Spuitstront

• Take2

Rob Schreef:

——————————————————-

> Beste Take2,

>

> Ik heb je goed gevolgd op dit prikbord.

> Je bereid je goed voor op je eerste reis naar

> India.

> Stelt je eigen vragen, geeft je eigen reacties,

> niets mis mee.

>

> De laatste paar dagen begin je wel een beetje door

> te slaan.

> Lees je eigen stukjes daar maar eens op na.

>

> Rob

Hoi Rob,

Ik sla door. Ik weet het(td)

Maar het punt is dat het een soort van lawine wordt als er actie op reactie komt. Je kent het wel.

En ik begin klierig te antwoorden als iemand me echt nijdig heeft gemaakt - zoals Joyce of Ineke (soms ook jij) bijvoorbeeld.

Het is niet de bedoeling (absoluut niet!). Ik kan er slecht mee omgaan als een ander zegt dat het groen is en wegloopt terwijl het overduidelijk rood is….:D

• Rob

Take2,

Dat snap ik allemaal best wel.

Klierige antwoorden geven om dat je nijdig bent levert uiteindelijk niets op.

Voor je reageert, lees de bijdragen nog eens een keer.

En kijk of je eerste interpretatie wel klopt.

In het verleden werd ik zelf vaak voor betweter uitgemaakt op dit prikbord.

Die interpretatie klopt.

Rob

• surya

Take2, ik wist niet dat je niet in india was geweest. En ik volg hier niet alles op dit forum, mede vanwege wat jij noemt azijnpissers.

Ik reageerde dus op jou omdat het me verwonderde dat je zo reageerde, want ik dacht dat je meerdere keren daar was geweest.

Als ik jou was zou ik lekker gaan en genieten van je reis en vooral niet teveel ervaringen vragen aan mensen.

Wat betreft die zenuwinzinking, dat klinkt in mijn oren nogal heftig. Ik heb wel een cultuur shock gehad de eerste keer, en je raakt redelijk gedesillusioneerd, bedoel betreft de hypocrisie in de wereld. Maar ik was dan ook 18 toen ik op mezelf daarheen ging. En die shock valt best wel mee. Misschien omdat ik jong was en open sta. Ik weet ook genoeg verhalen en ook gezien in mijn omgeving van mensen die in een psychose raakte van India. Maar of dat echt van India was of dat het al niet lekker ging is de vraag. Waarom ik dat niet heb gehad en zij wel, dat antwoord weet ik niet. Ik was ook alleen daar aan het reizen en ik had heel weinig geld, maar ik ben wel ontzettend veel mooie mensen tegengekomen.

Wat ik tof vind aan India is dat je veel mensen tegen komt die bewust kiezen om geen mier te zijn van het systeem.

De ellende kun je niet wegrationaliseren. Het is juist mooi dat je open staat met je gevoel. Ik heb daar zelf ook ontzettend moeite mee met de ellende in de wereld en ik ben ook heel gevoelig. Maar op de een of andere manier is het toch belangrijk om voor jezelf een weg te vinden om daarmee te leren dealen. En zo kun je op jou manier een steentje bijdragen. Is altijd nog beter dan erover te bomen, maar ja dat is ook onderdeel van het proces en ik kan dat zelf ook heel goed. Wat ik zo mooi vind aan India is dat er ook heel veel plekken zijn en mensen die er wat aan proberen te doen en er ook hun leven voor geven om anderen een beter leven te geven. Echt respect!

Het is juist tof van je dat je je goed inleest voordat je erheen gaat. Veel mensen zullen dat op je reis ook waarderen, zoals je zelf zegt uit de reacties die je kreeg.

En laat je niet gek maken door wat sommige mensen zeggen, het is uiteindelijk jou eigen ervaring wat telt.

Ik had in Baroda gestudeerd en ik was behoorlijk gedeillusioneerd toen ik terug kwam, terwijl ik toch al een aantal keren in India was geweest, de taal kundig was en veel tijd doorgebracht had bij gezinnen van mijn vrienden daar. Maar het was zo'n gat daar. Geen enkele uitgaangelegenheid. Als ik in de avond op mijn scooty door de stad croste was er bijna altijd politie die me tegen hield en vroeg waarheen ik ging met wie ik was. Er waren constant dreiging van aanslagen, alles werd gecheckt als ik ergens heen ging, zoals booodschappen doen moest je door scanners en gefouilleerd worden. Er waren ook aanslagen. Maar ik kan het niet goed uitleggen maar het was alsof ik iedere keer door het oog van de naald was gesprongen en ik voelde dingen die uiteindelijk steeds gebeurde. Het was alsof ik dus een inzinking kreeg (zoals jij het omschreef moest ik daaraan denken, alsof je gek wordt.) Ik was bv een keer daarvoor in kolkata een vriendin was mij (we warne met z'n drieen, we wilde naar varanasi/benares. Zij zei ik ga. En ik voelde dat ik niet moest gaan. Ik en de andere zijn toen gebleven en een dag daarna zagen we de aanslagen in varanasi op de tv. Maar ook in Baroda toen ik daar was had ik de bus genomen in Ahmedabad en precies op de dezelfde plaats daarna een aanslag. Toen op school ging ik weg en gelijk daarna werd de school gesloten vanwege dreiging. En zo nog een paar keertjes en dingen die ik voelde die gebeurde. Op een gegeven moment weet je niet meer wat voor en achter is. Zo hadden we in mumbai twee terroristen uit pakistan in ons hotel. Dachten wij dat we zo uit al die spanningen waren, het leek alsof het me achtervolgde. Verder had ik nog een paar freaky gasten, ik woonde daar dus je kan niet makkelijk weg, die me stalkte en achtervolgde. Toen vertelde ik mijn verhaal hier op het forum en kreeg ik van die reactie ooo daar heb ik nooit last van zal wel aan jezelf liggen en dat soort dingen vaak van vrouwen die ouder zijn. Dat ik wel niet de juiste kleren aan zou hebben of het zelf heb uitgelokt. Ik kan daar niet met mijn hoofd bij. Ik ken genoeg meiden die ontzettende last hebben gehad in India van mannen. Ik weet niet waarom ik dit precies vertel, misschien om te zeggen dat die problemen er echt wel zijn. Kijk maar naar de pink chaddi. Ik weet niet of je dat gevolgd hebt, maar dat was in Mangalore in een pub dat er meiden de pub uit zijn geslagen door mannen ( Ram sena of Shiv Sena ik weet niet precies meer welke het was, maar zo'n radicale hindoe politieke partij). Die dingen gebeuren! En er is nog zoveel te doen in India betreft vrouwen. Er is niet voor niets zoveel feministische organisaties. Het is ook een beetje dubbel want de andere kant kun je er ook heel duidelijk ervaren. Mannen die ontzettend respect hebben voor vrouwen. Dat bedoelde ik met niet zwart wit. Het is wel een land van tegenstellingen, maar welk land is dat niet? Alleen hier in Nederland wordt het allemaal met een mooie strik verpakt zodat het minder zichtbaar is.

Het is soms alleen moeilijk over de mistanden te praten omdat mensen er liever hun ogen voor dicht doen, omdat het te pijnlijk is.

O ik heb nog een ander voorval. Ik was een keer in een pub in Kolkata met twee vrienden uit Kolkata. We zaten daar begin van de avond wat te drinken en te kletsen. Toen waren er een paar mannen, groep van 7, aan een andere tafel. Ze maakte constant aanstalten naar mij en zaten mij uit te dagen. Met zogenaamd geilen bewegingen en dat soort dingen. Ik besteedde er geen aandacht aan. Toen moest ik naar de toilet langs hun tafel. En maakte ze weer zulke bewegingen. Ik negeerde het. Op een gegeven moment zei ik tegen een vriend van me wat ze deden, hij zat met zijn rug naar ze toe. En hij zei gooi je glas maar naar ze. Ik zei nee, beter van niet ik heb geen zin in gedoe ik negeer het liever. Maar ze bleven doorgaan. En ik verloor mijn geduld. Stond op, keek ze strak in de ogen aan en mikte mijn glas. Die kwam zo vlak langs de ergste zijn arm op de grond. Toen brak het los in de pub. En gingen de obers vechten met die mannen en ook mijn vrienden. De pub werd gesloten en er kwam een oudere man naar mij toe die alles had gezien, en hij zei well done didi, you could have been my daughter. En de obers kwamen later naar mij toe en zeiden dat ze wachten op het moment dat ik ingreep. Ik was toch best bang want alle deuren waren dicht en de politie kwam binnen. Ze politie zei me dat ik precies het juiste gedaan had. Dat ze in Kolkata niet accepteren dat dit soort dingen gebeuren. Dit gaf me wel een veilig gevoel.

