Vrouw alleen in Kangra Valley

• Ineke M

Hoi Mitmig,

Ik zeg niet dat je er niets van weet, maar alleen dat kennelijk niet iedereen er last van heeft. Ook ik kom al jaren in India en heb er vele (Indiaase) vriendinnen. Heb inmiddels gezien dat het niet zo zwart/wit is als het hier voorgesteld wordt.

'Zijn jullie dat Engelse meisje vergeten', vraag je. Om even heel flauw te doen kan ik dan ook nog wel excessen gewoon hier uit de westerse samenleving noemen. Als ik de vrouwen in Pahar Ganj soms zie, vraag ik me weleens af waarom het zo vaak goed gaat……

Hoe Westers sommige mannen er ook uitzien, zij kijken naar ons vanuit hun eigen cultuur. Ik wil niet belerend doen, maar als je, voor Indiaase begrippen, ‘half naakt’ 's avonds laat met mannen/jongens meegaat die je nauwelijks kent, dan ben je je ook niet bewust van wat dat kan doen. Dat is geen excuus voor de keren waarin het mis gaat, maar ik wil alleen maar aangeven dat er 2 kanten zijn en dat een deel van de verantwoordelijkheid ook bij ons eigen gedrag ligt.

Aan de disscussie of wij er niet uitzien heeft Rob volgens mij al een eind gemaakt door een keer een link naar een foto van mij te plaatsen. Wat de een betitelt als er niet uit zien, vindt de ander prachtig.

Ineke

• ilona

Hoi Ineke,

Snap wel wat je bedoeld, maar dat is toch zwart/wit.

En de andere meiden dan die niet half-nakend rond lopen?

En als iemand in je borst knijpt terwijl je aan het lopen bent. Wat is je eigen aandeel hier dan in?

En er zijn soms gewoon geen twee kanten, en dat kun je denk ik niet ontkennen.

Dat je als vrouw dit standpunt inneemt vind ik toch best wel jammer.

Je insinueerd dat ik aan mijn nare ervaringen zelf aandeel heb gehad, zo voelt jou tekst voor mij. Terwijl ik zelf heel goed weet hoe het is gegaan.

Ik vind het zinloos om hier nog op door te gaan. Ben van mening dat je redelijk onwetend bent over de dingen die er gebeuren in India.

Het standpunt dat het gewoon fout is, is dat nu zo moeilijk? En dan maakt het niets uit waar, het hoort gewoon niet te gebeuren zulke dingen.

En als een man mij aanraakt zonder dat ik dat wil, al loop ik in mijn blote kont waar dan ook, dat recht heeft niemand niet. Wat een onzin allemaal.

• sylvia

Hoi andrea,

ik vind het best grappig om al deze reacties te lezen op jouw vraag, maanden geleden heb ik dezelfde vraag gesteld op dit forum, het antwoord dat ik toen over het algemeen kreeg was dat als je je kop erbij houd net als in nederland het allemaal goed te doen is als vrouw alleen.

met die instelling ben ik afgelopen september voor een aantal maanden naar india vertrokken en daar ben ik dus net van terug.

ik ben een jonge vrouw van 27 en backpackte ook alleen, laat ik voorop stellen dat het een van de meest bijzonderste, spannendste, indrukwekkendste en mooiste ervaringen in mijn leven was maar….wat betreft het alleen reizen voor een vrouw denk ik er niet zo makkelijk over als de meeste op dit forum.

ik heb me al die maanden netjes gedragen, lange broeken en mouwen gedragen, mijn lange haren in een knot gedragen, s´avonds laat niet in mijn eentje rond gelopen en nooit met indiaase jongens rondgehangen, ben wel heel erg lastig gevallen, vooral het stuk van varanasi tot en met agra was eigenlijk best verschrikkelijk, in khajuraho ben ik zelf eerder vertrokken omdat ik daar zelf in het guesthouse werd lastig gevallen, ik had daar overigens een kamer gereserveerd via de mail en een van die jongens heeft me zelfs de periode erna nog mails gestuurd, ben uiteraard nooit ergens op in gegaan.

