Spuitstront

• Take2

Hey, dat wèèt ik ook wel. Niks moet en inderdaad ik ga er zelf heen - ik verwacht ook niet dat de boel daar verandert. Maar daarom kunnen sommige dingen wel onfatsoenlijk of ergerlijk zijn. Dat heeft niets te maken met dat India nu eenmaal zo is als het is. Staat er los van, vind ik.

Ik wou alleen hier kwijt hoe ik erover denk. India mag van mij zijn zoals het is(tu)

• Take2

JoyceS Schreef:

——————————————————-

> Hoi

>

> Ik volg dit forum al lang maar dit is de eerste

> keer dat ik een reactie plaats.

> De ervaren indiagangers weten dat de mensen daar

> alles bedenken om een cent te verdienen.

> Noem het stom, kinderachtig of creatief maar ze

> beroven, ontvoeren of vermoorden je niet.

>

> Ik kan altijd erg lachen (niet de verminkingen) om

> deze dingen en als je dat niet kunt ga je het in

> India zwaar krijgen.

> Vergeet niet dat je daar te gast bent en je niet

> naar India MOET.

Joyce, ik ben het wel met je eens dat je maar beter is om met al die rare dingen op een lichtere manier om te gaan, anders wordt het zwaar ja. Maarrrrr, een verhaal zoals Rob verteld (stront op je schoenen spuiten om eraan te verdienen) vind ik te ver gaan - niks grappigs maar zwaar irritant. Je kunt je vast en zeker wel voorstellen dat ik niet verheugd sta te grijnzen als mensen een bak stront over mijn pumps gooien……

• JoyceS

Onfatsoenlijk en ergerlijk?

Als ik jouw berichten zo lees lijkt het wel dat India zich aan jouw maatstaven moet aanpassen.

Dat is pas onfatsoenlijk en ergerlijk. Nogmaals je bent daar te gast.

O ja, pumps kun je beter niet aandoen de stoepen zijn ook niet zoals in het Westen.

• Take2

Ach wat! India hòeft zich niet aan te passen aan mij. Ik heb nergens gesuggereerd dat zij dat moeten doen. Het enige wat ik heb geschreven is dat ik er zo mijn gedachten over heb over de manier van leven en dat is heel wat anders dan mensen opleggen dat zij moeten veranderen.

Zo te lezen interpreteer JIJ iets verkeerd:S.

En wat een moraalridder ben je; mij vertellen wat wel en niet onfatsoenlijk is en dat ik me moet aanpassen, ik ben gast, bla bla bla bla. Ben benieuwd of je dat ook tegen de toeristen en al die buitenlanders hier in Nederland (die zich vooral NIET aanpassen hier) durft te zeggen!

Mevrouw Joyce, maak je vooral over mijn functioneren in India niet druk; ik pas me uitstekend aan daar kan ik je verzekeren(tu)! Heb gezond verstand en fatsoen genoeg. Wat een vooroordeel heb jij over mij:X

Ga a.u.b even iemand anders de les lezen:S

• surya

Het leuke aan india is dat er geen dag voorbij gaat dat er niet gelachen wordt. Daar kan Nederland nog veel van leren.

• Take2

JoyceS Schreef:

——————————————————-

> Onfatsoenlijk en ergerlijk?

> Als ik jouw berichten zo lees lijkt het wel dat

> India zich aan jouw maatstaven moet aanpassen.

> Dat is pas onfatsoenlijk en ergerlijk. Nogmaals je

> bent daar te gast.

>

> O ja, pumps kun je beter niet aandoen de stoepen

> zijn ook niet zoals in het Westen. Dat wist ik allang, enne ik ga op flipflops zoals je hebt kunnen lezen.

Dus jij vindt het wel normaal als er mensen zijn die een bak stront over je heen kieperen? Raar gevoel voor humor heb je.

Als ik je goed begrijp dan moet ik dat dus gewoon vinden, grappig en ik moet me vooral aanpassen aan dat rare gedrag. Ben benieuwd hoe de Indiers zullen reageren als ik een bak stront over hun schoenen kieper. Dan zijn ze vast oo niet meer zo vriendelijk, tolerant en gastvrij….waar ze om bekend staan.

