Hulp bij het naar Europa halen van een indiase vriend

• Sundri

Mooi verhaal en grotendeels klopt het ook wel, maar het is beter om de reis- en ziektenkostenverzekering en vliegticket in India zelf te regelen bij een reisagent, omdat zij de mogelijkheid hebben voor beide een bevestigde optie te regelen voor het geval het toeristenvisum niet verstrekt wordt. Dan kunnen ze beide dus zonder kosten teruggeven. De reisagenten in India weten hier alles van en hebben er ervaring mee. Bovendien is het inderdaad meestal zo, dat zij goedkoper een vliegticket en reis- en ziektenkostenverzekering kunnen regelen dan wij hier.

• marianne 01-01-10

Sundri,

Even een vraag, gewoon om het hier op het prikbord met iedereen te delen. Het is inderdaad een advies van de ambassade's om GEEN geboekte ticket te kopen voordat het visum is gehonoreerd. Een optie op een (vlucht) reservering moet afdoende zijn. Dit zou dus inderdaad heel goed via een reisagent in India te regelen zijn. Mee eens. Maar waar en/of bij wie regelen zij dan de ziektekostenverzekering? Ik heb destijds 2 x een toeristenvisum aangevraagd, en dus ook een ziektekostenverzekering afgesloten. Mijn idee was, dat als… er iets gebeurt… waar je niet van opknapt… liever met een maatschappij “om de hoek”te maken hebt, dan te moeten schakelen met India. Je schakelt tenslotte met de verzekering in geval van een noodgeval. Ik ben benieuwd hoe jij dat gedaan hebt en bij welke maatschappij.

Alle andere informatie die ik gegeven heb is alleen op basis van ervaring. In Nepal moet men namelijk eerst naar de Duitse ambassade en dat is elke keer afgewezen ivm landvlucht ofwel vestigingsgevaar. Na afwijzing kan men opnieuw een aanvraag doen via de Nederlandse ambassade in Delhi.

Inmiddels zijn we voor 5 jaar IND-vrij, want we hebben terecht een verblijfsvergunning.

N.B. als je bij AXA een ziektekostenverzekering afsluit kan je ook in geval van afwijzing de verzekering afzeggen en krijg je het geld teruggestort.

gr kumar en marianne

• KeesS

Tje wat een verhalen. Het geeft gewoon een probleem als je iemand deze kant wilt op halen. Wat een onzekerheid. Wat van belang is wat de visa service zegt, de ambassade met zijn regels etc.. Buiten het feit wat Rob schrijft, om het kort samen te vatten, wat doe je iemand aan. Daar ben ik het helemaal eens. De naam kurmari (anne) vind ik in dit verband ook nogal hoogstaand. Blijkbaar een link of zo. Een beetje hoog gegrepen denk ik dan.X(

• Khan

KeesS Schreef:

——————————————————-

> Tje wat een verhalen. Het geeft gewoon een

> probleem als je iemand deze kant wilt op halen.

> Wat een onzekerheid. Wat van belang is wat de visa

> service zegt, de ambassade met zijn regels etc..

> Buiten het feit wat Rob schrijft, om het kort

> samen te vatten, wat doe je iemand aan. Daar ben

> ik het helemaal eens. De naam kurmari (anne) vind

> ik in dit verband ook nogal hoogstaand. Blijkbaar

> een link of zo. Een beetje hoog gegrepen denk ik

> dan.X(

Als je het bericht - en de eerste inhoudelijke reactie in dit draadje - eens goed leest, dan vind je de oplossing.

“kumar en marianne”

Laat a.u.b. verder lekker aan iedereen over wie je wil “halen” en waarom.

Ik meen dat sommige westerlingen hier tamelijk aan zelfoverschatting leiden. “Arme” Indier moet tegen zichzelf beschermd worden.

B)

• Ineke M

Kumar + Marianne!

• marianne 01-01-10

Mag ik vragen KeesS wat nogal hoogstaand is? want ik begrijp je reactie niet. kumarianne is de samenvoeging van mijn echtgenoot kumar en mij marianne. zoals Khan al reageerde. Gewoon onze voornamen.

Hoog gegrepen? naar wat? …..

sjeemig ik wil alleen maar laten weten wat mijn ervaringen zijn vwb een toeristenvisum. Een link naar wat?……..Zoals ik al zei ga ik in op de praktische kant van de vraag, maar het blijkt dat het al snel uit al zijn verband wordt getrokken. Dit wordt gevraagd in de oorpronkelijke topic.

Zoals je kan lezen in mijn vorige reactie ga ik echter in op de praktische kant van de vraag. Niet meer, niet minder. Ik kan alleen schrijven over mijn ervaring, wil dat delen, zodat andere mensen hier informatie uit kunnen putten.

mvg Kumar en Marianne Karki

• Sundri

De reis-ziektenkostenverzekering heeft die vriend van mij toen ook geregeld via dezelfde reisagent in Delhi (via wie ook het vliegticket geregeld werd) bij een Indiase verzekeringsmaatschappij. Dat was nog een stuk goedkoper ook dan wanneer je dat regelt via een Europese maatschappij. Welke verzekeringsmaatschappij dat was, zou ik niet kunnen zeggen.

