zuid india met shoestring groepsreis of outsight individuele rondreis?

  • Rob

    Robani,

    Ik sluit mij aan bij de reacties van Sundri en Ineke.

    Zelf ben ik voor mijn eerste reis naar India (+Nepal) 2 weken in Marokko geweest.

    Voor het eerst buiten West-Europa.

    Vanaf 1969 ben ik 8 keer in wisselende samenstelling in Praag geweest, fantastische stad.

    Leek toen ook nog buiten Europa te liggen.

    Het vliegveld in Casablanca was vrij chique, de aansluitende bus naar Mohammedia behoorlijk minder.

    Zittend op kapotte veringen reden we langs sloppenwijken die achter een muurtje nog net te zien waren.

    Bij aankomst in de Kashba, waar we zouden logeren bij de alleenstaande moeder van een Marokkaanse vriendin, liepen overal gewoon kippen op straat.

    Marokkanen kende ik alleen maar uit Groningen: hoe ist mien jong?

    Het was voor mij dan ook een complete culture shock.

    Dat ze hier met Ramadan complete plattelandsschapen slachten in de badkamer , daar was ik nooit bij geweest.

    Wel herinner ik mij die keer dat we een Marokkaanse bekende op straat tegen kwamen.

    Die had een plastic tasje bij zich met een schapenhoofd daarin.

    Daarmee zat hij iedereen te jennen die hij tegen kwam.

    Dat was in de tijd dat onze huidige gepensioneerde allochtonen nog werkloze gastarbeiders waren.

    Rob

  • Kannadiga

    Rob, dat weet ik niet.

    Ik ben nooit in Bangladesh geweest. Wel in West-Bengalen.

    Ik houd van de Bengaalse cultuur, vooral de literatuur. Bengalen zijn vernieuwers.

    Enkele bekende Bengalen: Rabindranath Tagore, Subhash chandre Bose, Swami Vivekananda, Arabindo, Sharat Chandra Chattopadhyaya, Satyajit Ray, Bankim Chandra Chhattopadhyaya enz.

    Nadeel van veel Bengalen is dat ze vaak discussieren over politiek en dan wat emotioneel worden.

    In Delhi heb in nogal wat contacten gehad met Bengalen. In Chittaranjan Park in Delhi is een Bengaalse wijk.

    Ik kan me ook redelijk uitdrukken in het Bengaals.

    Hoe komt het dat India het ook op cultureel gebied het zoveel beter doet dan de buurlanden.

    De Bengaalse cultuur is toonaangevend in India, niet in Bengladesh.

    De Hindi/Urdu cultuur (vooral films) is niet zo zeer in Pakistan maar in India.

    De Tamil cultuur (ook voornamelijk films - “Kollywood” ) is niet in Srilanka maar in India.

    Bangladeshi's Pakistani's en Srilankanen hebben India als bron voor hun respectievelijke culturen.

  • kataraja

    Kannadiga, als ik je bericht lees dan, denk ik meteen “the indian Coffee house” , op Bankim Chatterjee Street. Zoniet, volgende keer naar toe.

    Kataraja.

  • erik

    Bij mijn laatste Nepal reis had ik een groepsgenoot die daar aan heeft gewerkt in Bangladesh. Het klopt dat het daar in ruime mate in de grond zit/zat. Of het nu beter gaat weet ik eerlijk gezegd niet.

  • kataraja

    Kannadiga, het coffee house ligt in Calcutta (was ik even vergeten te vermelden), hier een linkje http://www.merinews.com/article/the-coffee-house-of-kolkata/136904.shtml

    Hier tref je een heel interesant gezelschap. Zelfs een ongeschoold iemand als ik, heb hier heel leuke gesprekken gehad met zeer goed engels sprekende Indiers.

    Kataraja.

  • Ineke M

    O ja,… in Shimla is ook een Indian coffee house. Geweldig!!!!!!!

    Lijkt net of je in een film van Humphrey Bogoart zit.

    Ineke

  • kataraja

    Rob, dit “Dat was in de tijd dat onze huidige gepensioneerde allochtonen nog werkloze gastarbeiders waren” vind ik toch wel een heeeeele foute opmerking!

    Pvv stemmer????

    Geen groet aan Rob, Kataraja.

  • Rob

    Ach Kataraja,

    Meestal begrijp je mij niet, deze keer ook niet.

    Ken je de historie van het Nederlandse integratiebeleid en het vervolg daarop?

    En de complete afbouw.

    Ken je ook de historie van termen als gastarbeider, medelander, nieuwe Nederlander, allochtoon, et cetera?

    Vandaag las ik een berichtje.

    De Chinezen in Nederland zijn hier al 100 jaar, daar werd aandacht aanbesteed.

    Met de conclusie: ze zijn bijna geintegreerd.

    Wat moet ik daar nu weer van denken, denk ik dan.

    Vervolgens denk ik dan, denk niet zoveel na.

    Neem een voorbeeld aan Kataraja en ga lekker op de motor door India rijden.

    Laat onderweg wat tatoeages zetten en kom compleet in een nieuwe outfit weer terug.

    Rob

  • kataraja

    Rob, alweer een flauwe reactie. Feit is dat jij de mensen die door het nederlandse bedrijfsleven, naar nederland zijn gehaald om de werkjes op te knappen die WIJ niet wilden doen, als steun trekkers neerzet. Niets is minder waar. Deze mensen hebben hard gewerkt belasting betaalt en onze welvaart mee opgebouwd.

    Ik woon al 7 jaar in thailand eet bijna nooit thai en kijk meestal naar nederlandse “bvn” zender. Hoor ik nou ook tot die catogorie mensen die jij aanhaalt.

    Ik trek mij terug van dit forum schrijf maar verder wat je wilt ik zal het niet lezen, met racisten wil ik niets te maken hebben. Trouwens hoe durf jij de vrouw van rattan nog onder ogen te komen.

    Kataraja, geen fan van “boven wotter”, momenteel te zien op bvn.

    Het gaat jullie goed.

  • Rob

    Kararaja,

    Het heeft even geduurd, maar is mij uiteindelijk wel gelukt.

    Je trekt je terug uit dit forum.

    Rob