Hulp bij het naar Europa halen van een indiase vriend

• Ineke M

Je kunt zonder problemen geld overmaken naar India als je het BIC en IBAN nummer hebt, maar vaak wordt de voorkeur gegeven aan Western Union. Je betaalt dan wel kosten (ongeveer 5%?), maar het geld is er direct.

Ineke

• Rob en Felicia

Rob Schreef:

——————————————————-

> "Kun je naar India gewoon geld overmaken zonder

> problemen, of werkt het makkelijker via Western

> Union?"

>

> Ja, maar waarom zou je geld over moeten maken?

>

> Rob

We willen hem geld sturen voor het visum, pasfoto's enz…

• Khan

Rob Schreef:

——————————————————-

> Beste Rob en Felicia,

>

> Ik had het niet over de ontvangst bij aankomt en

> zijn verblijf in Belgie.

> Daar twijfel ik echt niet aan.

> Wel over zijn terugkeer en de nazorg in India,

> daar ging mijn reactie over.

>

> Daar kan ik nog behoorlijk negatieve ervaringen

> over vertellen.

>

> Je moet hem zeker uitnodigen, maar goed realiseren

> wat voor impact dat kan hebben.

>

> Rob

Rob,

Er zijn miljoenen en miljoenen Indiers naar het buitenland gegaan en weer teruggekeerd naar India. En dat zonder “nazorg”. We hebben het hier trouwens over een gestudeerd persoon. Zal allemaal wel meevallen.

• peter

Khan, die mensen die terug gegaan zijn, naar india zijn meestal gaan werken in het buitenland en met een zak geld terug gekomen. En niet van een vakantie, deze jongen heeft geen geld voor een ticket visa en verblijf, maar dat hij gestudeerd heeft wil niet zeggen dat hij niet ook in overvloed wil leven zoals wij dat doen. En de Indiers die wel op eigen kosten naar het westen kunnen zijn van een klasse die het ook in India goed doen!!

• Khan

peter Schreef:

——————————————————-

> Khan, die mensen die terug gegaan zijn, naar india

> zijn meestal gaan werken in het buitenland en met

> een zak geld terug gekomen. En niet van een

> vakantie, deze jongen heeft geen geld voor een

> ticket visa en verblijf, maar dat hij gestudeerd

> heeft wil niet zeggen dat hij niet ook in

> overvloed wil leven zoals wij dat doen. En de

> Indiers die wel op eigen kosten naar het westen

> kunnen zijn van een klasse die het ook in India

> goed doen!!

Ik geloof dat India hier zwaar onderschat wordt. Hier leidt men aan het “zielige persoon uit hutje moet geestelijk begeleid worden, want anders gaat het helemaal mis” syndroom, vrees ik. Wellicht iets voor een stichting die geld gaat inzamelen om wat heilzaam werk te gaan doen in India. Zou na het opraken van de Tsunami geldbronnen eens wat anders zijn dan kindertehuizen. B)

• Sundri

Khan, ik ben het met je eens. Het zal allemaal best meevallen. Ook ik heb 'ns een Indiase vriend twee keer naar Nederland gehaald, gewoon voor een vakantie. Hij vond het hartstikke leuk, maar hij zou hier niet willen wonen. Het was gewoon vakantie voor hem, net zoals voor ons als we op vakantie gaan.

• peter

Beste khan, nee omdat syndroom gaat het niet. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat mensen die “op eigen kracht” op vakantie gaan, uit een andere sociale klasse komen als de persoon die geholpen moet worden, waarom moet hij anders geholpen worden? Ik kan me best voorstellen als je iemand uit een hutje wegrukt door europa sleurt en weer terug stuurt naar zijn hutje, dat deze persoon met alle geweld terug wil naar de “rijkere” delen van de wereld.

Des al niet te min natuurlijk zijn er miljoenen indiers die rijker zijn dan jij en ik, en die zullen na een tour door de wereld, weer heerlijk hun personeel gaan koeieneren, en heel blij terug te zijn in India!

