Eten ?

• Sundri

Sweety,

Die witte zeer jonge kaas in India, waarmee in India gekookt wordt, is wel degelijk mager. Anders zou het namelijk smelten. Deze kaas kun je echter zelfs in de olie bakken (zoals in een authentiek Kashmiri gerecht wordt gedaan) zonder te smelten. Dat zou je als kaaskop toch moeten weten… Gooi jij maar is wat NL kaas op de pizza en ik garandeer je dat het smelt…

• Sweety

Sundri,

Ik ben geen kaaskop en ik weet heus wel wat paneer is en wat je er allemaal mee kunt doen! Paneer wordt als kaas gezien, maar je kunt het niet vergelijken met de Ned (Goudse) kaas. Je moet paneer niet “rauw” eten zoals je een blokje jonge of oude kaas eet of een plak op brood. Paneer wordt “verwerkt” in gerechten of gefrituurd in een beslag tot Paneer Pakora (snack).

Ik heb verteld dat paneer niets anders is dan melkvet. Wat jij mager noemt… Ja, het is niet zo vet als de kazen die wij hier in Ned kennen, maar panier is dan ook niet echt een kaas. Net zoals een “chapati” geen pannenkoek is…

Weet je wat Rasmalai of Rasgulla is? Daar zit ook paneer in. De basis dan, die “chhenna” wordt genoemd, niets anders dan melkvet!

• T.o.m.

Even testen of de site wel werkt.

Ik reageer nu op het stukje van Sweety, dus zou dit bericht ook als antwoord op haar of zijn stukje moeten verschijnen.

Sweety reageerd veelvuldig, bijv bovenste stukje op Sundri blijkbaar, maar het is geplaatst als antwoord/reaktie op Johan.

Dus is de startpagina stuk, of heeft Sweety er werkelijk geen kaas van gegeten?

• Take2

Ik heb de hele Paneer-discussie doorgelezen en ik kan maar 1 ding zeggen; Paneer is verrukkelijk!

Inderdaad, je moet gewoon maar eens Shai Paneer proberen of een Paneer pakora - absolutely the best!

:-)

• Niels N. van der Bijl

Hoi,

Ik neem altijd Lomotil om m'n maag en darmen rustig te houden. 3 maal daags een tabletje. Het is te koop in de drugstores voor iets van INR 4 (10 tabletten). Ik vraag me af waarom dat soort dingen hier weer gelijk meerdere euros moeten kosten.

Gr, Niels.

• Take2

Als je op zeker wilt spelen dan kun je - volgens mij - het beste als vegetarier door het leven gaan in India.

Tenminste, dit advies heb ik wel vaker gehoord.

• Take2

Niels, dat is omdat ze natuurlijk in Nederland weer direct supergoed eraan willen verdienen (kotsmentaliteit) :-(

Maar ik heb me ook wel eens laten vertellen dat sommige medicijnen en vaccins hier zo duur zijn omdat er relatief weinig van gemaakt wordt òf omdat het helemaal van de andere kant van de wereld moet worden ingevlogen!

Bovenal geloof ik dat het vooral weer een kwestie is van er dik aan willen verdienen……

• Take2

Sundri, weet jij misschien ook hoe ik Paneer Pakora's kan maken? Deze snack heb ik eens in Amsterdam gegeten tijdens Koninginnedag en ik vond het delicious!

Nu zoek ik een goed recept; heb jij misschien er eentje?

Oja, ik zoek nog steeds een goed adres om in Amsterdam Indiaas te eten maar niemand heeft gereageerd op mijn oproepje bij Paneer Pakora's/Samoza's!

Graag hoor ik tips. Bedankt alvast.

• Sundri

Take 2, ik heb geen idee. Misschien kun je hierop 'ns googlen, meestal vind je dan wel een recept. Thuis heb ik vast wel een recept, want ik heb wel kookboeken uit diverse streken in India…

• Sundri

En let vooral op water. Ik maak geen grapje, als ik zeg, dat mij in Haridwar een glaasje lemon-soda werd voorgeschoteld, niet met “soda”, maar met Gangeswater. Dat merkte ik te laat op en daar heb ik behoorlijk wat maag-darmklachten van gehad. Overigens drink ik wel Indiaas drinkwater (vaak uit de kraan op straat, maar niet op je kamer); daarvan ben ik nog nimmer ziek geworden en het scheelt veel vervuiling (drinkwaterflessen).