• Rob

Aanvullend:

Een Schengenvisum is standaard maximaal 3 maanden geldig.

In de praktijk moet je goed opletten op de echte geldigheidsduur.

Mijn vriend uit Delhi was afgelopen zomer met alle benodigde papieren inclusief geboekt retourvliegticket op gesprek gegaan bij de Nederlandse Ambassade.

Na een kort interview kon hij een paar dagen later zijn paspoort inclusief visum weer ophalen.

Eenmaal op IGI airport bleek dat zijn visum 5 dagen eerder verlopen was dan zijn retourvlucht.

Dat had hij niet goed gecontroleerd, beetje eigen schuld natuurlijk.

Maar zeer vreemd van de Nederlandse Ambassade, die zijn verplichte papieren dus helemaal niet goed checkt.

(Ik had ook een verlopen garantieverklaring van de vorige keer opgestuurd, dat deed er blijkbaar niet toe.)

Het betekende wel dat hij ter plekke zijn retourvlucht moest aanpassen anders mocht hij niet inchecken.

Kostte 50 euro extra voor 1 week minder Nederland.

Rob

• Rob

Khan Schreef:

——————————————————-

> Ik meen dat sommige westerlingen hier tamelijk aan

> zelfoverschatting leiden. “Arme” Indier moet tegen

> zichzelf beschermd worden.

Khan,

Zelf voel ik mij niet aangesproken door bovenstaande, toch reageer ik hierop.

Een bezoek aan Nederland / Belgie kan een behoorlijke impact hebben op een Indier.

Het zelfde geldt voor Nederlanders / Belgen die India / Indie bezoeken.

Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring.

En ook de ervaring van een aantal prikkers hier.

Dat betekent niet dat je niemand uit India mag uitnodigen om naar N / B te komen.

Of dat je maar beter niet naar India kunt gaan.

Een goede voorbereiding is het halve werk, rest nog wel een tweede helft.

Zelf vond ik het zeer apart om te zien hoe een Indier Nederland / Europa bekijkt.

Allemaal dingen waar wij zelf geen oog (meer) voor hebben.

Rob

• Rob en Felicia

Even een kleine update.

Na een week had onze vriend Amit eindelijk in de gaten dat het geen grap is. Hij heeft al die tijd gedacht dat wij hem geld zouden geven om naar on ste komen, maar dat het een lening zou zijn. Uiteraard gewaarschuwd door zijn ouders en vrienden.

Stap 1 is het verkrijgen van een paspoort. Hij woont in Agra, maar moet naar Lucknow voor een paspoort. Fee voor het paspoort is 2000 Rup. Levertijd???? 2-3 maanden werd hem gezegd. Maar…voor 10000 Rup. extra kun je hem morgen wel komen halen. Uiteindelijk heeft hij kunnen regelen dat het iets sneller gaat, maar we gaan geen 10000 extra betalen.

Stap 2 is geld sturen om e.e.a. te betalen. Eerst via de bank. Hij heeft geen rekening, maar zijn moeder wel. Bic en Iban hebben ze nog nooit van gehoord. Moeders naar de bank, en inderdaad kwam ze met nummers terug. De kosten voor het storten bedragen 28 euro in Europa en nog een onbekend bedrag in India. Aangezien we niet teveel willen storten, maar telkens het hoognodige zal dit een dure hobby worden.

We hebben nu besloten om het geld via Moneygramm te sturen. Dit is momenteel de goedkoopste en snelste. Amit kan bij de bank wachten, terwijl ik het hier met de Mastercard stort.

Al met al heeft dit bij elkaar al meer dan een maand tijd gekost, en heeft hij effectief nog steeds geen paspoort.

We hebben een ticket Delhi-Brussel gevonden voor 460 euro. Dit ticket zie je iedere dag een paar euro duurder worden. We proberen momenteel het tempo bij Amit iets op te schroeven, en we hebben hem duidelijk gemaakt dat hij wat sneller zijn zaakje smoet gana regelen. Het ergste, het visum, komt namelijk nog.

Gisteren belde hij me met Skype en vroeg me of het niet handiger was dat wij naar India komen i.p.v. andersom. We hebben hem toen duidelijk gemaakt dat we hem graag zijn droom willen laten uitkomen. Uiteindelijk gaf hij toe dat dit tempo gewoon iets te snel is geworden voor een Indier…;-))))

Get used to it my friend….

Felicia en ik hebben besloten het tempo te verlagen, en ons niet gek te maken. Dan maar een paar euro meer voor het ticket, of we laten hem een paar weken later komen.

Ik zal proberen af en toe een update te plaatsen. We hopen zijn droom te verwezelijken, en we genieten er zelf ook van om dit te doen.

Amit heeft Frans gestudeerd en doet nu een opleiding om gediplomeerd gids te worden voor heel India. We willen hem in de toekomst helpen met bv een reis website of iets dergelijks.