douch water en kind

• Shirley

NEE Peter!!!!!! De vraag was of het veilig is je kindje te douchen in India. En mijn vraag of je een kind van 13 maanden een immodium mag geven is dus ironisch bedoeld. Handig he, tussen de regels doorlezen, Peter, en even teruggaan naar de officiele vraag van Sunita!!!

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Verder is het verstandig om door te

> eten om niet te verzwakken. Ben je in India en

> wordt er voor je gekookt, vraag dan om kitchery.

> Ik weet niet precies wat het is, iets als rijst

> gekookt met yoghurt en van die groene bonen erin

> (waaruit ook tauge groeit). Het recept verschilt,

> maar het is goed eten als je maag-darmproblemen

> hebt. Ik eet dan ook altijd yoghurt en banaan.

> Verder is het aan te raden lokaal een dokter te

> bezoeken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit

> naar een ayurvedisch arts, die je niet allerlei

> “rommel” voorschrijft.

Na 3 uur aan een infuus te hebben gelegen in India ben ik verder voornamelijk opgeknapt met “curd-rice”, dat is niets anders als rijst, youghurt en zout. Verder is “coconut water” zeer goed in de eerste fase. Ik moet wel zeggen dat ik sindsdien geen kokosnoot meer kan zien. Lijkt nog lekker in het begin, maar na verloop van tijd smaakt het niet zo goed meer. ;) Dit gebeurde allemaal toen 3 dagen na ons trouwen in India de temperatuur steeg van 38 graden tot 48 graden. Die week zijn in Andhra Pradesh zo'n 500 mensen aan de hitte bezweken, dus ik kwam er gelukkig nog goed vanaf. Aanleiding van alle ellende wijt ik naast behoorlijke vermoeienis na 5 dagen trouwerij aan het nuttigen van een lemon-juice die waarschijn rechtstreeks met water uit de Godavari rivier was gemaakt. Neem sindsdien alleen zuiver vruchtensap, of een lekkere lassi. Dit om weer terug op het oorspronkelijke onderwerp te komen B)

Ik heb trouwens nog een set van pillen liggen die ik toen ook kreeg. Kan die echter niet zo snel terugvinden.

Om nog af te sluiten met een anecdote, toen ik het hotel lag bij te komen (thuis bleef de stoom continue uitvallen door de warmte - typisch probleem op het platteland) bleek de locale politiechef vanwege de hitte en elektriciteitsproblemen ook met zijn gehele staf te zijn uitgeweken naar een paar A/C rooms in hetzelfde hotel (het hotel heeft een nood-aggregaat). De goede man was ook op ons trouwen geweest, dus ik heb nog - zo goed als het ging - samen met mijn vrouw een flesje cola met hem gedronken. Wel vreemd om allemaal politiemannen in uniform in een hotel te zien rondlopen.

• Sunita

Lieve mensen,

Bedankt voor al jullie reacties!

Bedankt voor de reacties van ouders/ opa´s en omas die zelf ervaringsdekundigen zijn mbt ´het douchen/badderen met een klein kind in India´. (aan hen was deze vraag gericht…)

Bedankt voor de reacties van mannen/vrouwen die ooit naar India zijn geweest en of nog gaan.

Bedankt voor de reacties van mensen die vinden dat ze hun mening kwijt willen over zaken waar ik het niet over heb.

Zelf werk in de jeugdgezondheidszorg (en natuurlijjk hebben wij heel goed nagedacht over deze reis voodat wij de keuze maakte) en weet ik medisch gezien wat ik zou kunnen doen als wij of onze zoon ziek wordt!

Ik heb gewoon billendoekjes mee die je ook voor de handen en gezicht kunt gebruiken.

Wij nemen desinfect mee voor de handen, dus dat gebruiken wij oa altijd voordat wij willen eten.

Als diaree remmer nemen wij alleen loperamide mee. En dat zullen wij echt niet aan onze zoon geven!

Hij mag het doen met heel veel drinken (desnoods met spuitjes die ik mee heb), en ORS.

