Praktische tips gevraagd

• Ramrod

Dat kopt tot op zekere hoogte wel hoor ,maar vooral in gebieden waar veel toeristen komen , ik weet echt wel dat daar bedelende kinderen een soort van beroep zijn , ik was ook niet van plan om daar iets weg te geven .

Maar er zijn ook gebieden waar erg weinig toeristen komen en daar voel ik mij niet bezwaard om wat uit te delen , je merkt echt wel het verschil als iemand een Profi bedelaar is of iemand die echt niets heeft en dan mag hij/zij het nog weer verkopen ook ,als ze daar meer aan hebben , zomaar geld geven doe ik nooit.

• Sundri

Ramrod, weet je wat ze met die pennen en schriften doen? Nog afgezien van het feit dat de kinderen dan inderdaad aan je blijven hangen? Verkopen, dat doen ze, ze gaan er echt niet mee naar school. Bedelen om pennen en schriften is vaak niet meer dan een slechte gewoonte van kinderen, waarvoor goed wordt gezorgd. En dat verkopen: ik spreek uit ervaring. Heb het allemaal met eigen ogen kunnen waarnemen…

• Rob

Ramrod,

Volgens mij begrijp je al deze reacties nog steeds niet.

Natuurlijk is iedereen vrij om in India uit te delen wat hij wil.

Hier in Nederland, o.a. op dit prikbord, zijn wij vrij om daar commentaar op te geven.

Afdoen met ‘betweters’ vind ik zelf vrij slap.

Wat ik lees in de reacties van Ineke, Sundri en Kataraja is dat je goed moet nadenken over wat je doet met uit uit delen van pennen.

En ‘pennen’staat dan voor wat dan ook dat je meeneemt om uit te delen aan bedelende kinderen of instanties.

Dat wij daar uit ervaring betweters in zijn vind ik alleen maar positief.

Wil je de onderkant van de Indiase samenleving ondersteunen?

Daar zijn wel andere manieren voor te bedenken.

Naar mijn idee in ieder geval niet door het uitdelen van schoolpennen aan kinderen die niet eens weten wat een school is.

Dat ze die doorverkopen lijkt aardig, maar is een vorm van stimuleren van kinderarbeid.

Onderwijs = Werk = Inkomen.

Daar gaat het volgens mij om.

Rob

• Ineke M

In Deogath was maar 1 hotel. Toen het opende hebben ze bij de voorschriften een verzoek gedaan om alsjeblieft hun kinderen niet ook te verpesten en geen pennen e.d. uit te delen. Was ook een verademing als je daar rond liep; geen jengelende kinderen. Was 12 jaar geleden, dus ik weet niet hoe het nu is….waarschijnlijk uiteindelijk toch verpest door de toeristen….???

In Mc Leod Ganj vroegen de bedelende kinderen niet om geld, maar om melk. De plaatselijke boekhandelaar ergerde zich dood aan al die toeristen die erin trapten. De kinderen lieten de toeristen melk kopen voor een hoog bedrag en gingen daarna achterom om het weer terug te brengen naar de winkel. Dit was zo winstgevend dat de ouders de kinderen thuis hielden van school.

Volgens de boekhandelaar was school daar verplicht (maar die verplichting werd niet gehandhaafd) en werd er ook gezorgd voor schooluniformen, boeken en eten voor de kinderen die het niet konden betalen. Er was dus geen enkele reden om niet naar school te gaan……m.u.v. hun handel in melk. Dus echt kinderarbeid, al lijkt het voor de toerist dat hij/zij juist alleen maar helpt.

Ineke

• Ineke M

Inderdaad,…zoals met alle liefdadigheid geeft het de gever een goed gevoel……en gebeurd het dus vaak uit een soort ‘eigenbelang’.

Echte liefdadigheid gebeurd anoniem!

Ineke

• Arnold

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Arnold, ik hoop dat je bedoelt om die pennen bij

> een school af te geven, en niet aan de "arme

> kindertjes" uit delen, want dit heeft alleen maar

> tot effect dat je tot in de verste uit hoek van

> het land achterna word gezeten door kindertjes die

> om “schoolpen” liggen te zagen.

>

> Kataraja, schoolpen schoolpen, ik word er heel

> kregelig van!!

Nou heb ik 6 maanden door zuid India gereisd maar ik heb niet dat gevoel gehad. Dus ik denk dat het ook uitmaakt hoe je zelf in elkaar zit en wat je verwacht. Nu ga ik echt niet zeggen wat goed of fout. Dat moet een ieder voor zich zelf maar uit maken. En ik geef geen pennen aan bedelaars. Gewoon aan hulpvaardige kinderen of kinderen in de trein of bus. Volgens mij is daar toch echt niets verkeerds aan. Maar blijkbaar gaan er een hoop mensen ineens vanuit dat ik pennen aan bedelaars geef. Tja……..

• *feyenoord*

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Ramrod, reageer eens op mijn bewering, als je om

> pennen bedelende kinderen pennen geeft, dan zet je

> hen alleen maar aan tot meer bedelen, want het

> loont.

> Het is toch beter om een zooi pennen bij een

> school aftegeven en dat die zorgt dat ze bij de

> kinderen tercht komen.

>

> Groet Kat

waar staat dat de pennen aan bedelende kinderen gegeven moeten worden? Raar hoor maar dat lees ik niet terug met wat ik geschreven heb. Waarom verzin jij dit er dan bij?

• Ineke M

Nee, niet dat je ze aan bedelaars geeft, maar dat de kinderen (ook de hulpvaardige etc.) bedelen om de pennen. Je zet ze in feite aan tot bedelen, want dit gedrag is aangeleerd doordat de toeristen vinden dat ze de kinderen iets moeten geven.

Ineke

• VideJo

Dit jaar hebben wij ook meegemaakt, dat een “deerniswekkende” moeder met een baby op haar arm vroeg om eten voor haar kinderen. Toen iemand in de groep hier op in ging, werd zij meegenomen naar een winkel, waar kindervoeding werd verkocht. Wij hebben ons toen maar omgedraaid, want wij hadden gelijk het idee, dat de moeder na ons vertrek de voeding weer aan de achterdeur van de winkel zou gaan terug verkopen.

Wat zijn wij toch een harde en ongevoelige mensen hè, dat wij hongerende baby's niet willen helpen!

• *feyenoord*

VideJo Schreef:

——————————————————-

> Dit jaar hebben wij ook meegemaakt, dat een

> “deerniswekkende” moeder met een baby op haar arm

> vroeg om eten voor haar kinderen. Toen iemand in

> de groep hier op in ging, werd zij meegenomen naar

> een winkel, waar kindervoeding werd verkocht. Wij

> hebben ons toen maar omgedraaid, want wij hadden

> gelijk het idee, dat de moeder na ons vertrek de

> voeding weer aan de achterdeur van de winkel zou

> gaan terug verkopen.

> Wat zijn wij toch een harde en ongevoelige mensen

> hè, dat wij hongerende baby's niet willen helpen!

idd is het jammer dat het zo ver heeft moeten komen……………………………………….