Hepatitis B/Rabies/Malaria

• theo

Ik ben er ook ziek van geweest, maar vooral misselijkheid, moeheid in die richting.

maar India maakt me altijd ziek. Het zijn micro organismen die bij warme nachten overleven, waar ik niet tegen kan. Zodra ik in de bergen zit is 't over.

Lariam was nog erger: compleet malariaverschijnselen icl hallucinaties. :(

Overigens in Zuid Europa of soms in de zomer thuis ook.

Gelukkig is het op Ameland niet te vaak tropische.:)

• Sundri

Nou moet ik ook wel zeggen, dat ik nooit, echt nooit medicijnen gebruik. Zelfs geen paracetamolletje. Wellicht werkte die ene keer met paludrine direct als een kopstoot :s .

• Rob

Shirley,

Van Paludrine wordt ik misselijk, gebrek aan eetlust en ik krijg er haaruitval van.

Rob

• Rob

Sundri,

Het enige verschil tussen jou en de andere groepsleden was vermoedelijk dat je de paludrine met lokaal kraanwater ingenomen hebt?

Vandaar de diarree misschien?

Je haalt duidelijk een aantal zaken door elkaar:

- de geur en smaak van Paludrine, waar je klaarblijkelijk niet tegen kunt.

Voor mijzelf zijn die pillen smaak- en reukloos.

- de oorzaak van de maag- en darmklachten.

Zelf zie ik hier geen verband tussen.

Of het moet al de geur en smaak zijn, maar dat noem ik psychosomatisch.

- een reisleidster die medisch advies geeft?

Die opmerking maak je na alle discussies over incapabele GGD-verleegkundigen?

Rob

• Ineke M

Mijn dochter krijgt meteen over haar hele lichaam jeukende bultjes (lijkt op muggenbulten, waardoor je in eerste instantie niet door hebt dat et van de Paludrine komt) en na zo'n 10 dagen heeft ze zweren in haar mond. Pas toen legde iemand het verband met Paludrine. Nadat ze stopte was alles in 1 dag vrijwel over. Sindsdien gebruiken we alleen nog vitamine B.

Ineke

• Sundri

Ik heb nog nooit kraanwater gedronken in India, niet de eerste keer en ook later nooit.

De reisleidster gaf geen medisch advies. Constateerde alleen dat de symptomen anders waren en ook zelf mocht ik dat later constateren, toen ik wel voedselvergifting opliep (b.v. toen ik in Haridwar lemon-soda bestelde en bleek dat het lemon-Gangeswater wat ik niet te laat door had. Heb je voedselvergiftiging dan neemt de diarree geleidelijk aan af; met paludrine had ik een (halve) dag diarree en moest ik overgeven; dan ging het twee dagen goed; dan kwam de diarree en overgeven opnieuw voor een (halve) dag terug. Dat repeteerde dus.

Natuurlijk is paludrine voor jou reuk- en smaakloos. Jij rookt, ik niet en nooit gedaan ook; m.a.w. mijn reuk- en smaakorgaan is in orde. Het jouwe waarschijnlijk niet.

Het verband met maag- en darmklachten zie ik wel degelijk. Een gezond lichaam heeft namelijk de natuurlijke neiging om alles wat niet in je lichaam thuishoort, er z.s.m. uit te gooien. Dat is ook wat diarree en overgeven veroorzaakt als je een voedselvergifting oploopt. Mijns inziens is het dan ook verstnadig om geen stopmiddelen te gebruiken zoals diacure, tenzij je b.v. moet reizen en niet de gelegenheid hebt om steeds naar het toilet te gaan.

• theo

Doe er gerust arthemisia bij, nu. :)

Heerlijk dat 't er is.

• JJ

Hoi Corine,

Op www.vaccinatiesopreis.nl/367 staan de Nederlandse richtlijnen voor vaccinaties voor India. Er staat ook een link naar een malariakaart van India. Misschien heb je er wat aan.

• H.Merx

Beste Theo Kunt U mij vertellen hoe en waar ik Dat kan kopen We gaan 2 maanden naar goa we gaan op oudejaarsdag 2008

Graag hoor ik van U Gr H.Merxtheo schreef:

>

> Ik sluit mij aan bij 't advies van Joop en Nestor.

>

> Met Arthemisa complex geen malaria én geen maag en

> darmklachten meer?!

> Wow, dat zou wat zijn. :)

>

> Het potje met 120 tabletten heb ik in huis, €4,51. :D:D:D

> Daar laat je het zeker niet om. :)

>

> En vitamine B om me minder smakelijk te laten zijn voor de

> muggen. Doen we! :)

>

> Ik heb nu al zin in de reis. *D