twijfel over Noord-India als alleenreizende dame

• karen

Hoi,

Ik had het al eerder op het forum geplaatst en kreeg toen toch wel positieve reakties. Maar als ik de reisgidsen en internationale forums moet geloven, dan lees ik dat het toch regelmatig voorkomt dat je aangeraakt wordt en lastiggevallen en erg op moeten passen. Nu ben ik inmiddels wel een ervaren reiziger(indonesie/thailand/cambodja/laos/zuid-India/vietnam), maar meestal met een vriend samen. Altijd op de bonnefooi met alleen ticket gereisd, nooit groepsreizen. De laatste keer single op reis was in Vietnam('08) en dat is super bevallen, ik was nooit echt alleen, veel andere backpackers. Is dit in N-India ook? Is er iemand van de dames recent nog geweest, veel backpackers? hoe is de situatie in november/december? Natuurlijk zou het ook een idee zijn om met iemand samen te reizen, via bv dit forum, heeft iemand hier ervaring mee of er een speciaal forum voor reismaatjes? Of anders een andere bestemming natuurlijk, maar ja, veel lokaties niet gunstig in nov/dec of ben er al geweest en zuid-Amerika trekt me helemaal niet als alleenreizende dame.

Alvast bedankt voor de adviezen/tips.

• petra debruyn

Nee karen, geloof de internationale fora niet en houd je vast aan de rose zonnenbrillen brigade hier. In India word je nooit “per ongeluk” aangeraakt, of erger. Trouwens India is een heel vrouw VRIENDELIJK land. In India worden GEEN vrouwen levend in brand gestoken omdat de bruidschat op is en de zoon een nieuwe vrouw wil, kitchen accident noemt de buitenlandse propaganda pers dat. Ook wordt er in India niet massaal vrouwelijke foetussen geaborteerd, of pas geboren meisjes een “injection gegeven. Ook heb je in India geen aparte treinstellen voor vrouwen, waarom zou dat nodig zijn?? Ook worden er geen heksen vermoord in India.Ook is er werk genoeg voor vrouwen want let maar eens op als je wegwerkzaamheden ziet dan zie je altijd een bord met ”MEN AT WORK" maar natuurlijk heeft de man de leiding en word het echte zware werk zoals steentjes kloppen, e.d. door de vrouw gedaan. Goed he?

Als echt wil mee praten over het reilen en zeilen in India moet je er eens een paar jaar gaan wonen en dan zal je zien dat de Indiaase samenleving niet zo prettig is voor vrouwen als de gemiddelde toerist denkt!!! Als iedereen wist wat er zich werkelijk afspeelde in dat land dan zouden er veel en veel minder vrouwen naar toe gaan.Maar amaizing India houd dat natuurlijk uit de pers!

• Ineke M

Niemand heeft hier gezegd dat het een perfect land is voor de vrouwen die er wonen, maar ik denk dat ik regels te kort kom om alle landen die een vrouw onvriendelijk beleid hebben hier neer te zetten.

Ja, veel mensen die in India wonen (Indiers bedoel ik dan een geen import) hebben het slecht!! Zowel mannen als vrouwen. Voor veel vrouwen is het extra slecht. Helemaal mee eens.

Zelf kom ik al jaren meedere keren per jaar in India (vooal Rajasthan) en heb veel Indiase kennissen. Niet alleen de happy few, maar ook mensen die aan de onderkant van de samenleving zitten. Ik kom bij families thuis (logeer regelmatig in Bhinai) en constateer dat het leven voor de modale vrouw ook een andere kant heeft.

Nu was het niet de vraag van Karen hoe de positie van de vrouw was in India, maar hoe het is om als vrouw alleen te reizen. Ik kan alleen zeggen wat ik meemaak. Voor mij is India een ideaal land om te reizen. Heb nooit nare ervaringen gehad in de meer dan 20 keer dat ik er ben geweest. Maar ik zoek het gevaar ook niet op, kleed mij op een manier die voor Indiers correct is, etc. Ik voel mij er vrij en ga op mijn gevoel af.

