backpackers; lekker met z'n allen in een enclave

• erik

1: vaak ja. 2, en 4 nee omdat je backpackers zo neerzet als 1 homogene groep, wat ik onzin vind. Redenen heb ik ergens hierboven al neergezet.

3:ja, aan de geschiedenis kunnen we weinig veranderen dus dat Tony Wheeler en zijn vrouw de eerste reisgids schreven om rugzaktoeristen in Azie te helpen, dat kunnen we niet ontkennen.

• Rampersad S.V

Beste Merel,

Interessant onderwerp heb je gekozen voor je spreekbeurt.

Hier zijn mijn antwoorden;

1 Gehoord maar zelf geen ervaring mee

2 Overal op de wereld maak je wel iets van het land mee, de ene reiziger heeft meer contact met de lokale bevolking de andere wat minder. In feite maak je altijd wel contact omdat je daar bent. Met winkelpersoneel bijvoorbeeld.

3 Dat de Lonely Planet aan sukses van de backpackers ten onder is gegaan wist ik niet.

4 Sorry Erik dat ik je moet teleurstellen maar ik ben het met deze stelling eens. Er bestaan heel wat vooroordelen over de huis-tuin- en keukentoerist en andersom heb ik mijn idee ook over backpacking. Jij wilt niet een groep als stereotype neerzetten maar als je de berichten leest over backpacking dan springen de clichés eruit! Geen goedkope onzin lijkt me.

Merel heeft niet geschreven dat ZIJ vindt dat backpackers neerkijken op anderen, wat ze aan de kaak stelt is dat ze deze conclusie getrokken heeft na het lezen van dat leuke boek en een recensie van het NRC. En zij vraagt immers om bevestiging aan tal van lezers. Als je dan nog zegt dat er gestigmatiseerd wordt!

Tevens vind ik het best dom van de backpackers om hun geheime plekjes te verklappen door een heel boek erover uit te geven wat bekend is over de hele globe. De tracks die opgehemeld worden door de backpackers worden zodra de normale man ook maar èèn voet erop zet met de grond gelijk gemaakt en afgedaan als veel te toeristische bezienswaardigheid waar alleen kuddedieren naartoe gaan.

Sorry maar die paden hebben de backpackers dus zelf ook bewandeld en zodoende zijn zij net zo oliedom!

Rampersad

• erik

Tuurlijk zijn er backpackers die neerkijken op “toeristen”. Er zijn ook hippies die neerkijken op backpackers die er “normaal” uitzien (heb ik ondervonden in Manali). Maar er zijn ook zat backpackers die het niet doen, of er nu een leuk boek (ik heb het ook gelezen) over een bepaalde groep backpackers geschreven is of niet.

Iemand op Sri lanka, die hoorde hoe lang we aan het reizen waren, zei tegen me: “Oh, your'e no tourist, you are a traveller!” :)

• Roos

Ik ook! Waarom staat dit boek niet bij het Indiase boekenbal als het zo uitmuntend is?

• henk@backpacktours

merel-overijssel Schreef:

——————————————————-

> okee, hier heb ik wat aan. kunnen jullie reageren

> op mijn volgende stelling;

>

> 1 backpackers ontmoeten elkaar steeds op dezelfde

> plekken

meestal op het strand en dan gaan ze kampvuurtjes maken en oeleboele spelen(:P)

>

> 2 ze maken weinig contact met de lokale bevolking

> ook al zeggen ze van wel

contact met de lokale bevolking betekent in dit geval alleen met hun eigen groep;)

>

> 3 de lonely planet is in eerste instantie opgezet

> voor en door backpackers

>

idd(tu)

> 4 backpackers kijken neer op de gewone toerist

ik ben een backpacker en ik kijk niet neer op andere toeristen(tu)

>

>

> deze stellingen heb ik uit de recensie van het nrc

> gehaald en zoiets las ik ook in ben je ervaren van

> william sutcliff

rotboekje dat totaal de verkeerde indruk wekt:X nog erger is dat collega backers ermee weglopen…

> op 2 maart is mijn spreekbeurt en moet ik mijn

> werkstuk inleveren;)

veel sukses!(tu)

• Rampersad S.V

Beste Erik,

Tot mijn spijt heb ik een fatsoenlijke club backpackers nog niet ontmoet.

Waar ik nog nieuwsgieriger naar ben is hoe je het vond om als minderwaardig behandeld te worden door je fellow travellers.

Groet Rampersad

• erik

Ik zag al die has rokende rondhangers, die me bekeken alsof ik er zo ongeveer geen recht op had om in Manali te zijn (in Vashist was het trouwens) en dacht: hier ga ik niet lang blijven! We hoorden duidelijk niet bij elkaar.

• Hans

Ja Henk das moeilijk om de realiteit zo onder ogen te moeten zien als het boekje van william sutcliff leest. Als je jezelf backpacker noemt en je zo gedraagt zoals sutcliff beschrijft, dan is dat pijnlijk ja.

Ikzelf reis al mij hele leven en heb de halve wereld rond geweest en natuurlijk heb ik ook een rugzak. Met het soort reizen die ik gemaakt, heb en nog steeds maak ,kan ik iedere ingewikkeld uitziende Backpacker overtreffen. Maar daar heb ik absoluut geen behoefte aan!! Als ik wel eens in gesprek raak met de zogenaamde backpackers hoor ik hun verhalen aan.

