half januari in Varanasi en Delhi.

Had idd al gekeken op weeronline en Lonely Planet. Overdag is het lekker rond de 20-25 graden en de avond kan het flink afkoelen.

Ik neem ook wat wame kleding mee.

• Sundri

Begin dit jaar was het half januari overdag maar 5 graden, hoor! Zeker geen 20 tot 25 graden. In die tijd van het jaar is het vaak mistig of heiig en dan komt de dagtemperatuur niet boven de nachttemperatuur. Reken in die tijd dus zeker niet op 20-25 graden. Kom je een maand later, dan klopt die temperatuur wel.

• Ineke M

Hallo Sundri,

Ben ieder jaar in Delhi/Pushkar vanaf begin januari tot eind jan. Heb het nog niet anders meegemaakt dan dat het overdag (tussen 12 -15 uur) een aangename temp. is. Er zijn enkele mindere dagen, maar dan is het nog steeds 16-18 graden. Na vier uur 's middags wordt het koud.

Tegen de tijd dat ik weer terug ga (1e week febr.) is het een stuk aangenamer; zo'n 25 gr. overdag en 's nachts 14 gr.

(omdat ik in november teruggekomen ben en met de twee maanden zit, ga ik dit jaar pas 20 jan.)

Ineke