Er zullen vast mensen zijn met negatieve ervaringen, maar aan de andere kant gebeurt dat in Nederland ook. Ik zou zeggen; ga gewoon!

Veel plezier,

Ineke

• hannah

Karen,

Ik merk uit je 2e berichtje dat je nog steeds niet overtuigd bent dat het geen probleem is als vrouw alleen te reizen.

Dan moet je het niet doen. Als je je onzeker voelt, ga dan met een groepsreis mee.En Petra noemt dingen op die niks te maken hebben met het reizen van westerse vrouwen door India.

Ik ben een paar keer in het noorden geweest, en heb veel backpackers ontmoet. Die zijn er volop, en ook veel vrouwen alleen.

Maar nogmaals, ga met een groep.

• hannah

Karen,

Ik lees nog eens je bericht door en zie dat je ook in Zuid India bent geweest. Wat geeft jou de indruk dat Noord India zoveel gevaarlijker is?

Rajasthan bijvoorbeeld is één van de meest toerischtische trekpleisters in India en heel erg gericht op toerisme.

Het is een prachtig gebied , de bevolking is niet minder aardig dan in het zuiden, alleen het gebied is niet te vergelijken.

En ik zie dat je in Thailand bent geweest. En Indonesie.

Laat ik dit zeggen, ik ben op Bali vaker en veelvuldiger lastiger gevallen dan in India.

En what about Thailand!!!!!!!!! Het meest onvriendelijke vrouw gerichte land van Azié mijns inziens.

Natuurlijk is Zuid India anders, maar ook daar lopen gefrustreerde indiase mannetjes rond hoor.

Er zijn een aantal plaatsen in Noord India die ik persoonlijk wat minder vriendelijk vond aandoen, en dat zijn Agra en Pushkar.Naar Agra wil je natuurlijk , nou , als je dat vanuit Delhi doet,(Paraganj)dan kun je met een bustrip gaan .En in Delhi wemelt het van de backpackers, ga in een goedkoop backpackers hotel zitten en je maakt zo contact.Paraganj is HET backpackers gebied in Delhi.

Verder is alles in Rajasthan erg toeristisch, je zult de westerlingen op een gegeven moment nog willen wegkijken. Hahaha.

Petra bekijkt het vanuit een andere hoek. Kennelijk heeft zij gewoond in India en dat is niet te vergelijken.

Een vriendin van me is met een Indier getrouwd en woont in Nederland, zij heeft ook een paar jaar in het noorden van India gewoond en ik merk ook dat zij anders naar India kijkt dan ik als toerist.

Natuurlijk is India vrouwonvriendelijk maar dat heeft niets te maken met toeristen.Als je binnen de cultuur van India wilt komen, dan moet je er wonen denk ik.

Ik wil je altijd advies geven en goede tips.

Hannah.

• Ineke M

Ha, ha,…ik ben het (bijna) helemaal met jou eens Hannah, alleen is Pushkar dus mijn favoriet. Maar goed dat iedereen anders is!

Ineke

• Sweety

Petra,

Je geeft niet het advies/antwoord waar Karen om vraagt en je doet alsof India het slechtste land is op de wereld waar je als vrouw kan zijn.

Nee, je kan beter in Nederland wonen en een politie agent als buurman hebben, die je verkracht, vermoordt, in z'n tuin begraaft en helpt “zoeken” naar je als je vermist wordt!!!

Alles en iedereen heeft plus- en minpunten, voor- en nadelen. Noem mij 1 land dat alles heeft en doet zoals het moet, een land dat perfect is, een land waar nooit een vrouw verkracht en/of vermoord is? Oh, wat is India toch slecht voor vrouwen…

De schoolbus haalt ‘s ochtends de kinderen op voor het huis en brengt hen ook netjes weer thuis in de middag. De huishoudster komt in de ochtend, maakt het huis schoon, doet de was en de rest van de werkzaamheden en vertrekt naar het volgende huis. De groenteboer loopt met zijn kar te schreeuwen door de straat, mijn tante koopt groente terwijl ze bij haar tuinhek staat… Ze bereidt de groente zelf, maar laat de chapatti’s over aan de man met z'n tandoor tegenover haar huis, want het was al zo'n zware dag voor haar. Misschien moet ze maar overleggen met mijn oom of ze niet een kok in dienst kunnen nemen…

• hannah

Ha Sweety,

Ik kan er nog een paar bij doen.

