Eten met de handen

• Sweety

Daal (of curry enz) eet je met chapatti (fulka/roti), naan enz., hierbij gebruik je dus “het broodsoort” als bestek/lepel. Vanaf het moment dat je geen chapatti of naan meer wil en je hebt nog daal of curry over, eet je met een lepel verder. Ook nagerechten zoals kheer (rijstpudding) eet je met een lepel. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik ergens geen lepel heb gekregen bij het eten. In het hotel krijg ik zelfs vork en mes erbij.

Langdurig oogcontact tijdens een gesprek wordt in India over het alg als onbeschoft ervaren, terwijl het hier in Ned juist belangrijk is. Ik met mijn (Noord-)Indiase opvoeding heb er soms nog steeds moeite mee om mensen recht in de ogen te blijven kijken. Maar ik geef mannen wel een hand en kus de buurman of een mannelijke collega ook om hem “gelukkig nieuwjaar” te wensen of te feliciteren.

Eten met je rechterhand heeft bij Hindoes met etiquette te maken en bij Moslims meer met het geloof denk ik. Als Moslim doe je de “onreine” dingen, zoals je billen wassen, met je linkerhand, dus die gebruik je niet om te eten. Khan, jij weet hier ongetwijfeld meer over.

• Sundri

Als je bij een eenvoudig restaurant een thali op bananenblad eet in Zuid India, krijg je er echt geen lepel bij. Meestal hebben ze die ook niet, vandaar dat ik soms met een lepel op stap ga.

Feitelijk heeft eten met je rechterhand niets te maken met etiquette of religie, maar alles met hygiëne, omdat -zoals je zelf al schrijft- de linkerhand wordt gebruikt om je billen te wassen. Tegelijkertijd moet ik zeggen, dat er in de Koran ook allerlei hygiëneregels staan.

Ik heb nog nooit ervaren dat langdurig oogcontact als onbeschoft wordt ervaren, maar ik denk tegelijkertijd dat veel mensen -ook westerlingen- geen langdurig oogcontact maken, omdat dat meestal niet prettig is.

• Take2

Ik wil wel even een kanttekening maken bij de opmerkingen van Sundri en Sweety over dat oogcontact. Als oogcontact langdurig wordt dan heet dat staren - en daar heeft IEDEREEN een hekel aan. Ook Westerlingen.

Het is dus belangrijk dat je ook geregeld wegkijkt in gesprek. Ik ervaar het als Nederlandse zijnde erg onbeschoft als mensen net doen alsof ik niet besta in gesprek:( (naar beneden kijken, langs me heen kijken etc). Het is dan net alsof mensen geen interesse hebben in je verhaal. Ik snap dat het in India iets anders ligt maar ik blijf het een vreemd idee vinden om ‘langs elkaar heen te praten’!

Trouwens mannen die je steeds zitten aan te kijken in gesprek en elke oogbeweging volgen die vind ik pas irritant; alsof ze me proberen te hypnotiseren. Ik denk dan steeds; ‘wat wìl je toch van me’.

En over dat niet eten met de linkerhand; als je hem gewassen hebt wat is dan het probleem? Je onderbroek draag je ook op plekken waar je niet al te fris bent en die gebruik je toch ook keer op keer nadat 'ie gewassen is?

Wat dat betreft vind ik niet eten met je linkerhand nogal een onnodig verbod > dat van mij wel afgeschaft mag worden(tu)

Maar goed….ik respecteer dus wel de regels in het buitenland en als daar het niet op prijs gesteld wordt als je met een bepaalde hand een handeling doet dan doe ik het dus ook niet - hoe onnozel de reden ook is.

• Khan

Take2 Schreef:

——————————————————-

>

> Maar goed….ik respecteer dus wel de regels in

> het buitenland en als daar het niet op prijs

> gesteld wordt als je met een bepaalde hand een

> handeling doet dan doe ik het dus ook niet - hoe

> onnozel de reden ook is.

Troost je, en ik heb het al vaker geschreven, als buitenlander val je buiten het systeem en zal je weinig kwalijk worden genomen.

Ik ben trouwens zelf linkshandig.

Ging dat aankijken trouwens niet over (fatsoenlijke Indiase) dames die heren niet zullen aankijken? Tenzij ze natuurlijk tot een bepaalde beroepsgroep horen… ;)

• Rob

“Troost je, en ik heb het al vaker geschreven, als buitenlander val je buiten het systeem en zal je weinig kwalijk worden genomen. ”

Khan,

Ja, daar maak ik altijd heerlijk ge(mis)bruik van in India.

