Nog even een vraagje. Amit heeft een “voters”ID om mee te kunnen stemmen. Zou hij daar ook geld mee kunnen afhalen bij western union of moneygramm?
Er staat een pasfoto en zijn namen op.
Dat paspoort kan wel even duren, hoor! Soms langer dan een jaar of zelfs twee jaar (bij een vriend van mij duurde het 15 maanden tot hij z'n paspoort had). Het ligt er ook aan hoeveel baksjies je ervoor over hebt en of betrokkene goede “contacten” heeft. Goede contacten kunnen de zaak zeer versnellen, maar als hij pech heeft kan het per saldo honderden euro's kosten om uiteindelijk aan een paspoort te komen. Dat is in India niet ongebruikelijk en dan heb ik het dus niet over de leges.
Raar verhaal noem je voor het overmaken van geld naar India. Doe je het via je eigen bankrekening (ik doe dat soms via de postbank), dan staan de kosten er precies aangegeven. Ik dacht circa € 15,-. Je kunt kiezen of je zelf alle kosten draagt, dat de ontvanger alle kosten draagt of dat de kosten worden gedeeld. Geen “onbekend” bedrag voor de ontvanger dus! De duur tot de ontvanger het geld op de bankrekening heeft staan is circa 14 dagen.
Geld sturen via b.v. Western Union is ook een mogelijkheid, dan heeft de ontvanger het geld per direct, maar de kosten daarvan zijn erg hoog. Afhankelijk van het bedrag circa 5 tot 10% van de te sturen som.
Vooralsnog zou ik er niet van uit gaan, dat hij op korte termijn kan komen. Laat hij eerst maar 'ns voor een paspoort zorgen.
Mijn bank geeft me aan hoeveel de kosten zijn. Je kunbt ze dus delen. Maar de gedeelde kosten zijn de kosten die de bank in nederland berekend. De bank in India kan ook nog kosten tellen. De kosten worden mede bepaald door de hoogte van het bedrag. Ik wil uitsluitend kleine bedragen sturen. Via een vergelijkingssite kwam dan moneygram en western union goedkoper uit de bus dan de banken. Bij grotere bedragen loonde de bank weer meer.
Maar inderdaad eerst het paspoort. Op dit moment is Amit in Lucknow voor zijn paspoort. Hij zal mij vanmiddag het exacte bedrag mailen met baksjies. Eerder kreeg hij dus 2000 Rup fee en 10000 baksjies te horen. Hij zou het dan binnen een dag hebben. Amit had echter verteld dat een europeaan zijn paspoort betaald. Vandaag gaat hij bij een andere balie nogmaals vragen, maar doet dan alsof hij het zelf moet betalen. Dit kan misschien wel wat schelen.
In het ergste geval maar wat extra betalen voor de snelheid.
Ik weet 100% zeker, dat een Indiase bank géén kosten berekent als geld naar een Indiase rekening wordt overgemaakt. Het Indiase banksysteem werkt wat dat betreft hetzelfde als hier in NL. Dat is mij bevestigd door de ontvanger van de overschrijving (HDFC-bank) en ook door een (Indiase) bank met wie ikzelf zaken heb gedaan (Indian Overseas Bank).
Rob en Felicia Schreef:
——————————————————-
> Stap 2 is geld sturen om e.e.a. te betalen. Eerst
> via de bank. Hij heeft geen rekening, maar zijn
> moeder wel. Bic en Iban hebben ze nog nooit van
> gehoord.
Dat is niet zo vreemd. IBAN en BIC is alleen voor het geldverkeer binnen de EU en EEA. Dank niet dat India daar ooit deel van gaat uitmaken B)
Hoe het zit met geld ophalen bij Western Union weet ik niet. Mijn schoonfamilie beschikt over paspoorten die altijd binnen een paar dagen afgegeven zijn. Wat ik wel weet is dat de gemiddelde Indier weinig meer heeft dan zijn voters-ID en evt. zijn ration card. Verder moet hij toch het nummer van de transactie opgeven dat jij aan hem hebt doorgeven. Ik denk dat het zo wel goed komt.
Laat hij trouwens overal zijn mond houden over sponsors uit Europa (tenzij het natuurlijk gaat om de aanvraag van zijn Visum, NL ambassade is niet corrupt). Dat werkt totaal verkeerd, omdat men dan een goudmijntje ruikt. Maar goed, dat had hij zelf nu ook wel doorgekregen.
Rob Schreef:
——————————————————-
> Beste Rob en Felicia,
>
> Waarom al die haast en druk zetten op jullie
> vriend.
> Persoonlijk wordt ik hier niet goed van.
>
> Rob
Dat heeft een simpele rede.
Ons eigen budget. Hoe eerder we kunnen boeken, des te goedkoper is het ticket.
En wij hebben slechts enkele weken vakantie per jaar. Te weten 3 weken in augustus en 2 weken in december. Het zou dus fijn zijn als hij tijdens één van die vakanties hier zou kunnen zijn.
En wat vind jij druk? Als het regelen van een paspoort in jouw ogen al druk is? Hij hoeft alleen geld af te halen, een paspoort aanvragen, en een visum aanvragen. Thats it…De rest regelen wij voor hem…
Rob Schreef:
——————————————————-
> Khan,
>
> Ik begrijp niet zo goed waarom iemand uit Agra een
> paspoort aan moet vragen in Lucknow?
> Gaat dat niet over een aanvraag van een
> geboortebewijs?
>
> Rob
Hij is momenteel in Lucknow om zijn opleiding af te ronden. Volgens zijn informatie kan hij aldaar net zo goed een paspoort krijgen als in Agra
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?