Toch daarna was ik nog wel bang of ik die mannen niet ooit een keer alleen tegen zou komen. Maar ik wil dit als voorbeeld geven, voor hoe sommige mannen je kunnen behandelen. Dit is dan wel een heel zeldzaam voorval, en al met al voelde ik me in india vooral heel veilig en gerespecteerd.

Maar als er iets gebeurd zijn er zat mensen op straat of ergens anders die jou helpen, mede dankzij dat je een vrouw bent.

En als mannen in india mij aanraken, en ik ben wijs genoeg om te weten wat dit betekent. Dan kunnen ze gewoon een andere aanraking terug verwachten. En ik vind het heel heel belangrijk dat je niet over je heen laat lopen en je eigen grens heel snel heel duidelijk maakt.

• surya

;-)

• Take2

Rob Schreef:

——————————————————-

> Take2,

>

> Dat snap ik allemaal best wel.

> Klierige (tu):)antwoorden geven om dat je nijdig bent

> levert uiteindelijk niets op.

>

> Voor je reageert, lees de bijdragen nog eens een

> keer.

> En kijk of je eerste interpretatie wel klopt.

>

> In het verleden werd ik zelf vaak voor betweter

> uitgemaakt op dit prikbord.

> Die interpretatie klopt.

Ik snap het. Misverstanden heb je snel op een forum omdat het geschreven staat en je niet face 2 face met mensen communiceert. Er kunnen wel verbeteringen aangebracht worden waardoor en minder snel ruzies komen. Een voorbeeldje; jij schreef ooit op mijn stukje over staren dat ‘uitgekleed worden met de ogen’ een sexuele fantasie is van westerse vrouwen. Nou kan ik 2 dingen doen; uit je opmerking opmaken dat het over het algemeen zo is maar dat je vast niet iedere vrouw daarmee bedoeld en het daarbij laten. De andere optie is om pissig te worden omdat je zomaar een opmerking erneer kwakt zonder duidelijkheid te geven wat je ermee bedoelt. Dat laatste gebeurde bij mij dus. Beter zou zijn geweest in dit geval dat je gewoon duidelijker was geweest want nu kon ik daar alle kanten mee uit - vooral de verkeerde.

Ik snap dat mensen moe worden van uitleggen en op je woorden moeten letten (en ik ben dus ook niet dom om de reactie te interpreteren) maar het is wel beter. Dat kan in het kort gedaan worden. Ik wordt voornamelijk heel erg pissig als mensen de moeite niet nemen en die indruk had ik. Dus de zin zou zo geformuleerd kunnen worden; Take2, jouw opmerking is vaak een (sexuele) fantasie van veel westerse vrouwen. Dan escaleert het niet.

Ik ben gevoelig voor duidelijkheid en verwacht dat ook van anderen - iemand kwetsen door een uitspraak die erg kort door de bocht is wil ik altijd proberen te voorkomen.

Een ander probleempje is dat ik bij Ineke (vooral bij haar) en Joyce het gevoel krijg dat ze me maar een domme troela vinden. Zo voelen hun reacties. Er straalt niet bepaald vriendelijkheid uit Ineke's opmerkingen en dat voel ik (meen ik te voelen)….>natuurlijk val ik dan eerder daar over dan een opmerking. Maar ja, haar opmerkingen zijn ook kort door de bocht. Ik snap zulke mensen niet - ik probeer netjes te doen, maar het enige wat ik terug krijg is een koele, zakelijke reactie. Het hòeft niet verkeerd te zijn bedoeld maar ik krijg er geen goed gevoel bij. Ik heb vaak genoeg geprobeerd aardig te doen en positief gereageerd maar het is alsof niks helpt. Alsof Ineke blind is en alleen maar constateert. Zoals autisten ook een blinde vlek hebben waardoor de omgeving gek van ze worden, snap je?

In een discussie probeer ik ook de goede dingen van de mensen naar voren te halen - ook al mag ik ze niet - daarmee creeer je een betere sfeer waarop mensen weten dat je naar ze luistert en je ze het gevoel geeft dat je niet alleen 1 punt uit het hele verhaal pakt. Erg belangrijk met communiceren.

Als forummers gaan klieren en zich niks (willen) aantrekken en geen moeite doen om een beetje elkaars verhaal te begrijpen zit je bij mij fout, Helemaal gelijk heb je als je zegt dat terugklieren niet helpt - ik doe dat alleen om de persoon de spiegel voor te houden.

Tsja, Joyce…..die was nog nooit op het forum geweest, in de discussie en het eerste wat ze doet is me de les lezen (dat alleen al) op een manier waarvan ik denk ‘zoiets dòe je toch niet’ als je er net bent? Uiteraard mag ze heus reageren maar het was hupsakee met de botte bijl. Het was pas haar 2e reactie…… Ik knap erop af, sorry:(

En dan jij Rob……ja, je bent sophisticated maar je hebt ook veel ervaring en kennis. Ik proef allebeide kanten in jouw stukjes terug. Ik vind je in ieder geval niet zo'n koele kikker als bovengenoemde dame. Je kunt mensen ook op hun gemak stellen. Dat heb ik wel gezien.

Surya vind ik erg bedachtzaam. Heb geen problemen - op de laatste reactie hier na - met haar.

Sommige mensen klikt het beter mee dan de rest.

• Take2

Surya, ik moet dit verhaal even laten bezinken. Even verwerken. Het is heel veel maar interessant.

Ik kan je de hand schudden wat betreft gevoelig persoon zijn. Dat ben ik ook. Daarom maak ik me wel een beetje zorgen over hoe ik erop ga reageren - op India. Mede ook doordat ik een psychiatrisch verleden heb gehad. Gehad met nadruk hoor want het gaat gewoon goed met me, al jaren. Ook ik heb heel wat geleerd en afgeleerd over de ellende op de wereld, anders was ik nog steeds depressief en manisch geweest:)

Ik heb een sterke mening, daar ergeren mensen zich wel eens aan. Ik vind dat het niets met mijn verleden te maken heeft. Ik ben gewoon zo. Als iets superstom of onlogisch is is dan kan ik daar niet bij, ha haX(

Zeker niet als mensen blind zijn of willen zijn voor iets dat niet goed gaat. Bij mij gaat gezond verstand boven geld(tu) of andere zaken die slecht zijn voor het milieu en mensen. Natuurlijk lukt het wel eens niet want ook ik ben een egoist, maar mijn best doe ik.

Wel heftig maar door te benadrukken dat iets niet normaal is gaan anderen daar misschien over nadenken. Niks zeggen is voor mij bijna hetzelfde als het stilzwijgend goedkeuren van het abnormale. Natuurlijk is dat niet zo maar mensen die zich stil houden doen ook niets aan bewustzijn. Sommigen willen niet dat gezeik aan de kop hebben…..

Naast veel bomen over onderwerpen (wat heel leuk kan zijn/is) pak ik natuurlijk de dingen die me dwarszitten actief aan. Als ik me erger aan de rommel op straat dan ruim ik het dus op. Zoiets. Toen ik naar Suriname ben geweest heb ik mijn koffer vol schoolspullen, snoep, tandpasta en tandenborstels en ballonnen meegenomen voor een kleine gemeenschap in de Surinaamse binnenlanden. Daar heb ik het allemaal stiekem aan het stamhoofd gegeven en die heeft het uitgedeeld onder de bewoners.

