Donatie

• kataraja

Ineke wij praten over verschillende dingen, nogmaals als ria wat goeie bv shirts wil weggeven, dan schaad ze daar niemand mee. Ik weet ook dat dit niet sructueel werkt, maar af en toe iemand die honger heeft (meestal bejaarde medemensen) niets mis mee .

Maar je verhaal van die klopt ook niet altijd. De zoon van een bevriend zigeuner in mammalapuram was zo'n bijdehand inteligent mannetje dat we hem wilden helpen met een opleiding. Het werd mij door mensen sterk afgeraden, want al slaagd hij cum laude, hij blijft zigeuner en zal nooit maar dan ook nooit een goeie baan vinden.

• Rob

Kataraja,

We praten helemaal niet over verschillende dingen.

We hebben het over armoede, over ongelijkheid van mensen en of je daar wel/niets iets aan moet doen.

Zo ja, is de vraag: hoe dan?

Jou voorbeeld van die ‘zigeuner’ vind ik geen goed voorbeeld.

Ten eerste vraag ik mij af wat je met ‘zigeuner’ bedoeld als je het over India hebt.

Ten tweede denk ik dat mensen met een goede opleiding best aan de bak kunnen komen.

Wordt je bij solliciaties als ‘zigeuner’ bij veel bedrijven nooit aangenomen?

Die discriminatie komt zeker voor.

In Nederland hebben veel ‘allochtonen’ daar hun conclusie uit getrokken.

En zijn hun eigen bedrijf gestart.

Zelfstandig ondernemerschap, met name door vrouwen, wordt wereldwijd financieel ondersteund.

Dat gaat wat verder dan “schoolpennen uitdelen” aan arme indiase kindjes, die nog nooit een school van binnen gezien hebben.

Rob

• kataraja

Rob, als ik je hoor betwijfel ik of je ooit in india bent geweest en werkelijk contact heb gehad met de bevolking, volgens mij loop je met een roze zonnebrilletje rond. De moeder van dat zigeuner jongetje liep langs de winkel waar mijn vrouw en ik wat kleren lieten maken. Magla riep mijn vrouw kijk eens wat een mooie topjes voor jouw sari, en magla kwam binnen en pakte het topje en keek ernaar. De kleermaker werd woedend, dit kan ik nooit meer verkopen en gooide het magla in het gezicht, zij kon het gratis meenemen. Hoezo kan je dat niet meer verkopen vroeg mijn vrouw geergerd, "zij heeft dit aangeraakt' antwoorde de boze kleermaker!!!!

Het zelfde jongetje ging met mij en mijn vrouw mee op de enfield naar Ideal beach resort even buiten mammalla, toen hij in het zwembad sprong gingen alle indiers(vette engels pratende middeclasse) uit het zwembad en ze gingen zich beklagen bij de directie, en natuurlijk werd die zelfde nacht het water vervangen.

Rob, kastes zitten zoooooo diep geworteld daar gaan generaties overheen, en ik vrees dat een onaanraakbare nog lang onaanraakbaar blijven.

• Rob

Kataraja,

Het staat voor mij niet ter discussie of dat probleem (armoede o.a. door kastenstelsel) wel/niet bestaat.

Het gaat er om of je dat wel/niet moet oplossen als Westerling en zoja, hoe dan?

Door spulletjes te doneren?

Door kindertjes mee naar het zwembad te nemen?

Rob

• Ineke M

Hoi Kataraja,

Er is m.i. ook niets mis mee om kleding die je niet meer draagt achter te laten in India. Ik vind het wat anders als je vooraf kleding (e.d.) in gaat zamelen om mee te nemen. Als je dat perse wilt, dan kun je het beter daar kopen.

Sneu perspectief voor die jongen, maar toch nooit verkeerd om een opleiding te doen. De maatschappij verandert (ook India) en wie weet hoeveel kansen hij straks heeft. Overigens is het zo dat als je b.v. een opleiding tot onderwijzer/es afrond, je op een lijst komt staan en binnen zo'n 2 jaar automatisch een baan hebt. Althans, dat is zo in Rajasthan, maar dan moet je de opleiding ook daar gedaan hebben.

