Lange tijd in India gewoond

• Khan

Hoi Olga,

Bedankt voor je berichtje, En trek je niets aan van mensen die hier alvast gaan invullen hoe je India hebt beleefd. :)

cheers,

Khan

• Khan

peter Schreef:

——————————————————-

> Laat mij raden fout gelopen liefde? Centen op

> liefde voorbij?? In zuid india ligt een dorpje

> mammalapuram genoemd

Ah, sinds wanneer is de state border tussen AP en TN een paar honderd kilometer naar het Zuiden opgeschoven? En kun je me dan vertellen of de bewoners van Chennai het nu fijn vinden om onder Andhra bestuur te staan… B) Sorry, hoor… kennelijk staat Zuid voor toeristen synoniem voor TN.

Khan

(gehuwd met een dame uit Andhra Pradesh)

• irma

mijn partner is een maand (jaren terug) bij Sai Baba geweest. Lees verwarrende berichten op de startpagina India. Is er nadere informatie?

Irma

• Take2

Huh? Hoe kun je nou voor iemand anders invullen hoe die persoon India beleefd zou hebben?

Ha ha ha. Alleen een medium zou zoiets kunnen :-)

• surya

Ik zou wel willen weten hoe het nu geweest is allemaal. Want ik herinner me nog dat je hier toen op het forum was.

Vraag me af waarom je je voorgoed in India zou willen settelen. Heeft dit te maken met je geloofsovertuiging? Ook omdat je toen naar Sai Baba was gegaan. Of heeft het te maken met dat je vlucht, omdat je steeds schrijft dat je het zo moeilijk hebt, niet dat vluchten verkeerd is. Maar ik weet alleen niet of dat op zal lossen.

Ik weet zelf hoe moeilijk het soms kan zijn om weer te aarden nadat je lang bent weggeweest. Het is toch de Satya Sai Baba waar je heen bent gegaan?

Nou ja ik ben benieuwd naar je verhaal. En ik hoop datje je gauw wat beter voelt.

• ruud

Olga, even een technische vraag, hoe heb je dit met het visum opgelost???

• Olga

Hoi Surya,

Ja, ik was in Sai Baba's stad Puttaparthi. Waarom ik er voorgoed wil blijven, zou ik zo beschrijven: Al in 2004 kreeg ik een sterk gevoel over India. Dit begon vanaf april, tijdens een innerlijke verandering. Ik kwam in een positieve ontwikkeling terecht. Ik wou naar India voor lange tijd of voorgoed, misschien was ik daar nog niet helemaal over uit, maar naarmate de tijd verstreek, is duidelijk geworden waarom ik dit gevoel ineens zo sterk kreeg. Door spirituele inzichten, begreep ik wat Sai Baba me probeerde te “vertellen”. Dit is niet 1 2 3 uit te leggen en denk ik niet geschikt om hier publiekelijk neer te zetten, gezien het hoogst persoonlijk is en ik ook wel eens moeite kan hebben met m'n vertrouwen. In ieder geval was het zodanig dat het er sterk op wees dat ik me in de toekomst voorgoed in India zou gaan vestigen.

“hoe het nu geweest is allemaal”…weet misschien niet hoe ik dit moet samenvatten. Ik heb daar qua bezigheden vergelijkbaar als hier geleefd, maar daar at ik (bijna) altijd buiten de deur, ontmoette ik veel mensen en liep ik sneller over straat dan in NL. Toen ik uit NL vertrok, was ik geloof ik ook echt op aan het gaan hier. Ik reisde uiteindelijk alleen en dat ging goed. Ik had een taxi naar Puttaparthi in de nacht en dat ging prima. Was niet bang ofzo, had het vooraf zo geboekt. Lufthansa kwam daar laat in de avond of begin in de nacht aan. Ik kwam in m'n hotel en de volgende dag had ik geloof ik al m'n eerste appartment. Ik bleef er echter maar 2, 3 dagen ofzo. De mieren in het ruime appartment waren in m'n koffer gekropen en hadden aan m'n kleding zitten vreten. Ik vroeg toen geloof ik aan een man van het gebouw naar een oplossing. Zoals ik me herinner, was de bezem de enige oplossing die kon worden geboden, waarna de mieren gewoon weer terug konden komen of er waren er gewoon teveel van om op die manier weg te halen. Ik besloot weer terug naar hetzelfde hotel te gaan en bleef daar een dag of 2, 3. Toen leerde ik een Duitse vrouw kennen. Met haar liep ik naar een appartementencomplex waar iets te huur was voor tijdelijk (moet zo'n 3 maanden geweest zijn). Daar bleef ik (ongeveer) een week. Daarna had ik bijna mijn vaste verblijfplaats voor langere tijd gevonden. Ik liep toen geloof ik gewoon wat rond en zag een gebouw wat me mooi leek. De watchman moet me toen naar een eigenaar hebben gebracht die wat te huur bleek te hebben. Het was een Argentijn die zelf ook in het gebouw woonde. Zover ik weet, had hij 2 appartmenten te huur, maar 1 ervan was verhuurd. Niet veel later ben ik van het ene naar het andere appartment verhuisd in hetzelfde gebouw. Daar heb ik meer dan een jaar gewoond.