En ach ja…..mijn tirades over Ineke, Joyce en iedereen die me verkeerd begrijpt of niet in mijn ve

rhaal wil komen -dat ik hier allemaal al heb verteld- ik wil helemaal geen ruzie of de sfeer verzieken op het forum en wil het liefst ook dat ik iedereen leuk vind. Ik bedoel, ik doe zò mijn best om alles van India te weten te krijgen en wil niemand voor het hoofd stoten. Dat kost veel energie - dat laatste. Daarom ben ik zo kwaad en teleurgesteld omdat het LIJKT alsof anderen daar geen notitie van nemen en dus een botte opmerking plaatsen terwijl ik al heb laten zien dat ik nadenk. Communicatie is best moeilijk maar daarom gaat het ook fout; omdat het vaak niet duidelijk is en men denkt dat het zo wel goed is…..:( Ik heb er Rob zonet nog over geschreven en dat maat misschien voor veel mensen de boel duidelijker waarom er rotzooi (door mij) getrapt wordt over iets lulligs…..

Maar goed, ik ga nu een hapje eten en daarna ga ik jouw verhaal even goed doorlezen.

In ieder geval bedankt voor de ervaringen. Zulke reacties zijn altijd welkom!(tu)(:D:)-D

• Take2

surya Schreef:

——————————————————-

> Take2, ik wist niet dat je niet in india was

> geweest. En ik volg hier niet alles op dit forum,

> mede vanwege wat jij noemt azijnpissers.

> Ik reageerde dus op jou omdat het me verwonderde

> dat je zo reageerde, want ik dacht dat je meerdere

> keren daar was geweest.

> Als ik jou was zou ik lekker gaan en genieten van

> je reis en vooral niet teveel ervaringen vragen

> aan mensen.

> Wat betreft die zenuwinzinking, dat klinkt in mijn

> oren nogal heftig. Ik heb wel een cultuur shock

> gehad de eerste keer, en je raakt redelijk

> gedesillusioneerd, bedoel betreft de hypocrisie in

> de wereld. Maar ik was dan ook 18 toen ik op

> mezelf daarheen ging. En die shock valt best wel

> mee. Misschien omdat ik jong was en open sta. Ik

> weet ook genoeg verhalen en ook gezien in mijn

> omgeving van mensen die in een psychose raakte van

> India. Maar of dat echt van India was of dat het

> al niet lekker ging is de vraag. Waarom ik dat

> niet heb gehad en zij wel, dat antwoord weet ik

> niet. Ik was ook alleen daar aan het reizen en ik

> had heel weinig geld, maar ik ben wel ontzettend

> veel mooie mensen tegengekomen.

> Wat ik tof vind aan India is dat je veel mensen

> tegen komt die bewust kiezen om geen mier te zijn

> van het systeem.

>

> De ellende kun je niet wegrationaliseren. Het is

> juist mooi dat je open staat met je gevoel. Ik heb

> daar zelf ook ontzettend moeite mee met de ellende

> in de wereld en ik ben ook heel gevoelig. Maar op

> de een of andere manier is het toch belangrijk om

> voor jezelf een weg te vinden om daarmee te leren

> dealen. En zo kun je op jou manier een steentje

> bijdragen. Is altijd nog beter dan erover te

> bomen, maar ja dat is ook onderdeel van het proces

> en ik kan dat zelf ook heel goed. Wat ik zo mooi

> vind aan India is dat er ook heel veel plekken

> zijn en mensen die er wat aan proberen te doen en

> er ook hun leven voor geven om anderen een beter

> leven te geven. Echt respect!

> Het is juist tof van je dat je je goed inleest

> voordat je erheen gaat. Veel mensen zullen dat op

> je reis ook waarderen, zoals je zelf zegt uit de

> reacties die je kreeg.

> En laat je niet gek maken door wat sommige mensen

> zeggen, het is uiteindelijk jou eigen ervaring wat

> telt.

> Ik had in Baroda gestudeerd en ik was behoorlijk

> gedeillusioneerd toen ik terug kwam, terwijl ik

> toch al een aantal keren in India was geweest, de

> taal kundig was en veel tijd doorgebracht had bij

> gezinnen van mijn vrienden daar. Maar het was zo'n

> gat daar. Geen enkele uitgaangelegenheid. Als ik

> in de avond op mijn scooty door de stad croste was

> er bijna altijd politie die me tegen hield en

> vroeg waarheen ik ging met wie ik was. Er waren

> constant dreiging van aanslagen, alles werd

> gecheckt als ik ergens heen ging, zoals

> booodschappen doen moest je door scanners en

> gefouilleerd worden. Er waren ook aanslagen. Maar

> ik kan het niet goed uitleggen maar het was alsof

> ik iedere keer door het oog van de naald was

> gesprongen en ik voelde dingen die uiteindelijk

> steeds gebeurde. Het was alsof ik dus een

> inzinking kreeg (zoals jij het omschreef moest ik

> daaraan denken, alsof je gek wordt.) Ik was bv een

> keer daarvoor in kolkata een vriendin was mij (we

> warne met z'n drieen, we wilde naar

> varanasi/benares. Zij zei ik ga. En ik voelde dat

> ik niet moest gaan. Ik en de andere zijn toen

> gebleven en een dag daarna zagen we de aanslagen

> in varanasi op de tv. Maar ook in Baroda toen ik

> daar was had ik de bus genomen in Ahmedabad en

> precies op de dezelfde plaats daarna een aanslag.

> Toen op school ging ik weg en gelijk daarna werd

> de school gesloten vanwege dreiging. En zo nog een

> paar keertjes en dingen die ik voelde die

> gebeurde. Op een gegeven moment weet je niet meer

> wat voor en achter is. Zo hadden we in mumbai twee

> terroristen uit pakistan in ons hotel. Dachten wij

> dat we zo uit al die spanningen waren, het leek

> alsof het me achtervolgde. Verder had ik nog een

> paar freaky gasten, ik woonde daar dus je kan niet

> makkelijk weg, die me stalkte en achtervolgde.

> Toen vertelde ik mijn verhaal hier op het forum en

> kreeg ik van die reactie ooo daar heb ik nooit

> last van zal wel aan jezelf liggen en dat soort

> dingen vaak van vrouwen die ouder zijn. Dat ik wel

> niet de juiste kleren aan zou hebben of het zelf

> heb uitgelokt. Ik kan daar niet met mijn hoofd

> bij. Ik ken genoeg meiden die ontzettende last

> hebben gehad in India van mannen. Ik weet niet

> waarom ik dit precies vertel, misschien om te

> zeggen dat die problemen er echt wel zijn. Kijk

> maar naar de pink chaddi. Ik weet niet of je dat

> gevolgd hebt, maar dat was in Mangalore in een pub

> dat er meiden de pub uit zijn geslagen door mannen

> ( Ram sena of Shiv Sena ik weet niet precies meer

> welke het was, maar zo'n radicale hindoe politieke

> partij). Die dingen gebeuren! En er is nog zoveel

> te doen in India betreft vrouwen. Er is niet voor

> niets zoveel feministische organisaties. Het is

> ook een beetje dubbel want de andere kant kun je

> er ook heel duidelijk ervaren. Mannen die

> ontzettend respect hebben voor vrouwen. Dat

> bedoelde ik met niet zwart wit. Het is wel een

> land van tegenstellingen, maar welk land is dat

> niet? Alleen hier in Nederland wordt het allemaal

> met een mooie strik verpakt zodat het minder

> zichtbaar is.

> Het is soms alleen moeilijk over de mistanden te

> praten omdat mensen er liever hun ogen voor dicht

> doen, omdat het te pijnlijk is.

>

> O ik heb nog een ander voorval. Ik was een keer in

> een pub in Kolkata met twee vrienden uit Kolkata.

> We zaten daar begin van de avond wat te drinken en

> te kletsen. Toen waren er een paar mannen, groep

> van 7, aan een andere tafel. Ze maakte constant

> aanstalten naar mij en zaten mij uit te dagen. Met

> zogenaamd geilen bewegingen en dat soort dingen.