Ook in bombay was het erg, en met lastig vallen bedoel ik niet alleen achtervolgen, vieze voorstellen doen maar mij ook betasten.

in goa ben ik achterna gezeten door een auto vol met jongens terwijl ik op mijn fietsje van het strand naar mijn guesthouse fietste, dit was in benaulim, dit is dan de verkorte versie maar ik was heel erg bang.

dit zijn de vervelende dingen.

verder is het normaal (althans na een poos ga je het als normaal beschouwen haha) dat je continu en altijd gevolgd en aangestaard wordt, dat ze altijd als eerste vragen of je een een vriendje heb en/of getrouwd ben en of je anders met degene wil trouwen, ik was er na 3 dagen achter dat ik moest zeggen dat ik getrouwd ben en mijn man ook onderweg naar india was.

ook foto´s maken is iets normaals, ik sta op tientallen foto´s, met deze dingen moet je leren omgaan, de ene dag heb je zoiets van zout op en de andere dagen denk je ach en zie je er de lol van in, tenminste zo deed ik het.

ik heb ook wel gesprekken gehad met gewone mensen, daarmee bedoel ik de indiaase mensen die ik leerde kennen in treinen (waar ze altijd een beetje voor me zorgde) in guesthouses enz dan hadden we het over onze landen en de verschillen enz, daar kwam toch wel vaak naar voren dat hun beeld over de westerse vrouw helemaal vertekend is, niet erg positief dus.

vond ik jammer maar ja goed daar kunnen we toch niets aan veranderen.

Mijn advies, lange broeken en koop die dan daar, lekker dun stofje, en mouwtjes dragen, geen spaghetti bandjes ofzo, geen lage hals dragen.

nooooooooit met jongens mee gaan, ik heb zoveel voorstellen en uitnodigingen gehad om mee naar hun huis te gaan, enz, nooit doen.

als je met de trein reist, boek dan voor s´nachts 3a dat is met 3 bedden boven elkaar en zonder gordijntje maar dan heb je wat meer sociale controle als dat je wel een gordijntje heb. overdag zou ik sleeper boeken.

blijf alert, het is te doen en als je net als al deze mensen die gereageerd hebben nergens last van heb dan is dat fijn maar het kan ook anders en dat heb ik zelf ervaren, toch heb ik nooit spijt gehad dat ik ben gegaan, daar dacht ik soms waar ben ik aan begonnen maar eenmaal terug besef ik iedere dag meer wat voor bijzondere reis ik heb mogen maken.

veel plezier

• mitmig

In mijn ogen, nu ga ik mij een beetje tegenspreken want in andere discusies heb mij ook laag dunkend uitgelaten over “halfnaakte meisjes”, maar in mijn ogen is het slachtoffer het nooit schuld. Al loop je heel uitdagend gekleed ,ze hebben met hun poten van je af te blijven!!!

Zo denk ik er over en hier wil het bij laten!!

• Shirley

Zo is ´t maar net!!

En dat geldt overal, niet alleen in India.

En het is ook nog eens zo dat veel mensen al meteen het oordeel hebben “Dan zal je er wel uitdagend hebben uitgezien”.

Ook ik heb 1 heel slechte ervaring in India gehad in 2005. In de trein van Delhi naar Madras. Ik was normaal gekleed. Maar ben van nature een amikaal mens en dat bleek bij deze ene Indier het idee op te wekken dat ie dan wel eens wat kon proberen. Ik ga er niet meer verder inhoudelijk op in, maar ik ben nog nooit zo snel weer thuis geweest als toen.

Het heeft me er niet van weerhouden wederom naar India te gaan, maar ik voel me er niet meer prettig als ik alleen ben, dat zeg ik er wel bij.

