Slumtours

• Take2

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Hoi surya, je hebt gelijk het klinkt inderdaad een

> beetje als cultuurshock, en voor irma natuurlijk

> heb je gelijk dat je je stoort aan die toestanden,

> maar toch verdienen die vrouwen geld met menie

> aanbrengen met hun blote handen. Ben eens eerlijk

> als je kinderen honger hebben doe je alles om een

> paar roepen te verdienen om ze te voeden. Het is

> natuurlijk makkelijk om dit van uit nederland te

> veroordelen (ook al heb gelijk) maar zoals

> Berthold Brecht al zei "erst komt dass fressen und

> dan komt die moral".

> Surya mijn grootste cultuurshock die ik ooit heb

> gehad was toen ik na 2 jaar India terug kwam in

> nederland,belachelijk die overvloed ( en geklaag)

> in nederland.

> Greten vanuit een snikheet eiland.

Gelijk heb je; als je honger hebt dan ga je niet aan principes denken.

Beschaving is maar een dun laagje dat direct verdwijnt als de toestanden mensonterend worden of zijn.

Hmmm, natuurlijk is het gemakkelijk om over een andere cultuur te oordelen vanuit een luie stoel.

Maar de cultuurschok die jij kreeg toen je de overvloed in Nederland zag is dat ook wel een beetje; ook jij reageert vanuit een situatie die je nu gewend bent. Ik kan me voorstellen dat Nederlanders klagen; zo is dat hier nu eenmaal. Je went aan alles en ook al zijn de dingen goed geregeld, het kan altijd beter.

Zaken die langzaam aftakelen mogen wat mij betreft bekritiseerd worden, zo blijven we scherp:)

Door teveel naar de arme(re) landen te kijken en dan te stellen dat we niet mogen klagen….daarmee los je de problemen voor Nederland niet op.

De overvloed in Nederland mag van mij wel flink minderen. Wat hebben we nou aan 10 verschillende soorten melk, kaas en olijven? Daar heeft geen mens om gevraagd maar het wordt ons wel opgedrongen onder het mom van ‘de Nederlander zit erop te wachten/wil dat’.

Dat is flauwekul, de producent maakt zichzelf dat wijs.

• Rob

Kataraja,

Bertolt Brecht zei ook: “Glotzt nicht so romantisch!”

Rob

• Take2

Rob Schreef:

——————————————————-

> Kataraja,

>

> Bertolt Brecht zei ook: "Glotzt nicht so

> romantisch!"

>

> Rob

Sorry Rob, deze vat ik niet. Wat wordt er met deze uitspraak bedoeld?

• Shirley

`Door teveel naar de arme(re) landen te kijken en dan te stellen dat we niet mogen klagen….`

…dit helpt mij wel elke dag te beseffen dat ondanks de kromme regelingen in NL ik het niet breed heb, maar eigenlijk ook niet erg slecht.

Ik heb een baan, dat is al heel wat.

Hoef daarvoor maar 32 uur per week te werken i.p.v. 16 uur per dag.

Een dak boven mijn hoofd. Verwarming.

Kan naar een dokter wanneer ik wil.

Kan mijn rekeningen allemaal (nog) betalen.

Heb voldoende te eten.

En met een beetje mazzel en wil, kan ik nog wat sparen ook.

• Rob

“Zit niet zo te staren” of zo iets.

Brecht was o.a. schrijver/regisseur van toneelstukken.

Een bord met deze tekst hing boven het toneel om de kijkers een spiegel voor te houden.

Rob

• Take2

Shirley Schreef:

——————————————————-

> `Door teveel naar de arme(re) landen te kijken en

> dan te stellen dat we niet mogen klagen….`

>

> …dit helpt mij wel elke dag te beseffen dat

> ondanks de kromme regelingen in NL ik het niet

> breed heb, maar eigenlijk ook niet erg slecht.

>

> Ik heb een baan, dat is al heel wat.

> Hoef daarvoor maar 32 uur per week te werken

> i.p.v. 16 uur per dag.

> Een dak boven mijn hoofd. Verwarming.

> Kan naar een dokter wanneer ik wil.

> Kan mijn rekeningen allemaal (nog) betalen.

> Heb voldoende te eten.

> En met een beetje mazzel en wil, kan ik nog wat

> sparen ook.