> Ik besteedde er geen aandacht aan. Toen moest ik

> naar de toilet langs hun tafel. En maakte ze weer

> zulke bewegingen. Ik negeerde het. Op een gegeven

> moment zei ik tegen een vriend van me wat ze

> deden, hij zat met zijn rug naar ze toe. En hij

> zei gooi je glas maar naar ze. Ik zei nee, beter

> van niet ik heb geen zin in gedoe ik negeer het

> liever. Maar ze bleven doorgaan. En ik verloor

> mijn geduld. Stond op, keek ze strak in de ogen

> aan en mikte mijn glas. Die kwam zo vlak langs de

> ergste zijn arm op de grond. Toen brak het los in

> de pub. En gingen de obers vechten met die mannen

> en ook mijn vrienden. De pub werd gesloten en er

> kwam een oudere man naar mij toe die alles had

> gezien, en hij zei well done didi, you could have

> been my daughter. En de obers kwamen later naar

> mij toe en zeiden dat ze wachten op het moment dat

> ik ingreep. Ik was toch best bang want alle deuren

> waren dicht en de politie kwam binnen. Ze politie

> zei me dat ik precies het juiste gedaan had. Dat

> ze in Kolkata niet accepteren dat dit soort dingen

> gebeuren. Dit gaf me wel een veilig gevoel.

> Toch daarna was ik nog wel bang of ik die mannen

> niet ooit een keer alleen tegen zou komen. Maar ik

> wil dit als voorbeeld geven, voor hoe sommige

> mannen je kunnen behandelen. Dit is dan wel een

> heel zeldzaam voorval, en al met al voelde ik me

> in india vooral heel veilig en gerespecteerd.

> Maar als er iets gebeurd zijn er zat mensen op

> straat of ergens anders die jou helpen, mede

> dankzij dat je een vrouw bent.

> En als mannen in india mij aanraken, en ik ben

> wijs genoeg om te weten wat dit betekent. Dan

> kunnen ze gewoon een andere aanraking terug

> verwachten. En ik vind het heel heel belangrijk

> dat je niet over je heen laat lopen en je eigen

> grens heel snel heel duidelijk maakt.

Heel erg bedankt voor dit verhaal. Hier heb ik echt wat aan! Je bent niet zwart/wit maar je verteld gewoon hoe het voor jou is geweest en hoe het KAN zijn in India. Dit soort verhalen hoor ik liever dan de mensen die hier zitten en beweren dat het allèèn maar zus is of allèèn maar zo, het dan wel aan jezelf gelegen zal hebben. Dat soort onzin is juist heel zwart/wit want het leven is niet alleen maar het ene. En het zijn persoonlijke verhalen en dat scheelt van mens tot mens. Al helemaal een hekel heb ik aan mensen die niks kritisch over India willen horen en alles wat westers is de grond intrappen. Zo ongeloofwaardig! Ik vind het zwaar vervelend als mensen hun afkomst afkraken (Nederlanders zijn daar nogal goed in. De ‘ik ben vooral niet Nederlander en wil het ook niet zijn’ (terwijl ze zo Hollands zijn als het maar kan:)) en bijvoorbeeld trots zijn op onze zgn ‘multiculturele samenleving’ en dat naar een buitenlander uitstralen….ik vind ons land helemaal niet zo tolerant en ruimdenkend (dat dènken we vooral zelf graag). Over je cultuur/waarden en tradities heen laten stampen door andere ethnische groepen en dan vooral daar erg trots op zijn vind ik kinderachtig. Want zo leef je in een multiCulti samenleving niet - als ‘ie goed functioneert. Daar is plaats voor iedereen. En er is nu geen plaats voor iedereen gezien al die intergratiedebatten en Wilders etc. Zoooo ruimdenkend is ons Hollandse klompenvolkje niet maar daar is het al te laat voor. De ’ik haat Nederland en alles wat exotisch en niet Hollands is het summum'- houding van de jaren 80 is gewoon fout (geweest). Kijk maar wat zo'n houding doet met samenleving denk ik dan. Nederland verpakt dus de minder mooie dingen in een strikje maar er zijn zòveel misstanden!!

Ik vind dat er op het IndiaForum een paar van die exemplaren tussen zitten die nìet willen weten dat India ook niet alles is. Maar ja, als je dat aankaart dan ontstaat er ergernis en krijg je direct als antwoord; ‘jij bent niet geschikt om naar India te gaan want jij bent negatief over het land’. Errug zwart/wit.

Dan is mijn zwart/wit reactie dus dat het dan wel prima is dat er bruidschatmoorden worden gepleegd (gebeurt nog steeds), de keukenongelukken, die wel heel vaak voorkomen maar waarvan iedereen wel weet dat het waarschijnlijk om eergevoelens ging, weduwen-verbranding etc. Welke beschaving (en India IS een beschaving) wil zoiets nou goedpraten of het positieve daar in zien?!?

Mensen zouden de statistieken eens moeten nalezen. Bijvoorbeeld in de Lonely Planet alleen al wordt dit probleem besproken. Tsja, toch wel een boek met aanzien (ook al zijn er hier ongetwijfeld reizigers die deze gids verguizen).

Ooit al eens de dowrydeath-murders en de sati aangekaart als tegenhanger van dat kleurrijke India waar mensen het hier over hebben - ook pissig gezegd dat ik zulke dingen idioot zijn - maar toen kwam er iemand die dat verdedigde::o en daar de voordelen van inzag.

Ik snap de achterliggende reden van die bruidschat wel, maar ja dat stomme eergevoel en wat de anderen van je denken is natuurlijk niet belangrijk. Indiers houden zichzelf in de tang door zo te blijven denken en handelen. Het kàn anders - kijk maar naar het westen. Hier wordt je tenminste geen zoutzuur in de ogen gegooid omdat je een man een blauwtje hebt laten lopen (nou ja, de lui die dat hier wel doen zijn gestoord). In India, weet ik, is dit een serieus probleem.

Ik vind dat mensen best kritiek mogen hebben - als het maar onderbouwd is en netjes gebeurt. Roepen dat India of Nederland een kutland is en verder kwaad worden, niet uitleggen daar kan ik niks mee (met Hallelujah roepers trouwens ook niet). We moeten ons verstand wel een beetje blijven gebruiken en ook reeel blijven.

Omdat ik een ex-psychiatrisch verleden heb is een bezoek aan een hectisch land zoals India best een extra zorg. Ik verwacht geen zenuwinzinking en evenmin ben ik een teer zieltje. Gevoelig ben ik wel. Natuurlijk maak ik me druk om het hoe en wat daar maar dat doe ik niet omdat ik zeker wil zijn van mijn zaak. Ik doe het om me voor te bereiden op een zo'n zacht mogelijke landing voor mijzelf. Hoe moet iemand die niet teveel deining kan hebben zich staande houden?

Of ik stort in het ene of ik laat me wegvoeren door het andere - als ik niet uitkijk. Dat is hardstikke lastig! Een stabiel iemand kan het zich laten overkomen maar voor mij ligt het iets anders. Ik maak me drukker om mijn vakanties dan de gemiddelde reiziger denk ik zo.

Het weg rationaliseren van ellende die je ter plekke ziet is een trucje dat maar kort werkt, vroeg of laat begin je er toch overna te denken of het te verwerken en dan kun je schrikken! Of instorten. Dat laaste hoop ik maar niet voor mijzelf. het rottige aan mijn persoonlijheid is dat er soms niet veel evenwicht tussen mijn verstand (ik blaas dingen op) en gevoel (dat blaas ik ook op). Mijn buurvrouw was hier gisteren en had 2 vriendinnen die naar India zouden voor 6 weken…..allebeide hebben ze het er precies 1 week volgehouden!! Ze zaten flink overstuur en aangeslagen de hele week in het hotel omdat ze geen kant opkonden en bij thuiskomst zaten ze steeds te huilen. Dat heeft maanden geduurd. Vreselijk lijkt me zo'n ervaring! Die meiden waren vreselijk gevoelig vertelde de buuf. Zoiets kikker ik niet van op maar ik laat me niet zomaar afschrikken(:D Ik ZAL en ik MOET naar India, ha ha!