Tsja….ik moest me toch aanpassen?(:P):)

• Take2

surya Schreef:

——————————————————-

> Het leuke aan india is dat er geen dag voorbij

> gaat dat er niet gelachen wordt. Daar kan

> Nederland nog veel van leren.

Zeker. Ik denk dat er veel maffe en grappige situaties zijn die een mens kan tegenkomen in India. Is leuk(tu)

En inderdaad Nederlanders zijn snel geirriteerd.

Maar het gevoel voor humor heeft bij mij wel een grens; als er een bak stront over iemands schoenen wordt gekieperd (zoals bij Rob gebeurd is) dan krijgt mijn gevoel voor humor wel een knauw. Ik vind dat dus niet grappig meer maar onfatsoenlijk en dat is ook zo, toch? Ik vind het smakeloos dat ik dat prima en leuk zou moeten vinden. Zelfs Rob, die India goed kent en er al vele malen is geweest vond zoiets niet leuk - en hij kan best wat hebben! Erger me mateloos aan de mensen die mij komen vertellen dat ik dat normaal moet vinden en mij anders uitmaken voor onaangepaste westerling. Ik vraag me af wat voor moraal dìe mensen hebben in het dagelijks leven hier….

Om het even zwart/wit te stellen; op vakantie in India moeten de toeristen zich dus rot lachen om al het leed, de stompjes van afgehakte en verminkte ledematen, uitgeprikte ogen en al die armoede! Nou….ik vind dat dus niet om te lachen. Maar goed, omdat het hele land zo ongeveer erbij loopt op straat en je dus jezelf moet beschermen tegen een zenuwinzinking kun je de dingen maar beter lichter nemen. Maar dat betekent niet dat ik in een deuk ga liggen van wat ik zie. Er zijn gewoon grenzen en ik zou het fijn vinden dat mensen mijn mening respecteren zonder me direct af te doen als onaangepaste, onwetende stomme westerling. Het is maar mijn mening en ik pas me dus wel aan - tot op bepaalde hoogte. Is dat erg ofzo?!?

• surya

Wat maakt het uit wat andere mensen van je denken, als je overtuigd ben van je eigen mening en kunnen?

Niemand heeft er wat aan als je een zenuwinzinking krijgt van alle ellende op de wereld.

Ik denk dat het minste wat je kunt doen is lachen en grappen maken. Dat is wel wat ik ook heb geleerd in India. En waarom zou je een zenuwinzinking krijgen als je het zo goed hebt? Terwijl de mensen waarover jij het hebt, met stompjes en dat soort benamingen gewoon verder leven en er het beste van proberen te maken. Respect toch?

Je kunt het wel zwart/wit stellen, maar de wereld is niet zwart wit. En zoals jij het schrijft zo heb ik het niet bedoeld, maar je maakt je eigen interpretatie van hetgeen ik heb geschreven.

En ik vraag me af of je uberhaupt weleens in india geweest bent, want niet het hele land loopt er zo ongeveer bij (de stompjes van afgehakte en verminkte ledematen, uitgeprikte ogen en al die armoede!) zoals jij zegt.

En als je niet tegen de armoede kunt en de realiteit, dan blijf je toch gewoon thuis onder de dekens. Want dit is de wereld waarin wij leven. En iedereen vind het veel gezelliger als er gelachen wordt inplaats van mensen met zenuwinzinkingen.

Ik vind het ook zielig dat je als westerling praat over een zenuwinzinking in India, want hoe moeten die mensen daar dan leven die dat werkelijk hebben? Je kunt beter iets nuttigs met je leven gaan doen, en er wat aan doen als je er niet tegen kunt en het je zo aantrekt.;-)

• Take2

surya Schreef:

——————————————————-

> Wat maakt het uit wat andere mensen van je denken,

> als je overtuigd ben van je eigen mening en

> kunnen?

> Niemand heeft er wat aan als je een zenuwinzinking

> krijgt van alle ellende op de wereld.

> Ik denk dat het minste wat je kunt doen is lachen

> en grappen maken. Dat is wel wat ik ook heb

> geleerd in India. En waarom zou je een

> zenuwinzinking krijgen als je het zo goed hebt?

