afdingen

• VideJo

Khan Schreef:

> Hetzelfde geldt voor mij voor taxi chauffeurs die je nog bij een winkel van een “neef” willen brengen. Jij betaalt, dus jij bepaalt.

Ik heb In Delhi twee keer meegemaakt (telkens op de eerste dag van onze reis), dat wij door een chauffeur van een geel/groene minicab naar een winkel van een neef werden gereden, terwijl de rest van onze groep wel het goede pad op ging. De groep miste ons heel erg, maar wij hebben ons smakelijk vermaakt met onze pogingen om de chauffeur “over te halen” om toch naar de gewenste bestemming te rijden. Na aankomst (op de gewenste bestemming) kon hij naar zijn centen fluiten en de winkel van de neef hebben we nooit gezien.

• Pascal

Gewoon vriendelijk zeggen dat je geen interesse hebt is vaak voldoende…. anders herhaal je het wat harder.

Waar je meer rekening mee moet houden zijn de plotselinge vrienden, die meteen zeggen dat ze geen geld vragen maar interesse hebben in het land waar je vandaan komt. Ze laten hun armoede zien, en dan komt wel naar voren dat jij ze heel goed zou kunnen helpen met hun problemen. Snel afkappen voordat ze met de thee komen aanzetten.

Wat mij echt tegenviel was dat men overal geld voor wilde, vroeg je iemand de weg of waar je iets kon kopen en vriendelijk boden ze aan om wel even mee te lopen. Zelfs bij de Taj Mahal wist een tuinman wel een mooie plek om een speciale foto te maken. Aan deze vriendelijkheid zat wel een prijskaartje en kreeg ik een reactie van “voor niets gaat de zon op”, of “jij hebt toch genoeg”. Als je ze dan wat gaf was men nooit tevreden.

Ik geef mijn wisselgeld liever aan de straatkinderen, zij kunnen in mijn ogen er niets aan doen dat ze een armoedig leven hebben en ze poseren graag even voor een foto.

• geesje

nuttige informatie, erg bedankt. pascal, vond je het niet erg vervelend dat je tegen vooroordelen aan liep? als iemand zou aannemen dat ik geld zat zou hebben en dus wel even trakteer….(td) op het onfatsoenlijke af lijkt me dat.

• geesje

die zogenaamde wannabe vrienden die iets anders van je willen pik ik er zo uit. hier in nederland voel ik al metteen of iemand echt in me geinteresseerd is of via een (doorzichtige) omweg iets van me wil.

in andere landen is dit fenomeen ook bekend, toen trapte ik er niet in maar heb me wel geirriteerd aan de brutaliteit en dat ze je gebruiken. het is jammer dat je beeld van een hele nationaliteit mensen dan aan gruzzelen gaat. so it be….

in ieder geval bedankt voor de opmerkzaamheid!

• Ineke M

Wat zou jij doen als je helemaal niets had en er komt een leuke toerist langs die in jouw ogen zo ongeveer miljonair is??? Het is vaak een kwestie van overleven. Daarnaast hebben veel toeristen het er zelf na gemaakt. Als je in gebieden komt waar nooit een toerist komt, dat vraag niemand naar een pen of snoep, vragen ze geen geld voor foto's en vinden het alleen al leuk (en een beetje eng) om met je te praten.

……….totdat er meer toeristen komen die weer zonodig pennen, snoep, geld e.d. moeten geven en liefst in het wilde weg. Daarna roepen wij dan weer dat ze overal wat van je willen..

Ineke

• froukje

ja,doordat de toeristen dingen meenemen om weg te geven, slapen in, vaak,dure hotels,eten in restaurants,ben je toch de rijke blanke.

Dan kunnen er toch wel een paar roepies vanaf?

Ook al ga je low budget,dat kunnen zij aan jou neus niet zien,je bent en blijft de rijke blanke.

Een keer vriendelijk lachen,het zijn ook mensen,verder negeren en doorlopen.Ze kunnen je rustig een kwartier achtervolgen,denk je ze kwijt te zijn,duiken ze 5 minuten later weer op.En ik moet zeggen,dat is wel hilarisch….en dan ga je een praatje maken.Kunnen soms de leukste gesprekjes uit ontstaan.

Het lijkt soms wel alsof de Indiers ogen voor en achter hebben.

Het overkomt menigeen weleens,denk ik,dat je er geen trek in hebt. Dat je gewoon rond wilt kijken,de dingen in je op wilt nemen en niet hierdoor afgeleidt wilt worden.Of whatever.

Dan ga je boos kijken,maar dat helpt toch meestal niet zoveel.Je hebt alleen jezelf ermee.

Dit zijn dingen die je weet,als je er naar toe gaat en moet je rekening mee houden.En niet spastisch op reageren.Want dan kan India wel eens een grote teleurstelling worden en dat is niet nodig,verdient India ook niet.Maar degene die voor de eerste keer naar India gaan,weten wat hun ongeveer te wachten staat,neem ik aan.Ik weet ook wel,dat het,ondanks de nodige wetenschap vooraf,nog wel een hele negatieve impact kan hebben.Dat is voor ieder verschillend,hoe je daar mee om (kunt)gaa(n)t.