Ik ben niet meer zo naief als toen ik 18 jaar was (toen was ik bij het minste of geringste in paniek) - zou deze reis ook absoluut niet maken als ik zo jong nu was geweest. Het scheelt misschien juist ook wel dat ik levenservaring heb en op jonge leeftijd al helemaal doorgedraaid ben. Mensen die me van vroeger kennen en me nu spreken valt het op dat ik veel nuchterder ben geworden, harder ook en zit gewoon niet meer zo met de ellende om me heen. Dat laatste wil niet zeggen dat het me niet meer raakt - ik kan er erg kwaad van worden, onrechtvaardigheid > het liefst neem ik de benen als ik er niet meer tegenkan en ga ik afkoelen. Dat kan in India natuurlijk niet. Maar ik heb dus uit ervaring geleerd dat je je ook op andere dingen kunt richten waardoor je rotgevoel en ergernis weg-ebt. Het lukt me ook om me te focussen op goede dingen en als dat niet goed lukt dan maar de schouders op te halen over dingen die ik toch niet kan veranderen. Als ik dit niet had gekunt dan was ik zeker niet naar India gegaan in de toekomst!:)

Maar het bloed kruipt waar het gaat….uiteindelijk ben ik iemand die zich ergert aan stomme, onlogische, onnodig leed enzo dus ik verwacht wel dat ik soms piekerbuien zal hebben van hetgeen ik straks zal zien. Ik ben sociaal en hulpvaardig dus hoe je het ook wendt of keert……die trekken komen toch bij me terug. Ook al wil ik het niet! Ik kan mezelf niet gaan ontkennen natuurlijk.

Ik heb tijd nodig om in India te wennen, ik moet eerst even zien waar ik ben en aarden voordat ik verder kan. Is altijd zo geweest op vakanties en dan is het goed. Instorten mag van mij pas bij thuiskomst(:D:D Hoewel, dat heb ik liever ook niet hahahaahaaaa.

Liever thuis dan in India!

Tsja, die mannen die je hebt beschreven in die bar in Kolkata - heftig hoor! Eigenlijk zou het zover niet moeten komen maar als niemand ingrijpt dan moet je het zelf doen. Wel goed dat je na afloop steun hebt gehad van mensen die vonden dat je goed hebt gehandeld. Ik hoop dat het bij mij niet zover komt. Het is klote als iemand een bord voor z'n kop heeft en dat je hem bij wijze van spreken eerst een klap moet geven voordat er iets doordringt. LASTIG! Ik ben ook iemand die als íe kwaad is kookt van woede maar juist probeert in fysieke kwesties NIET te gaan slaan (dat durf ik niet eens) daardoor laat ik de boel vaak te lang doorsudderen - ook omdat je het liefst met woorden en een blik de zaak tot bedaren kan brengen. En Surya, soms dan ben ik heel adrem en dan gooi ik zomaar een glas met drinken in iemands gezicht! Dat is het enge aan mij; soms te adrem, soms veel te laat. Ik vind het moeilijk om er een evenwicht in te vinden. Ik verwacht absoluut dat er in India wel mensen zijn die testen wat ze allemaal bij me kunnen proberen. Mannen vind ik een lastig iets want hoe geef je je grenzen aan op een manier dat het niet genant wordt voor beide partijen. Dat grenzen aangeven lijkt me in India als beginneling erg lastig. Ik hààt het als mannen zomaar aan me gaan zitten en als het overduidelijk is waar het heen gaat (niet waar ik heen wil in ieder geval). Meestal ben ik beleefd en zeg ik dat ze het niet moeten doen, maar ik weet allang dat mannen denken; nee = ja, dus lekker doorgaan met proberen. Dan leg ik hun handen terug > daar waar ze horen en niet om mijn middel of om mijn schouder. Ook hier de ervaring met die-hards dat die gewoon lekker doorgaan. Na nog een waarschuwing wordt ik geagiteerd en zeg ik onvriendelijk dat ik totaal NIET geinteresseerd ben en dat ze moeten opkrassen. Het hangt gewoon af van de situatie maar in het buitenland hou ik niet van dat kleffe versiergedoe > ik hou van de westerse mentaliteit qua versieren. Voel me opgelaten als buitenlandse mannen proberen me te vleien - dat werkt echt niet bij mij, ha ha! Ik denk ook wel dat de Indiase mannen dondersgoed weten dat hun drammerigheid bij westerse vrouwen sukses kan hebben. Nederlandse mannen dringen niet aan en laten je met rust als je niet wil. Hier is je nee dus echt een nee. En Indiase vrouwen pikken zulk gedrag -als ze mondig genoeg zijn- niet, dus dan proberen ze het op iemand die onwetender is met de gang van zaken. En omdat Indiase mannen de baas zijn over vrouwen en die dus moeten doen wat mannen zeggen denken ze tegelijkertijd dat ze dat gedrag op iedere vrouw kunnen toepassen…..maar ja, westerse vrouwen zijn nogal adrem dus voor hetzelfde krijgen ze een hengst of een grote bek en dan staan ZIJ voor lul:D Sex and the city types vrouwen doen dat…..maar is dat niet tricky in India. Gezichtsverlies is toch not-done voor een Indier? Krijgt een brutale vrouw daar dan geen moeilijkheden mee???

Ik ben het helemaal eens met je laatste alinea over grenzen aangeven Surya(tu)

Maar je grenzen….dat is per persoon en situatie verschillend. Moraal en principes heb ik zeker en daaraan ga ik niet tornen, hoogstens soms versoepelen. Dat is het moeilijke van grenzen aangeven(:D

• surya

Thanks voor het lezen van mijn lap tekst ;-)

Ik ben ook niet zo van het slaan. Maar wie niet horen wilt moet maar voelen. En als iemand echt bananen in zijn oren heeft en hij komt in mijn persoonlijke ruimte, dan laat ik het er niet bij zitten. Trouwens Indiase vriendinnen hebben me dit zelf ook verteld. Maar ja omdat je westers bent wordt het soms weleens extra geprobeerd, ook redelijk begrijpelijk want soms blijkt het wel te werken. Maar daar heb ik verder geen boodschap aan.

Er zijn veel meer mannen die wel respect hebben, dan die geen respect hebben gelukkig. Zou zeggen volg vooral je eigen intuitie! Het blijft een beetje zoeken, en zoiets met dat glas was natuurlijk een extreem voorbeeld. Zou het gewoon niet opzoeken. Bedoel rekening houden met de omstandigheden aldaar. Zoals in sommige treinen is er ladies compartment, vaak zijn dit de lokalere treinen en bv de metro. Ik heb genoeg meisjes gezien uit het westen die er voor de eerste keer kwamen en een jongen raakte hen dan aan of gaf ze een knuffel en ze lieten dat toe. En daarna ging die nog een stapje verder etc. Als je vanaf begin al duidelijk bent dan win je daar veel mee. Dat heb ik vooral geleerd tijdens mijn eerste reis. En gewoon een soort muurtje om je heen. Ik weet alleen dat dit soort dingen belangrijk zijn wanneer je alleen reist en je dus alleen je veilig hebt te bewaken.

Het is handig als je hindi kunt spreken, want dit hielp mij ontzettend, maar soms was het ook lastig omdat je dingen hoor die je liever niet had willen horen, omdat de wereld om je heen dan mooier lijkt.

Wat je zegt over dowry problemen enzo. Ik heb weleens een boek gelezen toen ik daar was, het heette What indian men wish. Dat ging ook daarover. En zo heb je ook een boek over het leven van Phoolan Devi. Maar het zijn echt negatieve verhalen en statistieken. Het is goed om te weten, maar het kan ook je beeld van een land verkeerd kleuren of uit zijn verband trekken.

