Curus Hindi

• Lisette

Het cursusboek van het India Instituut, ook te koop in boekhandel, is erg goed.

“Leerboek Hindi” van D.F. Plukker

Ik ben begonnen en bezig met les 2, maar zoals eerder gezegd heel moeilijk en als ik met Hindi mensen oefen, verstaan ze me niet.

Heel frustrerend, maar gewoon doorgaan. Je uitspraak kun je in India verbeteren.

En zoals je zegt, mensen vinden het vaak heel leuk als je iets kan zeggen, ook al zijn het maar 5 woorden.

Namaste.

Lisette

• Ineke M

Rosetta stone…….!!! Maakt zelfs Hindi begrijpelijk!

• kataraja

Goed en wel allemaal die Hindi cursussen, maar waarom een taal leren die lang niet door iedereen wordt gesproken?? Of je nou chinees of hindi spreekt het merendeel van de plaatselijke bevolking begrijpt er toch niets van!

• Khan

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Goed en wel allemaal die Hindi cursussen, maar

> waarom een taal leren die lang niet door iedereen

> wordt gesproken?? Of je nou chinees of hindi

> spreekt het merendeel van de plaatselijke

> bevolking begrijpt er toch niets van!

Je hebt wel een punt, maar:

a) Hindi of Urdu is en blijft voertaal in een belangrijk deel van India

b) De omroepberichten op het station zijn ook altijd in Engels en Hindi (hoewel voor mij altijd onverstaanbaar, afgezien van de treinnummers)

c) Ook al is de taal van de staat anders, er wordt in het onderwijs ook aandacht besteed aan hindi. Wie een beetje ontwikkeld is, zal in elk geval wat Hindi kunnen lezen en verstaan.

d) Thuis is het altijd handig als je een noord-Indiase film bekijkt.

Verder vond ik het wel “nuttig” bij de omroep berichten op het vliegveld, kun je alvast naar het inchecken wandelen als je vluchtnummer wordt omgeroepen. De rest van de niet-Indiers zit op de Engelse omroep te wachten B)

• Rob

Iskal ej rovo ej ekbkas

Dat heeft mijn Indiase vriend in Rotterdam geleerd.

Rob

• jjg

dank allemaal voor de reacties en tips! Ik zal ze binnenkort eens checken.

Shirley dank voor alle woordjes! :)

• Shirley

Swagataam! = Je bent welkom /alstjeblieft

Kripaya = alstjeblieft (maar meer in de smeekvorm)

• Take2

Het is niet alleen handig, de bevolking zal het zeker waarderen als je een beetje Hindi spreekt of er moeite voor doet!

Ik ben zelf ook al wat handige dingetjes in het Hindi aan het leren (geen zinnen maar woordjes) en ik kan ondertussen mijn naam in het Sanskriet schrijven = echt leuk!!

Groetjzzz

• kataraja

Take2 Schreef:

——————————————————-

> Het is niet alleen handig, de bevolking zal het

> zeker waarderen als je een beetje Hindi spreekt of

> er moeite voor doet!

Ik wou eerst niet reageren, maar doe het toch. Of je nou hindi, frans, chinees of spaans vloeiend spreekt in staten zoals bv tamil nadu kom je er geen meter verder mee. In europa bestaat nog altijd de misvatting dat Hindi de voertaal in India is, niets is minder waar!

Namaste

• Khan

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Take2 Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het is niet alleen handig, de bevolking zal het

> > zeker waarderen als je een beetje Hindi spreekt

> of

> > er moeite voor doet!

>

>In europa bestaat nog

> altijd de misvatting dat Hindi de voertaal in

> India is, niets is minder waar!

Hm, hm, weer een kleine relativering nodig. Hindi is wel de voertaal waarin ambtenaren op landelijk niveau geacht worden te kunnen communiceren. Dat de enige officiele tekst van de Indiase grondwet in het Engels is, is overigens een teken aan de wand dat het met in bepaalde kringen voorgestane gebruik van het hindi als nationale taal niet zo ver is gekomen (om redenen waar ik hier even niet in zal gaan).

Ik bedenk me nu trouwens dat het dubben van Hindi films in een andere taal minder voorkomt, als het omgekeerde. Dat heeft desondanks niet in de weg gestaan aan de nationale populariteit van filmsterren als Amitabh Bachchan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Amitabh_Bachchan Ik denk dat mensen meer hindi kunnen verstaan dan ze aan een buitenstaander willen toegeven. B)