:) Dat ben ik met je eens Shirley. Het kàn helpen te bedenken dat een ander het nog minder heeft. Ook ik zit ongeveer (financieel) in dezelfde situatie zoals jij beschrijft in je reactie hierboven. Mijn werk verdiend zo slecht dat ik nauwelijks boven Bijstandsniveau kom!!::o:X Ontzettend klote. Elke week moet ik het weekgeld berekenen (40 Euro p.w voor boodschappen, kadootjes en reiskosten) en afstrepen. De rest gaat op aan huur, verzekeringen, energie etc, etc. Er blijft een beetje over en dat gaat direct naar mijn spaarrekening, voor India. Ik spaar voor deze reis al ongeveer 2 tot 3 jaar!

Natuurlijk kan ik rondkomen en ik ben hardstikke blij met mijn huisje en dat ik warm zit. Waar ik me wel aan erger is het feit dat ik mijn stinkende best doe om hard te werken (en dat doe ik beslist!) maar dat er andere mensen zijn (de baas en het management van het bedrijf waar ik voor werk) die mijn inspanning blijkbaar niet waard vinden om me fatsoenlijk te belonen! I ben 35 jaar en word weggezet met minder dan 8 Euro per uur en dat is heel weinig voor een 35 jarige.

Mijn werk is hardstikke zwaar en in de buitenlucht - òòk als het spoelt, sneeuwt, stormt of snikheet is. Je krijgt niks extra.

Ook niet in de weekeinden die ik moet werken. En ja, ik heb altijd het smerige werk gedaan en dat doe ik nog. En lichamelijk heb ik klachten. Het werk wat ik doe is zo zwaar dat je het maar hoogstens 15 uur in de week kan doen > heb wel meer uren gedraaid maar dat hou je niet vol.

Mijn CAO is om te huilen en ik werk op wurgcontract. Collega's op een normaal contract verdienen 21 Euro per uur en doen hetzelfde werk als ik. Dan kijk je wel zuur hoor. Een andere baan zoeken zit er niet in omdat ik 35 jaar ben en de maatschappij me niet wil. Ik ervaar dat regelmatig aan den lijve als ik solliciteer. Word ik wel aangenomen dan is het weer tegen minimum loon. Dat de kosten van het bestaan in Nederland hoog zijn en steeds astronomisch stijgen daar denkt men niet aan. Mijn loon stijgt nauwelijks of niet. Wist je dat 90% van de mensen met zware banen (schoonmaken, fabrieksarbeider, strater, metselaar, postbezorgers etc) een laag inkomen hebben? Was laatst voor de radio.

Dus mijn opmerking van dat je niet teveel naar anderen moet kijken omdat het je niet helpt je eigen situatie te verbeteren slaat wel degelijk ergens op…..voor je het weet ren je over je eigen problemen heen! En dat kan niet de bedoeling zijn.

In het rijke Nederland waar ik woon ben IK arm, doe IK het vuile werk tegen een hongerloontje zonder perspectief - dat is de realiteit waar ik dagelijks mee te maken heb.

En dat allemaal is helemaal niet nodig als de hoge heren in de bedrijven en in de regering eens eerlijk zouden kijken naar zichzelf i.p.v mij voor een rotloontje te laten werken omdat HUN graag een 3e vakantiehuis in Thailand willen of een nòg duurdere auto! Trek toch de slecht betaalde banen omhoog in loon en het probleem is voor velen opgelost > zò simpel! Maar men doet het niet.

Dit is een kant van Nederland die men in de armere landen nauwelijks kent maar er is wel degelijk armoede in Nederland. Het is dan wel niet direct te vergelijken met de sloppen in India maar dat mòet je niet willen vergelijken!

Armoede is relatief. Mijn situatie is doodgewoon een voorbeeld van moderne, westerse armoede en verbòrgen armoede.

Iedereen die denkt dat dit allemaal wel meevalt moet zelf maar eens in deze situatie zitten > dan piep je wel anders.

Kijk, lachen blijf ik en ik ben dankbaar voor mijn werk en dat ik straks in ieder geval naar India kàn.

Vind wel dat ik mag aankaarten dat er in Nederland ernstig iets schort aan het fatsoen van werkgever t.o.v de arbeider.

Dààr maak ik me druk om.

Snap je?