Over gezichtsverlies, als dat echt zo is dat hij dan gezichtverlies krijgt, dat is dan jammer voor hem, had die maar na moeten denken van te voren. En als je er moeilijkheden mee krijgt. Uhm ik weet het niet zo zeker. Maar het ligt aan de situatie. Als je buiten bent en iemand probeert jou kwaad te doen, kun je ook gewoon roepen of hulp halen bij andere mensen. Mijn ervaring is dat de indiase politie (in sommige gebieden) heel goed oplet op de toeristen. Want het is ook een bron van inkomen.

Het klinkt nu allemaal zo of India echt een heel gevaarlijk land is met heel veel misstanden. Maar dat vind ik echt niet. Dit zijn maar echt hele hele kleine deeltjes van het grote geheel.

Misschien zou je de eerste keer samen kunnen gaan met iemand, of een soort groepsreis doen, waarbij je kan kiezen om alleen doorde stad te gaan om met de groep, djoser had dit geloof ik. Of ken je ook mensen daar? Dat is altijd fijn als je dat hebt zodat als er iets is je ergens terecht kan.

Ik vind ook dat het ontzettend verschilt welk gebied je gaat. Zo had ik in Assam en Kolkata en Bengal heel weinig problemen (behalve dat glas;-)) en voelde ik me erg prettig. In Rajasthan heb ik dat veel minder en vind ik veel mannen en jongens echt zwaar irritant. Vooral in Jaisalmer bijvoorbeeld. Maar ja, ik snap het ook wel want er is daar weinig tot geen werk behalve uit de toeristen. Ik denk ook omdat het een gebied is wat vlakbij pakistan ligt en de cultuur is daar anders. En ik heb gehoord dat ze bekend staan als conservatief.

De omgangsvormen enzo verschillen ook heel sterk met welke “stand” je omgaat, maar dat heb je overal.

Ik zou gewoon lekker gaan en veel plezier maken, want het is heel heel mooi land en de mensen vind ik ook inspirerend.

En als je echt de behoefte hebt om je steentje bij te dragen kun je toch ook overwegen om erheen te gaan en vrijwilligerswerk ofzo te gaan doen. Ik denk dat er zoveel aanbod van plekken en dingen zijn dat iedereen wel het naar zijn zin kan hebben in India. Of je volgt een cursus, of als je alles echt zat bent ga je gewoon naar een plek waar bv westerlingen zijn, zoals goa of kasol of wat dan ook. Of je gaat gewoon naar andaman eilanden ;-) dan heb je zeker een onvergetelijke ervaring :-D

Het is moeilijk om te zeggen hoe india is en hoe indiase mannen zijn, want dat kan niet het land heeft op een na meeste inwoners van de wereld en is ong europa geloof ik. Dus elk gebied is anders en not five fingers are same ;-)

En zowiezo zul je wel een op je bek gaan, maar dan sta je gewoon weer op en ga je door. Hoe het is kun je alleen leren door het te ervaren. Anders is je beeld zo gekleurd van te voren terwijl het voor iedereen anders is.

En…. het is maar welke bril je opzet ;-)

Maar je zegt wel dat je een psychiatrische achtergrond hebt, maar ik weet niet of dat meer risico geeft dat het goed of fout kan gaan. Want het kan juist ook heel goed gaan. Mijn ervaring is dat ik het daar veel meer naar mijn zin heb meestal dan hier, bedoel andere waardes. Omdat hier bv het land bijna dood is in de winter, en de meeste mensen leven als een mier. Denk je buiten het hokje dan val je ook buiten het hokje. Het gave aan india is dat je alles rond ziet lopen. En natuurlijk is india ook leuker, omdat je niks aan je kop hebt en geld hebt, en geen blauwe briefjes op je deurmat krijgt,, en je de koning te rijk bent met je euro's. En je kunt weg wanneer je het wilt. Vakantie is gewoon leuker. India kan ik ook niet vergelijken met Nederland. Nederland respect voor, zoveel toekomstperspectief en zeker als vrouw, ik woon hier lekker in mijn eentje, kan een poepie laten en niet gelijk de halve stad weet het. Fijn zorgstelsel, als je geen werk hebt krijg je een uitkering, hemel op aarde. Maar wat ik hier mis is hoe mensen met elkaar omgaan. Een stel koude kikkers. Eerst afspraken maken voor je langs komt, gelukkig zijn niet alle mensen zo. En vroeger bij vriendinnen kwam je bij etenstijd dan zeiden ze kom later maar terug. Er is niet zoveel empathie en saamhorigheid naar elkaar. En doe maar normaal dan doe je gek genoeg. Maar ik zit bv in de kunst en als je daarnaar kijkt dat is het toch een toppie toppie land. Zoveel kunstenaars, subsidies musea en een vrije vorm van meningsuiting. Ik snap wel waarom veel mensen hierheen willen komen.

• surya

en hier nog een leuk liedje voor je;-)

http://www.youtube.com/watch?v=Z32SCbI4dNU

• Take2

surya Schreef:

——————————————————-

> Thanks voor het lezen van mijn lap tekst ;-)

> Ik ben ook niet zo van het slaan. Maar wie niet

> horen wilt moet maar voelen. En als iemand echt

> bananen in zijn oren heeft en hij komt in mijn

> persoonlijke ruimte, dan laat ik het er niet bij

> zitten. Trouwens Indiase vriendinnen hebben me dit

> zelf ook verteld. Maar ja omdat je westers bent

> wordt het soms weleens extra geprobeerd, ook

> redelijk begrijpelijk want soms blijkt het wel te

> werken. Maar daar heb ik verder geen boodschap

> aan.

> Er zijn veel meer mannen die wel respect hebben,

> dan die geen respect hebben gelukkig. Zou zeggen

> volg vooral je eigen intuitie! Het blijft een

> beetje zoeken, en zoiets met dat glas was

> natuurlijk een extreem voorbeeld. Zou het gewoon

> niet opzoeken. Bedoel rekening houden met de

> omstandigheden aldaar. Zoals in sommige treinen is

> er ladies compartment, vaak zijn dit de lokalere

> treinen en bv de metro. Ik heb genoeg meisjes

> gezien uit het westen die er voor de eerste keer

> kwamen en een jongen raakte hen dan aan of gaf ze

> een knuffel en ze lieten dat toe. En daarna ging

> die nog een stapje verder etc. Als je vanaf begin

> al duidelijk bent dan win je daar veel mee. Dat

> heb ik vooral geleerd tijdens mijn eerste reis. En

> gewoon een soort muurtje om je heen. Ik weet

> alleen dat dit soort dingen belangrijk zijn

> wanneer je alleen reist en je dus alleen je veilig

> hebt te bewaken.

> Het is handig als je hindi kunt spreken, want dit

> hielp mij ontzettend, maar soms was het ook lastig

> omdat je dingen hoor die je liever niet had willen

> horen, omdat de wereld om je heen dan mooier

> lijkt.

> Wat je zegt over dowry problemen enzo. Ik heb

> weleens een boek gelezen toen ik daar was, het

> heette What indian men wish. Dat ging ook

> daarover. En zo heb je ook een boek over het leven

> van Phoolan Devi. Maar het zijn echt negatieve

> verhalen en statistieken. Het is goed om te weten,

> maar het kan ook je beeld van een land verkeerd

> kleuren of uit zijn verband trekken.

> Over gezichtsverlies, als dat echt zo is dat hij

> dan gezichtverlies krijgt, dat is dan jammer voor

> hem, had die maar na moeten denken van te voren.

> En als je er moeilijkheden mee krijgt. Uhm ik weet

> het niet zo zeker. Maar het ligt aan de situatie.

> Als je buiten bent en iemand probeert jou kwaad te

> doen, kun je ook gewoon roepen of hulp halen bij

> andere mensen. Mijn ervaring is dat de indiase

> politie (in sommige gebieden) heel goed oplet op

> de toeristen. Want het is ook een bron van

> inkomen.

