Eten ?

• Jo ane

Bij mijn 1 maand durende rondreis door India heb ik mij uitsluitend aan vegetaries eten gehouden. In vlees en kip bevinden zich de bacterieen. De Paneers zijn overigens heerlijk! en zonder gevaar. Eten aan de straat zou ik afraden, zelfs de Indiers vonden het niet raadzaam om als toerist het straat voedsel te nemen. Ook nam ik geen salades of rauwkost dat bijgevoegd werd ivm met het “misschien”niet schone water waar het in gewassen werd, als het uberhaupt gewassen werd.Als fijne bijkomstigheid; ik ben niet ziek geweest, nog geen maagkrampje! En heb heerlijk gegeten iedere dag weer!

• erik

http://www.indianfoodforever.com/snacks/paneer-pakora.html

En in Amsterdam kun je het thuis laten bezorgen

http://www.thuisbezorgd.nl/indian-express

• Sundri

Ik heb in India al regelmatig kip gegeten en ook van straatstalletjes. Daar ben ik nooit ziek van geworden. Wat vooral van belang is, is dat het vers is. Bij straatstalletjes moet het dus voor je neus worden klaargemaakt. T.a.v. de plek waar je gaat eten, geldt, dat het een druk bezocht etablissement is. Ga vooral niet daar eten, waar niemand zit. Daar krijg je vaak “belegen” voedsel. Denk niet dat het bij dure hotels of restaurants beter is; daar kun je de keuken niet zien en weet je niet wat er achter die schermen gebeurt. Een eenvoudig, maar drukbezocht, eettentje met versleten tafels en stoelen (die er dus niet mooi uitzien), is altijd een goede optie.

• Maaike

Inderdaad je kunt ook in dure hotels niet zien of het eten daar hygiënischer wordt bereid. Wij hebben een groepsreis gemaakt en verbleven dus in ‘dure’ hotels. Velen zijn na enkele dagen al ziek geworden en voor div. mensen moesten ze een arts laten komen. En ook bij 2 mensen die de hele vakantie juist geen vlees of kip namen en constant met hun flesje desinfectans aan het ontsmetten waren. Volgens onze begeleidster kon je al ziek worden als je per ongeluk een druppel water binnen kreeg tijdens het douchen of tanden poetsen. (zij woonde daar al 20 jaar)

Wij hebben trouwens zelf altijd flessen water gebruikt voor tanden poetsen, kofffie-/thee zetten, kippenbouillon maken etc. Hebben wel vlees en kip gegeten. En bij ons ging het de hele vakantie juist goed. Alleen is het de laatste dag of een na laatste dag vermoedelijk toch ergens iets mis gegaan, want bij thuiskomst kregen we alsnog diarree en vreselijke buikkrampen en zijn we nu (na 2 weken) d.m.v. antibiotica weer een beetje mens.

• Jo ane

Idd gebruikte ik zelfs bij het nat maken van mn tandenborstel flessen water en geen druppeltje kraanwater, zelfs dronk ik het water niet dat je wordt aangeboden in alle restaurants, maar nam een dichte fles ! want ook daar moet je op letten dat je een werkelijk dichte fles koopt, zo niet dan betaal je voor een fles kraanwater met alle risicos van dien!!!! …..Ik verbleef niet in 4 sterren hotels maar twee en drie. In Goa had ik een hotel waar het eten SUPER was, wel met een open keuken waar je kon zien wat er gebeurde. In delhi trof ik een fantastisch restaurant waar ik steeds weer terug ging. Misschien is het gewoon een kwestie van geluk hebben en een sterke maag…..toch blijft het raadzaam om op te passen met alles wat het water raakt en niet wordt gekookt zoals groene salades, rauwe wortels enz. Doch een over dosis hygiene, zoals je op dit moment sommige mensen hysterisch bezig ziet, kan ook averechts werken omdat je lichaam geen weerstand meer opbouwd tegen bacterieen. Het water is in India overal slecht van kwaliteit dat merk je aan je haar na het wassen is het niet meer handelbaar ( in mijn geval dan) dit geeft mij aan hoe slecht het water is, dus zorg dat je er geen druppel van binnen krijgt!

• Sundri

En let ook op antimalaria middelen. De eerste keer dat ik in India was, gebruikte ik Paludrine. Ik heb daar behoorlijke maag-darmproblemen mee gehad. Pas weer thuis merkte ik, dat het daarvan kwam. Ik kon die troep ook bijna niet meer slikken; daarvan ging ik al over m'n nek. Sindsdien gebruik ik geen enkel malariamiddel meer, ook omdat de in India voorkomende variant van malaria goed behandelbaar is.

Zelf heb ik wel altijd m'n tanden gepoetst met kraanwater (uit de tank op het dak; dus niet met het drinkwater uit de kraan op straat) en daarvan ben ik nooit ziek geworden.

Verder eet ik ook (zelfs veel) rauwkost en ook daarvan ben ik nooit ziek geworden.

• Sundri

Wel of niet behandelbaar haar na wassen zegt niets over de bacteriële kwaliteit van het water. Dit heeft te maken met hoe zuur of basisch het water is (hoeveelheid kalk in het water).

• Rob

Sundri,

Ik poets mijn tanden nooit op het dak of midden op straat.

Gewoon bij de wastafel met de kraan open, minstens een kwartier.

“Green salad” eet ik ook altijd, al is die niet echt “green”.

Volgens mij helpen die rauwe uienringen tegen de aarsmaden.

In India heb ik daar nooit last van.

Rob

• Sundri

Ik ook niet, hoor… :D:P

• Take2

Johan, je moet gewoon een paar dingen doen volgens mij;

1 In India je verstand gebruiken als het om eten gaat (dus wees hygienisch, maar niet overdreven natuurlijk).

2 Beperk het gebruik van vlees of ga even als vegetarier door het leven.

3 Luister naar de tips van de experts hier. Daar behoor ik niet bij, maar ik lees de reacties wel :-) En daar leer ik ook weer van!

Ik zou - als ik jou was - als aankomend Indiaganger gewoon het plezier van je reis (=dingen zien) op nummer 1 zetten! En dan maar sommige lekker lijkende dingen overslaan als je het niet vertrouwd….je wilt natuurlijk niet dat je vakantie van 3 weken helemaal verprutst wordt door het eten van 1 enkele oogstrelend lekkere Samoza of kipschotel!!!!!!!!!

Ik zou zeker voorzichtig zijn met opmerkingen van mensen die vertellen dat ze nergens last van hebben gehad, alles gewoon konden eten (iets wat ik direct aanneem). Het een kwestie van geluk is of je ziek wordt ja dan nee; Russisch Roulette!

Gewoon de risico's een beetje beperken, kop erbij houden en verder genieten.

Hoe lekker het Indiase eten ook mag zijn > het is een bijzaak, want de rest van de dag ben je op tour om India te ontdekken en dat zou ik altijd als prioriteit stellen bòven een exotische (maar misschien gevaarlijke) maaltijd.

Je zou het ook meer continentaal kunnen houden qua voedsel.

Nou ja, je snapt denk ik wel wat ik bedoel :-)

Zo zou ik tenminste denken…..