visumaanvraag via de ANWB

• Anne - Marie

Rob,

Probeer zelf óók eens wat eens zorgvuldiger en vollediger te zijn in je commentaar. Er zijn mensen die al jarenlang hun vliegtickets regelen via internet. In dat geval moet je toch zelf je visum aanvragen. Er zijn vele wegen om een visum aan te vragen. De ANWB is er één van.

Dat er een tip was op dit prikbord in oktober 2009 om via de ANWB je visum te regelen - dat lijkt mij een beetje vreemd. De ANWB is pas in september 2010 begonnen met deze service.

Nog éen tip voor jou: ga snel naar India om te ontstressen.

Anne-Marie.

• Rob

“Nog éen tip voor jou: ga snel naar India om te ontstressen. ”

Annemarie,

Bedankt: Goeie tip, zorgvuldig en volledig.

Daar valt niets meer aan toe te voegen.

Rob

—————–

Gepost door: irma ()

Datum: 01 oktober 2009 12:57

Snel, gemakkelijk en voordeling uw visum regelen via de ANWB, dus niet meer in de rij aansluiten bij de Ambassade. Regel uw visumaanvraag online en lever de benodigde papieren, paspoort(en) en pasfoto('s) in bij de dichtstbijzijnde ANWB-winkel. U betaalt in de winkel en de ANWB verzorgt verder uw visumaanvraag via Het VisumBuro. Zodra uw paspoort(en) gereed zijn, ontvangt u een e-mail en kunt u uw paspoort(en) weer ophalen bij de ANWB-winkel waar u ze heeft ingeleverd. De status van uw visumaanvraag is tevens te volgen via www.visumonline.nl. U betaalt slechts € 10,– extra per zending voor deze nieuwe service, dus snel, gemakkelijk en voordelig! Deze online service is alleen bedoeld voor Nederlandse paspoorten.

Achternaam zoals vermeld in uw paspoort: !

Paspoortnummer: !

• Rob

Kees en Ineke,

De naam CIBT had ik nog nooit van gehoord, ken ik alleen van jullie hier op dit prikbord.

Voor een visumaanvraag klik ik gewoon op de link op mijn eigen website.

Daar staat een link naar de Indian Visa Services.

Indian Visa Services

Daar heb ik op geklikt en toen kwam ik in een keuzemenu terecht.

Vervolgens heb ik op Toeristenvisum geklikt.

Daar staat alles helder beschreven:

* een lijst met benodigdheden

* een knop voor alle benodigde formulieren

Die heb ik allemaal ingevuld en opgestuurd naar de postbus.

Volgens TNT post was die vrijdag bezorgd.

Vandaag kreeg ik een mailtje van CIBT klantenservice dat mijn bestelling is ontvangen.

Twee uur later kreeg ik een mailtje van een medewerker van het CIBT.

Uw aanvraag voor een visum India is bij ons binnen gekomen. Echter op uw online aanvraag formulier voor India heeft u uw voor en achternamen omgedraaid. Dit betekend dat u het opnieuw moet invullen, uitprinten, ondertekenen, inscannen en naar dit mail adres mag sturen. Pas als wij het nieuwe formulier hebben kunnen wij uw aanvraag aanbieden bij de ambassade.

Hoe zit dat ook weer met surname and given name?

Rob

• Sundri

Surname is achternaam, given name is voornamen (logisch toch? Je achternaam krijg je gewoon en je “given name” kiezen je ouders en word je dus door je ouders gegeven).

• Ineke M

Ha, ha, Sundri, dat klinkt grappig: je achternaam ‘krijg je gewoon’ (dus ‘given’), teerwijl je voornaam je given name is.

Ik denk dat je bedoelt dat je je achternaam gewoon hebt en je voornaam krijgt.

Ineke

• Rob

Sundri,

Ja, dom, dom, dom van mij.

Ik raak altijd in de stress van formaliliteiten.

Wel netjes dat ik snel een reactie kreeg van het CIBT en ik vandaag het formulier gescand kan mailen.

Wat kan er nog meer verkeerd gaan?

Rob

• Sundri

Ineke, volgens mij begrijp je het niet helemaal. Je achternaam (surname) krijg je per definitie, die is dus niet “given”,

• froukje

Rob,

Dat je de pasfoto er niet op vast geniet hebt!?!?!?uhum

• Rob

Froukje,

Inmiddels ben ik er achter wat er nog meer mis kan gaan.

Vandaag op mijn werk wilde ik het Online Indian Visa Form aanpassen, uitprinten, inscannen en opsturen.

Wat bleek: mijn Temporary Application ID is maar valid voor 5 dagen only.

Dat betekent dat ik alles opnieuw in moet vullen.

De benodigde informatie, paspoortgegevens e.d., ligt in den Haag bij het CIBT.

Ik heb geen kopieen gemaakt, dat had ik dus beter wel kunnen doen.

Nu zijn we alweer een dag verder.

Mijn vertrekdatum is dus ook een dag dichterbij gekomen.

What to do, what to do…?

Rob

• Rob

Sundri,

Waar ik door in de war raakte is dat er achter Surname geen rood* staat en achter Given Name wel.

Het is dus verplicht om je voornaam in te vullen, niet je achternaam…?

Je achternaam is wettelijk bepaalt, je voornaam is in beginsel vrij.

Je achternaam kan die van je vader, moeder adoptie-ouders of degene die je als kind erkend heeft zijn.

Het is maar net wie z'n familienaam wil overdragen aan jou.

Als vondeling krijg je een willekeurige naam toegewezen.

Aan voornamen zijn restricties verbonden: voor de burgerlijke stand is niet alles toegestaan.

In sommige landen moet je zelfs kiezen uit een door de overheid vastgestelde lijst van voornamen.

In andere landen is het verschil tussen voornaam en achternaam niets eens duidelijk, althans niet voor mij.

Of heeft iedereen dezelfde achternaam, hoe zit dat ook weer met Sikh / Singh?

Verder vraag ik mij nu af waarom je Surname aan elkaar schrijft en Given Name niet.

Zal wel iets taalkundigs zijn.

Als je per ongeluk een ‘i’ toevoegd staat er opeens Suriname.

Draaf ik nu weer door?

Rob