> Het klinkt nu allemaal zo of India echt een heel

> gevaarlijk land is met heel veel misstanden. Maar

> dat vind ik echt niet. Dit zijn maar echt hele

> hele kleine deeltjes van het grote geheel.

> Misschien zou je de eerste keer samen kunnen gaan

> met iemand, of een soort groepsreis doen, waarbij

> je kan kiezen om alleen doorde stad te gaan om met

> de groep, djoser had dit geloof ik. Of ken je ook

> mensen daar? Dat is altijd fijn als je dat hebt

> zodat als er iets is je ergens terecht kan.

> Ik vind ook dat het ontzettend verschilt welk

> gebied je gaat. Zo had ik in Assam en Kolkata en

> Bengal heel weinig problemen (behalve dat glas;-))

> en voelde ik me erg prettig. In Rajasthan heb ik

> dat veel minder en vind ik veel mannen en jongens

> echt zwaar irritant. Vooral in Jaisalmer

> bijvoorbeeld. Maar ja, ik snap het ook wel want er

> is daar weinig tot geen werk behalve uit de

> toeristen. Ik denk ook omdat het een gebied is wat

> vlakbij pakistan ligt en de cultuur is daar

> anders. En ik heb gehoord dat ze bekend staan als

> conservatief.

> De omgangsvormen enzo verschillen ook heel sterk

> met welke “stand” je omgaat, maar dat heb je

> overal.

> Ik zou gewoon lekker gaan en veel plezier maken,

> want het is heel heel mooi land en de mensen vind

> ik ook inspirerend.

> En als je echt de behoefte hebt om je steentje bij

> te dragen kun je toch ook overwegen om erheen te

> gaan en vrijwilligerswerk ofzo te gaan doen. Ik

> denk dat er zoveel aanbod van plekken en dingen

> zijn dat iedereen wel het naar zijn zin kan hebben

> in India. Of je volgt een cursus, of als je alles

> echt zat bent ga je gewoon naar een plek waar bv

> westerlingen zijn, zoals goa of kasol of wat dan

> ook. Of je gaat gewoon naar andaman eilanden ;-)

> dan heb je zeker een onvergetelijke ervaring :-D

> Het is moeilijk om te zeggen hoe india is en hoe

> indiase mannen zijn, want dat kan niet het land

> heeft op een na meeste inwoners van de wereld en

> is ong europa geloof ik. Dus elk gebied is anders

> en not five fingers are same ;-)

> En zowiezo zul je wel een op je bek gaan, maar dan

> sta je gewoon weer op en ga je door. Hoe het is

> kun je alleen leren door het te ervaren. Anders is

> je beeld zo gekleurd van te voren terwijl het voor

> iedereen anders is.

> En…. het is maar welke bril je opzet ;-)

> Maar je zegt wel dat je een psychiatrische

> achtergrond hebt, maar ik weet niet of dat meer

> risico geeft dat het goed of fout kan gaan. Want

> het kan juist ook heel goed gaan. Mijn ervaring is

> dat ik het daar veel meer naar mijn zin heb

> meestal dan hier, bedoel andere waardes. Omdat

> hier bv het land bijna dood is in de winter, en de

> meeste mensen leven als een mier. Denk je buiten

> het hokje dan val je ook buiten het hokje. Het

> gave aan india is dat je alles rond ziet lopen. En

> natuurlijk is india ook leuker, omdat je niks aan

> je kop hebt en geld hebt, en geen blauwe briefjes

> op je deurmat krijgt,, en je de koning te rijk

> bent met je euro's. En je kunt weg wanneer je het

> wilt. Vakantie is gewoon leuker. India kan ik ook

> niet vergelijken met Nederland. Nederland respect

> voor, zoveel toekomstperspectief en zeker als

> vrouw, ik woon hier lekker in mijn eentje, kan een

> poepie laten en niet gelijk de halve stad weet

> het. Fijn zorgstelsel, als je geen werk hebt krijg

> je een uitkering, hemel op aarde. Maar wat ik hier

> mis is hoe mensen met elkaar omgaan. Een stel

> koude kikkers. Eerst afspraken maken voor je langs

> komt, gelukkig zijn niet alle mensen zo. En

> vroeger bij vriendinnen kwam je bij etenstijd dan

> zeiden ze kom later maar terug. Er is niet zoveel

> empathie en saamhorigheid naar elkaar. En doe maar

> normaal dan doe je gek genoeg. Maar ik zit bv in

> de kunst en als je daarnaar kijkt dat is het toch

> een toppie toppie land. Zoveel kunstenaars,

> subsidies musea en een vrije vorm van

> meningsuiting. Ik snap wel waarom veel mensen

> hierheen willen komen.

Heeeeey Surya, heerlijk zo'n mooi verhaal te lezen als de jouwe. Dat meen ik echt(tu)(tu)

Ik heb hier gewoon zoveel meer aan dan de boeken. Jij negeert mijn verhaal niet en je voelt de situatie aan - dat is heel belangrijk voor mij. Tsja, als ik eerlijk ben over mijn psychiatrische achtergrond dan denk ik dat India niet de beste keuze is die je kunt maken als vakantieland. Maar ik ben natùùùùùrlijk lekker eigenwijs en ga dus wel, hahahaaaa(:D

Ik weet bijvoorbeeld dondersgoed waaròm ik naar India ga en hoe ik wil reizen en met wie en waar ik heenga - dat scheelt wel enorm. Als ik daar alleen zou rondlopen, zonder plan en het er maar wat op zou laten aankomen…… dan zou het niet goed komen en dus ga ik met IndiaOnline een privè-rondreis maken (auto met chauffeur/reisleider tegelijk). Ik heb veel mensen dit horen aanbevelen bòven een groepsreis. De voordelen zijn dat je niet helemaal vastgeroest zit aan een plan dat uitgevoerd mòet worden en gebonden bent aan tijden en mensen. Bij een groep is dat veel erger. En ik vermoed dat als je met een groep van 30 mensen gaat in zo'n grote touringbus…..dat zoiets helemaal niet geschikt is voor India. Ze zien je aankomen bij toeristische plaatsen en storten zich dan op je, de verkopers. Nee, liever niet.

Een privè-chauffeur is er altijd voor je, je kunt even stoppen als je wilt voor een mooie foto onderweg of als je even wat anders wilt tussendoor. Bovendien zit je met een groepsreis weer vast aan vertrekdata waarvan je nooit weet of het wel of niet doorgaat omdat er een miminum aantal deelnemers gevraagd wordt. Ik heb dat al eens meegemaakt en dan nèt voor vertrek wordt alles geannuleerd - heel frustrerend, ook omdat ik met mijn werk zit en dan niet plotseling tegen mijn werkgever kan zeggen; hè, luister eens mijn reis gaat niet door kan ik over 5 maanden even 3 weekjes weg', alles in Nederland wordt gepland hè en andere collega's willen ook vrij. En dan al die toeslagen die een organisatie vraagt voor een groep vind ik ook niet zo geweldig, etensgeld voor een gezamelijke etenspot, de stelletjes of vrienden die samen reizen….en ja ik ben dus alleen….dat is trouwens sowieso wel iets waar ik altijd tegenaan loop als ik georganiseerd met een groep ga. Kan heel leuk zijn maar je kunt ook met je ziel onder de arm lopen, vooral als mensen romantisch in de avond een hapje willen eten. Je bent het 3e wiel aan een kar:( De reisleider is druk met vanalles en heeft niet voor iedereen tijd, om rustig te winkelen ergens lukt bijna niet want je krijgt 3 uur om even snel door Kolkata te hollen voordat je weer op de afgesproken plek dient te zijn waarop er weer naar de volgende bestemming geraced wordt. En zo zijn er wel meer zaken op te noemen die ik niet zo leuk vindt aan groepsreizen. Maar ik vind wel dat een groep ook veiligheid kan bieden, je bent minder mikpunt (van lieden die iets van je willen) als je in een groep zit. Toch heb ik echt begrepen dat privè rondreizen het beste zijn voor een land zoals India.

