Gezien de grote diversiteit van India is op jouw vraag moeilijk een antwoord te geven. Hangt ook af van je eigen aard en mentaliteit. Sommigen zweren bijvoorbeeld bij reizen per taxi, terwijl anderen het liefst met een lokale bus of per trein reizen. Reizend per trein ga ik zelf b.v. het liefst met sleeperclass, waarmee ook de “gewone” Indiër reist. In die klasse gebeurt van alles: er komen sweepers, verkopers, travestieten, enz. voorbij, Veel “entertainment” dus. Anderen geven juist de voorkeur juist aan 2- of 3-tier AC (2 of 3 slaapbanken boven elkaar + airco), maar daar vind je de common man niet en sweepers enz. mogen daar niet komen.
Misschien goed om aan te geven op welke manier je gaat reizen (b.v. backpacker of met koffer en taxi). Verder: houd je wel of niet van cultuur, strand, natuur, stad (of juist niet). Dan kan een wat gerichter antwoord op je vragen worden gegeven. Ga je b.v. naar Goa, dan vind ik het zelf fantastisch om vanaf het station een motortaxi te nemen naar m'n eindbestemming (ik rijd zelf geen motor). Ben je in Goa, dan is het leuk om een scooter te huren en zelf te gaan rondrijden; in Mahabalipuram (Tamil Nadu) kun je een moped (brommer) huren met hetzelfde doel.
Houd er vooral rekening mee, dat India nogal overweldigend kan zijn. Zelf heb ik daar nooit moeite mee gehad. Maar ik ken er ook, die van plan waren om 3 weken in India te gaan reizen en na een week al naar NL terugkeerden, omdat ze India onverdraaglijk vonden.
Praktisch: reis je b.v. per lokale bus, dan wil een Indiër weleens z'n hand op je been leggen en als je er wat van zegt, z'n hand daar houdt. Maak dan stampij en de conducteur gooit die persoon echt de bus wel uit. En reis je per lokale bus en er zitten jonge jongens, eis dan gewoon een zitplaats op.
Geef liever geen geld aan bedelaars, want je komt niet meer van ze af. Geef aan bedelende duidelijk arme kinderen alleen een koekje of een banaan en geen geld. Geef aan goed geklede en weldoorvoede kinderen sowieso niets; voor hun is bedelen een spel; die komen niets tekort. Geloof me, in het begin gaf ik wel en dan blijven ze aan je hangen, vaak letterlijk (aan je arm).
Koop je iets, onderhandel dan over de prijs. Indiërs vinden het heel dom als je dat niet doet; voor hun is het een spel en doe je het niet dan betaal je de hoofdprijs. Dit geldt weer niet voor eten en etenswaren; daarvoor betaal je gewoon een vaste prijs.
Fooien: in restaurants enzo hetzelfde als in NL, tussen de 5 en 10%. Je taxichauffeur en kapper kun je ook een fooi geven, maar dat hoeft niet. Ik zou het in alle gevallen alleen doen als je tevreden bent over de service. Overigens heb je in Zuid-India ook van die restaurants waar je een thali kan eten vanaf een bananenblad (eten wat de pot schaft en zoveel als je wilt); daar is het eten en wegwezen om geen plaats voor een ander bezet te houden, maar daar verwacht men geen fooi.
Er zijn vast nog veel meer tips. Kan dat zo niet op 1 hand tellen…