Ik heb echter wel gemerkt dat er een behoorlijk verschil kan zitten in de huurprijzen. Ook dat het niet het makkelijkste is om de nieuwste gebouwen te huren, want men zegt dan vaak dat die alleen voor de verkoop zijn en geen verhuur. Ik heb met mensen gesproken over huurprijzen en wat ik betaalde, zou teveel zijn. Echter, lager zou ik het niet gekregen hebben. Op een moment moest ik op zoek gaan naar een nieuw appartment, omdat de eigenaar het app. nodig zou hebben in november 2008. Ik heb door verschillende delen van de stad gelopen en merkte dat het niet gemakkelijk was om een vergelijkbaar appartement voor een vergelijkbare prijs te vinden. Uiteindelijk had ik 1 van de mooiste appartmenten van de stad (1-slaapkamerwoning). Een mooi nieuw gebouw met mooi uitzicht (zonsondergang was te zien vanuit de slaapkamer), op de 7de etage geloof ik. Verder waren er 2 balkons, een keuken met bar en een mooie badkamer. Ik was de eerste bewoner.

Zo'n beetje in de tijd van het verhuizen en laten schoonmaken van m'n oude app., kwam ik bij iemand aan de deur (voor een schoonmaker) in hetzelfde gebouw van m'n oude app. en de eigenaar en wie er ook verder woonde, bleek dit te willen verhuren, zodra zij in februari 2009 weg zouden gaan. Omdat ik al een app. had, keek ik even binnen wat rond, voor als ik zelf evt. iemand zou gaan kennen die wat zocht. Ik vroeg ook naar de vraagprijs: 3000 rs(ex.elektra). Een stuk goedkoper dan wat ik betaalde. Mijn oude app. was niet exact hetzelfde, maar zeer vergelijkbaar. Beiden hadden 1 slaapkamer en vergelijkbare ruimte. Ik betaalde 6000 rs inc. elektra (gedeeltelijk gemeubileerd met koelkast, bed, matras, nachtkastje, gordijnen, eenvoudig tuintafeltje met tuinstoel/kruk). Een heel verschil, ondanks dat ik niet weet of het andere wel of niet gemeubileerd verhuurd zou worden.

M'n nieuwste app. was met korting geloof ik 5555 rs ex. elektra (hun eigenlijke prijs was denk ik 6500 rs per maand). Daarbij werd, wellicht als een extra, wat meubilering gegeven (wel viezig of oud): eettafel, 1 of 2 tuinstoelen, bed, vies matras. In de slaapkamer was verder een ingebouwde klerenkast met deuren en er waren andere ingebouwde kastjes met deuren in het app. Dat app. was dacht ik normaal voor de verkoop bestemd en zou voor verhuur alleen 1 jaar gegeven worden en niet per maand ofzo. Ik kreeg het naar 9 maanden en zou in een paar delen betalen, maar door onverwachte visumproblemen (visum is misschien niet helemaal het correcte woord) was ik genoodzaakt er na een maand ofzo al uit te gaan. Wel kreeg ik de rest van het geld terug wat ik als 1 van de delen al betaald had. Ze berekenden alleen 1 maand huur (6500 geloof ik).

Hoewel het een mooi appartement was, is het me tijdens m'n korte verblijf wel opgevallen dat het nogal luidruchtig kan zijn in de nacht, oftewel: een ringende bel vanuit een tempel ofzo, om zo'n 4 uur ‘s nachts al (!!), denk niet dat het 5 uur was, hoewel dat ook best wel vroeg is. En dan kwamen daar later geloof ik mensen om te zingen of een gebed uit te roepen. Dat moet ergens vlak voor of bij de flat zijn geweest. Ik kan nogal uitslapen en ben gemiddeld waarschijnlijk ook meer een avond/nachtmens dan iemand die vroeg d’r bed uit komt. Over het gezang/gebed had ik wellicht heen kunnen slapen, maar de luide ringende bel…

Om terug te komen op huisprijzen, ik weet nog dat ik weleens met een buitenlandse man sprak die beweerde dat een 1-slaapkamer-appartement, ook in een nieuw gebouw, en ook volledig gemeubileerd als ik me goed herinner, niet meer zou moeten kosten dan 4000 rs (voor Puttaparthi), volgens mij was het 4000. Ook ken ik een vrouw die een studio flat had/heeft, een (vrij) nieuw gebouw. Met een minikeukentje, badkamer en een balkon. Zij betaalde 2000 rs. De eigenlijke prijs was dacht ik 2800 en ze wist misschien niet hoe de verhuurder/bemiddelaar uiteindelijk toch akkoord ging met 2000. Wellicht doordat ze zei dat ze er misschien wel jaren zou wonen (ze had geloof ik ook een 5-jaar-visum uit de VS).