• dr. Khan

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Surya mijn grootste cultuurshock die ik ooit heb

> gehad was toen ik na 2 jaar India terug kwam in

> nederland,belachelijk die overvloed ( en geklaag)

> in nederland.

De enige cultuurshock die ik gehad heb was toen ik voor mijn werk een tijdje in Zuid Afrika heb gezeten. Toen liep ik 2 weken met mijn ziel onder mijn arm. Daarna ging het al een stuk beter. Dat was zo rond het einde van de apartheid. Daarna schrok ik helemaal niet meer van Indonesie (en nog later) India. Ik kan me nog herinneren dat ik op de eerste dag in India dacht “ah, daar heb je die road dwellers” ( rond Bombay airport, nu opgeruimd).

Gelukkig ben in Zuid Afrika lijken met diverse schotwonden langs de weg - anders dan een andere Nederlander die daar toen ik sprak - niet tegengekomen. Ik dacht althans dat die zwarten die letterlijk in de goot lagen nog ademden (dit is geen grapje, daar moest je serieus langs lopen; mensen die te veel gedronken hadden). Als je denk dat ik in een enge buurt zat. Nee, dat was Stellenbosch, waar je tenminste ‘s avonds nog veilig over straat kon. ’s Nachts wel een keer wakker geworden van wat beveiligingspersoneel die druk jacht aan het maken was op een verkrachter die zijn slag in een “koshuis” in dezelfde straat geslagen had.

• Take2

Khan Schreef:

——————————————————-

> kataraja Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > Surya mijn grootste cultuurshock die ik ooit

> heb

> > gehad was toen ik na 2 jaar India terug kwam in

> > nederland,belachelijk die overvloed ( en

> geklaag)

> > in nederland.

>

> De enige cultuurshock die ik gehad heb was toen ik

> voor mijn werk een tijdje in Zuid Afrika heb

> gezeten. Toen liep ik 2 weken met mijn ziel onder

> mijn arm. Daarna ging het al een stuk beter. Dat

> was zo rond het einde van de apartheid. Daarna

> schrok ik helemaal niet meer van Indonesie (en nog

> later) India. Ik kan me nog herinneren dat ik op

> de eerste dag in India dacht "ah, daar heb je die

> road dwellers" ( rond Bombay airport, nu

> opgeruimd).

> Gelukkig ben in Zuid Afrika lijken met diverse

> schotwonden langs de weg - anders dan een andere

> Nederlander die daar toen ik sprak - niet

> tegengekomen. Ik dacht althans dat die zwarten die

> letterlijk in de goot lagen nog ademden (dit is

> geen grapje, daar moest je serieus langs lopen;

> mensen die te veel gedronken hadden). Als je denk

> dat ik in een enge buurt zat. Nee, dat was

> Stellenbosch, waar je tenminste 's avonds nog

> veilig over straat kon. 's Nachts wel een keer

> wakker geworden van wat beveiligingspersoneel die

> druk jacht aan het maken was op een verkrachter

> die zijn slag in een “koshuis” in dezelfde straat

> geslagen had.

Ik dacht dat India de grootste cultuurschok terweeg bracht in de wereld, maar zo te horen kan Zuid-afrika er ook wat van:S

Ik hoop niet dat we nou een discussie krijgen over wie er het beste tegen cultuurschokken kan…..

• surya

Poe wat een verhaal over ZuidAfrika.

Maar ik denk Afghanistan ook nog wel tien keer zo heftiger als India.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik Nederland nog steeds een van de heftigste cultuurshocken vind. Daar gaan we dan…:-)

De mensen die elkaar nauwelijks meer zien, de zogenaamde rijkdom waar tegenover staat dat er zoveel ellende op de wereld is terwijl je in dit paradijs er maar weinig van merkt, vind ik toch behoorlijk surrealistisch. Daarbij komt het nog dat je je hier bijna machteloos voelt om er wat mee te kunnen doen terwijl het langs de beeldbuis je huiskamer inkomt, maar daar zitten we dan met ons kopje koffie om 8 uur voor het journaal. Maar ja dat doe ik allang niet meer want ik kan er totaal niet tegen. Misschien sluit ik mijn ogen, maar ja wat dan nog.

