Daal (of curry enz) eet je met chapatti (fulka/roti), naan enz., hierbij gebruik je dus “het broodsoort” als bestek/lepel. Vanaf het moment dat je geen chapatti of naan meer wil en je hebt nog daal of curry over, eet je met een lepel verder. Ook nagerechten zoals kheer (rijstpudding) eet je met een lepel. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik ergens geen lepel heb gekregen bij het eten. In het hotel krijg ik zelfs vork en mes erbij.
Langdurig oogcontact tijdens een gesprek wordt in India over het alg als onbeschoft ervaren, terwijl het hier in Ned juist belangrijk is. Ik met mijn (Noord-)Indiase opvoeding heb er soms nog steeds moeite mee om mensen recht in de ogen te blijven kijken. Maar ik geef mannen wel een hand en kus de buurman of een mannelijke collega ook om hem “gelukkig nieuwjaar” te wensen of te feliciteren.
Eten met je rechterhand heeft bij Hindoes met etiquette te maken en bij Moslims meer met het geloof denk ik. Als Moslim doe je de “onreine” dingen, zoals je billen wassen, met je linkerhand, dus die gebruik je niet om te eten. Khan, jij weet hier ongetwijfeld meer over.