> Terwijl de mensen waarover jij het hebt, met

> stompjes en dat soort benamingen gewoon verder

> leven en er het beste van proberen te maken.

> Respect toch?

> Je kunt het wel zwart/wit stellen, maar de wereld

> is niet zwart wit. En zoals jij het schrijft zo

> heb ik het niet bedoeld, maar je maakt je eigen

> interpretatie van hetgeen ik heb geschreven.

> En ik vraag me af of je uberhaupt weleens in india

> geweest bent, want niet het hele land loopt er zo

> ongeveer bij (de stompjes van afgehakte en

> verminkte ledematen, uitgeprikte ogen en al die

> armoede!) zoals jij zegt.

> En als je niet tegen de armoede kunt en de

> realiteit, dan blijf je toch gewoon thuis onder de

> dekens. Want dit is de wereld waarin wij leven. En

> iedereen vind het veel gezelliger als er gelachen

> wordt inplaats van mensen met zenuwinzinkingen.

> Ik vind het ook zielig dat je als westerling praat

> over een zenuwinzinking in India, want hoe moeten

> die mensen daar dan leven die dat werkelijk

> hebben? Je kunt beter iets nuttigs met je leven

> gaan doen, en er wat aan doen als je er niet tegen

> kunt en het je zo aantrekt.;-)

Beste Surya,

Hetgene waar ik over schreef was niet specifiek voor jou bedoeld maar een verwijzing naar de mensen (Joyce o.a) die juist mijn geschreven stukjes op een manier interpreteren waarvan ik denk ‘huh, heb ik dat gezegd of geschreven ergens?’ En over het algemeen lees ik jouw reacties hier op het forum en heb ik geen problemen met jou en/of gedachtengoed:)-D Bij mensen zoals Joyce of Ineke erger ik me groen en geel(td)

Je zegt wel dat het geen moer uitmaakt wat anderen van je vinden - als je zelf maar weet wat je vindt en wilt. Was het maar zo gemakkelijk! Het is supervermoeiend om steeds reacties te lezen waarin ervaren reizigers al hun oordeel geveld hebben over mij of doorborduren over iets wat ik helemaal niet belangrijk vind. Dat ik iets constateer hoeft niet te betekenen dat ik dus wel zus of zo zal zijn en dan vast en zeker India bla, bla, bla. Godsamme, mag je dan niks meer zeggen?? Mag je alleen maar hier spreken als je ervaren bent?? Màg je verdorie hier jezelf eigenlijk wel zijn, een beginneling met vragen en een mening. Volgens mij niet! Sorry hoor mensen dat ik nog nooit in India ben geweest (als je er nog nooit geweest bent dan moet je wel echt oerdom zijn), sorry voor het feit dat ik boeken over India lees en vooral sorry dat ik nou net naar dàt ene land wil! #@*!! SORRY OP MIJN BLOTE KNIEEN AAN HET HELE FORUM DAT IK DINGEN PLAATS DIE IK OOK MAAR ERGENS GELEZEN/GEHOORD HEB!!!!!!!!!!!!!!! Jezus, ik ben daar niet verantwoordelijk voor wat lui in de boeken publiseren! Een ding is me hier op het Indiaforum wel opgevallen; wat een arrogantie van bereisde Indiagangers! Ik kom zelf wel Indiers tegen op mijn andere reizen en die hebben NOOIT problemen met wat ik zeg als we het erover hebben. Sterker nog, zij complimenteren me voor de dingen die ik weet en doen niet uit de hoogte, zoals de mensen hier. Overal waar ik op de wereld ben geweest vond de bevolking het altijd leuk dat ik iets wist van hun land en dat ik moeite heb gedaan. Maar hier…..hier op het forum ontmoet ik veel azijnpissers die altijd wel een aanmatigende reactie hebben op goedbedoeld stuk van een ander. Bijna al deze ervaren Nederlandse Indiagangers hier lopen over van zelfingenomenheid, iets waar ze zelf van denken dat alleen de onwetende, onbereisde aankomende Indiaganger last van heeft…..hoe anders is het:?

