Reizen met kind van 8 en 2

• kataraja

Ha-2011, ik weet 100% zeker dat er in Gambia engere en gevaarlijkere ziektes voorkomen dan in India.

• kataraja

Rob, Ik denk dat die Indiase kinderen uit angst stil zijn. Indiase ouders kunnen ongekend hard hun kinderen straffen, breek mij de bek niet open, hete strijkbouten enz enz. Zal wel weer niet waar zijn.

• Rob

Kataraja,

Jarenlang bij aankomst en vertrek heb ik bij mensen thuis gelogeerd in Delhi.

Zij woonden toen in Bhogal.

Via een trap kon ik op het dak komen voor een pilsje en een sigaretje.

Daar lag altijd een hele grote zweep.

Op een gegeven moment hadden ze ook een hulp in de huishouding.

Een Nepalees jongetje van nog geen 14, die alles moest doen.

Rob

• Rob

Ha,

Op welke informatie is je keus nu gebasseerd?

Rob

• Ineke M

Hoi Rob,

Ik vind mijzelf zeker niet stug, maar moet zeggen dat anderen mij weleens/regelmatig bot vinden (herken ik zelf niet). Zou dat de mix kunnen zijn (mijn andere 2 grootouders komen uit Amsterdam)? Of wellicht de invloed van mijn opvoeding in (de buurt van) Arnhem.

Alle dialect uit het noorden kan ik verstaan, incl. Fries (7 jaar gewoond), met Limburgs heb ik meer moeite.

Helaas hebben al die dialecten/talen geen invloed gehad op mijn talenknobbel. Versta Hindi na 24 x India grotendeels wel, maar spreek het nog steeds niet. Kan jaloers zijn op mensen die ergens een paar keer komen en dan de taal spreken.

Tja,..waar mijn roots liggen..??? Moet ook nodig weer naar India denk ik;)

Ineke

• Rob

Ineke,

Je herkent je eigen botheid niet…?

Ik vind je regelmatig behoorlijk bot overkomen op dit prikbord.

Lees je eerste reactie nog eens na.

Het is niet bot bedoeld, dat is een ander verhaal.

Communicatie kan zeer ingewikkeld zijn.

Rob

• Ineke M

Niets nieuws, want dat willen ze thuis denk ik ook. Net zoals de kinderen die naar een pretpark willen, of zwemmen. Dat hoort gewoon bij hun leeftijd.

Ik ben nu vier keer met mijn dochter en kleinzoon (nu 3,5 jaar) in India geweest. Iedere keer in de winter, zodat de temp. gewoon lekker is (20 graden). We blijven dan op een plek. Er zijn een aantal gezinnen in de buurt met kinderen van zijn leeftijd, die hij kent. Dat gaat prima, incl. het vliegen.

Wij hebben het geluk dat hij heel erg makkelijk is met reizen, zowel in het vliegtuig, als met de autorit naar Pushkar

Zelf heb ik wel wat moeite met mensen die met > 40 graden rond gaan reizen met kleine kinderen. Ook dit jaar heb ik het weer gezien:

- 42 graden met een hoge luchtvochtigheid, moeders last van de warmte en chagrijnig, de kinderen hangerig en toch moeten er tempels en winkeltjes bekeken worden en wordt de reis na 2 dagen voortgezet naar de volgende plek. Dan denk ik wel; arme kinderen.

Ineke

Het meisje uit jouw verhaal ging naar de bruiloft van haar nichtje. Ze heeft dus kennelijk familie in India en is groot genoeg om de mooie dingen te zien en zich te verheugen op een bruiloft

• Ha-2011

Rob en Kataraja,

Wat ik nu van jullie over India hoor is dat meeste mensen hebben diaree/darminfectie gekregen.

Oorspronkelijk kom ik zelf uit middenoosten, en ik weet bijv. op straat,… dingen kopen en eten niet zo verstandig is.

Ik ben benieuwd waarom zijn er zo veel verhalen over ziektes en vooral diaree/darminfectie,… Gambia is ook een arme land, schoon water hebben ze ook niet, Uit voorzorg hebben we onze tanden ook met fles water gepoetst. Het weer is ook warm in Gambia!

In Turkije zijn we ook allemaal ziek geweest, zwembad water was niet echt schoon.

Dus alles meeste hebben ‘t hier over darminfectie,… dat ’t iedereen voorkomt, dan vind ik 't risico vol om met kinderen naar India te gaan.

Het kan zijn dat voor mensen die vaker naar India geweest zijn uit ervaring weten ze wat en waar moeten ze eten!?

• Rob

Ineke,

Het meisje uit mijn verhaal is met een ‘wijze’ moeder en tante naar India geweest.

Eerste helft rondtour door Rajasthan met auto en chauffeur.

De tweede helft voor een bruiloft van een Nederlands nichtje met een Indier.

Na thuiskomst heeft ze voor hem een Award gemaakt: bloedstollend mooi.

Af en toe heb ik nog contact met haar moeder.

India heeft grote indruk op haar gemaakt.

Heb je dat andere verhaal ook gelezen?

Ook erg mooi.

Ik bedoel maar: je kunt best met kinderen naar India.

Als je maar rekening met je kinderen houdt.

Als ouders weet je dat het beste.

Rob

• Ha-2011

Rob Schreef:

——————————————————-

> Kataraja,

>

> Ben je ooit wel eens vanaf Schiphol naar India

> gevlogen?

> Zodra je het vliegtuig binnen stapt begint India:

> overal kleine kinderen en moeders met babies.

> Wat mij dan opvalt is dat die Indiase babies en

> kinderen nooit rondhollen en gaan krijsen als hun

> iets niet bevalt.

>

> Nee hoor, zodra het vliegtuig opstijgt en na 10

> minuten haar vluchtbaan gevonden heeft vallen ze

> alemaal in slaap.

> Om bij de landing weer wakker te worden.

>

> In India hebben ze volgens mij nog nooit van ADHD

> gehoord.

> Ik weet niet welke pillen Indiase ouders

> gebruiken. Of een Laudanum drankje?

> Nederlandse ouders kunnen daar misschien een

> voorbeeld aan nemen.

>

> De vraag is: als je kinderen meeneemt, waar moet

> je dan rekening mee houden?

>

> Rob

> .

Beste Rob,

Ik denk dat heeft te maken met hoe minder , hoe meer tevreden.

Hoe meer aandacht ik aan mijn kinderen geeft, hoe meer aandacht ze van mij vragen.

Ik heb ook ouders gezien die nooit met hun kinderen spelen,… die kinderen weten al de regels hierover, ze vragen ook niet van hun ouders om met hun te gaan spelen.

Vroeger bij ons waren families dichter bij elkaar, nichtjes/neefjes,buren,… spelen allemaal samen. Het was altijd ergen een kind om mee te spelen. Mijn moeder/vader hebben nooit de moeite gedaan, niet dat ik last van heb. ik vervelde me ook niet, genoeg kinderen om met te spelen.

Keuze was weinig. Snoep , tussendoortjes bestonden niet. Keuze was uit fruit. Nu chips/chocolade/koekjes zijn basis van elke boodschappen.

Als ik het niet doe, vraagt mijn kind waarom ze anders is. Als ik het doe, dan is het verkeerd.

Kortom, onze kinderen hebben meer keuze / eigen wil dan vroeger. Iets te veel, vroeger was ook net iets te weinig. Tja het blijft altijd experimenteren en vinden van evenwicht is te ingewikkeld.