Donatie

• Rob

Ria,

Spullen doneren? Breng kwaliteitscondooms mee.

Die moet je natuurlijk niet op straat uit gaan delen.

Waar wel weet ik ook niet precies.

Rob

• roy

Bitter armoede, hoe komt dat omdat deze groep mensen zwat zijn en dan tel je niet in dat shit India.

Komen deze soort mensen naar Europa dan lukt het hun een volwaardig bestaan op te bouwen.

Heb je wel van kastensysteem gehoord.

Dan mag je volgende keer verstandig en humaan reageren.

Olie bol, nen wat inplaats van gras dan oliebol …..kataraja

• kataraja

Dus Roy, als ik de volgende keer een arme sloeber wat te eten aanbied moet ik dat niet meer doen, en tegen hem zeggen “ he jij zwartje, jij hebt honger als gevolg van het kastensysteem, eigenschuld dikke bult”…

• Paul Broekman

Stel:

Je bent zelf arm. Wat heb je dan het liefst: geld om je eigen keuzes te maken om die noodzakelijke dingen te kopen die je al lang had moeten hebben (pannen, potten, kookbrander medicijnen, etc) of de (westerse) kleren/goederen van iemand anders?

Oude spullen geven heeft iets vernederends voor de ontvanger. Geld is anoniem ven de ontvanger is vrij er mee te doen en laten wat hij/zij wil. Een volwassen omgang.

Geld ontvangen is onzichtbaar voor de omgeving, in westerse gedragen kleding lopen niet. (Meestal wordt het om die reden doorverkocht)

Het micro-kridiet is hierop gericht.

De echt arme mensen in India helpen is niet makkelijk omdat er vele professionele bedelaars zijn. Die zijn relatief niet arm. Daarnaast kunnen vele armen gratis eten in Sikhtempels. Bezoek de beroemde Sikhtempel in Delhi maar eens. Daar zitten (moreel verplicht) rijke Sikhs tussen arme mensen in te eten in lange rijen.

De juiste arme persoon vinden die jou hulp het hards nodig heeft is niet makkelijk.

Op straat, in je hotel en restaurant zijn er genoeg te vinden die weinig verdienen maar niet (en weer relatief) arm zijn.

Mensen die invalide zijn, oude van dagen, weduwen! hebben het erg moeilijk in India. Iemand met een baan heeft tenminste nog werk en inkomen. Zelfs mensen in sloppenwijken hebben vaak banen.

Iemand vinden die weinig verdient in India is zo gevonden, iemand die vanwege omstandigheden echt hulp nodig heeft is dus moeilijk te vinden.

Ik gaf daarom alleen geld aan invalide, oude mensen etc, nooit aan kinderen en gezond ogenden.

Balpoints, chocolade, schriftjes, (westerse) kleding e.d. zijn m.i. geen hulp. Geld is hulp want nogmaals dan geef je de otvanger zelf de vrijheid te bepalen wat hij/zij belangrijk vind om te hebben op dat moment.

Wat heb je aan een westerse jurk als je dochter ziek is en naar de dokter moet?

• kataraja

Paul, vat dit verkeerd op, maar wat een politiek correct, geitenwollensokken gelul. Tijdends mijn 2 jarig verblijf ben ik goed bevriend geraakt met een groep zigeuners die buiten ons dorp woonde, geld heb ik ook wel eens geprobeerd, met als resultaat dat er een hoop drank gekocht werd en de vrouwen helemaal lens geslagen werden, dus geld is niet altijd de beste optie!

En Paul, gezond ogende mensen, uit de laagste kaste, hebben die geen honger?

• dr. Khan

kataraja Schreef:

——————————————————-

>

> En Paul, gezond ogende mensen, uit de laagste

> kaste, hebben die geen honger?

Dr. Ambedkar zegt: wij hebben geen behoefte aan medelijden, en vooroordelen dat wij honger lijden. Maar help ons het systeem te veranderen.

Lees over Dr. Ambedkar, de architect van de Indiase grondwet:

http://en.wikipedia.org/wiki/B._R._Ambedkar

• kataraja

Khan, je trekt het helemaal uit verband. Ik wilde alleen maar zeggen, als Ria goeie dingen heeft omweg te geven, zal de ontvanger daar blij mee zijn!!

Dr. Ambedkar “wij hebben geen behoefte aan medelijden, en vooroordelen dat wij honger lijden. Maar help ons het systeem te veranderen”

Berthold Brecht “Erst kommt das fressen, und dann die moraal”

• Rob

Paul.

Helemaal mee eens.

Rob

• Khan

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Khan, je trekt het helemaal uit verband. Ik wilde

> alleen maar zeggen, als Ria goeie dingen heeft

> omweg te geven, zal de ontvanger daar blij mee

> zijn!!

>

> Dr. Ambedkar "wij hebben geen behoefte aan

> medelijden, en vooroordelen dat wij honger lijden.

> Maar help ons het systeem te veranderen"

>

> Berthold Brecht "Erst kommt das fressen, und dann

> die moraal"

Lees even goed wat je allemaal zelf hebt geschreven, en verdiep je even in Ambedkar. Ik weet dat je het allemaal goed bedoeld, maar je bevestigt hiermee alleen maar vooroordelen. Daar help je de goede zaak van de emancipatie van de out-caste, low caste, scheduled caste, etc (er zijn zoveel officiele en minder officiele namen) niet bepaald mee. Het zal wel vloeken in de kerk van de India reiziger die op zoek is naar het “ware India”, maar ik ben blij te zien dat het traditionele systeem steentje voor steentje wordt afgebroken, en de laatste jaren in een steeds hoger tempo. Het feit dat van de Dalit Ambedkhar ontelbare standbeelden langs de Indiase wegen staan maakt van dat proces een klein deel uit. Maar dat zal de gemiddelde bezoeker waarschijnlijk ontgaan en blijft men liever steken in het “Dalit = hongerige zielige kansloze” steken. Weldadigheid klinkt goed en voelt lekker, maar het belangrijkste vehikel van vooruitgang en emancipatie is onderwijs.

• kataraja

Khan, in een idiale wereld, klopt je verhaal. Maar jammer genoeg leven we niet in een idiale wereld. Het kaste systeem zal nog jaren en jaren in de hoofden van de mensen blijven bestaan. Maar ik je vind je verhaal ook een beetje betuuteld eant je schrijft “maar ik ben blij te zien dat het traditionele systeem steentje voor steentje wordt afgebroken”, maar wat doet die kastenlozze in die tijd tot die muur is afgebroken???

Vroeger als ik zeurde om een snoepje zei mijn moeder, “ kinderen die vragen die worden overgeslagen”, dus ik vroeg niets, na een half uur niet vragen hield ik het niet uit en zei tegen mam“ mam ik vraag niets” waarop zei antwoorde “goed zo” , en ik kreeg dus niets.

En zo wil de indier ook omgaan met de kastenloze!!!