Ga lekker in België wonen en laat je levend begraven in een keldertje van 2 bij 2.Of in Oostenrijk, lieve vrouwvriendelijke vaders lopen daar rond.

In de winter, als het laat licht wordt, moet ik om 7 uur in het donker door een park fietsen om bij mijn werk te komen.

Ik fiets altijd 10 min. om, ik voel me niet veilig daar.

Ik houd van boswandelingen, maar durf het niet in mijn eentje.

In Amsterdam ben ik al 3 keer beroofd.Op klaarlichte dag midden in de stad.

Een collega van me is op haar werk, in een ziekenhuis notabene, door een patient onzedelijk betast.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik zeg niet dat India perfect is, integendeel.

Maar dat weerhoudt me er niet van om van dit prachtige land te genieten.

Ik heb de laatste keer, vorig jaar , een boottocht gemaakt van 2 dagen en 2 nachten over de backwaters, in mijn eentje op een boot met 3 man “personeel”.

Geen enkel probleem gehad. ( wel 'snachts mijn slaapkamer deur op slot, maar dit vroegen de mannen zelf).

Ik heb , door een vergissing van de treintijden, een tocht gemaakt midden in de nacht van anderhalf uur met een motor riksja , geen probleem gehad. Uiterst beleefd en vriendelijk behandeld.

In India zijn de mannen niet anders dan over de rest van de wereld.

Het belangrijkste is dat je je aanpast aan hun cultuur, dus niet in minirok of korte broek over straat.

Ik heb nog een leuk verhaal.

2 meisjes, een jaar of 18, lagen op het strand in Mammalapuram in uiterst miniscule bikini's.

Ik lag er achter en observeerde de boel.

Er liepen mannetjes over het strand te loeren naar westerse vrouwen,gebeurt overal.

hannah.

Op een gegeven moment gaan die meiden gymoefeningen doen. Op het hoofd staan en dan de benen in spagaat etc.

Werden dus lastig gevallen.

Eigen schuld!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dit doe je niet in India,uberhaupt nergens in Azïe.Ik lag netjes in badpak met parero om mijn heupen, had nergens last van. En niet omdat ik al 50 ben hoor, want leeftijd maakt niet uit in India.

Ik bedoel maar te zeggen, je hebt het soms zelf ook in de hand.

• petra debruyn

Dames natuurlijk komen die dingen in andere landen voor, maar dan wel indenciditeel. In India worden nog dagelijk massa's vrouwen verbrand verminkt, en vermoord. Maar ok ok zeg niets over amazing India. pffff Ik zou zeggen ga d'r eens voor een jaar of 5 wonen eens kijken of je nog zo enthousiast over amazing India bent???

http://timesofindia.indiatimes.com/india/Every-hour-18-women-face-abuse-in-India/articleshow/2696292.cms

• hannah

Petra,

Waarom blijf je nou doorhameren over wat er met de indiase vrouwen gebeurt.

Dat is helemaal niet relevant aan deze discussie.

De discussie gaat erover of het veilig is voor een westerse vrouw om alleen door India te reizen.

Het lijkt wel of je perse India slecht wilt maken.

Natuurlijk zijn de meeste indiagangers hier op dit forum realistisch genoeg om dat wat jij noemt, te beseffen maar daar gaat het nu echt niet over.

Lees de berichten eens goed!!!!!!!!!!!!!!!

Enne,,,,,,,,,,,, als je India zo haat ,wat doe je hier dan????????

Dus bij deze, eerst goed lezen wat de vraagstelling is en daar gericht op antwoorden en anders je mond houden.

Sorry dat ik een beetje grof overkom, maar ik probeer je wakker te schudden.

Hannah.