zuid india met shoestring groepsreis of outsight individuele rondreis?

  • Rob

    Kataraja,

    Op je spiegel zat ik al te wachten.

    Bedankt daarvoor.

    Rob

  • Rob

    Ach ja, Ineke,

    Wat ik met één zinnetje al niet teweeg breng op dit prikbord…

    Zoals jij het bovenstaand beschrijft, zo bedoel ik het ook.

    Het valt mij nog mee dat niemand doorprikt over mijn opmerking over dat illegaal geslachte schaap.

    Niemand lid van de dierenpartij hier op dit prikbord?

    Of ga ik nu echt te ver?

    Rob

  • KeesS

    Joline, de keus voor een groepsreis of een andere vorm is heel persoonlijk. De eerste keer dat ik in India ben geweest (1996) was met Djoser. En ik moet zeggen echt perfect. Behalve Anneke dan die er een wat aparte levensstijl op na hield.. We zijn ook een keer in zuid India geweest met Shoestring, rond kerst en oud en nieuwjaar. Nou het was niet slecht maar het hield ook niet over. Hiermee bedoel ik dan de groep. Maar het voordeel is dat alles is geregeld en je verder weinig zorgen hoeft te maken, Als je beperkt tijd hebt dan is een groepsreis geen verkeerde keuze. Maar je blijft wel afhankelijk wie er ook in die groep zit. Advies: blijf jezelf en trek je eigen plan. In een groepsreis ben je dan wel geen achterbankguru maar je kunt wel een leuke reis hebben. Overigens zaten wij met oud en nieuw in Madurai. De “groep”zat aan een tafel met elkaar. Wij zaten met Indiërs apart in een hoek. We hebben het heel gezellig gehad, en een hoop gelachen. dus een groepsreis biedt ook kansen.

  • froukje

    Joline,

    Zoals je ziet:zoveel verschillende mensen,zoveel verschillende meningen.Het is maar wat jullie intentie is.Wil/durf je het alleen aan,of ga je op safe.En zoals o.a.KeesS zegt,een groepsreis zal ook kansen bieden.Het reisschema van mijn eerste Indiareis,heb ik zelf gemaakt.Ik heb de reis voor 1/3 als achterbankguru gedaan.Dit gedeelte wel van te voren geregeld in Nederland.Van de rest v.d.reis had ik een globaal schema,waar van af te wijken was.Treinreis in India geregeld.Naar het station gaan.Dat kan je wat meer tijd kosten,maar is op zich ook een ervaring.Je moet er dan wel rekening mee houden,dat je niet altijd weg kunt gaan,wanneer jij wilt.Maar in de tussentijd van boeken en weggaan,heb je misschien nog wel tijd om links en rechts naar toe te gaan of om te relaxen.Daar zijn de meningen natuurlijk ook over verdeeld:de een zal het zonde van zijn tijd vinden,de ander zal het ervaren als iets wat bij India hoort.Ja,in die tijd had je misschien nog de nodige tempels kunnen bezoeken.Of op je hotelkamer/guesthouse kunnen relaxen.Hiervoor had ik geen buiteneuropese ervaring.Heb ik ook totaal niet gemist.Misschien als je vaker naar India gaat,dat je vantevoren trein reizen etc.boekt.Een binnenlandse vlucht met het vliegtuig is misschien wel handig om van te voren te boeken?!

    Moet ik wel zeggen dat mijn vroegste India interesse al van 40 jaar geleden is.Het land fascineerde mij.Maar nog meer de mensen.Maar het was er nooit van gekomen om er naar toe te gaan.En dan komen er jaren,dat je er ook niet veel meer aan denkt.Totdat mij de vraag werd gesteld:heb je zin om over 3 weken naar India te komen!Daar heb ik niet lang over na hoeven denken.3 weken van voor bereiden was niet erg lang,maar voor mezelf had ik had geen keus:de optie om dan maar niet te gaan was er niet.Het was nu of misschien nooit.

    Een kanttekening:de eerste keer dat ik naar India zou,hadden we geen auto met chauffeur geregeld,alleen een paar dagen onderdak in Delhi.Ik had globaal de route uitgestippeld.En vanuit India de treinreizen zullen regelen.Als je toch uitstapt,kun je een trein naar een andere plaats regelen,of je gaat later terug naar het station.

    Anderhalve dag voordat ik weg zou,moest mijn reisgenote,vanwege ziekte,op aandrang van het bedrijf waar ze voor werkte,naar huis.Vanuit India.

    Op de ochtend dat ik zou vertrekken,stonden we wel op Schiphol,alleen om haar op te halen.

    Het hele plan is toen in de ijskast,liever gezegd diepvries,belandt,ik had niet gedacht er ooit nog te komen.Heb het ook verder niet uitgewerkt.Losse flodders en papiertjes waren mijn aandenken.

