Vrouw alleen in Kangra Valley

• Andrea

Hallo,

Ik wil in april 2010 alleen naar India. Mijn reisdoel is dan Agra, en de Kangra Valley( op de thee bij de dalhi lama) Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb 2 weken de tijd. Is dat lang genoeg, of misschien wel te lang? Hoe veilig is die kant van India voor een vrouw alleen?

Graag tips

Alvast bedankt

Andrea

• Rob

Andrea,

De vraag “hoe veilig is het als vrouw alleen” wordt regelmatig gesteld.

Daarbij wordt die vraag nooit uitgelegd, moeten wij maar raden wat er bedoeld wordt.

- Is het veilig om bij de Dalai Lama op de thee te gaan?

- Is de Kangra Valley veilig om rond te wandelen?

- Kan ik veilig oversteken in Agra?

Ik ben zelf niet onnozel, maar wat bedoel je?

Rob

• Andrea

Beste Rob,

Je hebt helemaal gelijk met je opmerking…. De vraag is eigenlijk: Is India een land waar je als vrouw alleen veilig kan reizen ( binnen alle redelijkheid) Zo weet ik dat er bijv landen zijn waar je als vrouw alleen beter niet heen kan gaan daar de cultuur daar zo is dat een vrouw alleen een …….is (je weet wel wat is bedoel). Ook worden in sommige culturen vrouwen als minder gezien en dat komt ook de veiligheid niet ten goede.

De vraag is dus eigenlijk: Hoe gaan de Indiërs om met vrouwen, zijn ze ondergeschikt, minderwaardig of redelijk gelijk? (uitzonderingen daar gelaten)

India is een land waar ik nog nooit ben geweest en heb ook nog geen gevoel bij de cultuur.

Ik hoop dat mijn vraag nu wat duidelijker is.

Alvast bedankt

Andrea

• ilona

Hoi Andrea,

Je zou kunnen kijken op facebook als je dat hebt. Daar is een groep: Consortium of Pub-going, Loose and Forward Women. Het is de Pink Chaddi campaign.

Deze gaat over wat er laatst in een pub in Mangalore is gebeurd. Staat veel nieuws over op internet.

En bij die groep zie je ook discussies staan. India is wel anders dan nederland natuurlijk. Het is een beetje moeilijk te omschrijven, er zijn wel redelijk wat vrouwenemancipatie groepen in India. Niet direct te vergelijken met hoe het feminisme hier in Nederland was.

Als je reist (vooral alleen) dan is er vaak een ladies compartment, in de trein (meestal lokale treinen, vaak niet te snellere intercitys), in de metro in Delhi en in Kolkata, en ook in de bus. Dus als je je kaartje boekt, in de slaap bus bijvoorbeeld, dan kun je van te voren het beste vragen voor een sleeper alleen en dan voorin de bus. Bij een sleeper heb je een eigen hokje in de bus waar je kunt slapen, deze kun je dicht doen. In de trein kun je vragen of je bij toeristen of vrouwen kunt zitten. Meestal als je kaartje boekt bij toerist office in het station wordt je aut. bij toeristen geplaats, maar dit office is niet op alle stations. In delhi bv wel, boven in het station.

Ik bedoel niet dat het perse niet veilig is, maar het is belangrijk dat je oplet en waarom lastiger maken als het makkelijker kan?

Het is ook echt afhankelijk van waar je bent. Zo heb ik in Baroda gestudeerd, daar is het allemaal redelijk liberaal vergeleken met andere plaatsen.

Ik vermijd wel contact met mannen als het niet noodzakelijk is. En alleen het noodzakelijke bespreek ik dan.

Ik zou als ik jou was, wat boeken gaan lezen en evt films. Er zijn hele mooie films. Ik vind de films van Gita Mehta mooi, en ook van Rituparno Ghosh.