Zo is het afdingen in winkel of restaurant niet aan de orde,maar 10 % fooi in een restaurant is niet echt ongebruikelijk,eerder regel.

froukje

• Sweety

froukje Schreef:

——————————————————-

> ja,doordat de toeristen dingen meenemen om weg te

> geven, slapen in, vaak,dure hotels,eten in

> restaurants,ben je toch de rijke blanke.

> Dan kunnen er toch wel een paar roepies vanaf?

> Ook al ga je low budget,dat kunnen zij aan jou

> neus niet zien,je bent en blijft de rijke blanke.

Niet alleen blanken hebben hier last van hoor! Als ik naar India ga heb ik dit “probleem” ook. Indiërs (zelfs mijn middle class familie) denken dat hier geld aan de bomen groeit. Ze moesten 'ns weten dat wij hier schoonmaakwerk - werk van de lage kaste - doen en soms zelfs 3 verschillende banen nemen om te kunnen sparen en dan na 5 jaar eindelijk genoeg geld hebben om op vakantie te gaan naar India. Hier 5 jaar niet leven en daar op vakantie 5 weken uitleven. Schijn…

….bedriegt.

• froukje

Reageren met quote lukt even niet.

Ok,daar heb je natuurlijk een punt.

Het feit blijft, dat er idd wordt gedacht dat het geld hier aan de boom groeit.En als jij dan als Indier ergens in de rest v.d.wereld woont,dan zul je wel over een kam worden geschoren met die rest v.d.wereld.Ook al doe je het werk v.d. laagste klasse.

Maar als je daar verteld wat er aan vaste lasten afgaat hier,dan schrikken ze toch.Dat je dan niet zomaar eventjes een verre reis maakt.Dat snappen ze dan wel.

froukje

• Jamila

Sweety Schreef:

——————————————————-

> froukje Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > ja,doordat de toeristen dingen meenemen om weg

> te

> > geven, slapen in, vaak,dure hotels,eten in

> > restaurants,ben je toch de rijke blanke.

> > Dan kunnen er toch wel een paar roepies vanaf?

> > Ook al ga je low budget,dat kunnen zij aan jou

> > neus niet zien,je bent en blijft de rijke

> blanke.

>

> Niet alleen blanken hebben hier last van hoor! Als

> ik naar India ga heb ik dit “probleem” ook.

> Indiërs (zelfs mijn middle class familie) denken

> dat hier geld aan de bomen groeit. Ze moesten 'ns

> weten dat wij hier schoonmaakwerk - werk van de

> lage kaste - doen en soms zelfs 3 verschillende

> banen nemen om te kunnen sparen en dan na 5 jaar

> eindelijk genoeg geld hebben om op vakantie te

> gaan naar India. Hier 5 jaar niet leven en daar op

> vakantie 5 weken uitleven. Schijn…

>

> ….bedriegt.

Ook wil ik hier even op reageren. Ineke dat ben ik niet met je eens! In india zijn genoeg mensen die naar indiase maatstaven normaal verdienen maar dan toch achter de toeristen aangaan en ze lastig vallen. Waarom moet de blanke altijd begrip opbrengen voor de armen? waar is het begrip van de indier voor de ‘zogenaamde’ rijke blanke? Zij kunnen toch ook wel begrijpen dat die helemaal gestoord worden van dat gebedel? En ze weten ook wel dat ze niet de enigen zijn die iets vragen. Ik onderstreep het verhaal van Sweety. Het leven op het westelijk halfrond is vaak best moeilijk, het leven is hier duur en het is hard werken om rond te komen als schoonmaker of andere jobs die maar heel weinig verdienen. De gedachte alleen al dat het geld hier aan de bomen zou groeien getuigd al van geen weet hebben van hoe het leven bij ons in elkaar steekt. Verdomme, die Indiers zijn toch geen kleuters meer? Schijnbaar is het gemakkelijker om aan een vooroodeel vast te houden dan de harde waarheid dat wij niet rijk zijn onder de ogen te zien. Sorry, ik vind het een kinderachtige gedachte dat van het geld groeit hier aan de bomen! Als het hier aan de bomen groeit waarom groeit het dan niet aan de bomen in India?

Ik ken genoeg ‘rijke’ blanken die heel hard voor een reis naar een verre bestemming moeten sparen en die rotwerk moeten doen voor heel weinig inkomen. Het zou veel beter zijn om de Indiers alles in perspectief te laten zien, zoals Sweety en froukje al vertelden en dus nìet allerlei dingen zoals snoep, pennen en geld te gaan uitdelen. Goed dat Sweety dit heeft aangekaart, je wordt zo langzamerhand gaar van de reacties a'la ‘wat zou jij doen als…’ dat interesseert me als toerist niet. Het is ònze vakantie en niet mijn probleem dat India schatrijke inwoners heeft en een regering die liever de ogen sluit en het westen ervoor laat opdraaien dan zelf iets te doen. Zo, dat moest eens gezegd worden!

• VideJo

Als ik terugdenk aan de keren dat ik een blik heb mogen werpen op de huisraad van ARME Indiërs en als ik daar dan de huisraad van een ARM Nederlands gezin naast zet, dan valt mij gelijk de tv op.. En de auto voor de deur. En de telefoon. En de mobiele telefoons. En die zag ik dus niet in India.