afdingen

• Jamila

VideJo Schreef:

——————————————————-

> Als ik terugdenk aan de keren dat ik een blik heb

> mogen werpen op de huisraad van ARME Indiërs en

> als ik daar dan de huisraad van een ARM Nederlands

> gezin naast zet, dan valt mij gelijk de tv op.. En

> de auto voor de deur. En de telefoon. En de

> mobiele telefoons. En die zag ik dus niet in

> India.

Wel eens in Dharavi gekeken videjo? dat is een sloppenwijk in bombay. mensen zijn arm maar hebben dus wel allemaal een televisie met 60 zenders, een dvd-speler en je ziet ze er ook wel lopen met mobieltjes. zo arm zijn ze dus….

• Jamila

VideJo Schreef:

——————————————————-

> Als ik terugdenk aan de keren dat ik een blik heb

> mogen werpen op de huisraad van ARME Indiërs en

> als ik daar dan de huisraad van een ARM Nederlands

> gezin naast zet, dan valt mij gelijk de tv op.. En

> de auto voor de deur. En de telefoon. En de

> mobiele telefoons. En die zag ik dus niet in

> India.

Lieve allemaal, lieve videjo,

ik ben boekhouder bij de GKB en help mensen in de schuldsanering. ik heb buren die een bijstandsuitkering genieten en ik kan jullie zeggen dat geen van die mensen een auto voor de deur hebben! of een playstation WII, geen vakantie. Ik hoor hun verhalen en hoe moeilijk het is om de eindjes aan elkaar vast te knopen en daarom komen ze soms in de schulden terecht. de aankopen die deze mensen doen zijn heus geen luxe dingen. de koelkast gaat stuk en de televisie begeeft het tegelijkertijd. er is geen spaargeld (hoe moet je sparen van 800 Euro terwijl je alles al kwijt bent aan vast lasten?) dus geld opnemen kan niet. dan leen je! En ik kan jullie allemaal vertellen dat ook al is de schuld ‘maar’ 350 Euro, bijna geen een van al mijn clienten terug kan betalen omdat het inkomen te laag is!! Met alle problemen van dien!

videjo, arm zijn in nederland kan echt arm zijn ondanks dat jij een televisie of aftandse auto voor de deur ziet staan. Verkijk je daar niet op! Armoede in nederland staat op zichzelf en is niet te vergelijken met de armoede in India. je moet alles in perspectief zien omdat je anders de foute keus gaat maken om iemand te helpen! ik ken verhalen van indiase kennissen van mij die al 4 x in india zijn geweest en die geheel andere denkbeelden erop na houden dan de gemiddelde indier/nederlander. ik denk dat iedereen wel eens gehoord heeft van de ‘arme straatkinderen’ die in feite bij onderzoek helemaal niet zo arm blijken te zijn; ouders verdienen maar willen nog meer hebben en dus verminken ze hun zoontje of dochtertje zodat het zielig lijkt voor de toerist die maar wat graag geeft want het is zoooo sneu (?). moeders wisselen hun babies uit zodat er telkens een nieuw gezicht op straat bijkomt - op de arm van een ouder - dat zo nodig gevoed moet worden! Nederland is schijn; de steden liggen vol met luxe en het lijkt alsof elke boerenkinkel het kan betalen. maar weten jullie veel hoe de bankafschriften er aan het einde van de maand uit zien of hoeveel er geleend is om de nieuwste auto te kunnen kopen? tuurlijk is het dom om geld uit te geven als het er niet is maar mensen LENEN, ooooh verkijk je er niet op!

Natuurlijk is er een uitkering hier in nederland maar wat denk je dat die voorstelt als de kosten voor het bestaan zo hoog zijn? Ik ken mensen die een te hoge huur betalen maar niet kunnen verhuizen omdat ze niet in de catogerie goedkopre woningen terecht kunnen omdat de doorstroom stagneert (doordat er tweeverdieners zijn die heel goedkoop willen wonen en weigeren een duurder huurhuis te nemen!!). wat zie je dan; bijstandsclienten die in een vrij dure buurt wonen in een te groot huis. en wat zegt de nederlander; zie je wel, een bijstand geeft zoveel luxe dat ze gewoon in een mooi huis kunnen wonen! een vriendin van mij (die geen weet heeft van de onderklasse) steunt alleen maar derdewereldlanden met giften en spulletjes. toen ik vroeg waarom ze de nederlanders niet hielp kreeg ik als antwoord dat hier geen armoede is……zoveel onnozelheid, daar ben ik niet tegenop gewassen! hoe kun je nou de derdewereld helpen als je niet eens naar je eigen volk omkijkt? en is al dat helpen van ons in de arme landen eigenlijk wel helpen? Misschien houden we alles wel in stand!

