visum

• T.o.m.

Beste Wasabi,

ik heb in India ongeveer 3 jaar gewoond.

en ongeveer 15 jaar in diverse landen van Afrika (waar het overigens wel bijzonder duur is).

Verbleef als expat, misschien scheelt dat, maar in India kreeg ik mijn salaris nog niet voor een kwart op, in Afrika had ik meer succes.

Moet er overigens niet aan denken om daar op een motor rond te crossen, gelukkig krijg ik meestal een Toyota landcruiser van de baas.

Maar goed we dwalen af, kan nog toevoegen dat ik het vrij arrogant vindt als iemand meent dat de regeltjes maar in zijn voordeel moeten veranderen omdat ie geld heeft.

Over en uit.

• Rob

Sundri,

Inmiddels ben ik al bijna 3 jaar niet meer in India geweest vanwege familieomstandigheden.

Daarvoor in de plaats laat ik mijn Indiase travelbuddy overkomen naar Nederland.

Ook dat is een heel gedoe.

Vorig jaar stond hij op IGI airport om te vertrekken naar Amsterdam.

Volgens de IND info is een Schengen visum 3 maanden geldig.

Bij vertrek bleek z'n visum veel korter te gelden, korter dan z'n terugvlucht na 6 weken.

Willekeurig een stempel gezet (had hij ook niet goed gecontroleerd).

Ter plekke moest hij, tegen betaling, z'n terugvlucht wijzigen, anders mocht hij niet mee.

Dit jaar komt íe weer als het meezit. Z'n paspoort is verlopen.

Hij moet een nieuwe aanvragen, maar is inmiddels van adres veranderd.

Binnenkort komen ze controleren of hij inderdaad woont waar hij woont.

Dan gaan ze ook aan de buren vragen of hij daar woont, et cetera.

Rob

• Sundri

Toen ooit een Indiase vriend van mij naar NL kwam voor 4 weken, kreeg hij ook “maar” een visum met een week speling ervoor en een week erna. Dan denk ik ook weleens, wat nou als hij b.v. ziek was geworden en niet had kunnen reizen. Dan heb je dus direct een hoop gedoe met de vreemdelingenpolitie c.q. IND.

Visa, er zou wel ‘ns wat meer soepelheid betracht kunnen worden… in India, maar zeker ook voor het Schengengebied. NL, hoezo vrij land, denk ik dan… Zelfs wij als autochtone Nederlanders hebben niet de vrijheid om iemand eenvoudigweg naar NL te brengen, zelfs niet als we daarvan alle kosten dragen en die persoon nooit een beroep zal doen op de sociale zekerheid. En met al die k… PVV’rs zal het er ook niet beter op worden. Mijn vader was een echte “ouderwetse” liberaal en zei altijd “je vrijheid stopt, waar die van een ander begint”. Daar hebben al die (ultra) rechtsen van vandaag de dag nog nooit van gehoord.

Rob, ik wens je veel succes met het naar NL halen van je vriend en hoop voor je, dat je op niet al te lange termijn ook weer 'ns India kunt bezoeken. Drie jaar zonder India is voor ons wel heel erg lang…

• kees m

Hallo,

Is het Nu zo dat je als je in India bent Geen tripje meer kunt maken ,b.v. naar Sri Lanka,Bali,of What ever.

Vorig jaar bij Double entry (woord zegt ) kon je gewoon naar n ander land en weer terug , mits binnen visum duur.

We zijn 10 dgn naar Bali geweest.

Willen komende reis naar Sri Lanka !! Is dit nu Wel of Niet mogelijk

Het geheel is overal egr verwarrend, zelfs bij visa dienst weten ze geen duidelijk ja of nee te geven.Graag een Heel Duidelijk Antwoord, wat betrouwbaar is !!!!

grjes Kees M

• johan

Dag Rob,

wat is het adres van je homepage?

• Rob

Dag Johan,

Onze visumpagina is er nog steeds: zonder enige informatie.

Visum non-informatie

Rob

• kees m

Hallo,

Is het Nu zo dat je als je in India bent Geen tripje meer kunt maken ,b.v. naar Sri Lanka,Bali,of What ever.

Vorig jaar bij Double entry (woord zegt ) kon je gewoon naar n ander land en weer terug , mits binnen visum duur.

We zijn 10 dgn naar Bali geweest.

Willen komende reis naar Sri Lanka !! Is dit nu Wel of Niet mogelijk

Het geheel is overal egr verwarrend, zelfs bij visa dienst weten ze geen duidelijk ja of nee te geven.Graag een Heel Duidelijk Antwoord, wat betrouwbaar is !!!!

grjes Kees M

• Rob

Sundri,

Drie jaar niet naar India gaan is inderdaad best wel lang voor ons soort mensen.

Daarvoor in de plaats heb ik een tweetal georganiseerde busreizen gedaan met Paulusma uit Friesland.

Opstapplaats: Groningen.

Viel mij reuze mee, fantastisch.

Mijn Indiase travelbuddy (beroepschauffeur) vond het wat minder.

Tijdens de eerste reis met dertig gepensioneerde Friezen naar Tjechie zei hij na twee dagen:

"It is hard working to entertain them all.

Dat is hem uiteindelijk wel gelukt.

Bij de tweede reis stapten we in Groningen als eerste in de bus, via Friesland op weg naar Slovenie.

“Ram, Ram, Ram”, begon hij te chanten bij iedere stop die de bus maakte om onze medepassagiers op te halen. Hij hoopte op wat leeftijdgenoten.

En ik iedere keer met m'n elleboog hem een stoot tussen z'n ribben geven: “gedraag je”.

Uiteindelijk werd dat ook een schitterende reis.

Rob

• kataraja

Rob en Sundri, het is echt leuk om vrienden te ontvangen in onze omgeving. In jullie geval nederland, in mijn geval thailand. Een goeie maat van mij is hier geweest (thailand) hij is inwoner van mahabs, en keek zich de ogen uit, en vond het eten geweldig, hij heeft zich werkelijk een kunstkop gegeten hier, maar vooral het nacht leven hier, ik heb werkelijk in een deuk gelegen, hij kon zijn ogen niet geloven.

Groeten.

• sofie

Vorige week vertelde men bij het Visum buro Den Haag dat je een half jaar visum kunt krijgen met een double entry.

Uiteraard met de bekende documenten waar jij het over hebt overleggen.

Je mag dan1 keer het land uit en na 2 maanden pas weer terug.

Volgens dit prikbord is dit inmiddels weer gereduceerd tot 1 maand.

Het Visumburo Amsterdam geeft weer andere info dan het Visumburo Den Haag.

De laatste zei ook dat het nog wel een paar keer kan veranderen.

Dus lijkt mij een afspraak met de Ambassade in jouw geval een optie.

Vlees haal je bij de slager en niet bij de bakker, dus info halen, daar waar het ontstaat.

Zolang het per week verandert, wat is dan betrouwbare informatie??:S