Hepatitis B/Rabies/Malaria

• Corine

Hallo allemaal,

We komen zojuist terug van onze prikkenafspraak bij de GGD. Helaas zijn we er niet veel wijzer geworden. We kregen een zeer slecht advies. Hopelijk kunnen jullie ons helpen op basis van jullie ervaring.

Malaria: Advies is niets te slikken als we alleen in het Noorden en Zuiden komen. Voor het centrale deel zou Paludrine moeten worden ingenomen. We gaan hoofdzakelijk naar het noorden en zuiden, niet in het centrale deel.

Hepatitis B

Dit bleef heel onduidelijk. Bij verblijf van 12 weken is vaccinatie aangeraden. Wij gaan voor 10 weken en vallen daar niet onder. We hebben ons vooralsnog niet laten vaccineren, omdat we niet verwachten in risicosituaties te komen. Daarbij gaan we er wel van uit dat het risco beperkt is als we onverhoopt in een ziekenhuis in een grote stad (vb Delhi) komen. Kan iemand iets zeggen over de sterielheid van de materialen die ze daar gebruiken?

Rabies

Ook pas nodig na 12 weken, dus niet gedaan. Wat is jullie ervaring?

Achteraf hebben we met name spijt dat we de Hepatitis B niet hebben genomen. Malaria gaan we denk ik sowieso wel Paludrine voor slikken (better safe than sorry). Het zou erg fijn zijn als jullie ons een beetje kunnen helpen.

Groet,

Corine

• Ineke M

Hallo Corine,

Denk dat je ook hier allerlei verschillende adviezen krijgt, maar om daar maar mee te beginnen, ik ben voor Noord-India ingeent tegen:

-D(K?)TP is 15 jaar geldig

- herpetitis B (na 1 jaar herhalen, dan is het 10 jaar geldig)

- Typhus

Malariapillen slik ik nooit, omdat er veel bijwerkingen bij (kunnen) zitten.

Wel zorg ik dat ik mij goed insmeer, s'avonds vaak lange mouwen en sokken draag en ik begin 6 weken voor ik naar India ga vitamine B te slikken (wordt je door alle muggen minder gestoken). Vooral dat laatste ben ik nogal strikt in. De sokken en lange mouwen vergeet ik nog wel eens (ja, inderdaad niet zo slim!).

Groetjes,

Ineke

• erik

Volgens mij moeten jullie het over Hepatitis A hebben, waartegen een injectie met Havrix bescherming biedt.

En wat de rest betreft ben ik ook maar een leek. Je zou het havenziekenhuis eens kunnen bellen, dit haalde ik van hun site:

Aanbevolen:

Vaccinatie tegen DTP, dat is difterie, tetanus en polio.

Vaccinatie tegen buiktyfus bij een verblijf van 2 weken of langer.

Vaccinatie tegen hepatitis A oftewel besmettelijke geelzucht.

Malaria preventie

Voor dit land heeft u antimalaria middelen nodig.

De soort profylaxe hangt af van de duur van het verblijf, uw persoonlijke medische achtergrond, en het gebied dat u wilt gaan bezoeken. Elk malaria advies is zeer persoonsgebonden. Neem voor een afspraak dus contact op met de Travel Clinic van het Havenziekenhuis op telefoon nummer 0900 503 40 90.

• Nestor-F

Uit je vraag begrijp ik dat je nog niet eerder “prikken” gehad hebt.

Als je naar verre landen gaat is het vaak noodzakelijk je te laten inenten voor ziektes die je daar heel gemakkelijk kan oplopen.

Hepatites A (geelzucht) is daar een van. Veroorzaakt door besmet voedsel of drinkwater. De preventie is een vaccinatie.

Hepatitus B is niet zo van belang. Wordt veroorzaakt door bloedcontact via onveilig sexueel verkeer en niet steriel naalden.

Buiktyfus. veroorzaakt door besmet voedsel of drinkwater. Een vaccinatie geeft gedeeltelijke bescherming.

Dengue of knokkelkoorts. Wordt veroorzaakt door muggen die ook overdag actief zijn. Geen andere preventie dan je insmeren met insectenwerende middelen.

Malaria. Veroorzaakt door Anophelesmug die na zonsondergang erg actief wordt.

Preventie: malariaprofilaxe*, bedekkende kleding, insectenwerende middelen (DEET) en klamboe muskietengaas.

* over malaria profilaxe zijn de meningen nogal verdeeld. Ze geven soms bijwerkingen die niet echt prettig zijn. Het middel dat voorgeschreven wordt is afhankelijk van je reisduur, verblijfsomstandigheden, eerdere toegediende vaccinaties, leeftijd en vooral de medische achtergrond. Dus niet zomaar iets kopen. In sommige gebieden zijn de muggen ook resistent tegen bepaalde producten.

Rabies is niet nodig als je in redelijk stedelijke gebieden verblijft. Verblijf je langdurig dag en nacht in landelijke gebieden is het wel het overwegen waard.

De kosten van vaccinaties worden meestal vergoed uit de extra verzekering die is afgesloten. De basisverzekering vergoed dit niet.

Advies van mij: neem in ieder geval een injectie tegen hepatitus A (de Havrix 1440 injectie) geeft bescherming voor minimaal 10 jaar, de buiktyphus (Typhim Vi 0,5ml) geeft bescherming voor 3 jaar. En een DTP injectie.

Malaria in overweging nemen, ik zou zelf geen profilaxe nemen en goed smeren met DEET. Maar als muggen je in Nederland al graag steken (zoals bij mijn vrouw, bij mij komen ze nooit) zou ik het wel nemen.

Veel wijsheid bij het nemen van je beslissing en natuurlijk een onbezorgde en prettige vakantie.

• Ineke M

Je hebt gelijk: ik bedoel Havrix!

