Praktische tips gevraagd

• Annet

Ik vertrek volgende week voor 2 weken naar Zuid-India. Met Azië ben ik wel bekend, maar India ken ik totaal niet. Daarom zou ik het fijn vinden van de ervaren India-reizigers wat praktische tips te krijgen, de do's en dont's, van die zaken die voor jullie heel logisch zijn maar voor een beginner niet. En dan op het gebied van gedrag, gewoontes, tips, waar trap je makkelijk, wat siert de mensen in India enz.

Alvast bedankt!

• VideJo

Bereid je voor op veel voordringers, mensen die op straat slapen, taxi's die je niet naar je bestemming brengen, maar naar een winkeltje, waar zij provisie voor krijgen, eet vooral vegetarisch, koop flessen water, je kunt overal pinnen, ga ook eens met de trein, maar stel zeker, dat je een gereserveerde plaats krijgt, schrik niet van de drukte en van gevaarlijk verkeer.

Wordt vervolgd. Door anderen.

• Sundri

Gezien de grote diversiteit van India is op jouw vraag moeilijk een antwoord te geven. Hangt ook af van je eigen aard en mentaliteit. Sommigen zweren bijvoorbeeld bij reizen per taxi, terwijl anderen het liefst met een lokale bus of per trein reizen. Reizend per trein ga ik zelf b.v. het liefst met sleeperclass, waarmee ook de “gewone” Indiër reist. In die klasse gebeurt van alles: er komen sweepers, verkopers, travestieten, enz. voorbij, Veel “entertainment” dus. Anderen geven juist de voorkeur juist aan 2- of 3-tier AC (2 of 3 slaapbanken boven elkaar + airco), maar daar vind je de common man niet en sweepers enz. mogen daar niet komen.

Misschien goed om aan te geven op welke manier je gaat reizen (b.v. backpacker of met koffer en taxi). Verder: houd je wel of niet van cultuur, strand, natuur, stad (of juist niet). Dan kan een wat gerichter antwoord op je vragen worden gegeven. Ga je b.v. naar Goa, dan vind ik het zelf fantastisch om vanaf het station een motortaxi te nemen naar m'n eindbestemming (ik rijd zelf geen motor). Ben je in Goa, dan is het leuk om een scooter te huren en zelf te gaan rondrijden; in Mahabalipuram (Tamil Nadu) kun je een moped (brommer) huren met hetzelfde doel.

Houd er vooral rekening mee, dat India nogal overweldigend kan zijn. Zelf heb ik daar nooit moeite mee gehad. Maar ik ken er ook, die van plan waren om 3 weken in India te gaan reizen en na een week al naar NL terugkeerden, omdat ze India onverdraaglijk vonden.

Praktisch: reis je b.v. per lokale bus, dan wil een Indiër weleens z'n hand op je been leggen en als je er wat van zegt, z'n hand daar houdt. Maak dan stampij en de conducteur gooit die persoon echt de bus wel uit. En reis je per lokale bus en er zitten jonge jongens, eis dan gewoon een zitplaats op.

Geef liever geen geld aan bedelaars, want je komt niet meer van ze af. Geef aan bedelende duidelijk arme kinderen alleen een koekje of een banaan en geen geld. Geef aan goed geklede en weldoorvoede kinderen sowieso niets; voor hun is bedelen een spel; die komen niets tekort. Geloof me, in het begin gaf ik wel en dan blijven ze aan je hangen, vaak letterlijk (aan je arm).

Koop je iets, onderhandel dan over de prijs. Indiërs vinden het heel dom als je dat niet doet; voor hun is het een spel en doe je het niet dan betaal je de hoofdprijs. Dit geldt weer niet voor eten en etenswaren; daarvoor betaal je gewoon een vaste prijs.

Fooien: in restaurants enzo hetzelfde als in NL, tussen de 5 en 10%. Je taxichauffeur en kapper kun je ook een fooi geven, maar dat hoeft niet. Ik zou het in alle gevallen alleen doen als je tevreden bent over de service. Overigens heb je in Zuid-India ook van die restaurants waar je een thali kan eten vanaf een bananenblad (eten wat de pot schaft en zoveel als je wilt); daar is het eten en wegwezen om geen plaats voor een ander bezet te houden, maar daar verwacht men geen fooi.

Er zijn vast nog veel meer tips. Kan dat zo niet op 1 hand tellen…

• Annet

Hi VideJo en Sundri, bedankt voor jullie reactie. Ik kan hier zeker wat mee. Ik reis samen met mijn man overigens met een auto/chauffeur, maar wordt eigenlijk liever niet bij alles bij de hand genomen bij wat we doen. Gezien de korte tijd dat we er zijn heb ik voor auto/chauffeur gekozen tot spijt van mijn man, hij had liever alles ter plekke geregeld. Hij is voor zijn werk in India en is reis hem na waarna we twee weken de tijd hebben. Juist omdat ik verhalen hoor over lastig reizen in India durfde ik dat niet aan, het zou in december ook erg druk zijn, terwijl we wel op eigen gelegenheid elders door Azië reisden. Maar we zien wel, er is een flinke kans dat we volgend jaar teruggaan en dan alles op eigen gelegenheid doen. Vooral tegen de armoede zie ik best op omdat ik altijd snel geraakt ben door ellende van mensen. We zullen licht reizen en hebben twee zachte trolleys met wieltjes eronder.