Ik pas mij, binnen de grenzen van mijn eigen fatsoensnormen, nooit ergens aan.

Dat rechts- of linkshandig gedoe is natuurlijk complete onzin.

De meeste mensen gebruiken chappaties met hun rechterhand, terwijl hun linker arm op de eettafelrust.

Dit rusten mag natuurlijk niet op je linker elleboog, ellebogen moeten beneden het tafelblad blijven.

Maar daar hadden we het niet over.

Als linkshandige is het handiger om dit andersom te doen / niet te doen.

Ik weet niet of rechtshandigen hun billen met hun linkerhand wassen, zelf vind ik dat nogal lastig.

En of linkshandige mannen zichzelf met de rechterhand bevredigen weet ik ook niet.

Gewoon na afloop beide handen wassen, denk ik dan.

Rob

• kataraja

Beste Neem 2, niet IEDEREEN heeft er een hekel aan als je recht in de ogen aangekeken wordt!! Als ik met iemand spreek dan kijk ik die iemand recht in de ogen aan en ervaar het heel prettig en oprecht als ik terug in de ogen aangeken wordt. Ik vertrouw iemand niet zo als hij mij niet in de ogen aankijkt, want als als hij je niet in de ogen aankijkt heeft hij meestal iets te verbergen of hij liegt! Ik zou niet weten waarom ik zou moeten wegkijken in een gesprek.

• surya

Hoi Kataraja, dat iemand je niet in de ogen aankijkt kan ook komen door verlegenheid. Ik zeg dit omdat ik zelf mensen niet zo snel in de ogen durf aan te kijken. En dat is niet omdat ik lieg of dingen verberg.

• Rob

Kataraja,

Denk jij dat iedereen die jij (langdurig) recht in de ogen kijkt tijdens een gesprek dat zelf ook prettig vindt?

Ben jij als kind opgevoed met “kijk mij aan als ik tegen je praat”?

Heb je ooit gehoord dat oogcontact sexueel uitdagend kan overkomen?

Heb je ooit gehoord dat je ogenleden naar beneden doen respect kan tonen?

Of verlegenheid, zoals Surya zo net schrijft?

Heb je ooit van interculturele communicatie gehoord?

Het grootste voorbeeld van deze miscommunicatie heb ik jaren geleden op mijn werk meegemaakt.

Een mannelijke collega van mij keek ons nooit in de ogen, zijn blik was altijd naar beneden gericht (verlegenheid, oogziekte, geen idee?)

Een vrouwelijke collega klaagde daar over, hij keek volgens haar altijd naar haar tieten als hij met haar sprak.

Rob

• Take2

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Beste Neem 2, niet IEDEREEN heeft er een hekel aan

> als je recht in de ogen aangekeken wordt!! Als ik

> met iemand spreek dan kijk ik die iemand recht in

> de ogen aan en ervaar het heel prettig en oprecht

> als ik terug in de ogen aangeken wordt. Ik

> vertrouw iemand niet zo als hij mij niet in de

> ogen aankijkt, want als als hij je niet in de ogen

> aankijkt heeft hij meestal iets te verbergen of

> hij liegt! Ik zou niet weten waarom ik zou moeten

> wegkijken in een gesprek.

Jij hebt overduidelijk mijn punt niet (willen begrijpen) begrepen. We hadden het over staren en niet over oogcontact maken.

Oogcontact = okee, staren = fout!

• Take2

surya Schreef:

——————————————————-

> Hoi Kataraja, dat iemand je niet in de ogen

> aankijkt kan ook komen door verlegenheid. Ik zeg

> dit omdat ik zelf mensen niet zo snel in de ogen

> durf aan te kijken. En dat is niet omdat ik lieg

> of dingen verberg.

Haha, ik wòrdt juist hardstikke verlegen als mannen mij steeds indringend blijven aankijken - steeds mijn ogen proberen te ‘vangen’ en daarmee iets willen bereiken > dat gebeurt regelmatig als ik geen westers land bezoek. Heel vervelend.

Meestal gaan ze dan ook nog iets mompelen over de prachtige hemelsblauwe kleur van mijn ogen en dat die eruit ziet als de zee waardoor ze voor mij die echt wel even willen overzwemmen etc, etc. Dat soort onzin.

Ja, dan kijk ik weg.

En dàn ben ik dus verlegen…..(td):S

Oogcontact is prima maar wel binnen het normale. Staren is uit den boze.

Kataraja, het maakt niet uit waar ter wereld je ook komt; staren heeft elk mens een hekel aan!