• marielle

exact…. overal lopen gefrustreerde mannetjes rond, dus ook in India, maar om nou die hele bevolking, die toch al zo ontzettend gemeleerd is, over één kam te scheren… en vervolgens alle reizigers eveneens over één kam te scheren (naief, roze bril), het getuigt niet van wereldwijsheid, om het zo maar te noemen.

• Paul Broekman

Ik raad vrouwen (en mannen) naan om een geluids alarm apparaat mee te nemen. Het is een klein apparaatje dat gigantische oorverdovende herrie maakt zo snel er een plugje wordt uitgetrokken.

Je kunt er je kamer mee dicht doen, bij je dragen, je koffer in de trein mee vastmaken, etc.

Het geluid is zo sterk en pijnlijk aan de oren dat je er en de aandacht van de hele omgeving mee trekt, en iedereen die je lastig valt weg jaagt op een ‘vriendelijke’ manier.

dit soort apparaten zijn bij elke goede slotenmaker te koop.

zie:

LOCK–ALARM MINI

De Lock Alarm Mini is het kleinste en handzaamste slot uit de Lock Alarm produkt–serie, speciaal ontwikkeld voor de reiziger. Dit unieke kabelslot is zeer breed toepasbaar, uiterst handzaam, lichtgewicht (slechts 100g!) en dus heel makkelijk overal mee naar toe te nemen. Het past in uw jaszak, handtas, reistas enzovoort.

De Mini is te gebruiken om de meest uiteenlopende zaken te beveiligen: uw tas, koffer, jas, skates, skateboard, eigenlijk alles waar u de kabel (lengte 60 cm) doorheen kunt halen.

Zodra de kabel wordt verbroken of het slot wordt beschadigd gaat een oorverdovend alarm af met een sterkte van 100 dB (vergelijkbaar met het geluid van een F16 straaljager op 300m hoogte).

Bovendien kunt u, naar keuze, de ingebouwde bewegingssensor activeren. Als u de bewegingssensor hebt geactiveerd zal het alarm ook afgaan, zodra het slot bewogen wordt!

De Lock Alarm Mini is uitgerust met een cijferslot, dat op de eigen gewenste code kan worden ingesteld. Hierdoor is er dus geen gedoe nodig met sleutels.

€ 29.95

www.oo-ijzerwaren.nl/easysubpage0014.html

• mitmig

Dus jij marielle verstaat perfect de Indiase talen, en je verstaat alles wat er tegen je gezegd wordt???

Ik hou net als jullie heel veel van India, maar sluit zeker niet mijn oren voor wat mijn Indiase vrienden mij vertellen, ik val in herhaling maar, 2 jaar lang, tamil nadu, zelfde straatje, zelfde huis, zelfde buren. Jonge je hoort verhalen over die buitenlandse panda's, wil je niet weten!!! En ook het geweld en haat en nijd onderling,bizar gewoon. Jullie reizen door het land, paar weekjes hier paar weekjes daar (nix verkeerd mee hoor), maar zonder de taal te spreken en heel lang ergens op een plek gezeten te hebben, zal je nooit de inzichten en alle verhalen horen, die je hoort als je ergens woont!!! En ik wil mij echt niet profileren als de india kenner want ik weet niets, daar ben ik achter gekomen toen ik er nog woonde, hoe langer je er verblijft, hoe minder je ervan snapt!!

En nu hou ik er echt mee op, jullie india aanbidders, willen het toch niet zien!,

• ilona

gaap, weer zo pietlutterig om te zeggen dat niet iedereen hetzelfde is. natuurlijk is niet alles hetzelfde en niet iedereen hetzelfde, daar ga je toch al vanuit van die wijsheid. Dat is waar je mee begint.

• marielle

Hoe kun je dit allemaal zo stellen? WEek je hier, weekje daar. Hoe weet je dat? Ik kan alleen voor mezelf spreken, ben lange tijd daar geweest, op dezelfde plek gewoond, tussen de locals, Versta inderdaad wel enigszins de taal…. maar goed, ik ben me aan het verdedigen, dat is natuurlijk van de zotte