visum

• johan

Ik heb toch nog een vraag over het visum beleid van nu. (toeristen visum) Ik heb begrepen dat nu 3 maanden standaard is. Ik ga altijd in de winter voor vijf maanden naar India toe. Mijn plan is om van de zomer een interview aan te vragen bij de Indiase ambassade. Ik heb een aanbevelingsbrief van mijn landlord waarin staat dat ik goed voor zijn huis zorg en dat ik geen enkele bedoeling heb om werk te gaan zoeken in India. Daarbij heb ikzelf een brief waarin ik aangeef dat ik enkel met toeristische bedoeling kom en een brief van mijn werk waarin staat dat ik al jaren een reguliere baan heb. Is dit voldoende (naast returnticket e.d.) of moet ik nog op andere zaken letten.

• johan

nog even ter aanvulling ik wil weer 5 maanden naar India toe.

• Sundri

Hallo Johan, volgens mij is het voor jou geen probleem om een visum te krijgen. Op het aanvraagformulier kun je een toeristenvisum voor drie of zes maanden aanvragen. Afgelopen winter, nadat de nieuwe regels ingingen, vroeg Kees M. een visum aan voor november t/m maart en kreeg die ook (hij is gepensioneerd). Het enige dat je moet kunnen overleggen, is je vliegticket. Je krijgt dan waarschijnlijk geen single entry, maar een double entry of multiple entry. Afgelopen winter, toen ik in januari - februari ging, kreeg ik een visum voor 3,5 maand met double entry.

Ikzelf heb nu een vliegticket voor half september tot half oktober en een vliegticket voor januari-februari. Ik ga een toeristenvisum voor zes maanden aanvragen (m'n 17e visum). Hier in NL heb ik een vaste baan (net als jij, als ik je goed begrijp), dus is er geen reden om aan te nemen waarom je geen toeristenvisum voor een half jaar zou krijgen. Maar zelfs een vaste baan is niet nodig, want je mag ook door middel van een bankafschrift aantonen dat je over voldoende geld beschikt. Ik weet niet wat daarvoor het minimum bedrag is.

Ik raad je af om een interview aan te vragen. Wil de Indiase ambassade een interview, dan laten ze dat vrijwel direct na je aanvraag weten en kun je je daarvoor elke werkdag melden tussen 10.00 en 12.00 uur. Het is mij één keer overkomen, dat ik werd uitgenodigd voor een interview, wat verder probleemloos verliep. Word je uitgenodigd, dan zou ik pas een aanbevelingsbrief meenemen. Die zou ik niet meesturen, maar pas laten zien als erom wordt gevraagd.

Houd er wel rekening mee, dat als je een visum voor een half jaar wilt en 5 maanden gaat, je pas 2 weken van tevoren je visum kunt aanvragen, want je visum gaat in op de datum van afgifte. Zorg dus, dat je tijd reserveert voor een eventueel interview. De wachttijd bij de ambassade is vaak lang. Ik was er destijds om 9.30 uur en was pas na 12.00 uur aan de beurt. Hoewel ik als één van de eersten binnen was, werd ik niet als eerste geholpen. Het interview zelf duurde amper 5 minuten, waarna mij van harte een fijne vakantie werd gewenst. Er werden alleen luchtige vragen gesteld. M'n paspoort kreeg ik niet mee vanaf de ambassade (terwijl het visum er wel al in zat); dat werd teruggestuurd via de visumdienst (in mijn geval was dat de Indian Visum Service) of je moet het bij de visumdienst ophalen.

• kees m

Hallo,

We gaan dit jaar ook weer voor langere tijd (4 mnd) naar Goa.

Vorig jaar kreeg ik gewoon n visum voor de tijd dat we daar waren.

Was double entry.

Had daarbij meegestuurd : copy ticket, bankafschrift.

Dit jaar stuur ik ook een motivatie mee , dat ik alleen als toerist India bezoek (moet erbij als je langer dan 3 mnd gaat )

Vraag zelf geen interview aan ,doen ze zelf indien wenselijk (ambassade)

grjes Kees M

• sofie

Misschien wel handig om te weten:

Double entry ok, maar als je India uit bent,

dan moet je 2 maanden wachten eer je er weer in mag.