• Rob

Khan / Sundri,

Het woordje “nazorg” klinkt misschien wat zwaar, maar zo bedoel ik het niet.

“begrip” is ook zo'n woord wat je maar beter niet kunt gebruiken.

Wat ik bedoel is dat een bezoek aan Europa een behoorlijke impact kan hebben op een Indier.

Net zoals een bezoek aan India een behoorlijke impact kan hebben op Europeanen.

Maar zoals ik al zei: gewoon doen.

Rob

• Rob

Khan,

Misschien overschat jij India zelf een beetje.

3 % van de bevolking schijnt miljonair te zijn.

Dat is meer dan de bevolking van Nederland en Belgie samen.

Die reizen over de hele wereld naar hun huizen in London, Parijs, New York, Toronto en Mumbai.

30/40% is middle class.

Heeft huis, tuin en keuken net zoals wij hier in Belgie/Nederland.

Die gaan op familie bezoek in Canada, Fiji, Madagaskar, et cetera.

50% leeft in India onder de armoede grens.

Die komen alleen buiten hun dorp om water te halen of naar school te gaan.

Daar zijn allerlei hulpprojecten voor.

Hoe die armoedegrens bepaalt wordt ligt voor alle landen verschillend.

Blijft er nog 7 % over in mijn telling, die vallen tusen wal en schip.

Die nodigen wij dus uit om naar Europa te komen voor vakantie.

Met een door ons betaald visum en retourvlucht.

7% van 1.000.000.000.000 x visum en vluchtkosten = ?

Rob

• marianne 01-01-10

Hoi ,

Wellicht heb ik nog wel wat informatie. Ik kan geen ervaringen delen die de andere forumgangers hebben gepost, dus ik ga meer naar de praktische kant van de vraag. Jullie wonen in Belgie en hebben dus te maken met de Belgische ambassade in India. Uiteraard wordt er een visumaanvraag gedaan voor een schengen-land. ( ik heb alleen ervaring met de Nederlandse ambassade en het Nederlands consulaat in Nepal omdat mijn echtgenoot Nepalees is)

- Rob gaf in zijn antwoord aan jullie de verplichte ziektekostenverzekering. Dat klopt, alleen oom verzekeringen is veel te duur. Bij AXA schengen in Brussel kan je online een verzekering afsluiten voor de helft van de prijs. Zij voldoen aan alle eisen vwb een toeristenvisum voor de schengenlanden. De ambassade kan zelfs het verzekeringsnummer opvragen en bewijs krijgen dat de persoon verzekerd is. Het gaat erom dat de verzekerde verzekerd is voor 30.000 euro. Deze verzekering dekt alles voor spoedeisende gevallen, etc zie de voorwaarden. (ik heb verleden jaar een verzekering afgesloten voor 3 maanden kosten: 80 euro. Binnen 5 minuten heb je de polis in je email. Prima geregeld.

- Ik heb alleen ervaring met de Nederlandse authoriteiten, maar hou rekening met het feit dat een toeristenvisum afgewezen kan worden vanwege “vestigingsgevaar”. Wat min of meer wil zeggen dat men de persoon in kwestie niet vertrouwd dat hij/zij niet terugkeert naar land van herkomst. Kortom.. heeft de persoon in kwestie een reden om terug te keren.

- check de site van jouw ambassade. Je/ jullie vriend zal inderdaad een geboekte ticket/optie tot een reservering moeten overleggen voordat hij een visum krijgt. Dit zal voor de ambassade ten dele een bewijs zijn dat de persoon terugkeert.

- Een ticket DEL-BRU-DEL is in de regel goedkoper dan een ticket vanuit Europa naar India alhoewel de tarieven ex-Europa stevig onder druk staan, maar dat terzijde. Je kan dus online een ticket voor hem kopen en de e-ticket kan hij vanuit zijn email adres gewoon uitprinten. Tickets zou je gewoon op alle sites van het internet kunnen opsnorren.