visum

• Sundri

Ja, ik heb al vaker gehoord dat Amithab Bacchan niet zo'n prettige persoonlijkheid is in de omgang, afzeiken doet hij wel vaker. Dat hij denkt, dat Bollywood een afgeleide zou zijn van Hollywood, zou ik eerder als een compliment beschouwen; dat is dus een misverstand zijnerzijds. Zo'n afgeleide heb ik nog niet gehoord in welke Europese filmindustrie dan ook, terwijl ook in Europa goede films worden gemaakt. En soms denk ik ook weleens, dat Amithab beter kan ophouden om in films te dansen, want dat gaat bij hem al te houterig, misschien moeten wij hem 'ns terug afzeiken :). In het algemeen overigens wel een goede acteur.

Maar mijn favoriet is Hritik Roshan. Een vriendin van me zei 'ns “vasthouden en nooit meer loslaten”, maar toen had hij nog niet zoveel (teveel) spierballen :). Denk aan Mission Kashmir en Jodhaa Akbhar, waarin hij de hoofdrol speelt.

Kollywood films zijn films uit Chennai, waar ze (zoals je vast weet) ook een uitgebreide filmindustrie hebben. Deze benaming ben ik al regelmatig tegengekomen in de Deccan Chronicle, maar misschien was die naam nog niet zo in zwang toen jij in Mamalla woonde.

Misschien moeten we 'ns een apart topic maken, dan klagen ze niet zo, dat het niet meer over visa gaat.

• Sundri

In de jaren 60 en 70 deden ze dat met een volkswagenbusje en heb je alle tijd, dan neem je toch gewoon de fiets?! Er schijnen Nederlanders te zijn, die dat doen. Ik kwam 'ns een stel Nederlandse en Duitse fietsers tegen op de weg tussen Srinagar en Leh. Kijk, als ik tijd heb en die aswolken willen maar niet weg, en ik wil koste wat het kost naar India: Ik zie wel hoe ik er kom, maar dan laat ik de fiets en het volkswagenbusje thuis. Dan neem ik gewoon de trein, de bus, de boot, enz., zodat je iedere (omrijd)route kunt nemen die je wilt. Net zoals Charley Boorman deed op zijn reis van het Verenigd Koninkrijk naar Australië via o.a. India. Zie “By all means”.

• johan

Heeft er nog iemand ervaringen de laatste twee maanden met een toeristenvisum van 6 maanden??/

• Rob

Sundri,

Wist je dat er in het begin van de filmindustrie (rond 1900) slechts drie fimcamera's op de wereld waren?

Twee in Hollywood, een in Bikaner (niet in Bombay), nog steeds te zien daar in het paleis.

Zo is mij daar verteld.

Rob

• kataraja

Nu we toch helemaal afgedwaald zijn, ik heb op mijn schotel ook diverse indiaase en pakistaanse zenders. Maar wat mij opvalt dat de indiers en pakistanen kunnen elkaars bloed wel drinken, maar op de pakistaanse film kanalen zijn gewoon indiaase films te zien, gister nog the train. En omgekeerd zal dat ook wel zijn. Toch vind ik het raar ze leven opgespannen voet samen, maar de films vinden ze wel leuk, verbroederd film??

Sundri in mijn tijd in mammala was “Rajinikanth” the top.

En Geeta Basra :)-D die zou ik vast houden en nooit meer loslaten.

groeten ik ga een chang biertje drinken.

ps hebben jullie er ook zo'n last van in india dat de euro zo zwak is?

• Sundri

De laatste keer kreeg ik nog circa Rs 62-63 voor een Euro. Nu nog minder dan Rs 56 (bij m'n laatste boekingen voor binnenlandse vluchten). Dus ja, daar hebben we zeker “last” van. Dat kan een paar tientjes per maand schelen.

Ik ben zo blij met streamradio. Nu luister ik af en toe naar de Indiase radio, maar niet heel vaak, want m'n PC staat boven en niet in de huiskamer. Dat los ik dan weer op met DVD's. Ik kocht b.v. een DVD met Indiase muziek in MP 3 formaat in Pondi (allemaal illegaal natuurlijk), tegen de 1000 songs staan daar op met alle “latest” uit 2008 en 2009. Moest ik wel kopiëren, want ze staan in mapjes en dat doet het bij mij niet op m'n DVD-speler en ook niet in m'n autoradio. Dus de beste songs gekopieerd en daar luister ik vaak naar.

En met dat bloeddrinken van Pakistanen en Indiërs. Dat is natuurlijk allemaal politiek. Vergeet niet dat een groot deel van Kashmir in Pakistan ligt en het grootste deel in India (en nog een klein onbewoond deel in China). Er zijn veel Kashmiri, die familieleden over de grens hebben. Die drinken elkaars bloed niet, die waren juist blij, dat eindelijk een grenspost werd opengesteld, waardoor familieleden elkaar na tientallen jaren weer kunnen ontmoeten. Dat gaat overigens mondjesmaat, ze hebben daarvoor een permit nodig. En laten we wel wezen, Pakistanen zijn “gewoon” Indiërs.

• Peter

De ENIGE correcte regels staan op de website van het Indiase Ministerie van Binnenlandse Zaken (Home Affairs):

The intention behind the stipulation of a gap of two months between two visits on a Tourist Visa is to curb the abuse/misuse of the Tourist Visa. With a view to ensure that the genuine tourists are not affected by the recent guidelines, the following clarifications are furnished:

(I) Foreigners holding Tourist Visas, who after initial entry into India plan to visit another country largely on account of neighbourhood tourism related travel and re-enter India before finally exiting, may be permitted two or three entries, as the case may be (need based), by the Indian Missions/Posts subject to their submission of a detailed itinerary and supporting documentation (ticket bookings). If they are already outside of their country of origin, they can also get such an endorsement from the nearest Indian Mission/Post.

Dit alles staat in nog meer detail te lezen:

http://mha.nic.in/uniquepage.asp?ID_PK=334&#vp

en in

http://mha.nic.in/pdfs/FAQ-TVisa170510.pdf

Succes en fijne reis !

• Peter

Voor de enige echte regels, zie het document op de website van Indian Ministry of Home Affairs,

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS RELATING TO TOURIST VISA

http://mha.nic.in/pdfs/FAQ-TVisa170510.pdf

• Sundri

Dat is pas relevante informatie en het klopt ook met het beeld dat ik al had.

• Ineke M

Maar het zegt niets over de vraag waarom het in een halfjaar tijd tot 3 keer toe gewijzigd is:

- 1 maand tussen de afloop datum van de oude visum en aanvraag nieuwe visum (voor 1 jan.)

- 2 maanden “ ” “ ” “ ” “ ” “ ” “ ” (na 1 jan.)

- 2 maanden tussen de in- en uitreisdatum

En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende soorten visa; 6 mnd, daarna voor de duur van de reis, daarna 3 maanden met double entry.

Ik stuur nu bij nieuwe aanvragen standaard een brief mee waarin in mijn volgende reisdatum al aangeeft.

Ineke