Mijn vader is nederlander en mijn moeder komt uit bangladesh. Mijn vader was fabrieksarbeider bij Unox, ja rookworsten inpakken aan de lopende band! Mijn moeder is gewoon thuis. Niet bepaald een goede kastte voor indiase maatstaven en ook geen hoog inkomen voor zo'n rijk land als nederland.

In dharavi (bombay's sloppenwijk en werelds grootste sloppenwijk) heeft bijna iedereen een televisie, een dvd speler, en 60 kanalen op de tv! Dus hoe arm ben je dan ècht? ook niet iedereen in dharavi is straatarm. er wonen ook mensen die middenklasse zijn en dan wel in een beter gedeelte van die buurt. maar dat is in nederland ook zo! de goedbetaalde woont hier soms ook tussen het ‘tuig’.

ik vind het gewoonweg frustrerend dat de sociale onderklasse in nederland niet serieus genomen wordt. De houding van medelanders lijkt botweg te zijn jij mag niet klagen want je hebt het goed (een ander kan nooit oordelen over je prive situatie!) en kijk naar afrika want dat is pas echte armoede. de arme mensen in nederland moeten hun mond dichthouden en komen in een eenzaam vaccuum omdat ze opgedrongen wordt blij te moeten zijn met de situatie en het buitenland denkt dat iedereen hier steenrijk is (waardoor toeristen die hard gespaard hebben voor een reis of minder verdienen afgezet worden). ten onrechte!

Over armoede praat je in nederland niet, armoede in nederland kan niet maar in india is het onderdeel van het leven, het dagelijkse bestaan. daar màg je arm zijn, het is je karma en ik weet dat hindoes daar min of meer in berusten. Een heel verschil met onze samenleving! Wij maken een probleem van de armoede daar met onze christelijk zienswijze, ergerlijk voor de hindoes die in heel andere dingen geloven. Wie zegt dat india op ons zit te wachten?

Het is een schandaal dat nederlanders hun eigen volk laten vallen, dat er voedselbanken nodig zijn om de armen van eten te voorzien. Dat je niet arm màg zijn, dat je gelukkig mòet zijn, dat westerlingen zich schuldig mòeten voelen over de derde wereld. Wij kunnen er toch ook niks aan doen dat wij hier geboren zijn *@#!!

heeft het arme India, Afrika tòch nog voordelen boven het rijke westen. je zou er haast van gaan denken dat je als zwerver en dakloze beter af bent dan in dit kloteland!

Jullie zouden dit voor ogen moeten houden als er weer oneerlijke vergelijkingen worden geplaatst in de stijl van zielige straatkinderen en rijke westerlingen.

• Robocop

Ben ik de enige die hier een deja vu ervaring krijgt? B)

• prakhar

nee, ik heb het ook

• VideJo

Jamila Schreef:

> videjo, arm zijn in nederland kan echt arm zijn

> ondanks dat jij een televisie of aftandse auto

> voor de deur ziet staan. Verkijk je daar niet op!

> Armoede in nederland staat op zichzelf en is niet

> te vergelijken met de armoede in India. je moet

> alles in perspectief zien omdat je anders de foute

> keus gaat maken om iemand te helpen!

Dat bedoel ik. Je moet het in perspectief zien.

En voor wat betreft je relaas over de armoede in Nederland: dit was van oorsprong de achterban van de PvdA. Maar die partij wordt hoe langer hoe kleiner. Omdat die ook hun verentooi hebben aangepast aan het Angelsaksische kapitalisme.

• VideJo

Je bedoelt, dat de argumentaties van Jamilia ongeveer even lang zijn als die van Take2? >:D<

• Jamila

Ik was even bang dat je dat punt van het in perspectief zien miste:)

We moeten het in perspectief zien anders trekken we de verkeerde conclusies en handelen we daar naar.

• prakhar

VideJo Schreef:

——————————————————-

> Je bedoelt, dat de argumentaties van Jamilia

> ongeveer even lang zijn als die van Take2? >:D<

ja(tu)

• Rob

Jo,

Sommige mensen op dit prikbord lijden aan het Take2-syndroom, met paranoide verschijnselen.

Schijnt vrij besmettelijk te zijn.

Rob

• prakhar

Rob Schreef:

——————————————————-

> Jo,

>

> Sommige mensen op dit prikbord lijden aan het

> Take2-syndroom, met paranoide verschijnselen.

> Schijnt vrij besmettelijk te zijn.

>

> Rob

en daar hebben we rob onze hulpverlener en forumpsycholoog weer. sommige Robjes hier schijnen er een handje van te hebben. zit hem dat in de naam of is het besmettelijk?