Ineke

• Ineke M

Tja, een lastig probleem..! Ik zie het in Pushkar ook gebeuren dat een (slim) jongetje ‘opgepakt’ wordt door een westerse vrouw. Hij gaat naar een goede school, gaat vaak mee naar vrienden in mooie hotels, mee zwemmen, duur uit eten, etc. etc. Lijkt mooi, maar deze jongen moet wel goed kunnen schakelen tussen het armoedige leven wat hij met zijn familie heeft, de regels die daar gelden en aan de andere kant de rijkdom en vrijheden.

Is altijd moeilijk om de juiste keuzes te maken. En wat is juist??

Ineke

• johan

een (slim) jongetje ‘opgepakt’ wordt door een westerse vrouw. Hij gaat naar een goede school, gaat vaak mee naar vrienden in mooie hotels, mee zwemmen, duur uit eten, etc.

Nou, nou. Is dit helpen of misbruiken…. Krijg er een vreemde smaak van in mijn mond. Ik vind het prima dat iemand de ander helpt. Geef vooral alles weg wat je hebt als de dit een goed gevoel geeft. Daar bouw je volgens het Hindoeïsme Mira mee op, je geeft iets weg en verwacht er iets voor terug. Dankbaarheid noem maar op. Als je dit kunt loslaten. b.v iets weggeven en ziet dat de ontvanger het direct kapotmaakt en jou dit niets doet. Je hebt het immers weggeven dus kan de ander er mee doen wat die persoon wil, dan gaat het volgens het hindoeïsme goed met je. Ik heb niet zoveel met dit geloof, wel heb ik al die dingen gedaan die in de discussie ter sprake komt. van pennen tot supporten van een schoolopleiding of het betalen van een bruidschat. Het arme kind werd 10 maanden later en 8 maanden zwanger vermoord door haar man omdat zijn familie vond dat hij een vrouw uit een lagere kaste had getrouwd en hij kwam er zonder problemen mee weg ( een love marriage) en daarna werd aan mij gevraagd of ik ook de begrafenis met al het eten en rouwdagen c.q. weken wilde betalen.Nu geef ik een goed salaris voor de arbeid hier in India die voor mij wordt gedaan en verder bemoei ik mij er niet meer mee. India is India, verander je toch niet

• kataraja

Rob, je doet flauw, ik weet ook dat ik niets verander door kindjes mee zwemmen te nemen. Ik wilde alleen maar aangeven waar zij op de sociale ladder staan!! Rob, een vraag, als ik in india een bejaarde een dosa uit de vuilnis zie halen, en hij steekt zijn hand op, geef ik hem dan een lekkere maaltijd, of zeg ik dan tegen hem, vraag maar een micro crediet aan en begin een eigen zaak.

Jullie weten het allemaal zo goed met je volgegeten buikje achter je pc tje!!!

• Rob

“een vraag, als ik in india een bejaarde een dosa uit de vuilnis zie halen, en hij steekt zijn hand op, geef ik hem dan een lekkere maaltijd, of zeg ik dan tegen hem, vraag maar een micro crediet aan en begin een eigen zaak. ”

Kararaja,

Geen idee wat jij dan doet.

Ik in ieder geval geen van beide.

Misschien vraag ik mij af wie die dosa bij de vuilnis had gegooid.

Ik denk het niet, loop gewoon door.

Rob

• kataraja

Rob,schrijft “Ik in ieder geval geen van beide”

Sjta dat zegt genoeg over de mens Rob. Rob loopt gewoon door als een medemens uit de vuilnisbak moet eten.

Rob, als een bejaarde (of gehandicapte) die uit de vuilnisbak eet, en vraagt je om een aalmoes, en je loopt gewoon door, dan ben jij in mijn ogen een grote L.UL!