Slumtours

• kataraja

Als de bevolking profiteert van die “slumtours” nix mis mee, je kan ook je ogen sluiten voor de werkelijkheid en net doen of het niet bestaat. Weet je zonder naam je kan ook als een kip zonder kop achter de lonely planet horde aan hobelen, daar schieten alleen de mensen mee op die in de LP staan. Surya op veel plaatsen heb ik al krottenwijken bezocht en ik heb het gevoel dat de mensen dit zeer waarderen, zij vinden het meestal heel prettig om een praatje te maken met een buitenlander. Voor take2 chillen aan Juhu beach, jij gaat werkelijk voor enorme verassingen komen te staan in het beloofde land!

• Take2

Ik zei maar wat Kataraja. Ik heb geen idee hoe Juhu beach is:S.

Ik zei het alleen maar om de tegenstellingen van India tegenover elkaar te zetten; rijk vs arm.

Zonder Naam moraliseert erop los (de westerse toerist die geilt op armoede-toerisme:X(td) zonder er bij stil te staan dat misschien idd de lokale, arme bevolking in de sloppen het helemaal niet erg vinden om de toerist hun levenswijze te laten zien.

Ben het verder wel met je eens Kataraja(tu)

• surya

Ik geloof ook dat het juist positief is om je ogen niet ervoor te sluiten. Maar ik herinnerde mij een paar voorbeelden op wat ik gezien heb tijdens mij reis waar ik zelf moeite mee heb. Bijv. de toeristen met een camera die van alles filmen, en zomaar het fototoestel in iemands gezicht duwen. Allereerst ben ik van de privacy en ten tweede krijgt degene die op de foto staat vaak geen enkele vergoeding hiervoor. Zo was een vriendin van mij uit Bhutan hier, en kwam opeens op een reclame van Hivos haar oom tegen. Die wist daar dus niks vanaf dat zijn hoofd als reclame gebruikt werd zonder daar een cent van terug te zien.

Maar meer moest ik denken aan wat ik zag dat mensen foto's maakten van bedelaars en kreupelenn (sorry voor de benaming maar ik weet niet hoe ik die mensen kan noemen, zonder armen, of op een skateboard en dergelijke die je ziet in India, of die liggen op de weg te kermen, zoals de man in Kolkata bij New Market). Ik vind het afschuwelijk als toeristen hier foto's van maken en geen ene vergoeding hiervoor geven.

Het is denk ik heel belangrijk om te weten wat de misstanden in de wereld zijn.Maar ik vind wel dat je de mensen dan met respect hebt te behandelen, als gelijke ofzo.

Ja ik denk dus dat er niks mis is met een slumtour wanneer er iets tegenover staat. Zo kun je ook nog je steentje bijdragen en meer awareness creeren. Misschien sluit dan ooit de wereld haar ogen niet

• erik

Dat kwam van mij (heb je goed onthouden trouwens!). Ik geloof dat dat deze link was.

http://thedelhiwalla.blogspot.com/2007/08/city-essentials-street-walk-with-street.html

• dr. Khan

Ik heb geen idee over slumtours in India. Wat ik wel weet is dat slumtours in Zuid Afrika noodzakelijk georganiseerd moeten plaatsvinden aangezien bezoek aan een town ship in de regel ernstige risico's met zich meebrengt voor een onbekende. Neemt niet weg dat ik een student in ZA had die in Kaapstad wel zonder begeleiding tweemaal in een krottenwijk is geweest en zonder enig probleem. Maar dat was wel een wijkje van een iets ander formaat dan bijv. het township Khayalitsha tussen Kaapstad en Stellenbosch waar in de jaren '90 de politie al niet meer in durfde.

In India lijkt me criminaliteit minder het probleem, als wel het verdwalen. Neemt niet weg dat “streetdwellers” in India zonder enig probleem zijn te vinden. Daar heb je geen gids voor nodig. In Zuid Afrika heb ik streetdwellers in de Kaap in elk geval niet gezien tijdens mijn verblijf daar in de jaren '90. Wellicht bestaan die daar ook, maar dan zijn ze minder algemeen als in India. De scheiding arm-rijk is daar ook geografisch veel harder dan in India.

• Sweety!

