Eten met de handen

• jjg

Ben je ‘verplicht’ alleen met je rechterhand te eten ( nee, niet de linker ) of heb je ook een mogelijkheid om met een lepel oid te eten? Of kan je er ook om vragen?

Of is het eigenlijk het makkelijkste om gewoon lekker met je handen te eten? :)

• Ineke M

Zelf eet ik chapatti's het liefst met mijn hand, maar over het algemeen krijg je er in restaurants bestek bij. Ook bij mensen thuis geven ze ‘Angrez’ vaak een lepel erbij. Je kunt erin ieder geval altijd om vragen.

Ineke

• Sundri

Je kunt gewoon met een lepel eten, maar die krijg je er niet altijd bij geserveerd. Indiërs vinden het niet raar als je om een lepel vraagt. Echter ze hebben niet altijd een lepel. Om die reden heb ik soms een lepel bij me en soms eet ik ook met de hand. Ikzelf eet echter toch liever met een lepel, dat is voor een westerling toch een stuk makkelijker, omdat wij niet gewend zijn met de hand te eten.

• Take2

Nu we het hebben over gewoonten en etiquette…..is de etiquette van niet eten met je linkerhand, vrouwen geven geen hand maar groeten met handen gevouwen Namastè, vrouwen kijken mannen niet aan etc, ECHT zo strict of is het allemaal iets losser dan ik lees in de boeken?

• surya

Als kind at ik altijd met mijn handen alleen toen mocht het niet, nu mag het eindelijk. Voelt als een bevrijding ;-)

• Ineke M

Het is vaak veel losser als in de boeken….

• Ineke M

Chapatti eten met bestek vind ik een crime en curry's vaak te scherp zonder chapatti's. Ben dus blij dat je het gewoon met de hand kan eten (en er inmiddels behoorlijk bedreven in).

• Sundri

Doe maar gewoon wat je gewend bent. Indiërs weten goed, dat wij handen schudden en dat doen zij met mij tenminste ook altijd. Nog nooit een probleem mee gehad. Beter niet eten met de linkerhand. Namaste zeg je alleen tegen Hindoes (of Ram Ram). Moslims gebruiken Assalam alaikum (antwoord Valaikum salaam). Bij gedag zeggen is het in India heel gewoon om Hello te zeggen; dan zit je altijd goed. Aankijken kun je ook gerust doen. Bedenk vooral dat India een seculier land is, wat de gewoonte is van de 1 is niet perse de gewoonte van de ander.

• Take2

Hey thanks voor de tips :)

Ineke, ik kan me voorstellen dat je broodsoorten graag met je hand eet; doe ik ook altijd hier als ik naan eet - bestek werkt dan gewoon averechts! En de afgescheurde stukjes chapati of naan kun je mooi gebruiken als lepel om de curry mee op te scheppen. Inderdaad, broodsoorten neutraliseren het scherpe in de gerechten(tu)

• jjg

Dank voor de tips!