Meestal wordt er dan een woooohhhhwww of waaahhhw van mij verwacht en dat kunnen ze dan ook krijgen. Op basis wat ik gedaan heb op reisgebied zou ik deze mensen volledig van de kaart vegen,maar ik doe dat uiteraard niet.

Ik beperk me altijd tot het slaken van kreten die moeten suggereren dat ik nog nooit iemand heb ontmoet die zoveel reis ervaring heeft als degene waarmee ik in gesprek ben.

Maar iedere keer weer merk ik dat de meeste van die mensen met de ringetjes touwtjes ,rasta haar en een holy stip op hun voorhoofd, op mij neer kijken. En dit is waarschijnlijk alleen omdat ik er zo niet uit zie. Als ik mijn rugzak af leg ,val ik niet op in de menigte hier ergens in Nederland

Dus met andere woorden. De zogenaamde backpackers die zich zo uit dossen, willen graag als ervaren reiziger aangezien worden.

Wat mij betreft zijn het allemaal aardige mensen waar ik graag een praatje mee maak, maar ik denk wel dat deze mensen nog niet echt ontdekt hebben wie ze zelf zijn en waar het leven in essentie om draait. Niets mis mee allemaal maar we moeten het wel eerlijk kunnen benoemen zoals william sutcliff in zijn boekje doet.

Dat sommige mede backpackers met dit boekje weg lopen zoals je beschrijft ,betekend volgens mij dat deze mensen wel in zijn voor enige zelfspot en ook begrijpen dat het in essentie klopt wat hij schrijft.

Merel wat een leuk onderwerp voor je werkstuk . Succes er mee

Hans

• PeeJee

Tja… zo heb je backpackers die zichzelf wereldwijzer vinden dan andere reizigers en zo heb je andere reizigers die zichzelf weer wijzer vinden dan backpackers… wie heeft er gelijk?!?!?!

Merel, ik hoop dat je in je werkstuk vermeld dat we allemaal mensen zijn (die behoefte hebben elkaar te veroordelen?!?!), maar uiteindelijk willen we gewoon allemaal de wereld zien en gelukkig zijn.

• surya

Ik vind het allemaal een beetje kortzichtig om te zeggen dat alle backpackers zo zijn en zo.

Hans je schrijft: Wat mij betreft zijn het allemaal aardige mensen waar ik graag een praatje mee maak, maar ik denk wel dat deze mensen nog niet echt ontdekt hebben wie ze zelf zijn en waar het leven in essentie om draait.

Weet jij wel waar het leven om draait? En wie jezelf bent? Dat vind ik dan heel knap van je. Maar ik zou zelf liever nooit willen weten waar het leven omdraait en wie ik ben. En in mijn ogen is dat ook onmogelijk te “weten”. Het is wel typisch dat je schrijft dat ze op je neer kijken, maar de uitspraak hoor wat jezelf zegt is in mijn ogen hier wel gepast.

Ben je meer of minder ofzo als je wel omvalt in een menigte? Ik snap het niet.

Die hele hetse van ik ben meer ervaren of een echte reiziger snap ik niet. Voor mij is iedereen met een rugzak een backpacker.

ik zal gebackpackt hebben

jij zult gebackpackt hebben

hij zal gebackpackt hebben

wij zullen gebackpackt hebben

jullie zullen gebackpackt hebben

zij zullen gebackpackt hebben

back·pack (bkpk)

n.

1. A knapsack, often mounted on a lightweight frame, that is worn on a person's back, as to carry camping supplies.

2. A piece of equipment, often containing life-support devices, designed to be used while being carried on the back: a parachute in a backpack; an astronaut's backpack.

v. back·packed, back·pack·ing, back·packs

v.intr.

To hike while carrying a backpack.

v.tr.

To carry in a backpack.

backpacker n.

backpacking n.

Nu antwoord op je vragen:

1 backpackers ontmoeten elkaar steeds op dezelfde plekken

Kan, maar dat hoeft niet. Vaak reizen backpackers wel met een reisgids als de lonely planet, dus de kans dat ze elkaar vaak ontmoetn is groot.

Er zijn gebieden waar je er geen 1 tegen komt

2 ze maken weinig contact met de lokale bevolking ook al zeggen ze van wel

Dat is geloof ik niet zo. Als je uitgaat van de definitie voor een backpacker is dat iemand met een rugzak die reist, die is mobieler dan iemand met een koffer. Ik vind dit een vooroordeel en snap niet wat het belang is voor een spreekbeurt. Want je kunt dit niet checken, iedereen is anders.

3 de lonely planet is in eerste instantie opgezet voor en door backpackers

geloof van wel.

4 backpackers kijken neer op de gewone toerist

Dit vind ik echt een rare uitspraak. Een backpacker is toch een toerist. Het is een aanname of interpretatie van iemands gedrag, welke totaal anders kan zijn dan wat de persoon zelf denkt. Dit heeft voor mij meer te maken met de kijker die het oordeel velt dan met degene over wie geoordeeld wordt.