Visum naar India

• Sundri

He Riez, het verkrijgen van een XV visum is een stuk makkelijker, zoals ik pas heb mogen ervaren. Weliswaar had ik een (oude) werkgeversverklaring bijgevoegd, maar volgens mij was die niet nodig. Ik heb zelfs geen vliegticket bijgevoegd en het visum toch gekregen. In jouw geval is het belangrijk een zogenoemde coverletter bij te voegen, waarin je je situatie uitlegt. Bij mij bleek dat zeer goed te werken, mijn visum was er al na twee werkdagen!

• Sundri

Marc, let even op: de situatie t.a.v. uitgifte van toeristenvisa voor India verschilt per land. Het beleid van de Indiase ambassade in Nederland t.a.v. toeristenvisa is veel strenger dan in veel andere (Europese) landen. In Nederland is wel degelijk een werkgeversverklaring nodig voor de aanvraag van een toeristenvisum. Tevens dienen vliegtickets te worden bijgevoegd en een zogenoemde undertaking te worden ondertekend en bijgevoegd.

• Sundri

Je kunt wel degelijk een toeristenvisum aanvragen als je geen werkgeversverklaring kunt overleggen, b.v. omdat je studeert of gepensioneerd bent. Dan dien je een bankafschrift met voldoende saldo bij te voegen. Tevens is het dan verstandig om een coverletter te schrijven, waarin je uitlegt wat jouw situatie is (dat je wel geld hebt, maar geen werkgever).

• Sundri

Je kunt een zesmaandenvisum aanvragen met een vliegticket, waaruit blijkt dat je langer dan drie maanden naar India gaat.

Als je ook andere landen wilt bezoeken (b.v. “even” naar Nepal, Thailand of Sri Lanka gaat) en een multiple entry wilt, dan kun je die alleen krijgen als je een zesmaandenvisum aanvraagt. De duur van je verblijf maakt daarbij niet uit: die kan in dat geval dus korter zijn dan drie maanden. Daarbij is het van belang dat je een reisschema en zoveel mogelijk (vlieg)tickets bijvoegt om je aanvraag te ondersteunen. Een toeristenvisum van 3 maanden krijgt nu altijd alleen een single entry.

• johan

Dat wist ik Sundri. Ik ga al 18 jaar voor een maand of vijf naar India. maar ik las dat TOM zijn visum niet kreeg. Ikheb een reguliere baan en een werkgever en genoeg geld op de bank. Mijn baan maakt dat ik in de winter altijd vrij ben. Ik wil eigenlijk weten of ze nog moeilijk doen. Of je altijd op gesprek moet komen en of hij vaak wordt teruggedraaid naar drie maanden e.d.

• R

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reactie en informatie.

Ik ben nu bezig met de aanvraag van een werkgeversverklaring bij mijn werkgever. Ik heb hun het voorbeeld werkgeversverklaring onder visum aanvraag uit dit prikbord toegezonden.

Hoop dat alles goed komt. Wij vliegen op maandag 4 juli naar India.

Wat ben ik blij dat ik al de eisen voor visumaanvraag tijdig heb ontdekt.

Ik was altijd in de veronderstelling dat niet veel veranderd zal zijn. Ik ben een paar keer naar India geweest (laatst in 2008) Ik dacht bij mijzelf, je dient je visumaanvraag een paar dagen voor je vertrek en dan wegwezen maar dat is niet zo.

Afgelopen vrijdag heb ik bij het visumburo geinformeerd en werd mij geadviseerd niet te lang te wachten met de visumaanvraag want wegens vakantie kan het eind juni al heel druk worden.

Ik ga zo tegen 15 juni mijn visumaanvraag indienen.

Mensen nogmaals bedankt voor jullie reacties met name Sundri.

Groetjes

R.

• Sundri

Mijn ervaring is, dat als je al je documenten goed op orde hebt en een goed verhaal hebt, de ambassade in het algemeen niet erg moeilijk doet. Omdat je nu niet (meer) rechtstreeks naar de ambassade gaat, is die coverletter dus heel belangrijk. Dat kan voorkomen dat je wordt uitgenodigd voor een interview. Ze zullen echter altijd als een soort steekproef, elke dag een aantal aanvragers uitnodigen voor een interview; maar de kans daarop is een stuk kleiner als een coverletter is bijgevoegd.

• kataraja

Kan mij mischien eens iemand uitleggen wat de achterliggende gedachte is bij het “moeilijk” doen van india m.b.t. visa of long stay.

Je wilt buitenlanders die naar je land komen en geld uitgeven, of je wilt ze niet!!!

kataraja.

• Sundri

Ik denk dat de filosofie is, dat ze vinden dat de Nederlanders niet zo moeilijk moeten doen om visa af te geven aan Indiërs. En Nederland doet vaak moeilijk, dus dan doen ze t.a.v. Nederlanders ook moeilijk. Daarom verschillen de vereisten van India ook in ieder land. België doet t.a.v. Indiërs duidelijk minder moeilijk en daarom zijn de vereisten voor Belgen ook minder moeilijk. Je merkt het trouwens ook bij de douane als een Indiër het Schengengebied binnenkomt. Op Schiphol worden Indiërs vaak tegengehouden en ondervraagd, terwijl ze in Brussel zo kunnen doorlopen. In Zwitserland werd mijn man zelfs met alle egards behandeld. Oog om oog, tand om tand lijkt het motto van de Indiase ambassades te zijn.

• Khan

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Je wilt buitenlanders die naar je land komen en

> geld uitgeven, of je wilt ze niet!!!

Op xenophobe, krenterige Nederlanders zit India echt niet te wachten hoor… Als je dit ongenuanceerd vindt moet je beseffen dat Nederland niet zit te wachten op kansarme niet-Westerse allocholtonen zoals uitvretende Indiers die allemaal na een huwelijk of onder de valse voorwenselen van een studie, een bezoek aan de Keukenhof of een wetenschappelijk profiel de Nederlandse staatsruif uitgebreid komen leegvreten. ;)

Die laatste filosofie wordt in NL al jaren aangehangen, en heeft niets te maken met een geblondeerde politicus.