    Tot een klein jaar later mijn reisgenote zei:jij wilt wel graag naar India,he.Ik had te vaak een opmerking laten vallen,blijkbaar.Niet om er naar toe te gaan,maar gewoon over India zelf.Oke,zei ze,dan gaan we,alleen dan wel weer over een paar weken.Wat ik toen wel geregeld heb,is een auto met chauffeur,via Rob.Voor 7 dagen.

    Was wel helemaal perfekt.Guesthouses onderweg geregeld,er gewoon naar toe gaan,dus,sommige had ik zelf in gedachten,een aantal

    via de chauffeur.En heb je er een in gedachten en die blijkt je niet aan te staan,dan ga je naar een ander.Misschien zul je dit als tijdverspilling zien.

    Op zich zul je weinig aan dit verhaal hebben,want het is toch ieder zijn eigen intentie,waar die mee naar India gaat.Een jarenlange India ervaring heb ik niet,zoals de meeste prikkers hier.

    Ik heb in ieder geval een onvergetelijke tijd gehad,welke nog dagelijks in mijn hoofd zit.

  • VideJo

    kataraja Schreef:

    ——————————————————-

    > Jo, je was erg boos, je kookte bijna, ken je dit

    > liedje nog "Joke stop toch met koken kom naar de

    > keuken……." (:D

    >

    >

    > Kataraja

    Is dit het begin van een rijmpje?

    Ik durf hem nu bijna niet meer af te maken.

    Ik ben een geëmancipeerde (afgerichte) man en ik kook dus voor mijn vrouw.

    En wij hebben een keuken die zich in de zelfde ruimte bevindt als de woonkamer. Dus . . . .

    Maak het verhaal af en kleur de plaatjes.

  • Joline

    Jeetje wat een reacties allemaal. Ik wist helemaal niet dat er mensen gereageerd hadden op mijn vraag…vreemd dat je daar geen mailtje van krijgt…dus ik dacht laat ik eens kijken en dan zie ik al die respons. Dank jullie wel!!

    Ik krijg de indruk dat het helemaal van je eigen karakter/ gevoel afhangt waar je uiteindelijk voor kiest…Ik ben niet heel erg avontuurlijk maar heb een hekel aan vast zitten in een keurslijf. Ik geloof dus dat ik na alle ervaringen die ik van jullie lees moet kiezen voor een individuele reis geboekt via outsight met chauffeur. Je kan dan vanaf hier al je reis plannen en er staat dus wel een dag tot dag schema vast door de hotels die geboekt zijn maar die dagen zijn flexibel in te vullen door wat je op dat moment het meest bevalt…stoppen als je daar zin in hebt , ergens wat langer of korter blijven dan je wilt enz enz. Nogmaals fijn zoveel reacties, daarmee vormt zich uiteindelijk die vorm van reizen die het best bij ons past!

  • kataraja

    Speciaal voor jo,X( http://www.youtube.com/watch?v=cmxytIBQWU0

    Groet.

  • kataraja

    Jo, sinds gisteren galmt dit liedje door mijn hoofd (:P), vanmorgen ging ik op mijn scootertje naar de markt en ik had niet in de gaten dat ik hard op dit liedje hardop zat te zingen. Dorpelingen (thais) keken hoofdschuddend naar mij en zij dachten volgens mij, stjonge jonge die heeft hem al flink geraakt zo vroeg op de morgen:)-D.

    Kat.

  • erik

    Volgende keer moet je even boven je tekst die je schrijft iets aanvinken (discussie volgen). Dan krijg je mail wanneer er een antwoord is gegeven.

    Er zijn een boel bijzaken bijgehaald, ook door mij, maar daar hebben de vaste bezoekers hier vaker last van. Ik maak me daar ook aan schuldig, het kletst soms gewoon zo lekker……

    Je hebt inmiddels alle voors en tegens wel als antwoord gehad. Groepsreis is makkelijk, groepsreis kan een leuke toevoeging zijn als de groep leuk is, of als je je kunt afsluiten van groepsleden die je minder leuk vindt… Je hebt wel eens groepen, of mensen in groepen, dat klikt gewoon niet. Dan reis je wat meer op jezelf en gebruik je de groepsreis als handig hulpmiddel omdat je je over vervoer en slapen geen zorgen hoeft te maken. Ook in een mindere groep zitten normaal gesproken genoeg leuke mensen om een en ander wel gezelliger te maken.

    In jullie geval zou ik uitzoeken wat je echt wilt gaan doen en dan kijken of er een groepsreis is die dat doet, op het moment dat jullie weg willen en of die reis dan door gaat (want dat is niet vanzelfsprekend).

    Met z'n tweetjes een eigen prive reis is ook aangenaam. Eigen auto, geen gedoe: beetje minder aanspraak met andere, beetje duurder, maar het heeft absoluut ook voordelen.

  • robani

    Goed keus Joline:)

    Zoals vermeld in mijn eerdere post, vorige jaar met Outsight geweest ( geregeld door Saskia).

    Wij hadden geen chauffeur genomen, een beetje voor de kosten, en een beetje om de bevolking nog beter te leren kennen.

    Heel veel plezier in ieder geval!

    Groetjess

    Robani