zuid india met shoestring groepsreis of outsight individuele rondreis?

  • kataraja

    Rob, mijn overtreffende trap in Azie is nog altijd Bangladesh. Na een maandje rural bangladesh, verbleef ik nog een paar dagen in Dhaka voordat ik verder naar Calcutta ging. Ik vond Calcutta na Dhaka een rustige stad, kan je nagaan.

    Kataraja.

  • Rob

    Kataraja,

    Calcutta / Kolkata een rustige stad? Ja, als je in het Fairlawn logeert.

    Bangladesh hoorde oorspronkelijk toch bij India?

    Hoe zat dat ook weer met oost en west Bengalen, oost en west Pakistan?

    Rob

    Hoe zat dat ook weer?

    http://www.youtube.com/watch?v=jZZ96J_PVbk

  • kataraja

    Rob, alweer begrijp ik een reactie van jou niet. Ook lees je niet goed, want ik schreef dat ik van Dhaka kwam en inverglijking met Dhaka vond ik Calcutta een rustige stad. Ben je ooit in Dhaka geweest? Nee dus, je lult dus over iets wat je niet weet. Een tijd terug was ik met vrienden in Madras, voor dat we naar Madras vlogen verbleven we een paar dagen in Bangkok, volgens mijn vrienden de drukste en vieste stad in de wereld. Na een paar dagen Madras kwamen mijn vrienden tot de conclusie, “Bangkok is trafic wise a village compered to Madras” Zo zie je maar weer alles is relatief.

    Wat je opmerking over de historie van Bangladesh te maken heeft ontgaat mij helemaal.

    Ook je fairlane opmerking vind ik flauw, ik heb vele duizenden kilometers gereden in India, ik ben op mijn ouwe trouwe enfield van Madras naar Calcutta gereden, geloof me waarde achterbank toeristje ik heb alles gezien.

    Kataraja

  • Kannadiga

    Bengalen is een streek in Oost-India waar Bengaals wordt gesproken. Na 1947 hebben de gedeeltes met een moslimminderheid zich afgesplitst onder de naam Pakistan ( = land van de zuiveren). Het oostelijke gedeelte van Bengalen had een krappe minderheid van moslims en kwam dus bij Pakistan. De Bengalen zijn minder sterk geislamiseerd dan de Punjabi's van West-Pakistan. Ze hebben nog veel van hun oorspronkelijk Hindoe-Boeddhistisch cultuur bewaard.

    West-Pakistan maakte wel de dienst uit. Toen er in 1970 eerlijke verkiezingen waren zou er een Bengaal premier van Pakistan worden. Dat was niet te verkroppen voor de zuivere moslims van West-Pakistan. Als de Punjabi's de Bengalen niet wilden, wilden de Bengalen alleen verder. Onder leiding van generaal Yahya Khan werd er expedities naar het opstandige oosten uitgevoerd. Amerika was bang dat er weer een communistisch land onstaat in Azie en steunde het Pakistaanse leger met transport over zee.(vliegdekschepen en financiele ondersteuning). Door India trekken was natuurlijk onmogelijk.

    In 1971-1972 werden er geweldige slachtingen uitgevoerd door het Pakistaanse leger. Vooral de Hindoes (“bron van alle kwaad”) moesten het ontgelden. Dit werd een ware genocide van één miljoen tot drie miljoen doden in één jaar tijd. Er is nog nooit iemand ervoor opgepakt of gestrafd. Internationaal waren er haast geen protesten. Wat een verschil met Joegoslavie!. Miljoenen mensen vluchtten naar India. India heeft militair ingegrepen en Bangladesh werd een feit.

    Na de onafhankelijk is het land sterk gaan islamiseren. Arabieren hebben er jaarlijks miljoenen in gestoken om van Bangledesh een echt moslimland te maken. Dit om eventuele latere protesten van ongelovigen te voorkomen.

  • johan

    Sundri nandri

  • Rob

    Kannadiga,

    Ik heb ooit ergens gelezen dat het grondwater in het huidige Bangladesh dusdanig vervuild is dat op de lange termijn de hele bevolking eraan gaat.

    Weet jij daar meer over?

    Rob

  • Rob

    Kataraja,

    Zoals alles is het meeste relatief.

    Rob

  • robani

    Kataraja en ook Sundri en Rob

    Wat ik bedoel met de overtreffende trap, is meer drukte, meer indrukken, meer chaos , meer armoede enz.

    Als je nooit buiten Europa gereisd hebt dan is India best wel een grote stap om als eerste verre reis te doen.

    Dat neemt niet weg dat ik India geweldig vindt! Vorige jaar oktober een gedeelte van Noord-India gedaan,

    dit jaar oktober Zuid-India.

    En Rob, mijn ervaring met Djoser was dramatisch! Een veels te grote groep, ruim 20 man.

    Niks geen vrijheid, moest in Thailand wachten op de bus, die reed 2 minuten naar een volgende tempel en weer uitstappen!,

    Wat dat betreft veel betere ervaringen met Sawadee en Koning aap, veel kleinere groepen en ervaren reisleiders.

    Maar goed een onervaren reisleider kan je altijd treffen , dat kan bij elke organisatie.

    Outsight had het voor ons samen, ik reis met miijn vrouw samen, uitstekend geregeld in India.

    Natuurlijk kan je alles ter plaatste in India regelen, maar daar gaat aardig wat tijd in zitten en lijkt mij voor de eerste keer ook geen aanrader,

    Groet

    Robani

  • Sundri

    Robani, je denkt toch niet dat wij niet snappen wat je bedoelt. Het is heel simpel: India, je houdt ervan of je haat het, daar zit niets tussenin. Voor mij was India het direct helemaal, terwijl ik verder dus nog nooit echt buiten Europa was geweest. Dat heeft, denk ik, veel meer met je karakter te maken. Wat mij betreft zou het zonde geweest zijn als ik vanwege “angst” voor India (drukte, kennelijke chaos, armoede, enz.) eerst elders was gaan reizen. Mijn idee was juist “als ik in India (alleen) kan reizen, kan ik overal alleen reizen” en zo is en was het precies.

  • Ineke M

    Ook ik was nog nooit buiten Europa geweest (en zelfs dat was beperkt), toen ik voor het eerst naar India ging. Niets mis mee!!!

    Ben toen alleen met een groep gegaan (Djoser). Was prima geregeld, erg vrij en ook mazzel gehad met de groep, maar vond het reizen op die manier zwaar. Pas toen we de keer daarna alleen gingen viel ik helemaal voor India. Nooit meer overgegaan!!!!

    Ineke