Lange tijd in India gewoond

• Rob

Floris,

Een van mijn favoriete bedriegers is Madame Blawatsky.

Zij had twee denkbeeldige Hoomi's, Koot en Morya genoemd.

In haar tijd liep ze als vrouw voorop in de kunst van het massaal bedriegen.

Vermoedelijk is daarom ook nooit een straat naar haar vernoemd in India.

Wel naar haar opvolgster, Besant.

Rob

• surya

Rob, kun je ook onderbouwen wat je zegt?

• Rob

Surya,

Onderbouwen wat ik zeg? Die informatie heb ik uit boeken.

Niet wetenschappelijk verantwoorde boeken, maar bladerboeken met veel plaatjes voor het gewone volk.

Serie Grote Mysteries:

- Oosterse Leefwijzen en Medische Raadsels

- Duistere Sekten en Zwarte Kunst

Ik heb nog wel meer boeken over sekten, hersenspoeling, et cetera.

Fascinerend vond ik ook Charles Manson en Jim Jones.

Rob

• surya

Waarom H.P. Blavatsky een bedrieger is.

Wat heb je dan uit de boeken? Ik vind het wel interessant wat de reden dan is.

Want zij heeft veel boeken geschreven met interessante informatie. En ook heeft zij veel bijgedragen aan meer kennisgeving van de oosterse filosofie in het westen.

• Ineke M

Tja Rob, dat zijn ook de ‘verkeerde’ boeken om iets werkelijks van Madame Blavatsky te weten te komen.

Zou je aanraden om de biografie te lzen. Weet niet meer precies wie ‘m geschreven heeft, maar dacht Wiallian Q. Jugde? Is al weer wat jaren geleden dat ik ’m gelezen heb.

Verder heb je nog;

De oceaan van Theosofie (William Q Judge),

Isis Ontsluierd en natuurlijk ‘de Geheime Leer’ beide van Blavatsky zelf, die overigens Helena Petronella Hahn heette (dus kennelijk de naam van haar ex man mooier vond). Beide vind ik persoonlijk wat te ingewikkeld. (lees; veel te ingewikeld)

Wat mijn absoluut favoriete boek is op dit gebied: ‘Aan gene zijde des doods’ van C.W. Leadbeater (?)

Ineke

• surya

Ik vraag me ook af wat er zo sektarisch aan H.P. Blavatsky is.

Zelf ben ik in Adyar geweest en vind ik niks sektarisch aan. Als je er komt weet je wel dat het een heel bijzondere plaats is, alleen al wat er daar aan dieren rondloopt, en daarnaast de groei van de Banyan boom en de immens interessante bibliotheek. Met vele waardevolle boeken en manuscripten.

De geheime leer is ook een zeer leerzaam boek en als je wat over bepaalde geschriften van het hindoeisme weet is het zeker interessant. Ik snap alleen niet zo goed waarom je over Blavatsky begint wanneer we het hebben over Shirdi Sai Baba, zij is toch wel van een heel andere slag.

• Olga

Hoi Irma,

Ik kan evt. traag zijn met antwoorden, maar nee, ik heb het hier niet naar m'n zin :(

Ik heb vrijheid nodig en moet nog zien of dat gaat lukken. Met die aangescherpte visumregels voor India wordt het er ook niet makkelijker op.

Wellicht horen we straks nog van je hoe je het gehad hebt in India.

Groetjes,

Olga

• Reinier van der Sandt

Hallo iedereen,

… is www.exbaba.com waar je meerdere films ziet die het bedrog aantonen, want zeg nou zelf, geloof je dat iemand zulke formaat gouden eieren uit zijn lichaam kan toveren ? Ja ? Dan ben je wel ver heen, als je dat gelooft. Mensen die tegelijk man en vrouw zijn die bestaan echter wel, maar dat deze Avatar ook volgelingen misbruikt is ook te zien uit de verschillende verslagen en videos.