• Sundri

Zelf reis ik maar zelden per taxi. Maar als je maar 2 weken hebt, denk ik dat dit de beste optie is. Het kost inderdaad wat tijd om reizen te regelen. Bovendien, reis je per taxi, dan kun je die laten stoppen wanneer je maar wilt. Dan heb je alle vrijheid. Ik hoop voor je dat de chauffeur ook goed Engels spreekt en wat kan gidsen. Ik wens je heel veel plezier in India!

T.a.v. reizen ter illustratie: vandaag zouden wij van Delhi naar Srinagar vliegen met Spicejet. Na uren wachten en non-informatie: we vliegen niet, want het is slecht weer. Grote leugen. Alle andere vluchten naar Srinagar gingen wel. De passagiers moesten ontzettend veel stampij maken om uiteindelijk een hotelovernachting + eten + een nieuwe vlucht (morgen) te krijgen. Van klantvriendelijkheid hebben ze bij Spicejet nog nooit gehoord. In Europa hebben we hier wetgeving voor. Tja, dat is ook India. Gaan jullie dus maar fijn met een taxi reizen, dan verlies je in je 2 beperkte weken geen kostbare tijd.

• Rob

Annet,

Wat ik in India altijd bij mij heb is een veiligheidsspeld.

Moet moet je daarmee, denk je dan?

Doucheknoppen ontkalken.

Rob

• Ineke M

Ja!!!!! en kom je een paar maanden later terug, dan zit dezelfde douchekop weer helemaal dicht!

- Voor als je zo nachtblind bent als ik is een kleine zaklamp ook erg fijn (erg donker 's avonds en veel kuilen in- en troep op de weg).

- Oordopjes voor al het lawaai 's nachts. Moet zeggen dat ik ze zelf nooit gebruik, maar hoor vaak van andere mensen dat ze niet zonder kunnen (alhoewel het nachtleven in de kou minder heftig is).

Kleding niet te bloot en over de knie, maar dat zal door de kou geen punt zijn.

Ineke

• Ineke M

Was niet echt een antwoord op jouw vraag, hè?

Gedrag

Gewoon jezelf zijn en respect hebben voor je medemens werkt overal

gewoontes

eten met de rechterhand, niet met je voetzolen naar iemand anders zitten, etc. Maar de Indiers weten dat jij andere gewoonten hebt en zijn een stuk milder voor toeristen. Kom ik weer terug op punt 1

waar trap je makkelijk in

Dat moet (en zul) je zelf ontdekken, maar wees niet te bang!

Dat ze shit over je schoenen gooien als je het niet ziet en daarna vragen of ze je schoenen moeten poetsen

wat siert de mensen

Dat ze oprecht zijn. Dus ook zeggen dat ze een cadeau niet mooi vinden, of niet nuttig, dat iets je niet staat , dat je te dun of te dik bent, etc. Heeft mij wel (positief) verbaasd en kom ik in Noord India meer tegen als in het zuiden voor mijn gevoel.

Dat ze je altijd willen helpen, je altijd gastvrij ontvangen en je overladen met warmte…….en ook als er niets tegenover staat.

Ineke

• Rob

Ineke,

Shit over je schoenen? Neem jij dan schoenen mee naar India?

Ik loop alleen maar op sandalen.

Shit over je sandalen (met blote voeten) heen krijgen, dat is mij een keer gebeurd.

Al mijn respect voor de medemens verdwijnt dan plotsklaps.

Dan kijk ik met een dodelijke blik om mij heen.

Zodat niemand meer aan mij durft te vragen of ze mijn schoenen mogen poetsen.

Een jaar later kwam ik op dezelfde plek terug (Janpath Lane in Delhi).

Die poepsmijter annex schoenenpoetser herkende mij meteen en deinsde gelijk achteruit.

Waar trap je in?

Ik ben ook wel eens met blote voeten in een koeievlaai getrapt.

Dat lag aan mijzelf.

Rob

• Ineke M

Hoi Rob,

Het is mij nog niet gebeurd, maar Kees 2 keer. Beide keren in de buurt van Janpath! De eerste keer (15 jaar geleden) hadden we niets door. Werden er door de schoenpoetser erop gewezen dat de schoenen vies waren. De tweede keer trapten we er niet in en heeft Kees duidelijk laten weten dat het zo niet werkt.

Daarna heb ik het ook nog bij andere mensen zien gebeuren.

Enne sandalen……, hartstikke makkelijk, maar toch liever (makkelijke, open, zomer) schoenen! Anders krijg ik na 2 dagen m'n voeten niet meer schoon, kloven in m'n hakken, etc.

Ben wel eens (in het donker) in zo'n rioolgreppel gestapt……ook niet echt fijn!

Ineke