Wat ik heb opgemerkt in India is dat ik veel mensen heb ontmoet, terwijl ik dat in Nederland gewoonlijk niet zo snel heb. Daar kwam ik geregeld mensen tegen op straat of in een restaurant en daar praatte ik dan wel eens mee, met de een misschien meer of minder dan de ander. Ik kende allerlei mensen uit landen over de hele wereld (Australië, Denemarken, Duitsland, Italië, Canada, ook uit Nederland en wellicht meer). De een bleef kort, de ander bleef lang of permanent.

Misschien schrijf ik later nog eens wat.

• irma

En Olga, heb je het nu weer naar je zin in Nederland? Je laat me een bepaalde sfeer proeven. Over 2 weken ben ik in India voor de eerste keer en ben zeer, zeer benieuwd.

groetjes

Irma

• Khan

Olga Schreef:

——————————————————-

>

> Hoewel het een mooi appartement was, is het me

> tijdens m'n korte verblijf wel opgevallen dat het

> nogal luidruchtig kan zijn in de nacht, oftewel:

> een ringende bel vanuit een tempel ofzo, om zo'n 4

> uur 's nachts al (!!), denk niet dat het 5 uur

> was, hoewel dat ook best wel vroeg is. En dan

> kwamen daar later geloof ik mensen om te zingen of

> een gebed uit te roepen. Dat moet ergens vlak voor

> of bij de flat zijn geweest. Ik kan nogal

> uitslapen en ben gemiddeld waarschijnlijk ook meer

> een avond/nachtmens dan iemand die vroeg d'r bed

> uit komt. Over het gezang/gebed had ik wellicht

> heen kunnen slapen, maar de luide ringende bel…

Het is goed mogelijk dat de eerste Puja rond 4 uur begint, en dan gaat ook de luidspreker aan. Dat is niet zo vroeg als je de avond ervoor om 9 uur naar bed bent gegaan. ;-) De grootvader van mijn vrouw was pandit dus heeft dit zijn hele leven gedaan. Het valt me wel een beetje tegen dat als spiritueel zoekende dat je het tempeltje niet bent gaan opzoeken. Ik zou haast zeggen dat dit een vingerwijzing is geweest die je niet begrepen hebt. B)

• Olga

Ruud, ik ben je vraag niet vergeten. Bij deze m'n antwoord. Als eerste had ik een toeristenvisum uit Nederland. Daarna bleek ik daar in Puttaparthi zelf, via Ahmed Travel (als ik het goed spel), aan een “residential permit” te kunnen komen van de “superintendent of police” uit Bangalore. Tegen betaling werd dat voor mij geregeld en kon ik gewoon in Puttaparthi blijven. Ik deed dit als eerste geloof ik een maand en daarna weer een maand. Kon ook langer, maar toen ik wou verlengen, zei de man van Ahmed travel die hierover ging, dat er nou een kopie van een vliegticket werd gevraagd. Toen kwam ik via een buitenlandse vrouw bij een ander bureau in Puttaparthi die hetzelfde kon regelen, zonder kopie van een vliegticket. Ook waren ze goedkoper en bij hen was er geloof ik ook geen exit permit nodig bij vertrek (bij dat andere bureau wel, dat zou ik dan via hen krijgen zodra ik zou vertrekken). Daar heb ik toen geloof ik 2x3 maanden verlengd. Daarna kon het niet meer. Normaal zou het dacht ik nog een half jaar langer gekund hebben, maar ik hoorde iemand van het bureau iets zeggen over jaloezie ofzo (mogelijk vanuit Andhra Pradesh), waardoor er nu maximaal 6 maanden geregeld konden worden. Hiermee leek mijn verblijf af te lopen, maar toen kwam een Engelse man die ik kende, met nog een andere “oplossing”. Er was een man die nog verlenging zou kunnen regelen, maar zal daarover niet te ver in details gaan. Dat is uiteindelijk niet gebeurd. Als ik weer terugga, dan ga ik mogelijk weer bij dat bureau daarvoor een residential permit regelen voor een half jaar. Echter, later zei een politieman (mogelijk de “superintendent” van Anantapur) dat deze residential permit alleen in Karnataka geldig zou zijn (ik was in Andhra Pradesh). Ik denk erover dit ergens nog na te gaan vragen voor ik het evt. weer doe. Ik weet ook niet of het nog mogelijk is, gezien er steeds meer beperkingen lijken te komen om langere tijd in India te mogen blijven.