Ik herinner me vooral als kind dat ik het heel moeilijk vond. Ik kon maar niet begrijpen waarom ik hier was geboren en sommige kinderen in oorlog, daar kon ik dan lang over nadenken. Of ging ik brieven schrijven aan Chiraque, toen hij die kernproeven deed in de ocean. Ik had toen de gedachte dat het echt zou helpen als ik die brief schreef. Nu klinkt dat bijna absurd naief, maar aan de andere kant kan ik het nog steeds niet begrijpen.

Ik las laatst de uitspraak van Einstein, 'The eternal mystery of the world is its comprehensibility’

Tja het is waar, geld ook voor haar schoonheid.

Maar ja daarnaast kan ik haast nauwelijks vat krijgen op mijn eigen mens zijn, dus wie ben ik om te verlangen de wereld te begrijpen en haar ellende als ik mezelf niet begrijp.

Soms denk ik weleens echt dat het buiten onze macht ligt. En dan betrap ik mezelf erop dat ik vind dat ik dat nooit zou mogen denken, want daarmee ontneem ik mijn eigen kracht om er iets aan te doen.

Maar ik moet zeggen dat ik in India wel behoorlijk heftige dingen heb gezien, zoals een man die bijna blauw zag en volgens mij aan het dood aan het gaan was langs de weg. En een lijk op een vuilnisbelt. Mensen met heroine, bedoel kinderen. Verder wil ik niet eigenlijk erover nadenken want ik wordt er niet echt blij van als ik hieraan denk. En je voelt je behoorlijk machteloos. Ik weet niet, maar ik denk dat het dingen zijn waar een mens nooit mee leert omgaan. En ik heb nog steeds wel een cultuurshock denk ik, maar je leert ermee omgaan ofzo. En je leert ervan dieper over het leven na te denken, wat er werkelijk toe doet, zoals liefde en respect enzo.

Ik vind het ook bizar hier in Nederland, want het voelt surrealistisch de dingen die je gezien hebt.

Het is wel dat we de misstanden hier heus wel mogen aankaarten. En niet alleen maar denken we hebben het zooo goed, daar wordt je een beetje lauw van en niet strijdlustig. Ik vind het wel jammer dat we niet in Nederland de cultuur hebben om op straat te gaan demonstreren zoals in Frankrijk. Ik heb best wel zin in een liefdesrevolutie in dit land.

Als je kijkt naar Wilders, en hoeveel stemmen die man zou krijgen, dan is er toch iets goeds mis met dit land. Of de rellen in Culemborg, of de ruiming van al die geiten. Maar jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

ik ga nou lekker slapen, in dromenland is het altijd plesant :-)))

• Take2

Ik weet niet precies op welk verhaal je hebt gereageerd, maar heb je mijn reactie op die van Shirley wel gelezen?

Dan ga je misschien wel anders tegen het rijke Nederland aankijken…..want ook hier is armoede en uitbuiting. Alleen loopt dat veel minder extreem en dramatisch in het oog dan in India.

In de stad en mijn (achterstands)buurt waar ik woon is dat te merken. Het rottige is dat de minder bedeelde/arme niet direct zichtbaar armoede leidt in ons land. Als Nederland zo rijk is waarom is er dan -net zoals in Amerika- een onderlaag die moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen?

Iedereen weet dat het in Amerika zo is en iedereen noemt dat. Maar zodra het over armoede in Nederland gaat dan gelooft men het niet. Volgens veel mensen bestaat het hier niet. Maar wat je niet ziet bestaat niet??

Ten onrechte wordt er door arme landen gedacht dat elke westerling rijk is en dat het hier een paradijs is doordat wij alles van hun afnemen. Dat vind ik kortzichtig! Ik denk dat je niet eens zo heel veel kunt doen aan de armoede in India bijvoorbeeld omdat we nou eenmaal helemaal aan de andere kant van de wereld wonen. Ja, geld storten….maar wat gebeurt er met dat geld? De tussenpersonen gaan ermee vandoor, zoals toen met de tsunami en giro 555. 3/4 van het geld is in de zak gestoken door de Sri Lankaanse regering! En zo is het ook met de handel; Nike-schoenen worden hier superduur verkocht en de werknemers in Thailand moeten het doen van 1 Dollar per dag. Waar is dan het overgebleven geld? Daar had toch de firma gemakkelijk een Thaise werknemer een fatsoenlijk salaris (lees; een schijntje) van kunnen betalen. Maar zoals gewoonlijk gaat de directie er met het geld vandoor.