Take2 Schreef:

> Ik vind het juist verwerpelijk dat de toerist

> heerlijk aan de stranden van GOA ligt te feesten

> en al die luxe dingen bezoekt terwijl het

> overgrote deel van India straatarm is.

Haalllloooo…VAKANTIE!? Mag het ook effe, na een jaar hard werken hier in Ned? Moeten we ons nou schamen en/of schuldig voelen als we naar India gaan alleen om te genieten? Er zijn zat manieren om aan liefdadigheid te doen. Ik vraag me af in hoeverre het echt helpt, maar dat is een ander verhaal.

Je zegt dat je spullen kan kopen bij die arme mensen zelf tijdens zo'n tour, doe je dat dan ook niet voor jezelf omdat je dan goedkoper uit bent dan in een winkel?! Je kan toch ook gewoon doneren? Geef ze iets, maar dat zou dan weer aanmoedigend zijn voor de bedelaars of niet? Het is allemaal niet zo makkelijk en niet zo zwartwit. Want wat doe je als iemand je niets te verkopen heeft en als je doneert, wie sla je dan over, zoveel geld heb je ook niet en er lijkt geen einde te komen aan de uitgestrekte “vragende” handen.

Een ieder moet zelf weten of hij/zij iets voor de armen wil doen -inderdaad “wil”, want het “moet” niet- en hoe hij/zij dat wil doen. Natuurlijk mag je daar een mening over hebben, maar ik vind niet dat je mensen een schuldgevoel aan moet praten als zij gewoon alleen de leuke kant van India willen zien en daar op vakantie gaan om bij te komen van alle stress hier in Ned. Het is alg bekend dat India veel armoede kent, maar dat wil niet zeggen dat je je daarin MOET verdiepen.

• dr. Khan

Sweety! Schreef:

——————————————————-

> Je zegt dat je spullen kan kopen bij die arme

> mensen zelf tijdens zo'n tour, doe je dat dan ook

> niet voor jezelf omdat je dan goedkoper uit bent

> dan in een winkel?! Je kan toch ook gewoon

> doneren? Geef ze iets, maar dat zou dan weer

> aanmoedigend zijn voor de bedelaars of niet?

Ik moet direct denken aan de film Boot Polish van Raj Kapoor uit 1954 waar juist deze problematiek aan de orde komt

http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_Polish_%28film%29

• surya

Wat een gedoe de hele tijd van welles nietes en zogenaamde moraliteit. uiteindelijk weten we het allemaal niet toch?!

Ik snap alleen niet het verschil met daar op het strand liggen of hier, want het is maar waar je de grens van de reikwijdte legt.

• Take2

Surya, je bent een vrouw naar mijn hart; jij snàpt het tenminste! Ook Khan, bedankt voor je bijdrage(tu)

En Surya, ook ik ben helemaal flauw van de moraliserende opmerkingen en welles/niet verdedigingen van anderen waarom we wel of niet naar een slum zouden moeten gaan (onder begeleiding).

Mijn vraag was naar iemand die wel eens in zo'n sloppenwijk is geweest en daarover iets kan vertellen.

Niet of zoiets wel of niet verwerpelijk is!:o:S

Khan, in Zuid-Afrika zijn speciale townships tours en in Brazilie kun je de zgn ‘Favella tour’ doen.

Dat zijn bekende en gerespecteerde excursies.

Uiteraard onder begeleiding natuurlijk want het lijkt me niet goed om zomaar wat ergens binnen te wandelen.

Bovendien is het gevaarlijk.

Surya, als het goed geregeld is en de bevolking heeft er ook wat aan dan heb ik op een slumtour niks aan te merken. Maar ik verwacht wel het nodige respect van de reizigers en de toeristen t.o.v de sloppenbewoners.

Inderdaad niet zomaar alles fotograferen!

Een fooi geven lijkt misschien okee, maar daarmee kun je de boel ook verprutsen (met andere woorden, je leert ze om overal geld voor te vragen > zelfs voor zoiets als een foto nemen)….overleg met de gids en aanvoelen hoe de situatie is + gezond verstand is natuurlijk hardstikke belangrijk(tu)

• Rob

Weet ik ook wel.

Rob