Eten ?

• Johan

Heeft iemand een goede suggestie om in India zonder al te veel problemen je dagelijks voedsel te consumeren. In Thailand op vakantie veel langs de weg gegeten (je zag hoe het klaargemaakt werd) en geen problemen gehad. Wat is in India aan te raden voor een Niet vegetarier ? zijn de restaurants betrouwbaar ?

met dank voor reaktie;

Johan.

• peter

Of de restaurants betrouwbaar zijn kan ik niet beoordelen, want dan zou je ze allemaal getest moeten hebben. Maar je schrijft dat je dooie dieren eet, ik zou er in india vanaf zien want in vlees(dooie dieren) zitten meestal de ziekte kiemen die je behoorlijk ziek maken. Zelf ben ik wel pure veg zowel hier als in india,maar dat wil niet zeggen dat je nooit ziek zal worden. Mischien heb je wel een kok die voor het handen wassen de kraan niet 15 minuten heeft laat lopen, en dan zit je met het gedonder. Op plekken waar niemand zit te eten, heb je het risico dat de voorraad te lang bewaard word en niet helemaal goed meer is, maar het gevaar bij restaurants waar het super druk is dat het vlees niet goed doorbakken is omdat het te druk is.

Gewoon je gezond verstand gebruiken en kijken of het “redelijk” netjes is dan zal het in de keuken ook wel meevallen!!

• erik

Je gezonde verstand gebruiken en er verder niet teveel wakker van liggen. Ik eet vaak tandoori kip, zo lekker!! Ik word eigenlijk nooit ziek en toen ik 2 jaar geleden mijn ouders mee nam aten we ook alles en ook zij werden niet ziek.

• Johan

Peter en Erik bedankt, je hoeft ook altijd geen vlees te eten, er zullen ook genoeg andere lekkere dingen te koop zijn.

• Sweety

Johan,

Veel Indiërs zijn ook veg, die eten dan gerechten met “paneer” (ziet eruit als feta, maar smaakt duidelijk anders). Dit is een goede vleesvervanger daar, het gerecht smaakt verder vaak hetzelfde als wanneer het met vlees bereid zou zijn. Probeer “Shahi Paneer” eens.

En inderdaad, zonder vlees zijn er ook heel veel andere dingen te koop die lekker zijn.

• Johan

thks voor de tip Sweety, wij zullen zeker Shahi Paneer eens proberen. gr. Johan.

• Sundri

Paneer is kaas. Deze paneer, die b.v. in de spinazie wordt geserveerd (palak paneer) is mager. Het is geen vleesvervanger, zoals b.v. sojaproducten. Er is wel iets te koop in India, dat sprekend lijkt op paneer, maar dan is het een sojaproduct (“onze” tofu). Het is op dezelfde wijze verpakt als (verpakte) paneer. Je moet daarop dus goed de verpakking lezen. Dit sojaproduct is wel een goede vleesvervanger.

• Marielle

de vegetarische keuken in India is vurrukkeluk :-) En inderdaad, gezond verstand gebruiken, en dan nog is een voedselvergiftiging niet te voorkomen (ik loop het altijd wel een keer op tijdens een reis). Dus doe er niet al te spastisch over, dat is het meest relaxed!

• Sweety

Sundri,

Ik bedoel met “vleesvervanger” dat je dezelfde gerechten kunt eten als die met vlees bereid worden, bijv “butter chicken”, dan heb je dezelfde “saus” maar met paneer ipv kip. Meestal worden in India vleesgerechten geserveerd met paneer ipv vlees/kip speciaal voor vegetariërs. Ik heb het hier niet over de voedingsstoffen die je zou kunnen missen als je geen vlees eet.

Paneer is niet echt mager hoor! Ik maak het zelf thuis. Het is gewoon melkvet, dus uit 1 liter volle melk krijg je meer paneer dan uit 1 liter halfvolle of mager melk. Maar “mager” hangt natuurlijk ook af van waarmee je het vergelijkt.:)

• erik

Malai kofta, een soort groenteballen in curry, ook zo heerlijk. En af en toe een masala dosa, je kan me er haast voor wakker maken.