Ongeschoolde, arme werknemers denken; ‘die kutblanken houden me arm’ maar de werkelijkheid is dat de consument genoeg heeft betaald voor het product waar de werknemer normaal van betaald kan worden.

Ja, en wij - de gewone Nederlandse bevolking - wordt kwaad aangekeken als we op vakantie gaan naar Phuket ofzo.

Nou, leuk!:X

De tussenpersonen zijn altijd het probleem en het geld > want dat maakt mensen oneerlijk.

Van alle rijkdom die Nederland heeft zie ik voor mijzelf maar weinig terug. Ik sta - met vele buren hier - aan de zijlijn gezellig mee te genieten van hoe even verderop een superluxe nieuwbouwwijk is waar allemaal goedverdienende stelletjes wonen die 3 x per jaar luxe op vakantie gaan, een groot huis hebben, 2 auto's voor de deur en wanneer ze zin hebben eventjes de badkamer laten verbouwen omdat de kleur hun niet meer bevalt!

Nou gun ik ze dat wel maar waarom werk ik hard en blijf ik dan gedeeltelijk in de Bijstand zitten (onvrijwillig)???

Mijn loon komt niet boven de Bijstand uit. Met deze culture-clash zitten veel Bijstandsgerechtigden en die worden ten onrechte gezien als rijk en daarnaar behandeld als ze iets kopen…..of het nou hier is of elders - alleen maar omdat hun geboorteland Nederland is (en als je in Nederland woont dan heb je wel geld).

Grote misvatting hoor.

Hoe goed geregeld Nederland ook is, het is niet maakbaar. Maar de maatschappij lijkt te denken dat het wel zo is. Kansen zijn niet altijd de oplossing en het wèrkt ook niet voor iedereen. Er is een Sociale Dienst en er is een voedselbank maar verder niks.

Als ik dan zie hoeveel projecten, geld en iniatieven er voor Thailand, Rwanda of India opgezet worden…..:(

Als onvrijwillige Bijstandsklant word ik ook nog eens door mijn medelanders als vieze, vuile steuntrekker uitgescholden terwijl ik er niets aan kan doen dat ik bij de Sociale Dienst zit. Werkgevers willen me niet omdat ik te ‘oud’ ben en dus te duur voor ze en omdat ik er een paar jaar uit ben geweest - maar daarom staan mijn handen niet verkeerd aan mijn lichaam!! Bovendien zijn er veel jongeren die de banen krijgen waarop ik solliciteer. Wat er over blijft is altijd slecht betaald en maar voor een paar uur per dag. Het is allemaal deeltijdwerk(td).

Alleen al in de portiek waar ik woon leven al 4 mensen van de Bijstand, boven mij woont een prostituee die verslaafd is!

Maar ik help ze altijd! Hoe weinig geld ik ook heb. Als ik kook geef ik eten aan die verslaafde.

Als er iets stuk is waar we allemaal last van hebben dan zorg ik ervoor dat het weer gerepareerd wordt. Is de kat vermist dan helpen alle buren mee zoeken. Zo gaat dat hier.

Kennissen van mij in die luxe nieuwbouwwijk doen NIKS voor een ander, dat heb ik wel gezien. Gezellig:?

Die zijn alleen maar met hunzelf bezig en hebben geen inlevingsvermogen. Ben je op een vuilnisbelt geboren in India? Nou, pech gehad > zo redeneren zij. Collecte voor het Goede Doel? Zij geven niks. Armoede op televisie? Hup, zap even naar een ander kanaal want dat is zo vervelend.

Het erge is; ze werken allebeide bij de Sociale Dienst en verstrekken uitkeringen. Hun mening over Bijstandsgerechtigden; luie luxepaardjes. Dat zèggen ze waar ìk bij zit terwijl ik weet hoeveel ZIJ per maand verdienen aan ‘hun’ luie luxepaardjes……en maar afgeven op de werklozen. Als ik hun erop wijs dat de werkloosheid òòk aan de bedrijven en de werkgevers ligt die de werkloosheid kunstmatig in stand houden worden de schouders opgehaald. Niet hun probleem.

Het is gewoon om te huilenX(

Kijk, dàt is het probleem van dit land; ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Nederlanders tegen Nederlanders.

Ben ervan overtuigd dat er genoeg geld is om alle armeren in de wereld te helpen.

Alleen…..het wordt verkeerd besteed door de verkeerde mensen…….