Maar om even op je reactie in te gaan Surya dat je het overdreven vindt dat een westerling een zenuwinzinking zou krijgen in India; dat gebeurt best vaak. Juist omdat wij westerlingen de armoede niet gewend zijn raken we in eerste instantie geshockeerd - dat is toch best voor te stellen als je ergens voor het eerst komt? India is een cultuurschok = algemeen bekend.

Ja hè, natùùrlijk zit er een bron van waarheid in dat niemand er iets aan heeft als je overstuur raakt en dat we meer naar de opgewektheid moeten kijken waarmee de verminkten toch iets van hun leven proberen te maken. Maar zo denk je volgens mij echt niet als je dit voor de eerste keer meemaakt. Geef mensen de tijd om de ellende te relativeren! Ik kan niet 1,2,3 de knop omzetten ook al zou ik dat graag willen. Trouwens, hoe kan je ellende weg rationaliseren?! Je gevoel is er ook en dat laat zich niet gemakkelijk wegdrukken.

Nee, ik ben nog nooit in India geweest > maar dat is allang bekend hier op het forum. Jij zou dat moeten weten omdat we wel vaker op elkaars stukjes hebben gereageerd. Vraag me dan wel af wat jij uit mijn verhaal haalt……of wilt lezen.

Ik ga pas eind dit jaar voor de eerste keer naar India en ja dat vind ik best spannend. Ik ben er helemaal niet op uit om de Indiase samenleving of de mensen te bekritiseren/te veranderen maar ik mag toch wel hier zeggen dat ik sommige dingen vreemd dan wel niet onfatsoenlijk vind? Maar daarvoor in de plaats zijn er hier ervaren India-gangers die uit de hoogte tegen me doen en me in het gezicht slingeren dat ik geen ene donder weet (ja, logisch….ben nog nooit in levende lijve in India geweest!) of me allerlei dingen verwijten. Waar is het begrip voor mijn kant van het verhaal? Het is toch normaal dat nieuwe reizigers vragen hebben of hier en daar dingen hebben opgepikt?

Het gekke is dat mij hier ooit door iemand is geadviseerd om de Lonely Planet te kopen en te lezen voordat ik domme vragen ging stellen. Nou doe ik dat dus en breng enkele dingen op het forum in die ik in dat boek heb gelezen. Daarop luidt het antwoord van de ervaren reizigers dat je de LP vooral niet moet geloven omdat het toch niet is zoals het daar staat beschreven. Lekker verwarrend. wat moet ik dan wel geloven en wat is dan de moeite nog waard om te lezen? Mensen kunnen me niet verwijten dat ik niks weet over India of de verkeerde info krijg; ik heb het immers niet zelf bedacht!

En waarom wordt er de hele tijd tegen me gezegd dat ik dit of dat mòet/laten of anders…….vul maar in. We hebben het hier over dingen die in India gebeuren en of dat nou handig is om je daar tegen te verzetten (of niet) omdat je anders…..vul maar in zwaar krijgt daaro doet er niet aan toe. Het gaat me erom dat ik zulke dingen zoals Rob is overkomen grensoverschreidend is. Ik zit niet te wachten op antwoorden zoals ‘je moet je aanpassen’ of ‘blijf maar lekker thuis want je bent niet geschikt voor India’ etc, etc want daar ging het in dit geval niet om. IK maak wel uit of ik naar India ga en of ik mezelf daar geschikt voor vind (ik vind van wel dus). Nooit gezegd dat ik India en de gewoonten wil veranderen omdat ik het met enkele dingen niet eens ben. Dat is de automatisch conclusie die de mensen hier trekken uit mijn verhaal > als mensen dat doen dan ga ik ook ongenuanceerd mijn conclusie trekken uit hùn reactie(td). Dat is dus waarom ik opzettelijk zwart/wit redeneer en reageer (ik zeg dat er overigens wel direct bij als ik iets plaats in tegenstelling tot anderen) - omdat anderen ook niet de moeite nemen om echt te luisteren.

• Rob

Beste Take2,

Ik heb je goed gevolgd op dit prikbord.

Je bereid je goed voor op je eerste reis naar India.

Stelt je eigen vragen, geeft je eigen reacties, niets mis mee.

De laatste paar dagen begin je wel een beetje door te slaan.

Lees je eigen stukjes daar maar eens op na.

Rob