Van Gita Mehta is er een trilogie:

-Earth

-Water

-Fire

Rituparno Ghosh oa, Raincoat, Chokher Bali, Antar Mahal

Je kunt naar India wel als vrouw alleen gaan, ik ben nu 4 keer erheen geweest, alle keren was ik alleen. Ik heb wel wat vrienden daar, dat is dan wel fijn.

Wel op je kleding letten en niet teveel oogcontact maken.

India is over het algemeen patriarchale maatschappij.

http://youngfeminists.wordpress.com/

Deze link is een blog waar over woman issue gesproken wordt in India.

Dit is niet om je af te schrikken, maar prevention is better then cure ;-)

groetjes

• mitmig

Andrea, India is een land zoals elk ander elk land van de wereld,met heel veel goeie mensen en sommige slechte mensen, als je normaal doet, bedekt gekleed gaat valt het allemaal wel mee. Maaaaaar vele Indiase mannetjes zijn gefrustreede mannetjes. Vooral op festivals (natuurlijk drank in het spel) wil der wel iemand wel eens “per ongeluk” je borst of je billen aanraken, mijn advies direkt eens hengst op de neus,tenminste doet mijn vrouw altijd!!! Een keertje in bombay op een drukke winkelstraat, anex markt, ben ik eens express een stuk achter mijn vrouw gaan lopen, je houd het niet voormogenlijk hoevaak er “per ongeluk” tegen haar op werd gelopen, of haar hand aangeraakt werd. Ook diverse hororverhalen gehoord van meisjes (die wil ik hier niet plaatsen) vooral over noord India!!! Maar laat je niet hier door afschrikken, kleed je goed bedekt, zoals iemand eerder schreef niet te veel oog contact.

Laatste keer toen ik in india was, ben ik met de dochter van mijn beste vriend naar india geweest, 23 jaar bloed mooie meid blond samen met mij, 48 jaar en verweerde kop naar india. Gekscherend zei ze altijd tegen mij “we zeggen wel dat jij mijn vader bent anders denkt iedereen dat ik jou vriendin ben” goed zo gezegd zogedaan, 3 dagen later vertelde ze iedereen dat ik haar vriend was, je kan je wel voorstellen waarom hihihihihi!!!!

• Rob

Mitwig,

Ja,

Alles heeft twee kanten.

Rob

• Khan

Is dit allemaal reclame voor burqa (bedekt) en purdah (gescheiden afdelingen voor de dames)?

Danu, waar ben je?

• Ineke M

Ik kom al 12 jaar in India, waarvan de laatste jaren 3 keer per jaar. Soms alleen, vaak met mijn partner en soms met mijn aantrekkelijke dochter. Heb nog nooit vervelende dingen meegemaakt. Zelfs niet in de drukte van Raki, of de Pushkar Fair, geen mannen die tegen mij opbotsen of handen op verkeerde plekken. Ook mijn dochter heeft geen nare ervaringen.

Ineke

• mitmig

Dit noemen we in thailand het “roze zonnenbril syndroom” alles is zo leuk iedereen is zo lief, misschien wil je het helemaal niet zien!!

• Paul Broekman

India staat bekend als een van de landen waar vrouwen het erg slecht hebben. Veel mensen denken dat de Islam vrouwonvriendelijk is maar het hindoisme spant de kroon natuurlijk. In de Islam is er b.v. geen kastenverschil.

De vrouw is in India minder dan de man, wordt over het algemeen slecht behandeld, als kind al, (meisjes die niet naar school mogen, geaborteerd worden, of achter gelaten worden)

De bruidschat, vrouwen moeten betalen voor hun huwelijkspartner, is mede een van de redenen voor deze slechte behandeling van vrouwen. Het begrip ‘keukenbranden’ is overbekend in India.

Weduwen in India hebben het slecht, kasteloze vrouwen zijn niet veel waard, gecheiden vrouwen, kinderhuwelijken, kortom, het is niet best gesteld met de vrouwenrechten in India, wat de meeste mensen er hier ook over beweren.

Los hiervan reizen er duizenden vrouwen zonder problemen alleen in India.