Ik weet niet precies op welk verhaal je hebt gereageerd, maar heb je mijn reactie op die van Shirley wel gelezen?
Dan ga je misschien wel anders tegen het rijke Nederland aankijken…..want ook hier is armoede en uitbuiting. Alleen loopt dat veel minder extreem en dramatisch in het oog dan in India.
In de stad en mijn (achterstands)buurt waar ik woon is dat te merken. Het rottige is dat de minder bedeelde/arme niet direct zichtbaar armoede leidt in ons land. Als Nederland zo rijk is waarom is er dan -net zoals in Amerika- een onderlaag die moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen?
Iedereen weet dat het in Amerika zo is en iedereen noemt dat. Maar zodra het over armoede in Nederland gaat dan gelooft men het niet. Volgens veel mensen bestaat het hier niet. Maar wat je niet ziet bestaat niet??
Ten onrechte wordt er door arme landen gedacht dat elke westerling rijk is en dat het hier een paradijs is doordat wij alles van hun afnemen. Dat vind ik kortzichtig! Ik denk dat je niet eens zo heel veel kunt doen aan de armoede in India bijvoorbeeld omdat we nou eenmaal helemaal aan de andere kant van de wereld wonen. Ja, geld storten….maar wat gebeurt er met dat geld? De tussenpersonen gaan ermee vandoor, zoals toen met de tsunami en giro 555. 3/4 van het geld is in de zak gestoken door de Sri Lankaanse regering! En zo is het ook met de handel; Nike-schoenen worden hier superduur verkocht en de werknemers in Thailand moeten het doen van 1 Dollar per dag. Waar is dan het overgebleven geld? Daar had toch de firma gemakkelijk een Thaise werknemer een fatsoenlijk salaris (lees; een schijntje) van kunnen betalen. Maar zoals gewoonlijk gaat de directie er met het geld vandoor.
Ongeschoolde, arme werknemers denken; ‘die kutblanken houden me arm’ maar de werkelijkheid is dat de consument genoeg heeft betaald voor het product waar de werknemer normaal van betaald kan worden.
Ja, en wij - de gewone Nederlandse bevolking - wordt kwaad aangekeken als we op vakantie gaan naar Phuket ofzo.
Nou, leuk!:X
De tussenpersonen zijn altijd het probleem en het geld > want dat maakt mensen oneerlijk.
Van alle rijkdom die Nederland heeft zie ik voor mijzelf maar weinig terug. Ik sta - met vele buren hier - aan de zijlijn gezellig mee te genieten van hoe even verderop een superluxe nieuwbouwwijk is waar allemaal goedverdienende stelletjes wonen die 3 x per jaar luxe op vakantie gaan, een groot huis hebben, 2 auto's voor de deur en wanneer ze zin hebben eventjes de badkamer laten verbouwen omdat de kleur hun niet meer bevalt!
Nou gun ik ze dat wel maar waarom werk ik hard en blijf ik dan gedeeltelijk in de Bijstand zitten (onvrijwillig)???
Mijn loon komt niet boven de Bijstand uit. Met deze culture-clash zitten veel Bijstandsgerechtigden en die worden ten onrechte gezien als rijk en daarnaar behandeld als ze iets kopen…..of het nou hier is of elders - alleen maar omdat hun geboorteland Nederland is (en als je in Nederland woont dan heb je wel geld).
Grote misvatting hoor.
Hoe goed geregeld Nederland ook is, het is niet maakbaar. Maar de maatschappij lijkt te denken dat het wel zo is. Kansen zijn niet altijd de oplossing en het wèrkt ook niet voor iedereen. Er is een Sociale Dienst en er is een voedselbank maar verder niks.
Als ik dan zie hoeveel projecten, geld en iniatieven er voor Thailand, Rwanda of India opgezet worden…..
Als onvrijwillige Bijstandsklant word ik ook nog eens door mijn medelanders als vieze, vuile steuntrekker uitgescholden terwijl ik er niets aan kan doen dat ik bij de Sociale Dienst zit. Werkgevers willen me niet omdat ik te ‘oud’ ben en dus te duur voor ze en omdat ik er een paar jaar uit ben geweest - maar daarom staan mijn handen niet verkeerd aan mijn lichaam!! Bovendien zijn er veel jongeren die de banen krijgen waarop ik solliciteer. Wat er over blijft is altijd slecht betaald en maar voor een paar uur per dag. Het is allemaal deeltijdwerk(td).
Alleen al in de portiek waar ik woon leven al 4 mensen van de Bijstand, boven mij woont een prostituee die verslaafd is!
Maar ik help ze altijd! Hoe weinig geld ik ook heb. Als ik kook geef ik eten aan die verslaafde.
Als er iets stuk is waar we allemaal last van hebben dan zorg ik ervoor dat het weer gerepareerd wordt. Is de kat vermist dan helpen alle buren mee zoeken. Zo gaat dat hier.
Kennissen van mij in die luxe nieuwbouwwijk doen NIKS voor een ander, dat heb ik wel gezien. Gezellig:?
Die zijn alleen maar met hunzelf bezig en hebben geen inlevingsvermogen. Ben je op een vuilnisbelt geboren in India? Nou, pech gehad > zo redeneren zij. Collecte voor het Goede Doel? Zij geven niks. Armoede op televisie? Hup, zap even naar een ander kanaal want dat is zo vervelend.
Het erge is; ze werken allebeide bij de Sociale Dienst en verstrekken uitkeringen. Hun mening over Bijstandsgerechtigden; luie luxepaardjes. Dat zèggen ze waar ìk bij zit terwijl ik weet hoeveel ZIJ per maand verdienen aan ‘hun’ luie luxepaardjes……en maar afgeven op de werklozen. Als ik hun erop wijs dat de werkloosheid òòk aan de bedrijven en de werkgevers ligt die de werkloosheid kunstmatig in stand houden worden de schouders opgehaald. Niet hun probleem.
Het is gewoon om te huilenX(
Kijk, dàt is het probleem van dit land; ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Nederlanders tegen Nederlanders.
Ben ervan overtuigd dat er genoeg geld is om alle armeren in de wereld te helpen.
Alleen…..het wordt verkeerd besteed door de verkeerde mensen…….