Ineke

• Sundri

De inenting tegen hepatitis A met havrix, dat wil zeggen 1 x ingeënt en na een half jaar tot een jaar een herhalingsinenting, is 25 jaar werkzaam. Toen ze hier pas mee begonnen, werd uitgegaan van 10 jaar. Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat de werkzaamheid 25 jaar is.

• Ineke

Dit artikel vonden wij in de Herald. De plaatselijke krant van Goa.

Bij de diverse GGD´s zeggen ze dat in Goa geen malaria is, dus slikken hoeft niet. Lees je dit artikel, dan raak je daar zomaar van in de war.

Wie weet het. Het wordt toch echt wel tijd dat er eens uniformiteit komt in de adviezen.

Aldona health centre records 434 malaria cases in eight months

HERALD CORRESPONDENT

PORVORIM, SEPT 25 – The Aldona Primary Health Centre (PHC) has recorded 434 cases of malaria from January 1 to August 31.

The 434 cases, which include 110 cases of falciparum and 324 cases of vivax, are considerably lower than the 592 malaria cases recorded during a similar period last year.

The number of vivax cases were highest in February (58) and lowest in May (23), while the health centre recorded a staggering 37 falciparum cases in January and only 4 cases in March.

In all, eight sub-health centres, Pomburpa, Salai, Britona, Calvim, Corjuem, Moira, Bastora and Soccoro along with Malaria Clinic at Porvorim come under the purview of APHC. Socorro, Salai and Britona are the most malaria prone areas.

Speaking to Herald, Aldona PHC Health Officer Dr Pradip Dhavjekar informed that over 85% of malaria cases are recorded from the migrant community working in construction activities.

“As per Section 75 A of Goa Public Health Act, migrants should possess health cards, which should be renewed once in three months,” said Dr Dhavjekar.

He further said that the surveillance teams at the Aldona PHC, Malaria Clinic at Porvorim and sub-health centres visit construction sites in their localities on regular basis.

“They conduct a check whether the migrants have been issued with a health card or not. During the course of last eight months, the PHC has issued 2,135 health cards and renewed 884 cards,” stated Dr Dhavjekar.

“Those contractors or builders who do not comply with the rules and regulations of the health department are penalized by the health centre by imposing fines,” he added further.

According to Dr Dhavjekar, from January 1 to August 31, the PHC has imposed a fine of Rs 24,500 on the erring builders.

“Sometimes, officials of health centre visiting the construction sites and find that no boards are displayed. As a result, they are unable to locate the builder and hence cannot take any action against them,” said Dr Dhavjekar.

Dr Dhavjekar further added that malaria parasite breeds in stagnant water as they have now found mosquito parasites in tanks and well water too.

“Apart from spraying the stagnant water, the PHC has now started putting fish in tanks to prey on mosquito larvae,” he added.

The PHC has also urged builders to supply anti-mosquito nets to their labourers. The PHC collects the nets from the builders and spray it with Deltamethrin chemical, before handing them back to the builders. “Mosquitoes are killed when they come in contact with the bed nets,” said Dr Dhavjekar.

Dr Dhavjekar stated that APHC is doing its best to curb the spread of malaria in the villages coming under their jurisdiction. He has also sought co-operation from Aldona panchayat and residents.

• Joop

Ga binnenkort ook naar India.

Ik heb bij de ggd in Nijmegen vaccinatie gekregen tegen Hepatitis A, Buiktyfus en DTP. Omdat ik wat langer in India verblijf kon ik ook een combi Hepayiyis A B krijgen en dat heb ik gedaan. Wat malaria betreft, Midden en Noord India zijn risico gebieden behalve de steden. De chemische middelen tegen malaria geven ook geen zekerheid dat je geen malaria krijgt, Deet is noodzakelijk ook in het zuiden. Een kennis heeft het op zijn kleren gespoten, dat schijnt ook te werken. Er is nl ook het gevaar van Denque, wordt versprijd door de tijgermug.

Nu het goede nieuws, Er bestaat een een natuurlijk middel tegen malaria en ik heb gelezen dat het ook tegen Denque helpt , nl Artemisia Annua. ,,,,volgens een ervaringsdeskundige:

Zelfs de Wereld gezondheids organisatie adviseert nu dit Artemisia Annua ter bestrijding van resistentie tegen Malaria. Na enige keren Malaria te hebben opgelopen in Zambia gebruik ik de laatste jaren Artemisia complex met elke maaltijd tijdens mijn lange verbijfs perioden in Zambia. Ik heb reeds drie jaar geen last van Malaria en ook geen voedselvergiftiging meer opgelopen! Een uitstekend werkend middel met slechts positieve bijwerkingen o.a. op de maag en darmen.

Geen synthetische rommel dus tegen malaria. Een zeer belangrijk medicijn voor deze wereld.

Ik ga dit dus zeker gebruiken, en die tip van Vitamine B pas ik ook toe want muggen vinden mijn bloed lekker.

Als je Googled op martemisia annua malaria krijg je oa deze site

http://www.hanze.nl/home/Schools/Instituut+voor+Life+Science+Technology/Nieuws/Berichten/1200+Artemisia+planten+voor+anti-malaria+medicijn.htm

succes, Joop

• theo

Ik sluit mij aan bij 't advies van Joop en Nestor.

Met Arthemisa complex geen malaria én geen maag en darmklachten meer?!

Wow, dat zou wat zijn. :)

Het potje met 120 tabletten heb ik in huis, €4,51. :D:D:D Daar laat je het zeker niet om. :)

En vitamine B om me minder smakelijk te laten zijn voor de muggen. Doen we! :)

Ik heb nu al zin in de reis. *D

• Sundri

Arthemisia klinkt goed! Waar kun je dat kopen?