Hepatitis B/Rabies/Malaria

• theo

Sorry Tom,

Er zijn twee soorten Arthemisia complex,

de een is op basis van Artemisia vulgaris (bijvoet) en is €4,51

(voor verbetering maag/darm werking ALLEEN)

de ander is op basis van Artemisia annua (éénjarige alsem) en kost €21,85

Tegen malaria en voor verbetering maag/darm werking, zonder bijwerkingen.

Er is toch al heel wat in de media over Artemisia gepubliceerd, Tom, als je de links van Joop checkt, kom je er vanzelf achter en kan je het al zelfs online bestellen!

Het is pittig in prijs, maar ja wat wil je?

Ik heb per ongeluk malaria overleefd, dat doe ik niet graag weer zo.

Wat is 20 of 40 euro op een mensenleven?:?

En het chemische spul met al die heftige bijwerkingen, daar ben ik jaren geleden mee gestopt.

Succes aan iedereen gewenst met deze revolutionaire vooruitgang in de strijd tegen kinderdoder nr 1.

• theo

Sundri,

nog even dit.

Je kunt proberen in India Artemisia te krijgen, maar het lijkt me toch beter eerst een potje Artemisia annua -de goeie soort- van hier mee te nemen (€21,85) en dan ter plaatse te zoeken.

Misschien dat je in een malariagebied succes hebt.

• theo

Shirley,

bij de GGD krijg je chemische (troep met bijwerkingen) malariaprofilax voorgeschreven, die soms niet eens werkt. :(

Dat is het leuke van Arthemisia -geen bijwerkingen- !!! :)

• Rob

“De malariamug in GOA kan daar niet overleven omdat je op een hoogte zit van 2000 meter en er zijn nog geen koudweer getrainde muggen gesignaleerd.”

Ineke,

Om de kritiek op de GGD-en een beetje te nuanceren.

Veel mensen lezen en luisteren niet goed.

Weten de juiste vragen ook niet te formuleren.

Van professionals mag je verwachten dat ze hier rekening mee houden.

Maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid ligt bij iedereen zelf.

Bij bovenstaande zin kan het volgende gebeurd zijn:

Mensen gaan op reis naar India.

Het eerste gedeelte ligt bovende de (vermoedde) malariagrens van 2000 m.

Het tweede deel eindigen ze in Goa voor een weekje strand.

Dat hebben ze misschien zelf in het advies door elkaar gehaald.

Een opmerking van een verpleegkundige over “koudweer getrainde muggen” vind ik zeer onprofessioneel.

Gezien o.a. klimaatveranderingen kan er best van alles in de natuur veranderen.

Niet alles is bekend, ook niet bij de professionals.

Cynische opmerkingen van professionals vind ik niet gepast.

Daar is dit prikbord o.a. voor.

Rob

• Shirley de Munnik

Heb gelukkig nog nooit last van bijwerkingen gehad. Weet niet meer hoe ze heetten maar moest er 2 per dag.

• Tom

ok theo, ik begrijp het.

En 40 of 50 euro op een mensenleven is niets, tenminste, voor ons.

Ik had echter in mijn achterhoofd, dat dit wel eens iets zou kunnen zijn om breder in te zetten, bijv ter voorkoming van malaria en maag/darm problemen in een projectgebied. En hoe lullig ook, maar dan is 50 euro per mens(enleven) opeens veel en veel te veel.

• theo

Tom, dit middel wórdt en gaat worden ingezet in projectgebieden, een goedkope variant. Er wordt druk aan gewerkt. De VN adviseert het zelfs samen met geïmpreneerde klamboes om malaria helemaal te elimineren en dat gaat lukken ook, samen met nog enkele effectieve methoden. :)

1 ding zijn ze wel bang voor, resistentieopbouw tegen artemisia.

gebruik van Artemisia complex zou die kans kleiner moeten maken en voorschrijven als er alleen 100% koorts door malaria is geconstateert.

• theo

malarone, paludrine?

• Ineke

“Maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid ligt bij iedereen zelf”

Daar heb je wel gelijk in, maar als je een leek bent en advies vraagt bij een GGD, dan verwacht je ook een goed advies. Wat je er dan zelf aan en mee doet, dat valt onder eigen verantwoording.

"Cynische opmerkingen van professionals vind ik niet gepast.

Daar is dit prikbord o.a. voor".

Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat het moeilijk is om de juiste adviezen te krijgen. Zeer uiteenlopende adviezen en daar moeten wij, als leken, dan een keuze maken en weten dat het onze eigen verantwoording is.

Wij zijn overigens nu rondom ingeënt, tbc volgt volgende jaar en betr. Malaria gaan we ons eens met Arthemisia bezighouden. Altijd beter dan het chemische spul.

• Shirley de Munnik

paludrine, heeft geen bijwerkingen, althans, niet bij mij