Lange tijd in India gewoond

• Jenny

Ik snap Olga heel goed, dat ze voor langere tijd in India wil doorbrengen.

Ikzelf heb het hele jaar 2009 in India doorgebracht, 2 x 6maanden.

Zorgend voor de zwerfhonden.

Ben net 2 dagen geleden terug gekomen om even te werken en geld voor de dieren te verdienen.

Ja, hoe dat volgend jaar gaat, weet ik niet.

Ik heb al wel de visumdienst gemaild en hen dit probleem eerlijk uitgelegd.

Heb gezegd dat ik samen met een Indiase dokter de honden steriliseer en rabies injecties geef.

Ook dat de localen hier blij mee zijn, want zo zijn er op den duur natuurlijk veel minder honden.

Ik ben een vrouw van 61 (geen hippie), heb het reuze naar mijn zin in India en houd veel van de honden.

Alleen…het visum kan een probleem worden.

• florisb

Jee nou ik wens jullie allemaal veel succes op pad van spitiruelee ontwikkeling en vinden. Ik heb mij voorheen kritisch in discussies gemengd. Over goed/kwaad ashrams e.d. Zwart-wit is e.e.a. zeker niet en zelf met wetenschap van merendeel guru's zich van goocheltruuc bedienen (zie onderzoek Basava Premanand naar Sai Baba, diverse boeken. Magier in India kan ik erg aanraden. Is roman, maar laat veel zien - leerde mij meditatuuc die mensen kan overtuigen dat ik hakan stilzetten e.d. - met toch nog ruimte voor mystiek en ‘wonderen’). Anyways: blijf nadenken en misschien vooral natuurlijk voelen. Veel succes

Kritische notities, copy van http://nl.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba.

Satya Sai Baba is volgens sceptici omstreden. Kritiekpunten zijn onder meer:

Claims van alwetendheid en almacht, in een studie van de Canadese scepticus Dale Beyerstein sterk betwijfeld

Verrichten van wonderen door middel van goocheltrucs; al meer dan dertig jaar verkondigd door de Indiase scepticus Basava Premanand

In de jaren negentig woedden er heftige debatten over Sathya Sai Baba in de Nederlandse media, met name in de Volkskrant, naar aanleiding van dr. Piet Vroons columns in de krant die tamelijk positief begonnen maar steeds kritischer werden.

Ongewenste seksuele intimiteiten was het belangrijkste kritiekpunt sinds het jaar 2000, de beschuldigingen van intimiteiten met jonge mannelijke volgelingen en studenten van door hem geleide scholen. Deze beschuldigingen werden al in 1976 gepubliceerd door de Amerikaan Tal Brooke in zijn boek Avatar of the Night. Ze werden in 1992 herhaald in een artikel in de HP/De Tijd (De Wonderdoener; 31/1/1992 pp. 46-50).

Kritische artikelen in Nederland zijn geplaatst in het dagblad Trouw (6 September 2000), op de site van Skepsis en in het New Age tijdschrift Spiegelbeeld. In India zelf verscheen een hoofdartikel in het weekblad India Today onder de titel “A God Accused”.

Er bestaat een verzameling getuigenissen die erop lijken te wijzen dat hij zich plotseling kan veranderen in een vrouw. Deze zijn gedocumenteerd door Alexandra Nagel onder andere in een artikel dat verscheen in 1994 in het officiële blad van de Vrije Universiteit over religieuze bewegingen. (De Sai Paradox: Tegenstrijdigheden van en rondom Sathya Sai Baba Uit: Religieuze Bewegingen in Nederland, ‘Sekten’, 1994, nr. 29.) En opnieuw door Helena Klitsie in haar boek Liefdeslogica.

De Deense staatstelevisie Danmarks Radio heeft een uiterst kritische documentaire geproduceerd die ook in Australië is uitgezonden (“Seduced by Sai Baba”). Ook de BBC heeft een zeer kritische documentaire over hem geproduceerd. Deze is onder andere uitgezonden door BBC World Service.

Een artikel van 7 januari 2003 in de Volkskrant onder de titel “Ticket naar Nirvana”, door de journalist Sacha Kester beschreef Sathya Sai Baba als een goed voorbeeld van een goeroe die een oplichter is.

Op 4 december 2000 meldde het tijdschrift India Today in het voorpagina-artikel genaamd “A God Accused” dat "Controversy could well be Sai Baba's middle name. He has been dogged by various kinds of allegations in the past-though none of them has ever been proven."

Sommige voormalige volgelingen beschuldigen hem er van seksuele relaties te onderhouden met jonge mannen en jongens.

Volgens verschillende critici zijn de getuigenissen en de vele geruchten omtrent seksueel misbruik nooit onderzocht.

Bovendien ontstond er internationaal en ook in Nederland een netwerk van kritische voormalige volgelingen die de publiciteit zochten om anderen te waarschuwen voor wat zij ervaren als bedrog en misdaden.

• florisb

o ik bedoel dit boek: http://www.bol.com/nl/s/nederlandse-boeken/zoekresultaten/Ntt/tahir+shah+magier+boek/search/true/searchType/qck/N/1430/Ntk/nl_books_all/Ntx/mode+matchallpartial/index.html

• florisb

oops, geen bol boek. Is boek van: http://www.tahirshah.com/

• florisb

“A quest for the bizarre, wondrous underbelly of the Subcontinent, Shah's travels lift the veil on the East's most puzzling miracles. The Journey of Observation leads him to a cornucopia of characters. Illusionists all, some are immune to snake venom, others speak through oracles, or have the power to transform ordinary water into petrol. Along the way Shah witnesses a ‘duel of miracles’, crosses paths with an impoverished billionaire, and even meets a part-time god. Revealing confidence tricks and ingenious scams, Sorcerer's Apprentice exposes a side of India that most writers never even imagine exists.”

• Khan

Wat ik me nu eigenlijk al een hele tijd afvraag is of de “echte” Sai Baba, oftewel Shirdi Sai Baba nu ook zo populair is bij westerlingen, en zo nee, waarom niet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sai_Baba_of_Shirdi

• Khan

Olga Schreef:

——————————————————-

> een “residential permit” te kunnen komen van de

> “superintendent of police” uit Bangalore.

> Ook waren ze goedkoper

Leuk eufemisme voor minder steekpenningen; dit is dus een voorbeeld van de corruptie binnen het Indiase politiekorps

> Daar heb ik toen geloof ik 2x3

> maanden verlengd. Daarna kon het niet meer.

> Normaal zou het dacht ik nog een half jaar langer

> gekund hebben, maar ik hoorde iemand van het

> bureau iets zeggen over jaloezie ofzo (mogelijk

> vanuit Andhra Pradesh), waardoor er nu maximaal 6

> maanden geregeld konden worden.

Ik vind het niet zo gek dat de locale DSP (de rang in India is District Superintendent of Police) ontstemd raakt over het feit dat de steekpenningen in de zakken van een collega uit nota bene een andere staat verdwijnen. Nog goed op te merken dat een DSP buiten zijn district niets te vertellen heeft.

Het is een goede zaak dat vanuit the centre een einde gemaakt wordt aan deze corruptie met visa. Mits er natuurlijk nu wel een goede regeling komt voor langdurig verblijf voor niet-Indiers anders dan NRI/PIO in India

• erik

mooi boek!

• surya

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :-D

• surya

http://www.youtube.com/watch?v=xryMfkaFH84