Hulp bij het naar Europa halen van een indiase vriend

• Sundri

Nee, dat is dus niet zo. Je kunt daarin zelf de keuze maken: zelf betalen, de helft voor degene die overmaakt en de helft voor de ontvanger of alle kosten voor de ontvanger.

• Sundri

Nou ja, voor een Indiër is een paspoort en visum aanvragen echt geen sinecure. Het is niet NL, waar je even naar het stadhuis gaat en je paspoort de volgende week ophaalt en je visum per post aanvraagt (met een beetje pech nog een interview in Den Haag). In India kost het veel reizen, veel geld (paspoort) en heeeeeeeeeeel veeeeeel energie. Hou er ook rekening mee, dat als hij het visum gaat aanvragen, hij dat niet zo maar zal krijgen. Hij wordt gecheckt (of hij crimineel is of mogelijk een terrorist, enz.): bij die vriend van mij duurde het de eerste keer dat hij kwam, 6,5 week voordat hij het visum kreeg… Dus betracht veel, heeeeeeeeel veeeeeeeel geduld. Meer kans dat het je in 2011 gaat lukken dan in 2010.

• Rob

Sundri,

In het verleden was dat zo.

Onlangs las ik dat dat niet meer kan.

Het is al weer jaren geleden dat ik geld naar India overgemaakt heb.

Zeker weet ik het dus niet.

Rob

• Sundri

In het algemeen dient in India het paspoort aangevraagd te worden in de geboorteplaats en niet in de woonplaats. Ook al woont de Indiër in Zuid-India en kom die uit Noord-India. Er wordt geen rekening gehouden met zelfs een afstand van ettelijke duizenden kilometers…

• Sundri

Ik weet het wel zeker, heb namelijk zelf dit jaar nog geld overgemaakt…

• Rob

Sundri,

Haal je het aanvragen van een geboortebewijs en het aanvragen van een paspoort niet door elkaar?

Rob

• Rob

India = / Belgie

Rob

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> In het algemeen dient in India het paspoort

> aangevraagd te worden in de geboorteplaats en niet

> in de woonplaats. Ook al woont de Indiër in

> Zuid-India en kom die uit Noord-India. Er wordt

> geen rekening gehouden met zelfs een afstand van

> ettelijke duizenden kilometers…

Ik geloof dat we het hier al eerder over hadden. Wat je zeg klopt gelukkig niet. Wellicht ben je nog in kerstferen, maar ook dat verhaal van Josef, Maria en keizer Augustus is niet waar.

Maar goed ik heb de info op http://passport.gov.in/ nagelezen, en daar haal ik uit dat de Passport Office van de woonplaats officieel de aangewezen plek is.

“Passport Office of the area of where you reside”

Zie ook :

FAQ

“Question 16. I shifted to Delhi 7 months back from Bangalore. I have to apply for a passport. As per instructions, one should have stayed for atleast one year at a given address. Can I apply for a passport at Passport Office, Delhi? If so, please let me know the procedure.Ans. Yes. You can apply at Passport Office, Delhi. For this purpose, you have to submit proof of seven months’ stay in Delhi and also mention the previous address in the application form for which you are also required to submit 2 additional Personal Particulars forms along with the application. ”

• Ineke M

IBAN is hetzelfde als Swiftcode. Die heb je nodig om geld over te maken naar India. De laatste keer dat ik geld overgemaakt heb (sept.) heb ik € 5 aan kosten betaald. Weet niet of ze in India ook nog kosten hadden, maar ik geloof het niet.

Ineke

• Ineke M

Dat weet ik niet. Ik weet wel dat ze met elke kopie van welk willekeurig paspoort dan ook geld op kunnen halen bij Western Union. Je kunt maar 12 keer per jaar geld ophalen op een paspoort. Vandaar dat zakenmensen vaak de paspoorten gebruiken van de hele familie, maar ook van toeristen (die vaak niet eens weten dat hun paspoort gebruikt wordt). Ben zelf een paar keer mee geweest als er geld opgehaald wordt. Verbazend hoe makkelijk dat gaat en hoe weinig (geen) vragen er gesteld worden)

Ineke