• Ineke M

Klopt,…dat was zo. In maart heb ik er zelf nogal wat gedoe over gehad, omdat er geen 2 maanden tussen de uit- en nieuwe inreisdatum zat. Door de double entry gaven ze mij bij Schiphol het voordeel van de twijfel. In India een hoop gedoe bij de douane, maar wel toegelaten.

De regel is nu gelukkig weer veranderd. Er moet nu 1 maand tussen de uitreis en nieuwe inreisdatum zitten. Voor alle zekerheid (en op advies van de visa service) heb ik een brief toegevoegd aan mijn aanvraag waar ook mijn volgende reisdata instaat. Heb het visum net binnen.

Overigens zit er bij mij nu wel genoeg tijd tussen de reisdata, maar niet tussen beide visa. Daar heb ik eind vorig jaar last van gehad, omdat ze de nieuwe aanvraag pas in behandeling namen een maand na verloop van de oude visum. In januari werd dat gewijzigd tot 2 maanden tussen beide visa's…… Gelukkig wordt er nu dus alleen naar de uit- en inreisdatum gekeken.

Ineke

• wasabi

Kan mij iemand de zin van deze onzin uitleggen? Willen ze geen toeristen meer? Mijn droom is het om voor de rest van mijn leven in India gaan te wonen, bestaat er ook iets zoals een retiredmentvisa in india. Onlangs is er een beu verdrag met india afgesloten, als india het mogenlijk maakt om een nederlandse uitkering te importeren, zullen ze toch ook een soort visa moeten maken voor deze mensen. Of zie ik dat verkeerd?

• sofie

Dat is dan snel veranderd. Vorige week nog vertelde men op het Visumburo dat het 2 maanden was.

Maar, met de opmerking dat het nog wel een paar keer veranderd kon worden.

Dus, wat vandaag zeker is, is morgen weer anders.

Helemaal India dus.

Om in India een tripje van 2 of 3 weken naar Thailand o.i.d. te maken, wordt lastig zo.

Dat moet dan een maand worden.

• dr. Khan

wasabi Schreef:

——————————————————-

> Kan mij iemand de zin van deze onzin uitleggen?

> Willen ze geen toeristen meer?

Ik heb ooit begrepen dat men problemen heeft met met name Engelsen die eindeloos in India blijven rondhangen.

Omgekeerd kunnen Indiers trouwens ook niet eindeloos in Nederland blijven rondhangen. Zelfs voor iemand die hier voor werk komt is het voor de IND niet evident dat de familieleden (vrouw/man/kinderen) dan ook recht op verblijf in Nederland hebben.

Mijn droom is het

> om voor de rest van mijn leven in India gaan te

> wonen, bestaat er ook iets zoals een

> retiredmentvisa in india.

Informeer bij de ambassade. Zelf dacht ik van niet.

Onlangs is er een beu

> verdrag met india afgesloten, als india het

> mogenlijk maakt om een nederlandse uitkering te

> importeren, zullen ze toch ook een soort visa

> moeten maken voor deze mensen. Of zie ik dat

> verkeerd?

In elk geval voor de categorie mensen die onder PIO of CPO vallen (dus via familiebanden enige relatie hebben met India) is dit geen probleem. Voor de rest staat het immigratiebeleid van een land los van die verdragen.

• dr. Khan

sofie Schreef:

——————————————————-

> Dat is dan snel veranderd. Vorige week nog

> vertelde men op het Visumburo dat het 2 maanden

> was.

> Maar, met de opmerking dat het nog wel een paar

> keer veranderd kon worden.

> Dus, wat vandaag zeker is, is morgen weer anders.

> Helemaal India dus.

Nee, welkom in visumland…

Kijk eens op de website van de Nederlandse ambassade in de UK, dan zal je zien dat daar nog minder zekerheid wordt geboden over voor hoe lang een visum wordt verstrekt en de behandeltijd. Ze hebben zelfs een lijst van landen die nader onderzoek behoeven. Op de website staat iets in de trant van dat die lijst niet bekend gemaakt wordt, omdat het per dag kan verschillen welke landen er op staan. B)