backpackers; lekker met z'n allen in een enclave

• Ineke M

Hoop dat Merel de opmerking van Rob beter begrijpt dan Prakhar……..

• Hans

Tanx Henk voor je bijval. Het is inderdaad zoals je beschrijft “ backpacking onder jongeren is vooral een manier om levenservaring op te doen”. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.

Laat die jongeren dat lekker doen.

Laat ze ook die rasta-haren hebben en die ringetjes en holy stippen op hun voorhoofd. Allemaal niets mis mee. Ik vind het allemaal wel grappig.Daarom begrijp ik de heftige reactie van Surja dan ook totaal niet.

Wat ik wel jammer vind van die gasten met al die toeters en bellen,is dat ze zichzelf heel gewichtig voor doen met alle ervaringen die inmiddels hebben opgedaan.

en een beetje minachtend doen tegen mensen die er zo niet uit zien.

Ik denk dat de meeste die zich als een kerstboom op tuigen,onbewust dit doen om aan de rest van de wereld te laten zien dat veel reis en levens ervaring hebben.

Want hetgeen wat ze inmiddels hebben meegemaakt is in hun jonge leven natuurlijk ook al heel wat.

Maar dat neemt niet weg dat dit alleen in hun eigen perceptie zo is.Er zijn legio mensen die duizend maal meer levens en reis ervaring hebben,dan deze backpackers,maar waar je niets aan ziet.

Het is daarom dat ik het zo jammer vind dat deze mensen vaak zo wijsneuzerig doen tegen mensen die ze onervarener inschatten dan zichzelf, omdat ze “normaal” gekleed gaan"

Niemand is minder dan een ander.Veel of weinig reis ervaring.Onopvallend gekleed of strak in het pak,zwart of wit, rood of geel.Iedereen is gelijk.PER DEFINITIE!!

Neerbuigend doen naar mensen,omdat ze niet aan de uiterlijke kenmerken voldoen,dat is wat mij stoort..En ik reis al lang genoeg om te weten dat er daar in India veel van rond lopen.Het is me namelijk al zeer vaak gebeurd.

In 95% van de gevallen laat ik deze mensen hun verhaal doen en doe ik of ik zwaar onder de indruk ben.Vrijwel nooit vertel ik wat ik allemaal heb gedaan.

Echter, ik heb ooit is een keer aan zo'n backpacker ,ook mijn ervaringen verteld.

Het was verbluffend wat er gebeurde!! Na enkele dagen zijn hele levens wandel aangehoord te hebben en vele malen waaauuuw teeee geeeekk geroepen te hebben ,vroeg hij mij naar mijn ervaringen.

Deze heb ik toen aan hem verteld.Dit maakte zichtbaar veel indruk op deze jongen.Na deze dag was hij totaal veranderd.

Voordat ik mijn verhaal verteld had, werd ik een beetje alleen gelaten en mocht ik af en toe wat horen van zijn avonturen.Echter nu wilde hij mij voorstellen aan zijn vrienden en wilde hij de show stelen met “zijn nieuwe vriend met zijn indrukwekkende verhalen” (.) Plotseling was ik wel interessant. Dit is wat mij stoort Surja.

Laat mensen voor wie ze zijn.Alles wat je mee maakt in het leven speelt zich af in je eigen perceptie.

En dat geeft niemand het recht om zichzelf te verheffen boven een ander, om wat hij/zij doet, of mee heeft gemaakt. Ook backpackers niet.

Dat gedrag stoort mij ,Niet die tierelantijntjes die ze overal hebben hangen.Dat begrijp ik wel,en dat moeten ze ook helemaal zelf weten.