WIj douchen hem ook maar die keer in de week (als ik lees dat iemand zijn eigen kind ook wel eens een slokje nam en er niet ziek van is geworden, dan durven wij datook wel aan.) en voor de rest krijgt hij kop, hand en kont wasjes.

Wij nemen een opblaasbaar zwembadje mee en die zullen wij gebruiken als de emmers zo vies zijn (in de homestays waar wij verblijven) dat wij dat niet aandurven.

Daarin mag hij badderen als het lekker warm is, zo heeft hij ook gelijk zijn was moment gehad!

Verder gebruiken wij ons gezond verstand, luisteren wij naar ons gevoel en kijken en luisteren wij naar onze zoon!

Sunita

• peter

Rob wat is dat nou voor een achterlijk antwoord , "Het is echt een fabeltje dat dokters het beste antwoord hebben.

Zo simpel ligt het allemaal niet. "

Dus als je kind echt ziek is en aan het uitdrogen ga jij naar de dorpsheks en laat de boze geesten uitdrijven??? Nou ik ga toch gewoon lekker naar het apollo ziekenhuis en laat daar mijn kind vezorgen.

En Sunita eigen spuiten meebrengen dat zijn zoooo van die backpackers mythes hier beledig je de dokter alleen maar mee, zo van de koloniaal verrtouwd onze hygiene niet. geloof mij nou maar in india hebben ze perfecte ziekenhuizen in veel gevallen beter dan in nederland (tenminste in de grote steden) ga nou aub niet tegen een dokter in een internationaal zieken huis zeggen wil je mijn spuitjes gebruiken!!!

• Rob

Lieve Sunita,

Bedankt voor jouw reactie.

Je hebt je blijkbaar al goed voorbereid.

Maar met gezond verstand stel je zo'n simpele vraag niet.

Vandaar al deze reacties.

De juiste vragen stellen is een kunst op zich.

Rob

• Rob

Peter,

Ik heb zelf een keer in India een ongelooflijke kiespijn (ontsteking) gehad.

De enige arts die aanwezig was was een vrouwenarts/vroedvrouw.

Die probeerde met een speculum mijn kies er uit te wurmen.

Met de rest van dit verhaal zal ik je niet lastig vallen.

Aanvullend:

De ervaring op dit prikbord is dat de meeste GGD-en in Nederland elkaar tegenspreken als het gaat om de noodzaak voor malaria profylaxe.

Dat zal in andere situaties niet anders zijn.

De heiligheid van onze doktoren die alles weten is volgens mij al jaren geleden overboord gegooid.

De Nederlandse patientenbeweging heeft er mede voor gezorgd dat er aan kwaliteit binnen de gezondheidszorg gedaan wordt.

Ik kan hier nog uren over door gaan.

Rob

• Rob

Sunita,

In de grote steden van India zit het water al voor met chloor (en chemisch afval).

Daar kun je huiduitslag van krijgen als je daar allergisch voor bent.

Chloortabletjes kunnen dat alleen maar erger maken.

Rob

• Sunita

Zeg Rob,

Als jij dit zo´n simpele vraag vindt…..WAAR BEMOEI JIJ JE DAN MEE!

Ik dacht zo vrij geweest te zijn om mijn gedachten rond mijn vraag hier neer te zetten met als doel: te hopen dat mensen zouden reageren die zelf met een kind door India hebben gereisd.

Dus ROB…..het niet reageren op een dicussie waar je zelf niets zinnigs aan kan toevoegen is ook een hele KUNST!

DAg ROB

• Sunita

Dag Peter,

Waarom oordeel je dat ik die spuiten om die reden mee neem???

Als je goed had gelezen dan had ik het in mijn verhaal over dat mijn kind veel moet drinken als hij diarree heeft. En de reden dat ik het vocht desnoods met een spuitje elk uur in zijn mondje spuit. DIt doe je als je kind drinken weigert! (omdat hij zich dan niet lekker voelt).

Dus…………………………………………………..

Dag PETER

• sunita

Dag Rob,

Aan dit soort antwoorden heb ik wat aan!

Bedankt

Sunita