Sweety Schreef:
——————————————————-
> froukje Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > ja,doordat de toeristen dingen meenemen om weg
> te
> > geven, slapen in, vaak,dure hotels,eten in
> > restaurants,ben je toch de rijke blanke.
> > Dan kunnen er toch wel een paar roepies vanaf?
> > Ook al ga je low budget,dat kunnen zij aan jou
> > neus niet zien,je bent en blijft de rijke
> blanke.
>
> Niet alleen blanken hebben hier last van hoor! Als
> ik naar India ga heb ik dit “probleem” ook.
> Indiërs (zelfs mijn middle class familie) denken
> dat hier geld aan de bomen groeit. Ze moesten 'ns
> weten dat wij hier schoonmaakwerk - werk van de
> lage kaste - doen en soms zelfs 3 verschillende
> banen nemen om te kunnen sparen en dan na 5 jaar
> eindelijk genoeg geld hebben om op vakantie te
> gaan naar India. Hier 5 jaar niet leven en daar op
> vakantie 5 weken uitleven. Schijn…
>
> ….bedriegt.
Ook wil ik hier even op reageren. Ineke dat ben ik niet met je eens! In india zijn genoeg mensen die naar indiase maatstaven normaal verdienen maar dan toch achter de toeristen aangaan en ze lastig vallen. Waarom moet de blanke altijd begrip opbrengen voor de armen? waar is het begrip van de indier voor de ‘zogenaamde’ rijke blanke? Zij kunnen toch ook wel begrijpen dat die helemaal gestoord worden van dat gebedel? En ze weten ook wel dat ze niet de enigen zijn die iets vragen. Ik onderstreep het verhaal van Sweety. Het leven op het westelijk halfrond is vaak best moeilijk, het leven is hier duur en het is hard werken om rond te komen als schoonmaker of andere jobs die maar heel weinig verdienen. De gedachte alleen al dat het geld hier aan de bomen zou groeien getuigd al van geen weet hebben van hoe het leven bij ons in elkaar steekt. Verdomme, die Indiers zijn toch geen kleuters meer? Schijnbaar is het gemakkelijker om aan een vooroodeel vast te houden dan de harde waarheid dat wij niet rijk zijn onder de ogen te zien. Sorry, ik vind het een kinderachtige gedachte dat van het geld groeit hier aan de bomen! Als het hier aan de bomen groeit waarom groeit het dan niet aan de bomen in India?
Ik ken genoeg ‘rijke’ blanken die heel hard voor een reis naar een verre bestemming moeten sparen en die rotwerk moeten doen voor heel weinig inkomen. Het zou veel beter zijn om de Indiers alles in perspectief te laten zien, zoals Sweety en froukje al vertelden en dus nìet allerlei dingen zoals snoep, pennen en geld te gaan uitdelen. Goed dat Sweety dit heeft aangekaart, je wordt zo langzamerhand gaar van de reacties a'la ‘wat zou jij doen als…’ dat interesseert me als toerist niet. Het is ònze vakantie en niet mijn probleem dat India schatrijke inwoners heeft en een regering die liever de ogen sluit en het westen ervoor laat opdraaien dan zelf iets te doen. Zo, dat moest eens gezegd worden!