• merel-overijssel

hi!

vandaag ben ik vrij en ga ik aan mijn werkstuk beginnen. de spreekbeurt bereid ik pas eind deze maand voor

woooooow wat een reacties! erg leuk om te lezen hoe mensen het backpacken ervaren! alle informatie is welkom.

wel eh surya ik snap dat je bepaalde vragen raar vindt maar ik heb juist voor deze gekozen omdat ik het op het boekje van william sutcliff gebaseerd heb. ik oordeel niet, ik laat mensen oordelen en ik ga tijdens mijn spreekbeurt en in mijn werkstuk ook zeggen dat het een mini onderzoekje was op dit forum en dat dit de uitslag was.

laterrrr:)

groetjes merel

• froukje

surya Schreef:

——————————————————-

> Ik begrijp niet wat jou ervaring is met

> backpackers of hippiepackers, Henk. Mijn ervaring

> is heel anders. Althans minder negatief. Ik snap

> die negatieviteit omtrent backpackers ook niet.

> Laat ieder lekker z'n ding doen. En als dat anders

> is dan de jouwe so be it. Blij dat we niet

> allemaal hetzelfde zijn.

zou het verschil in belevingservaring ook kunnen zitten in het leeftijdsverschil?

Ik schat dat de leeftijd van Henk en Hans niet rond de 23-25 jaar zit.En die van Surya wel.

Een jongere knoopt,over het algemeen, toch minder gauw een praatje aan met de wat “oudere”mens.

Ondanks dat de laatste misschien ook wel wat te verhalen(vertellen) zou kunnen hebben.

En als ze dan toch aan je “geroken”hebben,zoals Hans ook schreef,dan willen ze ook wel praten.

Ziet de gemiddelde backpacker er in Australie ook niet anders uit,dan in India?Zonder rasta haar,holy stippen,specifieke kleding etc.En als je het over Australie en jongeren hebt,dan wordt er gesproken over backpacken.Zij reizen,blijven ergens een tijdje hangen,om wat te verdienen en gaan weer.

Ik weet niet of de backpackers dat in India ook doen,wat bijverdienen.Degene die ik gesproken heb waren alleen maar aan het reizen.Hadden gespaard om een paar maanden weg te kunnen blijven.Je kunt natuurlijk voor een paar euro per dag rond komen.Daar komt dan nog een keer een trein-buskaartje bij.

• PeeJee

Maak jij je altijd zo druk om andermans uitspraken en gedragingen?!?! Vervelend voor je, lijkt me dodelijk vermoeiend… Horen, zien, zwijgen zou ik zeggen…

• Rob

“Kijk, nu doe je het wèèr rob. waarom moet dat meisje nu plots gaan nadenken waarom ze dit werkstuk wil maken? ”

Prakhar,

Zelf nadenken, wat is daar mis mee?

Rob

• Rob

Prakhar,

Ja, sommige van mijn collega's vinden het ook niet leuk als ik ze er op wijs dat ze zelf kunnen nadenken.

Rob

• Rob

Ineke,

Eigenlijk is mijn “waarom vraag” ook niet goed.

“Waarom vragen” kunnen iets negatiefs suggereren, zijn niet open.

Waarom > daarom.

Rob

• Rob

“ik weet dat we elkaar niet mogen (althans dat geld wel voor mij mèt reden) ”

Prakhar,

Hier ga je weer behoorlijk de mist in.

Ik mag je best wel hoor en stel je reacties op prijs.

Dat je meestal geen gelijk hebt is niet mijn probleem.

Rob

• prakhar

ik wist dat je daar over zou beginnen. is toch bijzaak elkaar mogen of niet mogen? wat maakt het mij uit of jij je daarin te kort gedaan voelt door het alvast voor jou in te vullen? het verandert toch niet hoe ik over je denk en het interesseert me ook niet of je me een lamzak vind of juist top

wie zegt dat jij gelijk hebt rob? dat denk je toch zelf? je durft nogal zeg om eventjes hier te vertellen wat wel en niet deugt. heeft iemand het absolute gelijk op deze wereld? dacht het niet dus jij al helemaal niet

denk liever; ik vind dat prakhar geen gelijk heeft i.p.v hij heeft geen gelijk.

ik vind dat ik het bij het rechte eind heb maar dat is mijn mening en jij redeneert soms wel heel krom…en lomp

we hebben gewoon een groot meningsverschil en onze persoonlijkheden botsen