Het enige probleem is nu dat mijn familie moeilijk gaat doen over mijn idee. India vinden ze goed maar ze vinden het helemaal niet zo geruststellend dat ik privè rondreis met een gehuurde taxi. Zij denken echt dat India de hel is!

Overtuigen kan ik ze niet. Ze willen dat ik met een groep ga. Daar baal ik van want dat betekent dat ik overnieuw weer moet uitzoeken met wie, wanneer, hoe duur, de route en weer het probleem dat ik niet zeker weet of de reis doorgaat.

De reden dat ik graag naar India wil is dat ik al jaaaaaaaren een fascinatie heb voor die prachtige stoffen, de sari's, de salwar kameez, churidars en alles wat daarbij hoort. Ik vind de Indiase sari zo elegant bij vrouwen. De salwar kameez trouwens ook. Ik wou dat we in Nederland zoiets moois konden dragen zonder dat je uitgelachen of nagestaard wordt!

Het Indiase eten vind ik heerlijk, de sierraden, ik wil graag zo'n Indiase (barbie)-pop in traditionele kleding kopen, handgeschept papieren fotoboeken met een leren omslag en zo'n touwtje (daar plak ik mijn foto's in en schrijf ik een reisverslag), En natuurlijk de echte Pashmina-sjaals en Kasjmieren sjaals > die wil ik ook! Is een Pashmina hetzelfde als Kasjmieren sjaal trouwens?? Eigenlijk ga ik voor alles bijna wel naar India; het strand en natuurlijk de natuur! Het enige wat ik niet zo interessant vind is bijvoorbeeld ashrams en al dat spirituele waar veel westerlingen naar op zoek zijn. Ik ben absoluut NIET op zoe naar mijzelf of de zingeving van mijn leven. Ik heb mezelf al gevonden en die ashrams……zoiets staat me tegen - al die westerlingen die daar een slag in de rondte aan het wippen zijn > veel over gehoord, vooral over die beruchte in Pune van die vreselijke Osho. Daar moet ik niks van hebben. Vriendin van mij was daar ook helemaal wild van en die ging steeds raarder doen en vreemdere ideeen erop na houden en voldeed precies aan het type arrogante westerling die terug kwam van haar 3 maanden verblijf in India om mij te gaan vertellen dat ik een materialist was en dat ZIJ verlicht was enzovoort, enzovoort. WALGELIJK:X:o En over die Osho Baghwan heb ik ook niet veel goeds gelezen. Sekte ofzo?

Nee, mij zul je daar niet zien! Het is trouwens ook niet zo heel Indiaas schijnt om in zo'n ashram te zitten - het zijn de blanken die daar rondhangen. Nou ja, dat heb ik begrepen uit de boeken hè. Ik heb voor mijn therapie 20 maanden in een psychiatrische gemeenschap gezeten - ook zo'n ashram idee waarin je als commune leeft om erachter te komen waar het (in jouw leven dan) om draait. Sekte en commune gedoe genoeg meegemaakt! Daarna nog zo'n kleine 10 jaar in een vereniging gewoond die ook zo ingesteld was - je kent het wel; veel contact met de buren, clubjes en commissies en elkaar helpen. Was al helemaal NIKS, ha ha. Alleen maar ruzie en jaloezie en uiteindelijk wèrkt het gewoon niet om met een groep mensen zo dicht op elkaar te zitten - in Nederland. Eigenlijk haat ik dus lui die naar ashrams gaan. Sorry, maar je snapt wel waarom nu(:P)

Dat ene meisje dat dus in die ashram in Pune had gezeten vond mij he-le-maal niet geschikt om naar India af te reizen omdat zij mij goed kent en weet hoe ik ben. Ze zei dat het land te druk voor me was en dat ik waarschijnlijk helemaal gek zou worden. Dat zei ze niet om me te kwetsen maar omdat ik dus toen al eens een kijkje wilde nemen in India. Vond dat natuurlijk jammer om te horen maar ik begrijp haar wel. Ik bèn druk, ik bèn niet rustig van aard en ja dan heb ik nog dat verleden. Misschien zul je wel denken; ‘is het dan wel verstandig voor je om naar India af te reizen’ - nou…..ik wil er toch echt heel graag heen Surya!:)

Ik ben door mijn andere reizen wel volwassener geworden en dom en naief ben ik ook niet. Ik bijt wel van me af als het mòet. Dit is al een punt van twijfel sinds jaren; India wel of niet….ik heb besloten dat ik het gewoon wil doen(tu)

Misschien helpt het ook mee dat ik heel vrolijk van aard ben. En ik ben het roerend met je eens dat het enorm scheelt welke bril je opzet. In Suriname was ik heel positief en ik was er ook heel positief ingestapt - heb een topvakantie gehad, ondanks dat er supervervelende mannen waren die iets van me wouden en heel opdringerig waren. In Suriname wil elke man meestal wel iets van je. De Surinamers vonden het geweldig dat ik zoveel wist van hun land want in Nederland wordt je natuurlijk niks geleerd over Suriname. Had al veel boeken gelezen en ik had al Surinaams-Hindoestaanse vrienden hier. Dat heeft er zeker aan meegewerkt dat het me meegevallen is. Anders overkomt het je allemaal zo hè.

Op mijn vorige reizen ben ik ook wel op mijn bek gegaan - dat kwam altijd weer goed. Maar dat was wel voornamelijk in westerse landen. India is voor mij het eerste niet-westerse land en het is voor mij ook de eerste keer in Azie.

Door mijn Surinaams-Hindoestaanse vrienden heb ik de Hindoecultuur leren kennen en dus ook India. Mijn vrienden zijn er ook geweest en vonden het er hardstikke fijn en voelden zich thuis. Hoewel Surinaams-Hindoestanen vooral Surinaams zijn hebben ze echt toch veel met India en hun gebruiken hebben ze daar ook nog vandaan, zoals trouwen op de Hindoestaanse manier en het dragen van sari's op trouwerijen, puja etc. Alleen zie je in Den Haag en Rotterdam wel veel Hindoestanen rondlopen maar dat zijn geen Indiers. De èchte Indiers direct uit India lopen in traditionele kleding. Daaraan kun je zien wie er Surinaams is of wie Indiaas:D

Over dat jezelf laten aanraken door Indiase mannen…..dat probleem heb ik wel vaker op reizen waarin ik tegen een andere cultuur aanloop dan de westerse. In Nederland is een aanraking van een man niet persè onfatsoenlijk of bedoeld voor meer. Het kan hier. Men voelt zo aan welke kant het uitgaat. In India wil zo'n kerel waarschijnlijk meer van je en als hij je 1x aanraakt dan volgt automatisch (denkt hij) de volgende stap want zo'n man denkt; ‘hè, die westerse griet laat dat al toe dus dan zit ik gebakken’. Beter is zoals je zegt direct af te weren. Maar juist dàt vind ik - en veel Nederlandse vrouwen - moeilijk omdat de mannen in Nederland er zo moe van worden dat ze direct als ‘kerels die weer eens meer willen dan vriendschap’ worden weggezet. Het hier overdreven als je iemands handen wegslaat of een snauw geeft. Dus het gevolg is dat we het toelaten en meestal gaat dat goed.

Dat het in India precies andersom werkt is rationeel op te pikken maar gevoelsmatig krijg ik een rotgevoel als ik iemand direct z'n plaats wijs bij ongewenst contact……het is gewoon heel moeilijk om dat gevoel en idee los te laten omdat je aardig wilt zijn en niet als bitch wilt worden gezien…..:(

Zo werkt dat ongeveer voor mij. Maar ik weet dat na enkele keren een grote bek opzetten tegen een vent die opdringerig wordt het dan gemakkelijker wordt om dit steeds te doen wanneer je wordt lastig gevallen.

Oja, ik zal je nog even zo ongeveer vertellen waar in India ik precies heen wil; Bangelore, Mysore, Trivandrum, Cochi, boottocht over de backwaters van Kerala, het strand in Kerala, Mumbai. En daar trek ik 3 weken voor uit.

Zuid-India dus:)-D